Українська література. 8 клас
Тема. Контрольна робота. Творчість М. Коцюбинського, О. Довженка, Н. Бічуї (тестування, аналіз фрагментів твору).
Урок № 53 (Українська література. 8 клас)
Тема. Контрольна робота. Творчість М. Коцюбинського, О. Довженка, Н. Бічуї (тестування, аналіз фрагментів твору).
Мета: перевірити, як учні засвоїли творчість українських прозаїків і відомості з теорії літератури за допомогою тестів та аналізу фрагмента твору; удосконалювати вміння використовувати здобуті знання на практиці, працюючи з художнім текстом; розвивати пам'ять, логічне мислення, аналітичні здібності; виховувати відповідальність за виконану роботу, старанність, прагнення самовдосконалюватися.
Учні мають знати: обсяг програмового матеріалу, винесеного для контролю; вимоги до написання й оформлення контрольної роботи; відповіді на запитання, винесені для контролю.
Учні мають уміти: вдумливо виконувати завдання; правильно оформлювати
відповіді; аналізувати текст художнього твору.
Перебіг уроку
Методична ремарка. Пропонується завдання для п’ятьох варіантів. Для зручності після кожного запитання в дужках указано кількість балів.
І варіант
А Юлька Ващука
Б Стефка Вуса
В Остапа Мандрики
Г Грицька Лопуха
А Дніпро
Б Десна
В Дунай
Г Буг
А становлення особистості в сучасному світі
Б вибір майбутньої професії
В патріотизм та героїзм
Г воля людини та можливість здобуття її
А доби козаччини
Б громадянської війни
В Першої світової війни
Г Другої світової війни
А наявність обрамлення; розповідь у розповіді
Б наявність прологу та епілогу
В окремі розділи написано від імені головного героя
Г твір починається з розв'язки
А Андрій Степанович
Б дід Савка
В Славко Беркута
Г дідусь Остапа
Д Іван Котигорошок
То не віл був у ярмі, звичайний господарський віл, якого паша й спочинок могли зробити щасливими: ярмо було накладене на шию дикому ..., загнаному, знесиленому, але овіяному ще степовим вітром, із ще не втраченим смаком волі, широких просторів. Він ішов у ярмі, скорившись силі, хоч часом із гніву очі йому наливалися кров'ю, і тоді він хвицав ногами і наставляв роги.
А Дробота
Б Троянди
В Мандрики
Г Колодуба
А Дніпро
Б Десну
В Дунай
Г Буг
А становлення особистості в сучасному світі
Б моральний вибір людини
В патріотизм та героїзм
Г воля людини та можливість здобуття її
А кінця XIX ст.
Б 20-х рр. XX ст.
В 60-х рр. XX ст.
Г початку XXI ст.
А наявність обрамлення; розповідь у розповіді
Б наявність прологу та епілогу
В окремі розділи написано від імені головного героя
Г твір починається з розв'язки
А дід Савка
Б Стефко Вус
В Петро Колодуб
Г Комарин
Д дід Овсій
Дівчинка на сцені анітрохи не скидалася на веселу, пустотливу й непосидющу ... , від якої щомиті кожен міг сподіватися якоїсь каверзи чи просто дитячого вибрику. Світлі кучері спадали їй на плечі, і обличчя майже ховалося у тій повені волосся. Легка спідничка також здавалася хвилею, і вся ... , тендітна, зграбна, гарненька – скоріше хмаринка, а не справжня дівчинка, і було боязко – ось видіння зникне, розтане і вже ніколи не повториться.
III варіант
А діда Овсія
Б діда Платона
В Остапа Мандрики
Г Івана Котигорошка
А Львові
Б Києві
В Одесі
Г Харкові
А становлення особистості в сучасному світі
Б моральний вибір людини
В патріотизм та героїзм
Г воля людини та можливість здобуття її
А доби козаччини
Б часів кріпацтва
В громадянської війни
Г Другої світової війни
А наявність обрамлення; розповідь у розповіді
Б наявність прологу та епілогу
В окремі розділи написано від імені головного героя
Г твір починається з розв'язки
А Остап Мандрика
Б Петро Колодуб
В Юлько Ващук
Г Стефко Вус
Д Андрій Степанович
Я сидів у човні близько коло ... Платона. Я дивився на тиху чарівну річку, і на берег, і на суворого кормчого ... , що піднімався наді мною на фоні урочистого неба. Мені здалося, що мене перевозять на той світ. Сором, і розпач, і невимовний жаль, і безліч інших гострих почувань охопили мою душу, і скрутили її, і пригнули. Прощай, моя рідна, дорога Десно.
IV варіант
Початковий і середній рівні (по 1 балу)
1. Моральний урок дідів з оповідання О. Довженка «Ніч перед боєм» для молодих бійців полягав у тому, що
А вони попалили всі човни й зірвали ворогові переправу
Б перевернули човни й загинули разом із ворогами
В зробили засідку й побили багато ворогів
Г мужньо витримали знущання ворогів і не видали партизанів
2. Кого діди Платон і Савка ставили за приклад бійцям, що відступали?
А Кармалюка
Б Гонту, Залізняка
В своїх синів
Г самих себе
3. Кульмінацією у творі Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути» є
А поєдинок на шпагах Юлька та Славка
Б суд над Славком
В привід хлопця, який назвався Беркутою, до дитячої кімнати міліції
Г спізнення Славка на театральну виставу до Лілі
4. У невинуватість Славка вірили
А тренер, Лілі
Б Стефко та Юлько
В класний керівник і директор школи
Г інспектор дитячої кімнати міліції, Надія Григорівна
5. Остап і Соломія переправилися на плоту в Туреччину через річку…
А Дніпро
Б Інгулець
В Прут
Г Дністер
6. Продовжте речення.
Фінальна частина твору, у якій ідеться про події, що відбулися після завершення розв’язки – це …
Достатній рівень (2 бали)
7. Порівняйте образи Славка та Юлька з повісті Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути ».
Високий рівень (4 бали)
8. Виконайте одне із завдань.
А) Висловіть свої судження про необхідність виховання патріотизму. Можливо, воно не потрібне в нашому глобалізованому світі? (за оповіданням О. Довженка «Ніч перед боєм» та власними спостереженнями)
Б) Чому повість має назву «Дорогою ціною»?
V варіант
Початковий і середній рівні (по 1 балу)
1. Молоді бійці з оповідання О. Довженка перед своїм першим боєм запитали в командира Петра Колодуба
А звідки він бере мужність і сили
Б що робити, коли ворога набагато більше й він краще озброєний
В чому не можна відступати
Г що робити при пораненні
2. Дід Платон з оповідання О. Довженка «Ніч перед боєм» лаяв відступаючих наших бійців
А за невміння користуватися зброєю, влучно стріляти
Б за невміння маскуватися, рити окопи
В за боягузтво, невміння та небажання захищати рідну землю
Г за те, що забувають писати листи своїм рідним
3. Особливостями композиції повісті Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути» є
А введення казкових, фантастичних елементів
Б наявність оповідача, розповідь ведеться від першої особи
В наявність багатьох відступів, листів, снів
Г зміщення часових площин, різнобічний показ героїв, заглиблення у психологію
4. Юлько Ващук, герой твору Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути», розчарувався у своєму батькові через те, що
А той збирався до міліції заявляти на Славка за поранення
Б той скористався чужою працею, видавши її за свою
В батько часто сварився з мамою Юлька
Г не підтримував його захоплення музикою, малюванням
5. Про який персоніфікований образ йдеться в уривку «Він їжився перед нею, тіснив із боків, настигав іззаду, ловив корінням за ноги…»?
А туман
Б комиш
В тур
Г вітер
6. Продовжте речення.
Повість «Дорогою ціною» має таку будову: ...
Достатній рівень (2 бали)
7. Порівняйте образи діда Платона й діда Савки з образом капітана Колодуба (за оповіданням О. Довженка «Ніч перед боєм»).
Високий рівень (4 бали)
8. Виконайте одне із завдань.
А) Висловіть своє судження про важливість моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків (за твором Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути» та власними спостереженнями).
Б) Пригадайте епізод визволення Остапа і смерть Соломії. Чому автор так закінчує історію закоханих, а не робить фінал щасливим?
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
— У процесі роботи я краще усвідомив (усвідомила), що...