Тема. «Ракоподібні:особливості будови,
способу життя, їх роль в природі та
значення в житті людини»
Мета.
Освітня. Ознайомити із будовою та процесами життєдіяльності класу Ракоподібні; розкрити основні відмінності раків від раніше вивчених безхребетних тварин.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, уміння аналізувати та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища; сприяти екологічному вихованню та природоохоронній діяльності.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Комбінована.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно - рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;
в) практичний: виконання лабораторної роботи.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2.Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
Міжпредметні зв ́язки: географія, екологія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, вологі препарати.
Основні поняття та терміни: ракоподібні, клешні, головогруди, хітин, панцир, антени і антенули, омар, краб.
ХІД УРОКУ
….Така кількість ніг, такі засоби пересування – і все це для того, щоб рухатися назад! Ф. Кривін
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. ( слайд № 1,2)
Дати відповіді на запитання
1. Чому членистоногі найпоширеніші у природі?
2. Від чого пішла назва цих тварин?
3. Які особливості зовнішньої будови: відділи тіла, покриви.
4. (Мозковий штурм)
- До членистоногих належать тварини (раки, жуки, метелики, воші, краби, мухи,
бджоли, скорпіони, комарі, метелики, креветки, блохи, багатоніжки.
- На які класи поділяються членистоногі
- Середовища життя
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Рак весь час просив в Бога, аби Господь дав йому такі величезні очі, як у вола. Господь дав йому маленькі очка.
- Їх можна причепити хіба позаду, - сказав ображений рак.
Господь залишив ракові маленькі очі, але примусив рухатись уперед хвостом, і вийшло так, що ніби очі в рака позаду.
Повідомити тему, мету та завдання уроку. (слайд № 3)
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Розповідь про особливості організації ракоподібних: ( слайд № 4 )
Ракоподібні — це членистоногі тварини, які ведуть переважно водний спосіб життя. Вони дихають зябрами, мають дві пари вусиків і двогіллясті кінцівки.
Клас Ракоподібні налічує понад ЗО 000 видів тварин. До нього належать різноманітні мікроскопічні рачки — циклопи, які живуть у товщі води, мокриці, що ведуть наземний спосіб життя, тримаючись сирих місць, а також раки, креветки та краби, поширені у водному середовищі.
Розглянемо особливості способу життя, будову і системи органів ракоподібних на прикладі річкового рака.
Спосіб життя.
Річковий рак живе в тихих чистих річках або прісних озерах і ставках з крутими глинистими берегами. Удень він ховається в норі на дні, під корчем або каменем, а вночі виходить на лови. Звичайно рак пересувається по дну головою вперед, повільно переставляючи ноги, а в разі небезпеки відштовхується і вправно пливе заднім кінцем тіла наперед, швидко загрібаючи воду хвостовим плавцем та направляючи її під себе. Живиться рак переважно рослинною їжею, не відмовляється і від мертвої риби та жаб. Іноді полює, як хижак.
Будова тіла. ( слайд № 5, 6 )
Тіло річкового рака має двобічну симетрію (білатеральну ) і складається з голови, грудей та черевця . Голова й груди з'єднуються, утворюючи масивні голово-груди. Черевце поділене на окремі сегменти.
Спереду головогрудей можна побачити гострий шип. З обох боків від нього на рухливих стебельцях розміщені очі, а попереду — дві пари вусиків: коротенькі й довгі. Головогруди рака складаються з 8 сегментів. На кожному сегменті, як правило, знаходиться пара кінцівок. По боках рота містяться шість пар кінцівок: пара верхніх і дві пари нижніх щелеп. Три пари ногощелеп беруть участь у процесі захоплювання їжі й відправлення її до рота. На головогрудях розміщені також 5 пар ходильних ніг, на трьох передніх парах є клешні.
Черевце складається з 7 сегментів, на яких міститься 5 пар маленьких черевних ніжок, призначених для плавання. На самому кінці черевця розташований хвостовий плавець, що являє собою видозмінену кінцівку.
Покриви тіла.
Тіло рака вкрите хітиновим панциром зеленкувато-бурого забарвлення, яке маскує тварину на тлі темного мулистого дна. Панцир просякнутий вапном, що надає йому міцності.
Опорно – рухова система. ( слайд № 7 )
Опорно-руховий апарат. Хітиновий панцир утворює зовнішній скелет — каркас тіла рака. На відміну від червів, рак не має шкірно-мускульного мішка. Мускулатура тварини представлена окремими пучками м'язів, що прикріплюються до хітинового панцира. Всі внутрішні органи містяться у вторинній порожнині тіла. (Пригадай, чим різняться первинна і вторинна порожнини.)
Травна система. ( слайд № 8 )
Травна система у рака побудована значно складніше, ніж у червів. Починається вона ротом, далі розташований стравохід, який переходить у шлунок, що складається з двох відділів: жувального й цідильного. Стінки жувального відділу мають спеціальні хітинові вирости, котрі перетирають їжу. У цідильному відділі їжа фільтрується. Перетравлення й всмоктування їжі відбувається у середній кишці. Неперетравлені рештки їжі виводяться назовні через анальний отвір .
Видільна система. ( слайд № 9 )
Видільна система рака має вигляд круглих зелених залоз. Вони містяться під панциром на спинному боці і відкриваються назовні біля основи вусиків .
Дихальна система. ( слайд № 10 )
У рака під панциром біля основи ніг розташовані зябра. Це перисті вирости тіла. Вода омиває зябра, і розчинений у ній кисень потрапляє в кров, а вуглекислий газ із крові виділяється у воду).
Кровоносна система. ( слайд №11, 12 )
Кровоносна система рака незамкнена, тобто кров із судин витікає безпосередньо в порожнину тіла змішуючись з порожнинною рідиною утворюючи гемолімфу. Тут вона омиває внутрішні органи, віддає їм кисень і поживні речовини, а приймає вуглекислий газ. Далі кров збирається в судинах і по них потрапляє до серця(центральний, п’ятикутної форми пульсуючий орган, знаходиться на спинній частині тіла) , яке, пульсуючи, знов проштовхує її по судинах у порожнину тіла . Кров у рака безбарвна,у деяких ракоподібних – червонувата (містить гемоглобін), або блакитна – краби( містить речовину з міддю)
Нервова система. ( слайд № 13, 14 )
Нервова система рака побудована так само, як і нервова система дощового черв'яка. Вона складається з навкологлоткового нервового кільця і черевного нервового ланцюжка. Нерви, що відходять від навкологлоткового кільця, пов'язані з органами чуття і ротовими органами, а ті, що відходять від черевного ланцюжка,— з внутрішніми органами .
Органи чуття. ( слайд № 15 )
Органи чуття у рака добре розвинені. Складні очі розташовані на рухливих стебельцях, що дає йому змогу дивитися в різні боки, не повертаючи тіла. Кожне око утворене трьома тисячами вічок, кількість яких з віком зростає. Вічко бачить лише якусь невеличку частинку зображення, і тільки усі вічка разом можуть сприйняти його цілком. Таке око називають фасетковим, а кожне вічко у ньому — фасеткою. Довгі вусики є органами дотику і нюху (це одночасно ніби «кінчики пальців» та «ніс» рака), а біля основи коротких вусиків містяться органи рівноваги та слуху.
(Використання вологих препаратів на уроках біології)
Розмноження і розвиток. ( слайд № 16, 17 )
Річковий рак — роздільностатева тварина. Статеві залози розміщуються в грудній порожнині. Визрівання яйцеклітин у самок відбувається в яєчниках, а формування чоловічих статевих клітин у самців — у сім'яниках. Запліднення внутрішнє. Запліднені яйцеклітини прикріплюються до черевних ніжок матері й тут розвиваються. Через певний час з них вилуплюються крихітні рачки загалом схожі на дорослу форму. Спочатку вони ховаються від небезпеки під хвостовим плавцем матері, причепившись до черевних ніжок, а згодом розпочинають самостійне життя.
Протягом перших років життя раки інтенсивно ростуть і кілька разів на рік линяють. їхні старі покриви лопаються, і раки ледве виповзають з них. Після линяння блакитні покриви раків дуже ніжні, але поступово вони твердішають завдяки відкладенню в них вапна і стають щільними й міцними.
У «близьких родичів» річкових раків — морських раків омарів — з ікринок спочатку виходять личинки. Вони не повзають по дну, як дорослі раки, а плавають у товщі води. Цей факт свідчить, що великі десятиногі раки з клешнями походять від дрібних плаваючих рачків.
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Виконання Лабораторної роботи № 5:
Тема :“Вивчення ознак пристосованості у зовнішній будові ракоподібних до
середовища існування”.
Мета: на прикладі річкового рака ознайомитись із особливостями зовнішньої
будови ракоподібних; у висновках зазначити, які особливості будови
річкового рака є ознаками пристосованості до життя у воді.
Обладнання та матеріали: лупа ручна, лінійка, колекція «Річковий рак», інструктивна картка для виконання роботи, підручник.
Хід роботи
1. Розглянути колекцію «Річковий рак», визначити форму і забарвлення тіла рака.
2. З допомогою лінійки визначити довжину екземпляра рака, який є в колекції.
3. Знайти головогруди і черевце рака, звернути увагу на відмінності в їх будові.
4. Знайти органи, які розміщуються на різних сегментах тіла рака (вусики, очі, щелепи, ходильні ноги).
5. Розглянути черевце. Підрахувати кількість члеників черевця, знайти на них короткі черевні ніжки. Звернути увагу на хвостовий плавник.
6. Заповнити таблицю «Зовнішня будова річкового рака».
7. Підписати у зошитах схему зовнішньої будови рака.
8. Зробити висновок і записати його в зошит.
V. Узагальнення та систематизація знань. ( слайд № 18, 19 )
Ракоподібні – переважно водяні тварини, вкриті хітиновим панциром, який є
зовнішнім скелетом,мають головогруди, черевце і 5 пар ходильних ніг. Органами дихання є зябра. На голові розташовані очі, дві пари вусиків і ротовий апарат.
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Вивчити § 20 ст.96. У зошитах завдання №3 ст. 44.