Тема. Географічно-біологічний «Брейн-ринг»
2 лютого – Всесвітній день водно-болотних угідь.
Рішення відзначати цей день прийняте з нагоди ухвалення Конвенції з водно болотних угідь, яка була підписана 2 лютого 1971 року в іранському місті Рамсар («Рамсарська Конвенція») і стала першою глобальною угодою з охорони та збереження природних ресурсів. ЇЇ офіційна повна назва – «Конвенція з водно-болотних угідь міжнародного значення, як середовища перебування водоплавних птахів» – відображає початкову мету угоди: зберегти водно-болотні угіддя, як середовища для водоплавних птахів. Поступово мету Конвенції було розширено, і сьогодні вона охоплює всі аспекти збереження и збалансованого використання водно-болотних екосистем, цінних для збереження біологічного різноманіття та забезпечення існування людини.
- розвивати вміння працювати в колективі, знаходити спільні рішення;
- виховувати любов до природи, повагу до думок однокласників.
Обладнання: конверти із завданням, кульки з номерами (жереб)
Форма проведення: гра
Підготовчий етап. Вчитель заздалегідь призначає день і час проведення гри «Брейн-ринг», попереджує учнів про майбутній позакласний захід, формує команду, оголошує теми, які необхідно повторити, консультує учнів, перевіряє хід підготовки до позакласного заходу (підготовка сценарію представлення команди, підготовка питань команді-суперниці).
Хід заходу
Вчитель:
У нас сьогодні час розваги:
Ми полинем у світи,
Мандруватимем завзято,
Юний друже: я і ти,
У дорозі будь уважним,
Добре думай – не спіши,
Знай, що вчитись завжди важко,
Легше буде у житті!
Вступне слово вчителя. Сьогодні ми з вами зібралися для того, щоб перевірити ваші знання з географії та біології , на водно-болотну тематику. У грі беруть участь 2 команди: команда «Українці» та команда «Патріоти». Вітаємо наші команди! А яка ж гра без суддів? Представляємо наше журі! Отож, гаразд, часу не гаймо, а «Рейн-ринг» розпочинаймо!
(1 питання – 1 бал)
Запитання для команди 1
5. Чим відрізняється озеро від ставка? ( озеро – природна водойма, а ставок – штучна)
Запитання для команди 2
II раунд «Рослини і тварини боліт»
(За кожний названий організм по 1 балу)
Назвати правильно якнайбільшу кількість мешканців боліть. Вибір фото проводиться методом жеребкування. (очерет, купальниця, клюква, видра, черепаха, комар, рогіз, латаття біле, бобри, ондатра, росичка, бабка, вуж, пшінка, тритон, чапля сіра, єнотовидна собака.)
IІІ раунд «Так-ні»
(За кожну правильну відповідь – 1 бал)
Потрібно вказати чи правильне вказане твердження. Завдання обираються методом жеребкування.
ІV раунд «Ти мені – я тобі»
(За кожну правильну відповідь – 2 бали)
Кожна з команд загадує по одному запитанні з біології та географії команді-суперниці. ( разом по 2 запитання)
V раунд «Загадка з підказкою»
Команда повинна за кількістю підказок здогадатися про який географічний об’єкт йдеться. Завдання вибирається методом жеребкування
1.Галапагоські острови
1). Ці острови мають вулканічне походження. Тут налічується 17 вулканів, висотою від 300 до 1700м. Найвищий із них Альбермарл на острові Ісабель (5 балів)
2). Тут на самому екваторі зустрічаються представники флори і фауни тропічних широт: ліани і мохи, папуги і пінгвіни, тюлені і морські котики та гігантські черепахи. 4 бали
3). У 1959 році ці острови оголошено національним парком.3 бали
4). Широко відомими ці острови стали лише після того, як їх відвідав Чарльз Дарвін на кораблі «Бігль», зокрема після публікації його книжки «Походження видів». 2 бали
5). Їх ще називають Черепаховими островами. 1 бал
2. Великий бар’єрний риф
1). Він складається з 2500 дрібних острівців (серед них 600 значних).5 балів
2). Його ще називають восьмим чудом світу 4 бали
3). Найбільший на планеті витвір найдрібніших морських організмів. 3 бали
4). Він простягається на 2300км від південних берегів о. Нова Гвінея вздовж північно-східних берегів Австралії в Кораловому морі на відстані 25-50км від узбережжя материка.2бали
5). Це велетенський монумент, створений мікроскопічними морськими тваринами і скріплений морськими губками та водоростями. 1 бал
VI раунд «заморочки із бочки»
Команди отримують завдання необхідно обговорити та дати правильні відповідь. Правильність виконаного завдання оцінюється в 5 балів
І команда:
Назвіть три причини утворення боліт
ІІ команда
Назвіть три причини заболочування озера
VI раунд «Питання до вболівальників» (зароблені вболівальниками бали зараховуються до суми балів вказаної команди)
Гнучкі, ніжні віти,
Білу кору, стан тоненький...
