Урок в 11 класі
Тема: Лужні елементи. Фізичні та хімічні властивості простих речовин. Оксиди, гідроксиди лужних елементів. Біологічна роль лужних елементів.
Мета: сформувати загальне уявлення про елементи головної підгрупи І групи та їх типових представників Na і K, будову їх атомів, фізичні та хімічні властивості, привести в систему знання про властивості сполук Na і K та їх застосування; розвивати вміння учнів порівнювати, узагальнювати, робити висновки; закріпити вміння учнів складати окисно – відновні рівняння хімічних реакцій, продовжувати формувати науковий світогляд учнів.
Тип уроку: урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Методи і форми: бесіда, лекція, групова робота, демонстраційний експеримент.
Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця, розчинності, ряд активності металів.
Демонстрації:
– Na з водою, дослідження з фенолфталеїном;
– Горіння кухонної солі та солі К в полум’ї спиртівки.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1) окисно – відновне рівняння:
2K0+2H2+1O→2K+1OH+H20
К0 – 1е →К+1 │1 │ │2 відновник
2
H2+1+2е→Н20 │2 │ │1 окисник
2)задача: Оксид хімічного елемента І групи головної підгрупи має відносну молекулярну масу 62. Назвіть елемент, формулу гідрату.
ІІІ. Активізація пізнавальної діяльності:
Хімічний калейдоскоп:
IV.Мотивація навчальної діяльності:
Група металів має спільну назву лужні. В чистому вигляді їх не бачили, а сполуки – дуже важливі для життя з давніх – давен і сьогодні:
Учні виступають з підготовленими повідомленнями:
Без солі не проживеш.
Погане слово – сіль на рану.
Хліб – сіль їж – та правду ріж.
Без солі і хліб не до смаку.
Сіль не золото, але золотом борщ не посолиш.
NaCl пропускає ультрафіолетові промені. Прозорі кристали з Артемівська використовують в оптичних приладах – кристал NaCl здатен запам’ятати до 1млрд байт інформації завдяки складним процесам, які проходять під дією сонячного світла. Можливо, саме кухонна сіль – майбутнє комп’ютерів?
Особливим попитом користувалася кухонна сіль. Колись в Голландії існувала важка кара: винуватцям не давали солі. Через деякий час ці люди помирали, а їх трупи швидко розкладалися. На Сієрра – Леонському узбережжі жадоба негрів до солі була така велика, що вони віддавали за неї жінок, дітей і все, що їм було дороге. В Стародавньому Римі легіонерам часто платили сіллю, звідси і назва – «солдат».
Всім відома приказка « не солоно поївши». Існує легенда, що у 13 ст. на прийомі в імператора сіль подавали в золотому ларку. Відповідав за сіль спеціальний слуга, який слідкував за тим , щоб туди не підсипали отрути. Крайнім за столами солі не вистачало, і вони їли непідсолену їжу.
Сіль міняли на срібло і золото. Середній європеєць споживає 15 г. солі, японець 60. Саме у них високий рівень гіпертонії (чума ХХ століття).
V. Вивчення нового матеріалу.
Положення в періодичній системі, будова атома:
Na ﴿ ﴿ ﴿ K ﴿ ﴿ ﴿ ﴿
281 2881
1s22s22p63s1 1s22s22p63s23p64s1
Таблиця з фізичними властивостями.
Метал |
Густина г/см3 |
Кристалічна Структура |
Температура плавлення С° |
Li |
0,534 |
Об’ємно – центрована кубічна |
190 |
Na |
0,97 |
Об’ємно – центрована кубічна |
98 |
K |
0,86 |
Об’ємно – центрована кубічна |
63 |
Rb |
1,50 |
Об’ємно – центрована кубічна |
39 |
Cs |
1,90 |
Об’ємно – центрована кубічна |
28,5 |
Учні роблять висновки про пониження температури плавлення та підвищення густини металів вниз по групі.
Фізичні властивості лужних металів
Літій Натрій Калій
Рубідій Цезій
Лужні метали – сріблясто – білі речовини, крім цезію, у якого золотаве забарвлення. На свіжому повітрі ці метали у розрізі мають блискучу поверхню, але при контакті з киснем повітря дуже швидко стає тмяним, тому їх зберігають під шаром гасу. Більшість складних сполук лужних металів безбарвні, оскільки електронна оболонка Me+ (оболонка інертного газу) є дуже стійкою, а йони не деформані (якщо Йони не деформані, то сполука безбарвна).
Фізичні властивості лужних металів змінюються досить закономірно залежно від положення в періодичній системі елементів, будови атома і структури кристалічної решітки.
Температури плавлення і кипіння для металів ІА – підгрупи низькі, вони зменшуються по групі згори вниз, а густини, навпаки, збільшуються. Це пояснюється так. Валентні електрони надзвичайно тонким шаром розподіляються по позитивно заряджених йонах s – металів, параметри кристалічних комірок зростають( завдяки збільшенню радіусів атомів)із зростанням порядкового номера, що призводить до послаблення хімічних зв’язків. Це й зумовлює зменшення температур плавлення. Однак поряд із зростанням радіусів збільшується і маса атомів. У калію відбувається різке збільшення радіуса порівняно з натрієм, тому вплив об’єму переважає над впливом маси, що призводить до зниження густини порівняно з натрієм.
Лужні метали дуже м’які, пластичні, легко ріжуться ножем, тому їх неможливо використовувати як конструкційні матеріали, але літій і натрій застосовуються у сплавах з іншими металами.
Поширення в природі.
Кам’яна сіль(галіт) |
NaCl |
Глауберова сіль(мірабіліт) |
Na2SO4•10H2O |
Сильвініт |
KCl•NaCl |
карналіт |
KCl•MgCl2•6H2O |
В Україні є поклади кам’яної солі у Донецькій (Артемівськ), Закарпатській (Солотвино) областях а також калійних солей у Львівській та Івано – Франківській (Калуш)областях.
Учні роблять висновок про знаходження лужних металів у природі тільки у вигляді сполук через свою хімічну активність.
Способи одержання.
Електроліз
NaCl KCl
2NaCl2 Na + Cl2 2 KCl2K + Cl2
Хімічні властивості.
У хімічних реакціях атоми лужних металів виявляють сильні відновні властивості, вони легко втрачають валентні електрони, перетворюючись на позитивно заряджені йони – катіони: Me0 – e →Me+
Лужні метали належать до найбільш хімічно активних елементів. Їх активність зростає в групі зверху вниз.
На основі знань про хімічні властивості металів учні складають рівняння взаємодії лужних металів з киснем, неметалами, водою, кислотами.
З киснем тільки літій окислюється до оксиду, решта лужних металів дає пероксиди(в яких ступінь окиснення Оксигену дорівнює – 1) чи супероксиди (в старій номенклатурі – над пероксиди, в яких О – 1)
4Li + O2 →2Li2O; 2 Na + O2 → Na2O2 ; K + O2 →KO2(або K2O4)
З воднем лужні метали утворюють гідриди:
2Li + H2 → 2LiH;
З азотом – нітриди; при кімнатній температурі у реакцію вступає літій, решта лужних металів – при нагріванні 6 Me + 3N2 →2 Me3N;
З галогенами – галіти : 2Me + Hal2 →2MeHal, де Hal – F, Cl, Br, I
З сіркою та її аналогами (Se, Te)у розплавленому стані чи при нагріванні – халькогеніди.
2 Na + S →Na2S 2K + S →K2S
Взаємодія з водою:
Учитель демонструє реакцію взаємодії Натрію з водою.
При взаємодії з водою утворюються луги і водень:
2K + 2H2O →2KOH + H2• 2 Na + 2H2O →2NaOH + H2•
Взаємодія з кислотами ( розведена сульфатна H2SO4, галогеноводневі HF, HCl, HBr, Hl, фосфатна H3PO4 та інші слабкі кислоти), в яких окисником завжди є йон Гідрогену Н+ (чи, точніше, гідроксоній – катіон Н3О+) супроводжуються виділенням водню та утворенням солі і проходить за загальною схемою:
2 Me + 2HAn → 2MeAn+ H2• 2 Na+2HCl →2NaCl + H2•
Взаємодія з оксигеновмісними кислотами (нітратна HNO3, концентрована сульфатна H2SO4 та ін..), окислювальна здатність яких зумовлюється не наявністю йона Гідрогену, а властивостями недисоційованих молекул самих кислот чи їх кислотних залишків – аніонів. Особливість дії цих кислот полягає в тому, що вони окиснюють метал без виділення водню:
8Na + 10HNO3(розв) →8NaNO3 + NH4NO3+3 H2O,
3 Na + 4 HNO3(п. розв) →3 NaNO3+ NO+2 H2O,
8Na + 5H2SO4(конц.) → 4 Na2SO4+H2S +4 H2O.
Клас ділиться на групи і працює над хімічними властивостями оксидів (1 група) та лугів(2 група).
Оксиди Натрію і Калію, їх властивості.
Взаємодія
Na2O + H2O = 2 NaOH K2O + H2O = 2 KOH
Na2O + 2HCl = 2NaCl + H2O K2O + H2SO4=K2SO4 + H2O
Na2O + СО2= Na2СО3 K2O +SiO2=K2SiO3
Луги – добре розчинні у воді.
Гідроксиди Натрію і Калію, їх властивості.
2NaOH + CO2=Na2CO3 + H2O 2KOH + SO2 =K2SO3 + H2O
NaOH + HCl =NaCl + H2O 2KOH +H2 SO4= K2SO4 + H2O
2NaOH + CuSO4=Na2SO4+Cu(OH)2
2KOH + CuSO4=K2SO4+ Cu(OH)2
Солі лужних металів:
Катіони лужних металів Li+, Na+, K+, Rb+, Cs+ забарвлюють полум’я спиртівки у відповідні кольори.
Учні виступають з повідомленнями про біологічну роль Натрію і Калію.
Біологічна роль.
Натрій і Калій – життєво необхідні елементи, які беруть участь в обміні речовин. За вмістом в організмі людини Натрій (0,08%) і Калій (0,23%) належить до макроелементів, а решта лужних металів – до мікроелементів.
Натрій і Калій є антагоністами (при збільшенні кількості Натрію в організмі підсилюється виведення Калію нирками, тобто настає гіпокаліємія).
Маса Натрію в організмі дорослої людини становить приблизно 100г, а Калію – 140 г. Йони цих елементів входять до складу плазми крові, внутріклітинних і міжклітинних рідин, кісток, м’язових тканин. Людина втрачає Натрій і Калій переважно із потом і сечею. Для поновлення організму Натрієм необхідно щодня споживати з їжею 3 – 6 г. солі. Найбільше Калію містять боби, курага, чорнослив, виноград, хліб, крупи. Середньодобова потреба дорослої людини в Калії становить 3 – 4 г.
Калій є одним із найважливіших елементів для рослин. Він прискорює їх розвиток, збільшує стійкість хвороб і несприятливих погодних умов. Тому в сільському господарстві використовують калійні добрива.
VІ. Узагальнення й систематизація знань:
1). K→KOH→K2CO3→KCl
2).Na→Na2O→NaOH→Na2CO3→Na
2. Учні роблять висновок про зв'язок між будовою та властивостями елементів – металів, їх хімічну активність, роль в природі та житті людини.
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити §20.
Вправа 191, 194, (197)
Підготувати повідомлення:
1. Поширення Mg, Са.
2.Роль Mg2+ і C2+ в природі та житті людини.