Тема: Лужні елементи. Фізичні та хімічні властивості простих речовин. Оксиди, гідроксиди лужних елементів. Біологічна роль лужних елементів

Про матеріал
Вивчення лужних металів, елементів, фізичних та хімічних властивостей простих речовин, оксидів, гідроксидів лужних елементів, біологічної ролі лужних елементів.
Перегляд файлу

Урок в 11 класі

Тема: Лужні елементи. Фізичні та хімічні властивості  простих речовин. Оксиди, гідроксиди лужних елементів. Біологічна роль лужних елементів.

Мета: сформувати загальне уявлення про елементи головної підгрупи І групи та їх типових представників Na і K, будову їх атомів, фізичні та хімічні властивості, привести в систему знання про властивості сполук Na і K та їх застосування; розвивати вміння учнів порівнювати, узагальнювати, робити висновки; закріпити вміння учнів складати окисно – відновні рівняння хімічних реакцій, продовжувати формувати науковий світогляд  учнів.

Тип уроку: урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Методи і форми: бесіда, лекція, групова робота, демонстраційний експеримент.

Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця, розчинності, ряд  активності металів.

Демонстрації: 

 –  Na з водою, дослідження з фенолфталеїном;

 –  Горіння кухонної солі та солі К в полум’ї спиртівки.

Хід уроку:

І. Організаційний  момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1) окисно – відновне рівняння:

  

2K0+2H2+1O→2K+1OH+H20

 

  К0 – 1е →К+1 │1 │  │2  відновник

  2

H2+1+2е→Н20 │2 │ │1  окисник

 

2)задача: Оксид хімічного елемента І групи головної підгрупи має відносну молекулярну масу 62. Назвіть елемент, формулу гідрату.

 

ІІІ. Активізація пізнавальної діяльності:

Хімічний калейдоскоп:

  1. Найлегший елемент – Li
  2. Найтугоплавкіший –W
  3. Найпоширеніший – Al
  4. Найтвердіший –Cr
  5. Найбільш електропровідний –Ag
  6. Найважчий –Os
  7. Найактивніший –Fr
  8. Найпластичніший –Au
  9. Найбільш легкоплавкий –Hg
  10. Найм’якший  –  Na

 

IV.Мотивація навчальної діяльності:

Група металів має спільну назву лужні. В чистому вигляді їх не бачили, а сполуки – дуже важливі для життя з давніх  –  давен і сьогодні:

Учні виступають з підготовленими повідомленнями:

Без солі не проживеш.

Погане слово – сіль на рану.

Хліб – сіль їж – та правду ріж.

Без солі і хліб не до смаку.

Сіль не золото, але золотом борщ не  посолиш.

NaCl пропускає ультрафіолетові промені. Прозорі кристали з Артемівська використовують в оптичних приладах – кристал NaCl здатен запам’ятати до 1млрд байт інформації завдяки складним процесам, які проходять під дією сонячного світла. Можливо, саме кухонна сіль – майбутнє комп’ютерів?

Особливим попитом користувалася кухонна сіль. Колись в Голландії існувала важка кара: винуватцям не давали солі. Через деякий час ці люди помирали, а їх трупи швидко розкладалися. На Сієрра  –  Леонському узбережжі жадоба негрів до солі була така велика, що вони віддавали за неї жінок, дітей і все, що їм було дороге. В Стародавньому Римі легіонерам часто платили сіллю, звідси і назва – «солдат».

Всім відома приказка « не солоно поївши». Існує легенда, що у 13 ст. на прийомі в імператора сіль подавали в золотому ларку.  Відповідав за сіль спеціальний слуга, який слідкував за тим , щоб туди не підсипали отрути. Крайнім за столами солі  не вистачало, і вони їли непідсолену їжу.

Сіль міняли на срібло і золото. Середній європеєць споживає 15 г. солі, японець 60. Саме у них високий рівень гіпертонії (чума ХХ століття).

 

V. Вивчення нового матеріалу.

Положення в періодичній системі, будова атома:

  Na  ﴿ ﴿ ﴿  ﴿ ﴿ ﴿ ﴿

 281   2881

1s22s22p63s1   1s22s22p63s23p64s1

Таблиця з фізичними властивостями.