Як я звуся, діти?
(Берізка)
Хмарку-пух на стебельці.
Як подуєш ти на нього —
Не залишиться нічого.
(Кульбаба)
Усміхнулось, розцвіло.
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло.
(Кульбаба)
Завжди стрінеш край потоку.
В неї ніжки вмиті в росах,
В неї небо сяє в косах.
(Незабудка)
Виросло дівчатко —
В неї вії білі
Й золоті очатка.
(Ромашка)
вінки в них білі й золоті.
(Лілії водяні)
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розквітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгадати всім не важко.
Що за квітка я? (Ромашка)
(Жаба)
Та не риба і не рак.
Вистромля булькаті очі
І співає: «Кум-квак» (Жаба)
Галасує в очереті,
Хоч і плавати мастак,
А не риба і не рак.
(Жаба)
А як виростає, хвіст відпадає.
(Жаба)
Пострибуха вічно мокра.
Доки ж співу не почне —
Кожен просто обмине.
А як пісню заведе —
Нема радоньки ніде.
Хоч ти вуха затуляй,
Чи за три верстви втікай.
(Жаба)
повільний, вайлуватий.
На собі носить дім і
ховається у нім.
(Равлик)
(Равлик)
А він ходить так повільно
через те, що без коліс.
(Черепаха)
(Черепаха)
На спині в неї хата.
А сили має досить:
Допомогти не просить.
(Черепаха)
(У черепахи)
(Равлик)
а від ворога втікає?
(Ящірка)
Як батіг, довге, але зовсім не б'ється.
Людини боїться, молоко вживає:
В лісі їх багато, — мабуть, кожен знає.
(Вуж)
дім він збудував. Тепер
Він живе з сім'єю в ньому,
роботящий наш ... (бобер)
В сорочку вдягається,
В повітрі літає,
Завжди суха буває.
(Дика качка)
Такий ніс завдовжки.
Хату на хаті має,
Жабам рахунок знає.
(Лелека)
На будинках гнізда в'ють.
Звати їх... (лелеки).
(Лелека)
27. Летів птах через дах,
сів на воротях в червоних чоботях.
(Лелека)
(Лелека)
У гніздо на хату сіла.
Довгим дзьобом, знай туркоче,
Ніби щось сказати хоче.
- Де ж це ти була?
- Далеко!
- Як зовуть тебе?
(Лелека)
(Лелека)
31. Сам вечірньої години
Заховався в кущ малини,
Та голосно на дуду
Грає пісню чарівну.
(Соловей)
Я й сестра Даринка,
А в гаю там «тьох» та «тьох»,
Та іще так дзвінко.
Що за співанки? Чиї?
То співають... (солов'ї).
Я співаю як артист.
Спів мій радісний усюди.
Дуже люблять мене люди.
(Соловей)
Свитка сіренька.
І у лісі в холодку
Все кує: «Ку-ку! Ку-ку!».
(Зозуля)
Завела своє: «Ку-ку!».
Стрепенулись їжачок,
Заєць і козуля.
Всіх збудив той голосок —
Пісенька... (зозулі).
в чужі гніздечка?
Хто ця пташка-ледащиця?
(Зозуля)
все співає нам: «Ку-ку!»?
(Зозуля)
По даху помандрував.
І без цегли, і без крана
Дім собі побудував.
(Чорногуз)
Прилетів — обід приніс:
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Чорногуз)
(Кулик)
(Комар)
а пісню чути?
(Комар)
Голос тоненький, а ніс довгенький.
Хто його вб'є, той свою кров проллє.
(Комар)
Ночами навіть грає.
Не маючи ні нот, ні струн,
Всіх веселить... (цвіркун)
Живе і не відає горя.
Дзьоба нема та дзьобає із гачків
Мушок, жучків, черв'ячків.
(Риба)
(Карась)
На собі хатинку везе.
Друзі кличуть його Павлик,
Звісно, це рогатий ...
(Равлик)
І живуть сім'єю в нім.
Хвіст широкий, як лопатка,
У малого ...
(Бобренятка)
VIIІ Раунд Конкурс «Анаграми»
З переплутаних літер гравці мають зібрати певні терміни з теми «Охорона природи». За правильну відповідь – 1 бал. На виконання завдання – 1 хв, але якщо команда не в змозі скласти це слово, то надається підказка і додаткові 30 с. Але тоді команда отримує лише 0,5 бала.
Завдання
Для команди 1
П, І, Н, Д, К, И, З, О, В, А.
Підказка: природоохоронна територія.
Відповідь. Заповідник.
Для команди 2
О, Д, Д, Е, А, К, Р, Р, П, Н.
Підказка: природоохоронна територія.
Відповідь. Дендропарк.
IX раунд «Екологічна листівка»
Команди повинні намалювати екологічну листівку під назвою «Не брудни криниці, бо схочеш водиці напитись». На виконання роботи – 10 хв. (За правильну відповідь 5 балів)
X раунд «ДАЛІ... ДАЛІ». ( по 1 балу за кожну відповідь)
Запитання для команди 1
1. З якого дерева роблять сірники? (З осики.)
2. Яке дерево весною цвіте найпершим? (Вільха.)
3. Який птах «важить» 40 пудів? (Сорокопуд.)
4. Із зерен якої рослини виготовляють пшоно? (Із проса.)
5. Куди впадає річка Дунай? (У Чорне море.)
6. Яка річка повзає? (Уж.)
7. Скільки ніг у тритона? (Дві.)
8. Як назвати одним словом усіх тварин? (Фауна.)
9. Хто є родоначальником свійської свині? (Дикий кабан.)
10. Скільки років живе чорна ворона? (Близько 300років.)
11. Що станеться з бджолою, коли вона когось ужалить? (Загине.)
12. Скільки зубів в акули? (7 500.)
13. Що є органом зору? (Око.)
14. Які польові рослини можуть у їжі замінити м'ясо? (Соя, бобові.)
15. Хто був нареченим Мухи Цокотухи? (Комар.)
І6. Як пересувається по землі горобець? (Стрибає.)
17. Яке листя у калини — просте чи складне? (Просте.)
18. Скільки крил у мухи? (2.)
19. Як зветься висушена трава? (Сіно.)
20. Який колір квіток у льону? (Синій.)
Запитання для команди 2.
1. З якого дерева роблять хороші лижі? (З берези.)
2. Яке дерево цвіте останнім? (Липа.)
3. Який птах має в назві 40 літер А? (Сорока.)
4. Із зерен якої рослини виготовляють манну крупу? (З пшениці.)
5. Куди впадає річка Рось? (У Дніпро.)
6. Яке місто Криму плаває? (Судак.)
7. Скільки ніг у павука? (8.)
8. Як одним словом назвати усі рослини? (Флора.)
9. Хто є прародичем собаки? (Вовк.)
10. Скільки років живуть свійські гуси? (До 100 років.)
11. Що станеться з осою, коли вона вжалить? (Буде жити далі.)
12. Скільки зубів у людини? (32.)
13. Які лісові рослини можуть замінити м'ясо? (Гриби.)
14. Назвіть першого нареченого Дюймовочки. (Кріт.)
15. Як пересувається по землі жаба? (Стрибає.)
16. Яке листя в акації — просте чи складне? (Складне.)
17. Що є органом слуху? (Вухо.)
18. Скільки крил у павука? (Жодного.)
19. Чим дихають у воді риби? (Зябрами.)
20. Який колір мають квітки огірка? (Жовтий.)
Вчитель. Просимо наших суддів оголосити результати нашої гри!
(журі оголошує результати проведеної гри)
Підсумок вчителя: Сьогодні ми з вами гарно попрацювали. Дякую за роботу! До побачення!!!