Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
Яка зараз пора року?
Який місяць?
Яке число?
Тепло чи холодно надворі?
Який стан неба?
Яка температура повітря?
чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
•• Робота над загадками
Міць з роками набирає.
Може жити сотні літ,
Має величезний рід. (Дуб)
І колючок не злічити...
Не байдужа до прикрас,
На свята спішить до нас. (Ялина)
На дошці - слова: ліс, дерева, дуб, ялина.
Як взаємопов'язані ці слова?
Сьогодні ми поговоримо про різноманіття рослин, дізнаємося, як їх класифікують.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з поняттямПриродознавство
Урок 27
Тема. Листяні та хвойні рослини
Мета: розширювати уявлення учнів про різноманіття рослин; учити порівнювати листяні та хвойні рослини, розрізняти рослини за виглядом, за листям; розвивати спостережливість, увагу, мислення, уміння працювати у групах, парах; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
Яка зараз пора року?
Який місяць?
Яке число?
Тепло чи холодно надворі?
Який стан неба?
Яка температура повітря?
чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
•• Робота над загадками
• Узимку спить, а влітку шумить. (Дерево)
Міць з роками набирає.
Може жити сотні літ,
Має величезний рід. (Дуб)
І колючок не злічити...
Не байдужа до прикрас,
На свята спішить до нас. (Ялина)
На дошці - слова: ліс, дерева, дуб, ялина.
Як взаємопов'язані ці слова?
Сьогодні ми поговоримо про різноманіття рослин, дізнаємося, як їх класифікують.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з поняттям «хвойні та листяні дерева»
- Погляньте уважно на таблицю «Рослини. Дерева». Усі дерева можна розподілити на лові групи: хвойні та листяні. Листяні дерева на гілочках мають зелені листочки, великі, як долонька у людини (наприклад, дуб, береза, тополя, акація, яблуня та ін.).
Листяні дерева скидають листочки восени, а навесні у них виростає нове молоде листя. Хвойні дерева замість листочків мають зелені голочки (наприклад, ялина, сосна, кипарис). На зиму ці дерева не скидають листочки. Про них говорять вічнозелені, тому що замість одних голок відразу виростають нові, а нам здається, що вони завжди зелені.
На дошці - слова листяні, хвойні.
- Порівняйте листяну пластинку і хвою.
— Чим вони різняться? Які хвойні дерева вам відомі?
2. Ознайомлення з хвойними деревами
Ялинку ми спочатку
Від сосни не відрізняли:
Раз стирчать голочки —
Значить, це ялиночки.
А коли на гілочку ялини
Ми трохи краще подивилися,
Виявилося, що вона
Не така, як сосна.
— Ялинковий ліс називається ялинником. У дерева гостра верхівка, донизу крона розширюється. Любить вологу. Хвоїнки колючі, одиночні. Крона густа, дає сильну тінь. Живе ялина 300-500 років. Із деревини ялини виготовляють папір, штучний шовк.
•• Загадка
Сніг її не налякає,
І на спеку не зважає.
Зеленіє навіть взимку,
Має з голочок хустинку. (Сосна)
- Сосновий ліс називається бором. Сосна любить світло. Хвоїнки ростуть у парі. Сосна росте на будь-якому ґрунті. У сосновому лісі цілюще повітря. Деревина є хорошим будівельним матеріалом.
Є у родички ялинки
Неколючі голочки.
Але, на відміну від ялинки,
Обпадають ті голки. (Модрина)
- Восени золоті хвоїнки модрини, як листя, падають на землю. Звідси і виникла російська назва дерева «лиственница». Хвоїнки зібрані в пучки по 20-60 штук. Світлолюбна. Деревина не гниє. Ялиця (піхта) і кедр - теж хвойні дерева.
•• Фізкультхвилинка
Травичка низенько-низенько,
Дерева високо-високо.
Вітер дерева колише, гойдає,
То праворуч, то ліворуч нахиляє,
То вперед, то назад.
Пташки летять, відлітають.
А діти тихенько за парти сідають.
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
Що таке листопад? (Листопад — засіб пристосування рослин до суворих умов зими.)
Навіщо деревам потрібний листопад?
Захист дерева від зимової посухи, адже листя випаровує багато вологи.
Позбавлення дерева від отруйних речовин із землі та повітря.
Захист тонких і крихких гілок від важкості снігу.
2. Гра «Учимося розрізняти хвойні та листяні дерева»
Учитель повідомляє учням назви дерев. Діти розглядають ілюстрацію дерева, визначають його вид, аргументуючи свою думку.
Назви дерев: кипарис, дуб, верба, береза, тополя, сосна, калина, каштан, смерека.
3. Гра «Знайди плід і листочок від дерева»
Учні розглядають малюнок, знаходять листя і плоди від дерев (дуб, береза, ялина, каштан, сосна, горобина, клен), сполучають їх стрілками, класифікують дерева на листяні та хвойні. Наприкінці роботи учні з'ясовують значення дерев у житті людини, тварин, роблять висновок про необхідність дбайливого ставлення людини до дерев та інших рослин, саджання нових дерев.
6. Бліцопитування
1) Як правильно назвати лист хвойного дерева? а) Колючка; б) голка; в) хвоїнка.
2) Яке з хвойних дерев скидає хвою на зиму?
а) Сосна;
б) модрина;
в) ялина.
7. Повідомлення про деякі дерева
Виходять діти у відповідних костюмах і презентують підготовлені заздалегідь повідомлення.
Береза. Білосніжна береза. Скільки пісень, віршів складено про неї! Часто про неї згадують у казках, загадках, приказках. З берези виробляють фанеру, лижі, меблі, багато сувенірів. А береста? Це ж готовий природний папір! У берези є корисний сік.
Дуб. Потужність і велична краса дуба приваблює всіх. Корені його глибоко йдуть у землю, і тому йому не страшні жодні бурі. За старих часів із дуба виробляли кораблі, а зараз — меблі, паркет, вантажні вагони. Кору застосовують у шкіряній справі, а якщо покласти декілька листків у банку з солоними огірками — вони стануть хрусткими, міцними, смачними.
Клен. Клен — бажаний гість усіх парків і вулиць міст. його різьблене листя таке гарне під час осіннього листопаду! У клена міцна деревина, її широко застосовують у токарній і столярній справі, в машинобудуванні, а також виготовляють музичні інструменти. У містах клен енергійно засвоює з повітря різні шкідливі речовини. Листя у клена восени червоніє.
Ялина. Це дерево знайоме всім із дитинства. Разом із ним напередодні нового року до наших будинків приходить казка. У ялиновому лісі можна сховатися спекотного дня, тому що в ньому завжди
похмуро і прохолодно. Живуть ялини дуже довго - до 200 років. З еластичної деревини виготовляють скрипки, меблі, папір. Можливо, книга, що лежить у вас на столі, зроблена з ялини.
- Усі дерева - і хвойні, і листяні - потрібно берегти. Без них наша планета була б мертвою. не затишно б стало нам усім, не було б такої краси і, звісно, чистого повітря.
V. Підсумок уроку
З якими двома групами рослин ми ознайомилися на уроці?
Які головні ознаки листяних і хвойних дерев ви запам’ятали?
Яке дерево застосовують для виготовлення лиж?
У якого дерева восени листя червоніє?
З якого дерева виробляють музичні інструменти?
У якого дерева є солодкий сік?
1