Метал

Густина

г/см3

Кристалічна

Структура

Температура  плавлення С°

Li

0,534

Об’ємно –  центрована кубічна

190

Na

0,97

Об’ємно –  центрована кубічна

98

K

0,86

Об’ємно –  центрована кубічна

63

Rb

1,50

Об’ємно –  центрована кубічна

39

Cs

1,90

Об’ємно –  центрована кубічна

28,5

Учні роблять висновки про пониження температури плавлення та підвищення густини металів вниз по групі.

 

Фізичні властивості лужних металів

 

litiieNatriumKalium

                        Літій                        Натрій                           Калій

800px-Rubidiumsample800px-Cesium

                                            Рубідій                     Цезій

 

Лужні метали – сріблясто – білі речовини, крім цезію, у якого золотаве забарвлення. На свіжому повітрі ці метали у розрізі мають блискучу поверхню, але при контакті з киснем повітря дуже швидко стає тмяним, тому їх зберігають під шаром гасу. Більшість складних сполук лужних металів безбарвні, оскільки електронна оболонка Me+ (оболонка інертного газу) є дуже стійкою, а йони не деформані (якщо Йони не деформані, то сполука безбарвна).

Фізичні властивості лужних металів змінюються досить закономірно залежно від положення в періодичній системі елементів, будови атома і структури кристалічної решітки.

 Температури плавлення і кипіння для металів ІА –  підгрупи низькі, вони зменшуються по групі згори вниз, а густини, навпаки, збільшуються. Це пояснюється так. Валентні електрони надзвичайно тонким шаром розподіляються по позитивно заряджених йонах s – металів, параметри кристалічних комірок зростають( завдяки збільшенню радіусів атомів)із зростанням порядкового номера, що призводить до послаблення хімічних зв’язків. Це й зумовлює зменшення температур плавлення. Однак поряд із зростанням радіусів збільшується і маса атомів. У калію відбувається різке збільшення радіуса порівняно з натрієм, тому вплив об’єму переважає над впливом маси, що призводить до зниження густини порівняно з натрієм.

Лужні метали дуже м’які, пластичні, легко ріжуться ножем, тому їх неможливо використовувати як конструкційні матеріали, але літій і натрій застосовуються у сплавах з іншими металами.

Поширення в природі.

Кам’яна сіль(галіт)

NaCl

Глауберова сіль(мірабіліт)

Na2SO4•10H2O

Сильвініт

KCl•NaCl

карналіт

KCl•MgCl2•6H2O

 

В Україні є поклади кам’яної солі у Донецькій (Артемівськ), Закарпатській (Солотвино) областях а також калійних солей у Львівській та Івано – Франківській (Калуш)областях.

Учні роблять висновок про знаходження лужних металів у природі тільки у вигляді сполук через свою хімічну активність.

Способи одержання.

Електроліз

NaCl  KCl

2NaCl2 Na + Cl2  2 KCl2K + Cl2

Хімічні властивості.

У хімічних реакціях атоми лужних металів виявляють сильні відновні властивості, вони легко втрачають валентні електрони, перетворюючись на позитивно заряджені йони – катіони:  Me0  e  →Me+

Лужні метали належать до найбільш хімічно активних елементів. Їх активність зростає в групі зверху вниз.

На основі знань про хімічні властивості металів учні складають рівняння взаємодії лужних металів з киснем, неметалами, водою, кислотами.

З киснем тільки літій окислюється до оксиду, решта лужних металів дає пероксиди(в яких ступінь окиснення Оксигену дорівнює  – 1) чи супероксиди (в старій номенклатурі – над пероксиди, в яких О – 1)

4Li + O2 →2Li2O; 2 Na + O2 → Na2O2 ; K + O2  →KO2(або K2O4)

З воднем лужні метали утворюють гідриди:

2Li + H2  → 2LiH;

З азотом – нітриди; при кімнатній температурі у реакцію вступає літій, решта лужних металів – при нагріванні 6 Me + 3N2  →2 Me3N;

З галогенами – галіти : 2Me + Hal2 →2MeHal, де Hal – F, Cl, Br, I

З сіркою та її аналогами (Se, Te)у розплавленому стані чи при нагріванні – халькогеніди.

2 Na + S  →Na2S  2K + S  →K2S

Взаємодія з водою:

Учитель демонструє реакцію взаємодії Натрію з водою.

При взаємодії з водою утворюються луги і водень:

2K + 2H2O →2KOH + H2• 2 Na + 2H2O →2NaOH + H2•

Взаємодія з кислотами ( розведена сульфатна H2SO4, галогеноводневі  HF, HCl, HBr, Hl, фосфатна H3PO4 та інші слабкі кислоти), в яких окисником завжди є йон Гідрогену Н+ (чи, точніше, гідроксоній – катіон Н3О+) супроводжуються виділенням водню та утворенням солі і проходить за загальною схемою:

2 Me + 2HAn  → 2MeAn+ H2• 2 Na+2HCl  →2NaCl + H2•

Взаємодія з оксигеновмісними кислотами (нітратна HNO3, концентрована сульфатна H2SO4 та ін..), окислювальна здатність яких зумовлюється не наявністю йона Гідрогену, а властивостями недисоційованих молекул самих кислот чи їх кислотних залишків – аніонів. Особливість дії цих кислот полягає в тому, що вони окиснюють метал без виділення водню:

8Na + 10HNO3(розв)  →8NaNO3 + NH4NO3+3 H2O,

3 Na + 4 HNO3(п. розв)  →3 NaNO3+ NO+2 H2O,

8Na + 5H2SO4(конц.)  → 4 Na2SO4+H2S +4 H2O.

Клас ділиться на групи і працює над хімічними властивостями оксидів (1 група) та лугів(2 група).

Оксиди Натрію і Калію, їх властивості.

Взаємодія

  1.     З водою : 

Na2O + H2O = 2 NaOH  K2O + H2O = 2 KOH

  1.     З кислотами:

Na2O + 2HCl = 2NaCl + H2O  K2O + H2SO4=K2SO4 + H2O

  1.     З кислотними оксидами:

Na2O + СО2= Na2СО3 K2O +SiO2=K2SiO3

Луги – добре розчинні у воді.

 Гідроксиди Натрію і Калію, їх властивості.

  1.     Взаємодія з кислотними оксидами:

2NaOH + CO2=Na2CO3 + H2O  2KOH + SO2 =K2SO3 +  H2O

  1.     Взаємодія з кислотами:

NaOH + HCl =NaCl + H2O  2KOH +H2 SO4= K2SO4 + H2O

  1.     Взаємодія з солями:

2NaOH + CuSO4=Na2SO4+Cu(OH)2

2KOH +  CuSO4=K2SO4+ Cu(OH)2

 

Солі лужних металів:

 Катіони лужних металів  Li+, Na+, K+, Rb+, Cs+ забарвлюють полум’я спиртівки у відповідні кольори.

Учні виступають з повідомленнями про біологічну роль Натрію і Калію.

Біологічна роль.

Натрій і Калій – життєво необхідні елементи, які беруть участь в обміні речовин. За вмістом в організмі людини Натрій (0,08%) і Калій (0,23%) належить до макроелементів, а решта лужних металів – до мікроелементів.

 

 

 

 

 

 

 

 

Натрій і Калій є антагоністами (при збільшенні кількості Натрію в організмі підсилюється виведення Калію нирками, тобто настає гіпокаліємія).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Маса Натрію в організмі дорослої людини становить приблизно 100г, а Калію – 140 г. Йони цих елементів входять до складу плазми крові, внутріклітинних і міжклітинних рідин, кісток, м’язових тканин. Людина втрачає Натрій і Калій переважно із потом і сечею. Для поновлення організму Натрієм необхідно щодня споживати з їжею 3 – 6 г. солі. Найбільше Калію містять боби, курага, чорнослив, виноград, хліб, крупи. Середньодобова потреба дорослої людини в Калії становить 3 – 4 г.

Калій є одним із найважливіших елементів для рослин. Він прискорює їх  розвиток, збільшує стійкість хвороб і несприятливих погодних умов. Тому в сільському господарстві використовують калійні добрива.

 VІ. Узагальнення й систематизація знань:

  1. Напишіть рівняння хімічних реакцій, щоб здійснити ланцюжок перетворень:

1). K→KOH→K2CO3→KCl

2).Na→Na2O→NaOH→Na2CO3→Na

2. Учні роблять висновок про зв'язок між будовою та властивостями елементів – металів, їх хімічну активність, роль в природі та житті людини.

VІІ. Домашнє завдання

Вивчити §20.

Вправа 191, 194, (197)

Підготувати повідомлення:

1. Поширення Mg, Са.

 2.Роль Mg2+  і C2+ в природі та житті людини.

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
10 грудня 2023
Переглядів
286
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку