назва твору, який сьогодні розглядатиметься, пов'язана із цими поняттями; із теми уроку зрозуміло, що ми будемо говорити про виховання мужності
Методи і прийоми: метод «Мікрофон», міні - інтерв'ю з письменником, метод «Ранжування»,гра «Знайди код», асоціативний ряд,вправа «Займи позицію», «Цілевизначення», «Довідкове бюро», літературна гра «Плутанина», Інтерактивна вправа «Зберіть літературний пазл», «Підіб'ємо підсумки», розповідь.
Тема: Леся Воронина. Фантастична, романтична, багатоепізодна повість про виховання гідності та мужності .«Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9». Сюжет.
Мета:
навчальна: аналізувати зміст повісті,розглянути і коментувати сюжет твору,поглиблювати вміння висловлювати власні думки та враження;
розвивальна: практично розвивати навички виразного читання, уміння аналізувати, робити висновки;
виховна: формувати почуття щирості, відкритості, наполегливості в досягненні поставленої мети, відповідальності за свої вчинки.
Обладнання: портрет Лесі Ворониної, виставка дитячих ілюстрацій до твору, мультимедійна презентація,відеоролик,бук трейлер,роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми: метод «Мікрофон», міні - інтерв'ю з письменником, метод «Ранжування»,гра «Знайди код», асоціативний ряд,вправа «Займи позицію», «Цілевизначення», «Довідкове бюро», літературна гра «Плутанина», Інтерактивна вправа «Зберіть літературний пазл», «Підіб'ємо підсумки», розповідь.
Епіграф. Головне – це вміти здолати свій страх.
Леся Воронина
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Рада вас всіх бачити на нашому уроці літератури. Ми сьогодні як справжні літературознавці будемо досліджувати літературний матеріал, розкривати деякі таємниці. А в кінці уроку ви поділитеся своїми спостереженнями і висновками.
1. З’ясування емоційної готовності до уроку.
- З яким настроєм ви прийшли на сьогоднішній урок?
Висловіть свої емоції за допомогою смайликів, що знаходяться перед вами. Виберіть смайлик , який відповідає вашому настрою.
2.Наша формула уроку (у+о+в+с)*р=з, де (слайд 3)
у – увага, о – організованість, в – взаємодопомога, с – спілкування, р – робота, з – знання.
II. Актуалізація опорних знань.
2.Перевірка домашнього завдання.
- Слово вчителя
Пригадаймо літературні псевдоніми Лесі Ворониної: Гаврило Ґава,
Ніна Ворон, Олена Вербна, Сестра Лесич (слайд 4)
Це дружина Євгена Гуцала (слайд5)
Робота в парі.
1.Міні-інтерв’ю з Лесею Ворониної (слайд6)
Зараз ми проведемо міні - інтерв’ю з Лесею Ворониною.
- Книга стала лауреатом Міжнародного літературного конкурсу «Дитячий портал» 2006 р., за її мотивами створений радіосеріал.
(слайд 7) За жанром – це пригодницько-фантастично-детективна історія
2.Перегляд відео -1
3.Гра « Знайди код» (слайд 8)
На партах картки із записом послідовності подій 6-12 розділів повісті. Учні повинні записати послідовність (код) подій в творі.
Правильний код: 3, 2, 6, 4, 1, 5, 7, 8.
ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. (слайд 1-2)
Слово вчителя.
1.Метод «Мікрофон». (слайд 9)
Яку мету ви ставите перед собою на уроці? Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?
2.Епіграф. Головне – це вміти здолати свій страх.
Леся Воронина
- Поясніть слова епіграфа нашого уроку. (слайд 10)
Відео -2
3.Чи доводилося вам коли-небудь відчувати страх? Як ви себе в цей момент почували?
Лексичне значення слова страх ( слайд 11)
Дискусія. Як ви вважаєте, чи соромно бути боягузом? Чому? (слайд 12)
4.Проблемно – пошукове завдання. (слайд 13)
Тож, чи можливо повністю позбавитися від страху, чи це природне почуття, яке викоренити не можливо?
ІV. Основна частина уроку
1. Мозковий штурм. (слайд 14)
Чому, на вашу думку, ми розпочали урок розмірковуванням про страх і боягузів?
(Очікувана відповідь учнів: назва твору, який сьогодні розглядатиметься, пов’язана із цими поняттями; із теми уроку зрозуміло, що ми будемо говорити про виховання мужності).
2. Асоціативний ряд. (слайд 15)
Сьогодні на урок повинні були, за бажанням, намалювати малюнки із вашими асоціаціями до почуття страху.
Поясніть, що саме ви зобразили. (Малюнки прикріплюються на дошці).
Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «страх»?
(Відповіді записуються на дошці поряд із малюнками.)
(Очікувані відповіді: темрява, війна, смерть, голод, страх невдачі, катастрофа, страх осоромитися і т. ін.)
3. Слово вчителя.
На початку уроку ми обговорювали, як ви ставитеся до боягузів. Більшість із вас висловили негативне ставлення до людей, які часто відчувають почуття страху. Але відомо, що боятися – це цілком нормальна реакція людини. Психологи стверджують, що відчувають страх усі люди, навіть ті, які здаються безстрашними і кожен їх день пов'язаний із переборенням того ж таки страху. Наприклад, рятівники, пожежники, охоронці й ін. Тема переборення почуття побоювання, страху постійно піднімається і в літературі, і образотворчому мистецтві. Ми тільки що подивилися ваші малюнки із асоціаціями до почуття страху. А тепер перегляньте, як його бачать художники Джон Генрі, П’єрретта Діас, Кіріл Роландо, Дейв Девріс. ) (слайд 16-25)
Фїзкультхвилинка
5. Вправа «Довідкове бюро». (слайд 26)
Теорія літератури.
Фантастичний твір – це будь-який художній твір, в якому введений елемент чудесного
Романтична твір – твір, у якому герой потрапляє у незвичайні обставини, переслідує благородну мету порятунку когось або чогось, виявляючи при цьому незвичайну кмітливість.
Багатоепізодна повість - повість, у якій кожний новий розділ має свій сюжет.
Повість - …(слайд 27)
(слайд 28)
Сюжет - послідовність подій, яка складає зміст художнього твору.
Сюжет складається з певних частин:
експозиція– письменник розповідає про час і місце дії, знайомить з героями;
зав’язка – подія, від якої починається історія героїв твору;
розвиток дії ;
кульмінація – найнапруженіший момент в житті героїв;
розв’язка – чим закінчується історія.
У творі може бути змінений порядок елементів сюжету, може бути відсутнім якийсь з елементів, а кульмінацій буває кілька.
Робота в групі.
6.Доведіть, що «ТТБ» - це фантастична, романтична та багатоепізодна повість. (слайд 29)
- прозовий розповідний твір;
- за обсягом повість більша, ніж оповідання;
- у повісті розповідається про одну або декілька подій одного чи декількох головних героїв протягом досить тривалого часу;
- це твір, сюжет якого ґрунтується на фантастиці, тобто уявний світ якого не відповідає наявному реальному світу або прийнятому, усталеному поняттю можливого (фантастична);
- кожний новий розділ має свій сюжет (багатоепізодична);
- незвичайна, пригодницька за подіями (романтична).
7. «Цілевизначення». Робота в групі. (слайд 30)
Сюжет твору ,визначення композиційних елементів прочитаних розділів повісті.
Інтерактивна вправа «Зберіть літературний пазл».
(експозиція, зав’язка, розвиток дії,кульмінація, розв’язка)
7.Вибіркове виразне читання тексту (слайд 31)
1. Знайдіть та виразно прочитайте про переживання головного героя про нічну пригоду.
2. Знайдіть та виразно прочитайте епізод, у якому йдеться про те, що Клим жалісно співав пісеньку про гризуна.
3.Знайдіть та виразно прочитайте епізод про те, як хлопці проникли до банку.
8. Робота з таблицею ( слайд 32)
Заповніть таблицю, указавши реальні та фантастичні події, що мали місце в повісті.
Реальне |
Фантастичне |
|
|
9.Літературна гра «Плутанина». (слайд 33)
Виправте неточності в переказі подій.
Клим переміг Сашка й побіг сховатися в люк, щоб його ніхто не покарав.
Сашка звали Кактусом, бо в нього не було друзів і хлопець мав поганий характер.
Клим легко погодився вступити до Товариства, адже вважав, що ця організація допоможе йому подолати свій страх.
Заєць і Жук намагалися використати Клима, щоб пограбувати банк. Вони примусили хлопця взяти скрипку й майже опівночі прийти до банку та співати пісеньку про лякливого зайчика.
Бабуся Соля працювала директором банку. Вона дуже любила квіти й раділа, коли онук виявляв хоч якийсь інтерес до рослин. Бабуся Соля навчала Клима як правильно поливати й пересаджувати квіти.
Грабіжники були дуже схожими на батьків Клима, але ж батьки головного героя в цей час знаходилися далеко від міста, вони досліджували культуру ацтеків.
Прибульці були схожі на великих ропух, а морди в них були зеленими. Прибульці одразу захопили Клима.
10. .Гра „Займи позицію”. (слайд 34)
Чи можливо повністю позбавитися від страху, чи це природне почуття, яке викоренити не можливо?
V Підсумок уроку. (слайд 35)
Отож, чого вчить цей твір? (Треба виховувати в собі силу волі, щоб перемагати свої вади, а саме: страх. Так можна допомогти і собі, й навіть планеті.)
Ви сьогодні побачили як хлопчик, який врятував планету, переборов самого себе. Можливо, він не позбувся свого боягузтва до кінця. Адже це природна властивість людини. Але він навчився із своїм страхом співіснувати. Ще давні філософи говорили: «Якщо хочеш перестати боятися, йди в сторону страху!» Тобто не відступай перед труднощами, перешкодами, намагайся їх здолати, і поступово ти виробиш тактику переборення власного страху або невпевненості.
VІ Рефлексія. (слайд 36)
Чи досягнуто мети уроку?Який настрій у вас зараз? Покажіть це за допомогою смайлика.
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання: (слайд 37)
(слайд 38) Дякую за роботу!