I.Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
Яка зараз пора року?
Який місяць?
Яке число?
Тепло чи холодно надворі?
Який стан неба?
Яка температура повітря?
Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
•• Читання вірша
КІМНАТНІ КВІТИ
Кімнатні квіти я люблю
То пещу їх, то поливаю,
То з ними тихо говорю,
То їм пісні на сон співаю.
Вони всміхаються мені –
Вони - живі, красиві.
- Сьогодні на уроці ми ознайомимося із кімнатними рослинами і поговоримо про догляд за ними.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда про кімнатні рослини
Що у нас на підвіконні росте, дихає і живиться? (Кімнатні рослини)
Назвіть відомі вам кімнатні рослини.
Як ви вважаєте, чиПриродознавство
Урок 30
Тема. Кімнатні рослини. Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами Мета: ознайомити учнів із різноманітністю кімнатних рослин; виховувати прагнення доглядати за кімнатними рослинами.
Хід уроку
I.Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
Яка зараз пора року?
Який місяць?
Яке число?
Тепло чи холодно надворі?
Який стан неба?
Яка температура повітря?
Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
•• Читання вірша
КІМНАТНІ КВІТИ
Кімнатні квіти я люблю
То пещу їх, то поливаю,
То з ними тихо говорю,
То їм пісні на сон співаю.
Вони всміхаються мені –
Вони - живі, красиві.
- Сьогодні на уроці ми ознайомимося із кімнатними рослинами і поговоримо про догляд за ними.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда про кімнатні рослини
Що у нас на підвіконні росте, дихає і живиться? (Кімнатні рослини)
Назвіть відомі вам кімнатні рослини.
Як ви вважаєте, чи не замалий горщик для нашої герані?
Можливо, якщо її більше поливати, то й не потрібно змінювати горщик, нехай живе в маленькому?
Можна поставити герань на тумбочку в темний кут?
Отже, які умови потрібні для життя рослин? (Тепло, світло, вода, земля)
Чому все це необхідно кімнатним рослинам? (Вони дихають, живляться, ростуть)
- До якої природи належать кімнатні рослини? (До живої природи)
2.Ознайомлення з кімнатними рослинами: кактусом, бегонією, фіалкою, сансев'єрою.
Учитель називає рослину, пропонує розглянути її зовнішній вигляд — будову стебла, форму й забарвлення листя, квітів, розповісти, як доглядати, куди поставити, щоб рослина добре росла.
Який колір листя? (Світло-темно-зелений)
Які листочки? (Гладенькі, пухнасті, блискучі)
Чи є гілочки? Які вони? (Короткі, довгі)
Називаючи наукові назви рослин, доцільно розповісти дітям про те, що одну й ту саму рослину називають по-різному, наприклад, алое — столітник, аспідістра — дружна сімейка, бальзамін — вогник тощо.
- Зазвичай, народні назви дуже влучні. Наприклад, аспідістру називають «дружною сімейкою» тому, що її листя з'являється і росте водночас, рослина швидко розвивається. Бальзамін називають «вогником» за яскравий колір квітів.
Спеціально вчити з дітьми назви кімнатних рослин не потрібно. Але під час спостережень або догляду за рослиною слід завжди називати її правильно. Так діти зможуть запам'ятати найскладніші назви.
На уроці можна виготовити таблички з написами назв кімнатних квітів і повісити на гілочки розглянутих рослин.
3. Гра «Що на що схоже?»
На що схожий кактус?
На що схожі листочки бегонії, сансев'єри?
4. Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами
Поливання квітів.
Розпушування ґрунту.
Видалення пилу з листя.
5. Чи знаєш ти?
Кімнатні рослини розподілені на дві групи: листяні рослини, за якими легко доглядати, і квіткові рослини — вимогливі пестунки, що можуть загинути від невеличкого протягу.
Усім кімнатним рослинам корисно іноді опинитися під теплим дощем, але не всі рослини можна мити під душем.
Запилені рослини з ворсистим листям (наприклад, фіалку) краще чистити м'якою щіточкою.
Якщо ви забули полити рослину і земля зовсім висохла, поставте горщик із квіткою у воду і тримайте до зникнення пухирців повітря: земля повинна стати вогкою.
Поливаючи рослини, пам'ятайте, що краще добре полити квітку раз на тиждень, ніж потроху щодня.
Навесні та влітку, під час цвітіння кімнатну рослину потрібно поливати дещо більше, ніж зазвичай: рослину слід підживлювати.
Кімнатні рослини необхідно пересаджувати кожні два-три роки, і краще це робити навесні.
Коріння рослини може дуже розростися, і, незважаючи на часте поливання, рослина може засохнути.
•• Інформація для вчителя
Ознайомлюючи дітей із рослинами, розкажіть про життя цих рослин у природних умовах, про їх використання у промисловості. Усе це розширює уявлення дітей про рослинний світ і підвищує інтерес до спостережень.
Дітям цікаво буде дізнатися, що один із видів фікуса в себе на батьківщині, в Індії, досягає 30 м заввишки, з листям до 1 м завдовжки. Зарослі фікуса утворюють цілі гаї. Із соку фікуса виготовляють каучук, з якого роблять гумові іграшки тощо.
•• Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
Ліплення з пластиліну кактуса, на якому «зацвіла» квітка
Тестування
- Яку користь приносять кімнатні рослини? Позначте правильну відповідь.
а) Очищують повітря;
б) заповнюють порожні місця на підвіконні;
в) зволожують повітря;
г) знищують шкідливих комах;
д) збагачують повітря киснем;
е) прикрашають кімнату;
ж) лікують.
V. Підсумок у р о к у
Які кімнатні рослини ви запам'ятали?
Як слід доглядати за кімнатними рослинами?
Яку користь приносять кімнатні рослини?
1