Тема. Географічно-біологічний «Брейн-ринг» 2 лютого – Всесвітній день водно-болотних угідь.

Про матеріал
Збереження і збалансованого використання водно-болотних екосистем, цінних для збереження біологічного різноманіття та забезпечення існування людини. - розвивати вміння працювати в колективі, знаходити спільні рішення; - виховувати любов до природи, повагу до думок однокласників.
Перегляд файлу

Тема. Географічно-біологічний «Брейн-ринг»

 

2 лютого – Всесвітній день водно-болотних угідь.

        Рішення відзначати цей день прийняте з нагоди ухвалення Конвенції з водно болотних угідь, яка була підписана 2 лютого 1971 року в іранському місті Рамсар («Рамсарська Конвенція») і стала першою глобальною угодою з охорони та збереження природних ресурсів. ЇЇ офіційна повна назва – «Конвенція з водно-болотних угідь міжнародного значення, як середовища перебування водоплавних птахів» – відображає початкову мету угоди: зберегти водно-болотні угіддя, як середовища для водоплавних птахів. Поступово мету Конвенції було розширено, і сьогодні вона охоплює всі аспекти збереження и збалансованого використання водно-болотних екосистем, цінних для збереження біологічного різноманіття  та забезпечення існування людини.

- розвивати вміння працювати в колективі, знаходити спільні рішення;

- виховувати любов до природи, повагу до думок однокласників.

Обладнання: конверти із завданням, кульки з номерами (жереб)

Форма проведення: гра

Підготовчий етап. Вчитель заздалегідь призначає день і час проведення гри «Брейн-ринг», попереджує учнів про майбутній позакласний захід, формує команду, оголошує теми, які необхідно повторити, консультує учнів, перевіряє хід підготовки до позакласного заходу (підготовка сценарію представлення команди, підготовка питань команді-суперниці).

 

Хід заходу

Вчитель:

 У нас сьогодні час розваги:

Ми полинем у світи,

Мандруватимем завзято,

Юний друже: я і ти,

У дорозі будь уважним,

Добре думай – не спіши,

Знай, що вчитись завжди важко,

Легше буде у житті!

 

Вступне слово вчителя. Сьогодні ми з вами зібралися для того, щоб перевірити ваші знання з географії та біології , на водно-болотну тематику. У грі беруть участь 2 команди: команда  «Українці» та команда  «Патріоти». Вітаємо наші команди! А яка ж гра без суддів? Представляємо наше журі! Отож, гаразд, часу не гаймо, а «Рейн-ринг» розпочинаймо!

І раунд «Розминка»

 (1 питання – 1 бал)

Запитання для команди 1

  1. Що таке болото? (Надмірно зволожена ділянка землі з шаром торфу не менше 30 см.)
  2. Які типи боліт бувають? (Верхові та низинні)
  3.  Газоподібна вода... (пар)
  4. Що відноситься до вод суходолу? (річки, озера, ставки, болота, підземні води, водосховища, канали, льодовики)

5.  Чим відрізняється озеро від ставка? ( озеро – природна водойма, а ставок – штучна)

 Запитання для команди 2

  1. Що таке річка? (постійний водний потік, що тече в зниженнях рельєфу)
  2. Який материк омивається чотирма океанами? (Євразія).
  3.  На якому материку протікає річка Лімпопо (Африка)
  4. Назвіть елементи річкової долини. (витік, гирло, русло, притоки, заплава, вододіл, річковий басейн)
  5. Чим відрізняється річка від каналу? (річка природний водний потік, а канал – штучний)

II раунд «Рослини і тварини боліт»

             (За кожний названий організм по 1 балу)

  Назвати  правильно якнайбільшу кількість мешканців боліть.  Вибір фото проводиться методом жеребкування. (очерет, купальниця, клюква, видра, черепаха, комар, рогіз, латаття біле, бобри, ондатра, росичка, бабка, вуж, пшінка, тритон, чапля сіра, єнотовидна собака.)

 

IІІ раунд «Так-ні»

 (За кожну  правильну відповідь – 1 бал)

Потрібно вказати чи правильне вказане твердження. Завдання обираються методом жеребкування.

  1. Живий організм від неживого предмета різниться здатністю рухатися і розмножуватися (так)
  2. Водорості  - найдавніша група рослин на Землі. (так)
  3. Чи вірите ви, що найбільшою твариною в Україні є зубр? ( Так. Він досягає у висоту 2 м і важить до 1000 кг)
  4.  Емблемою Всесвітнього фонду охорони дикої природи є бамбуковий ведмідь панда. ( Так, припускають, що панд залишилось близько 1000 особин, їх запасено до списку зникаючих видів)
  5. Болота в Україні займають площу 8%. (Ні, вони займають 2%)
  6. Азовське море - наймілкіше море світу ( Так, його максимальна глибина 15м).
  7. Найдовша річка України – р. Дністер ( Ні, р. Дніпро)
  8. В Україні, на висоті 989м над рівнем моря, існує озеро, що називають «Морським оком». (Так, це озеро Синевир в горах Карпати).
  9. Групу озер на Волині, що налічує понад 30 озер називають Світязьке поозер’я  (Ні, це Шацькі озера).
  10.  Озеро Сиваш, яке знаходиться у західній частині Азовського моря називають гнилим Морем ( так).
  11.  Чи правда, що великі черепахи плачуть? (Так. На березі черепахи справді пускають сльози. Можливо, так вони позбавляються піщинок, що потрапляють їм в очі.)
  12.  Чи правда, що кінчик меча у меч-риби отруєний смертоносним миш'яком? (Ні. Меч-риба абсолютно нешкідлива, а миш’як – це мінерал, що добувають із землі.)
  13.  Чи правда, що пожираючи своїх жертв, крокодили плачуть? (Ні. Крокодили, які живуть у солоній воді, часто плачуть на березі, але при цьому вони просто позбавляються зайвої солі, а не ридають від каяття.)
  14. . Чи правда, що змії можуть здійснювати стрибки у висоту до метра? (Так. Гадюка, яка водиться в Центральній Америці, може підстрибнути на висоту до метра, нападаючи на свою жертву.)

ІV раунд «Ти мені – я тобі»

 (За кожну  правильну відповідь – 2 бали)

 Кожна з команд загадує  по одному запитанні з біології та географії команді-суперниці. ( разом по 2 запитання)

 

V раунд «Загадка з підказкою»

 Команда повинна за кількістю підказок здогадатися про який географічний об’єкт йдеться. Завдання вибирається методом жеребкування

1.Галапагоські острови

 1). Ці острови мають вулканічне походження. Тут налічується 17 вулканів, висотою від 300 до 1700м. Найвищий із них Альбермарл на острові Ісабель (5 балів)

 2). Тут на самому екваторі зустрічаються представники флори і фауни тропічних широт: ліани і мохи, папуги і пінгвіни, тюлені і морські котики та гігантські черепахи. 4 бали

 3). У 1959 році ці острови оголошено національним парком.3 бали

 4). Широко відомими ці острови стали лише після того, як їх відвідав Чарльз Дарвін на кораблі «Бігль», зокрема після публікації його книжки «Походження видів». 2 бали

 5). Їх ще називають Черепаховими островами. 1 бал

2. Великий бар’єрний риф

  1). Він складається з 2500 дрібних острівців (серед них 600 значних).5 балів

 2). Його ще називають восьмим чудом світу 4 бали

 3). Найбільший на планеті витвір найдрібніших морських організмів. 3 бали

 4). Він простягається  на 2300км від південних берегів о. Нова Гвінея вздовж північно-східних берегів Австралії в Кораловому морі на відстані 25-50км від узбережжя материка.2бали

 5). Це велетенський монумент, створений мікроскопічними морськими тваринами і скріплений морськими губками та водоростями. 1 бал

 

VI раунд «заморочки із бочки»

Команди отримують завдання необхідно обговорити та дати правильні відповідь.  Правильність виконаного завдання оцінюється в 5 балів

І команда:

 

Назвіть три причини утворення боліт

 

 ІІ команда

 

Назвіть три причини заболочування озера

 

VI раунд «Питання до вболівальників» (зароблені вболівальниками бали зараховуються до суми балів вказаної команди)

  1. Маю плаття зелененьке,

         Гнучкі, ніжні віти,

         Білу кору, стан тоненький...

         Як я звуся, діти?

         (Берізка)

 

  1. Дівчинка трима в руці

         Хмарку-пух на стебельці.

         Як подуєш ти на нього —

         Не залишиться нічого.

         (Кульбаба)

 

  1. Сонечко в траві зійшло,

         Усміхнулось, розцвіло.

         Потім стало біле-біле

         І за вітром полетіло.

         (Кульбаба)

 

  1. Ту дівчину синьооку

         Завжди стрінеш край потоку.

         В неї ніжки вмиті в росах,

         В неї небо сяє в косах.

        (Незабудка)

 

  1. У зеленім зіллі

          Виросло дівчатко —

          В неї вії білі

          Й золоті очатка.

         (Ромашка)

 

  1. Стоять красуні на воді,

          вінки в них білі й золоті.

         (Лілії водяні)

 

  1. Я на сонце дуже схожа —

          Золотиста, ніжна, гожа.

          Я щоранку розквітаю,

          Промінцями всіх вітаю.

          Відгадати всім не важко.

           Що за квітка я? (Ромашка)

 

  1. По землі скаче, по воді пливе.

         (Жаба)

 

  1. У воді сидить охоче,

         Та не риба і не рак.

         Вистромля булькаті очі

         І співає: «Кум-квак» (Жаба)

 

  1.  У зеленому жакеті

          Галасує в очереті,

          Хоч і плавати мастак,

          А не риба і не рак.

           (Жаба)

 

  1.  Що то за воно: у воді водиться, з хвостом родиться,

           А як виростає, хвіст відпадає.

             (Жаба)

 

  1.  Вирлоока дівка Мотря —

          Пострибуха вічно мокра.

          Доки ж співу не почне —

          Кожен просто обмине.

          А як пісню заведе —

          Нема радоньки ніде.

          Хоч ти вуха затуляй,

          Чи за три верстви втікай.

          (Жаба)

 

  1.  Не козлик, а рогатий,

          повільний, вайлуватий.

           На собі носить дім і       

           ховається у нім.

             (Равлик)

 

  1.  Хто на собі свою хатку носить?

          (Равлик)

 

  1.  Дивний крихітний автобус  по піску кудись поліз...

          А він ходить так повільно 

           через те, що без коліс.

           (Черепаха)

 

  1.  Куди повзе, за собою хатку   несе.

          (Черепаха)

  1.  Мала та ще й плеската,

         На спині в неї хата.

        А сили має досить:

        Допомогти не просить.

        (Черепаха)

 

  1.  У кого кам'яна сорочка?

         (У черепахи)

 

  1.  Очі на рогах, а дім на спині.

          (Равлик)

 

  1.  Хто хвіст залишає,

          а від ворога втікає?

          (Ящірка)

 

  1. Тоненьке, вузеньке, по землі в'ється,

    Як батіг, довге, але зовсім не б'ється.

   Людини боїться, молоко вживає:

 В лісі їх багато, — мабуть, кожен знає.

    (Вуж)

 

  1.  На самому дні річному

  дім він збудував. Тепер

  Він живе з сім'єю в ньому,

  роботящий наш ... (бобер)

 

  1.  У річці купається,

     В сорочку вдягається,

    В повітрі літає,

    Завжди суха буває.

   (Дика качка)

 

  1.  Які ноги заввишки,

     Такий ніс завдовжки.

    Хату на хаті має,

    Жабам рахунок знає.

    (Лелека)

 

  1.  Відлітають за моря у краї далекі,

     На будинках гнізда в'ють.

     Звати їх... (лелеки).

 

  1.  У червоних чоботях, в білому халаті, він весною прилетів і сидить на хаті.

     (Лелека)

 

27. Летів птах через дах,

     сів на воротях в червоних чоботях.

     (Лелека)

 

  1.  Стоїть у лозі на одній нозі.

      (Лелека)

 

  1.  Довгонога, чорно-біла,

      У гніздо на хату сіла.

      Довгим дзьобом, знай туркоче,

      Ніби щось сказати хоче.

     - Де ж це ти була?

      - Далеко!

      - Як зовуть тебе?

         (Лелека)

 

  1.  Ноги, як лопати, хату поверх хати має. Рахунок жабам знає.

      (Лелека)

 

31. Сам вечірньої години

      Заховався в кущ малини,

      Та голосно на дуду

      Грає пісню чарівну.

      (Соловей)

 

  1.  Ми пішли до гаю вдвох—

     Я й сестра Даринка,

    А в гаю там «тьох» та «тьох»,

     Та іще так дзвінко.

     Що за співанки? Чиї?

      То співають... (солов'ї).

 

  1.  В мене є великий хист,

      Я співаю як артист.

      Спів мій радісний усюди.

       Дуже люблять мене люди.

       (Соловей)

 

  1.  На зріст маленька,

      Свитка сіренька.

      І у лісі в холодку

      Все кує: «Ку-ку! Ку-ку!».

       (Зозуля)

 

  1.  Сіла пташка на дубку,

      Завела своє: «Ку-ку!».

      Стрепенулись їжачок,

      Заєць і козуля.

      Всіх збудив той голосок —

      Пісенька... (зозулі).

 

  1.  А це хто свої яєчка підкида

     в чужі гніздечка?

    Хто ця пташка-ледащиця?

    (Зозуля)

 

  1.  Хто це влітку на суку

     все співає нам: «Ку-ку!»?

       (Зозуля)

 

  1.  Майстер цей з'явився рано,

      По даху помандрував.

      І без цегли, і без крана

     Дім собі побудував.

    (Чорногуз)

 

  1.  Довгі ноги, довгий ніс.

      Прилетів — обід приніс:

     Смачних жабеняток

     Для своїх маляток.

      (Чорногуз)

 

  1.  У болоті плаче, а з болота не йде.

     (Кулик)

 

  1.  Летить — пищить, сяде — мовчить.

      (Комар)

 

  1.  Яка це тварина: самої не видно,

      а пісню чути?

      (Комар)

 

  1.  Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця!

      Голос тоненький, а ніс довгенький.

    Хто його вб'є, той свою кров проллє.

       (Комар)

 

  1.  Він вправи добре знає,

      Ночами навіть грає.

      Не маючи ні нот, ні струн,

      Всіх веселить... (цвіркун)

 

  1.  У річці, у ставі, у морі

     Живе і не відає горя.

     Дзьоба нема та дзьобає із гачків

    Мушок, жучків, черв'ячків.

     (Риба)

 

  1. У мулі він ховається, в сметані смажиться.

       (Карась)

 

  1. Господар по стежці повзе,

    На собі хатинку везе.

   Друзі кличуть його Павлик,

   Звісно, це рогатий ...

   (Равлик)

 

  1.  На ставку зробили дім

     І живуть сім'єю в нім.

    Хвіст широкий, як лопатка,

    У малого ...

    (Бобренятка)

 

VIIІ Раунд  Конкурс «Анаграми»

З переплутаних літер гравці мають зібрати певні терміни з теми «Охорона природи». За правильну відповідь – 1 бал. На виконання завдання – 1 хв, але якщо команда не в змозі скласти це слово, то надається підказка і додаткові 30 с. Але тоді команда отримує лише 0,5 бала.

Завдання

Для команди 1

П, І, Н, Д, К, И, З, О, В, А.

Підказка: природоохоронна територія.

Відповідь. Заповідник.

Для команди 2

О, Д, Д, Е, А, К, Р, Р, П, Н.

Підказка: природоохоронна територія.

Відповідь. Дендропарк.

 

IX раунд  «Екологічна листівка»

Команди повинні намалювати екологічну листівку під назвою «Не брудни криниці, бо схочеш водиці напитись». На виконання роботи – 10 хв. (За правильну відповідь 5 балів)

 

 X раунд  «ДАЛІ... ДАЛІ». ( по 1 балу за кожну відповідь)

    Запитання для команди 1

1. З якого дерева роблять сірники? (З осики.)

2. Яке дерево весною цвіте найпершим? (Вільха.)

3. Який птах «важить» 40 пудів? (Сорокопуд.)

4. Із зерен якої рослини виготовляють пшоно? (Із проса.)

5. Куди впадає річка Дунай? (У Чорне море.)

6. Яка річка повзає? (Уж.)

7. Скільки ніг у тритона? (Дві.)

8. Як назвати одним словом усіх тварин? (Фауна.)

9. Хто є родоначальником свійської свині? (Дикий кабан.)

10. Скільки років живе чорна ворона? (Близько 300років.)

11. Що станеться з бджолою, коли вона когось ужалить? (Загине.)

12. Скільки зубів в акули? (7 500.)

13. Що є органом зору? (Око.)

14. Які польові рослини можуть у їжі замінити м'ясо? (Соя, бобові.)

15. Хто був нареченим Мухи Цокотухи? (Комар.)

І6. Як пересувається по землі горобець? (Стрибає.)

17. Яке листя у калини — просте чи складне? (Просте.)

18. Скільки крил у мухи? (2.)

19. Як зветься висушена трава? (Сіно.)

20. Який колір квіток у льону? (Синій.)

 

       Запитання для команди 2.

1. З якого дерева роблять хороші лижі? (З берези.)

2. Яке дерево цвіте останнім? (Липа.)

3. Який птах має в назві 40 літер А? (Сорока.)

4. Із зерен якої рослини виготовляють манну крупу? (З пшениці.)

5. Куди впадає річка Рось? (У Дніпро.)

6. Яке місто Криму плаває? (Судак.)

7. Скільки ніг у павука? (8.)

8. Як одним словом назвати усі рослини? (Флора.)

9. Хто є прародичем собаки? (Вовк.)

10. Скільки років живуть свійські гуси? (До 100 років.)

11. Що станеться з осою, коли вона вжалить? (Буде жити далі.)

12. Скільки зубів у людини? (32.)

13. Які лісові рослини можуть замінити м'ясо? (Гриби.)

14. Назвіть першого нареченого Дюймовочки. (Кріт.)

15. Як пересувається по землі жаба? (Стрибає.)

16. Яке листя в акації — просте чи складне? (Складне.)

17. Що є органом слуху? (Вухо.)

18. Скільки крил у павука? (Жодного.)

19. Чим дихають у воді риби? (Зябрами.)

20. Який колір мають квітки огірка? (Жовтий.)

 

Вчитель. Просимо наших суддів оголосити результати нашої гри!

(журі оголошує результати проведеної гри)

 

Підсумок вчителя: Сьогодні ми з вами гарно попрацювали. Дякую за роботу! До побачення!!!

 

docx
Додано
12 березня 2023
Переглядів
368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку