Урок з української літератури у 6 класі за підручником Яценко
Тема: М. Коцюбинський оповідання «Ялинка». Коротко про письменника. Небезпечні пригоди головного героя твору різдвяної ночі. Сенс різдвяного свята та особливості його зображення у творі. Соціальні мотиви. Щасливий фінал як особливість різдвяного оповідання.
Мета :
Навчальна З’ясувати тему та головну думку оповідання, розкрити образ Василька через його дії, вчинки та почуття; вдосконалювати навички виразного читання, уміння швидко орієнтуватися в тексті, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати зв’язне мовлення, виховувати спостережливість та любов до природи;
Розвивальна : постійно ставити учня в ситуацію самостійного здобуття знань, спрямовуючи на участь у різних видах художньої діяльності: словесній, музичній, театральній, образотворчій.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: портрет Коцюбинського,текст оповідання, ілюстрації.:
ПЕРЕБІГ УРОКУ:
І Організаційна частина
1. Учитель:
2 Учитель: На уроці вас вітаю, щиро успіхів бажаю. Який у вас сьогодні настрій?
Учні: Знання нові здобувати, все навколо пізнавати. У нас усе добре, ми раді сьогодні прийти у свій клас.
3. Учитель: Записуємо в зошити тему уроку. Нам доведеться плідно попрацювати, виразно читати, аналізувати прочитане, виділяти головне. Відкриття, хоч і малі, робимо щодня!
ІІ Вивчення нового матеріалу
Учитель Уважно подивіться на портрет, зверніть увагу на риси обличчя цього чоловіка і скажіть, яка це людина.
Учень 1 Перш за все я звернув увагу на очі. Такі проникливі, випромінюють добро, думаю, що такий погляд буває у доброї людини.
Учениця 2 Правильний ніс, я десь читала – це риса правдивої і чесної людини.
Учень 3 Погляд настільки привітний, що відчувається велика любов до людей. Портрет так і світиться добром.
1 Учитель Молодці, правильно ви підмітили. Письменник Коцюбинський – великий людинолюб. Любив сонячне повітря і , як сонях. У літературу увійшов як Сонцепоклонник.
Рольова гра «Письменник в гостях у школярів».
Письменник: дякую. Я радий, що і в ХХІ ст.. діти читають мої твори.
Учень 2 Де і коли було написане оповідання «Ялинка»?
Письменник: 21 листопада 1891 року в селі Лопатинці. Написано для різдвяного номера журналу «Дзвінок».
Учень 3 Як довго ви над ним працювали?
Письменник: написав за 5-6 днів і зараз пропоную вашій увазі.
Учні : дякуємо вам за значний внесок у золоту скарбницю української літератури.
4. Учитель: На сьогодні ви мали випереджальне домашнє завдання – прочитати твір. То ж зараз бліц-турнір від письменника «Перевір себе»
1. На яке свято відбувається дія у творі?
2. Яка страва готується у печі будинку сім’ї Василька?
3. Як звати маму Василька?
4. Скільки дітей у родині?
5. Скільки років Васильку?
6. Де росла ялинка, яку хотів купити невідомий чоловік.
7. Чому зажурився батько хлопчика?
8. Чому гість хотів купити ялинку?
9. Скільки днів шукав гість потрібну ялинку?
10. Яку ціну запросив Яким за ялинку?
11. За що батько подарував Василькові ялинку?
12. Який термін дав гість на доставку ялинки?
13. Скільки часу треба було їхати через ліс?
14. Коли було зрубано ялинку?
15. Хто повіз ялинку до панів?
16. Через яку місцевість пролягала дорога?
17. Яких звірів злякалися Василькові коні?
18. Коли Василько дістався до хати пана?
19. З ким Василько поїхав додому?
20. Кого зустріли Олена і Яким, коли поїхали шукати сина?
5. Бесіда за картиною до оповідання
-хто зображений на картині;
- опишіть Василька за картиною;
- яке почуття викликає у вас хлопчик;
- які кольори використав художник?
- знайдіть у тексті оповідання рядки, яким відповідає зображене на картині.
6. Виразне читання уривка від слів «В лісі посутеніло»…до « А хуртовина вила, крутила снігом та замітала сліди».
7. Монолог літературного героя (розповідь Василька)
Мені 12 років, я найстарший у сім’ї. Живу в бідності, тому доводиться багато працювати. Одна втіха була – ялинка, що звеселяла своїм зеленим одягом садок. Це був подарунок за добре навчання. А тепер і цього немає. Не з добра батько вирішив її продати. Гроші були дуже потрібні, щоб викупити мамині чоботи. Я розумів усю безвихідь становища і погодився відвезти свою зелену красуню пану. У лісі намагався не боятися. Але як там можна було не злякатися! Сани зламалися, з дороги збився, ще й вовки, як на той гріх… Саме страх мчав мене вперед, щоб найшвидше вибратися з лісу до людей, врятуватися самому від вовків і зберегти коней.
8. Учитель Давайте дамо характеристику Васильку
Серйозний не за віком
Відповідальний
Поступається своєю мрією заради сім’ї
Вболіває за рідних
Не впадає у розпач в екстремальній ситуації
Перемагає стихію
Висновок – справжній молодець.
9. Учитель: Який би епізод вам хотілося проілюструвати?
Учениця 1
У мене словесна замальовка. Василько сидить у теплій хаті серед своїх рідних, і все, що з ним трапилося в лісі, здається не таким і жахливим. Мені дуже сподобався хлопчик, хочеться нагородити його новорічними подарунками від вдячних читачів літературному герою. Я вирізала для Василька ялинку.
Учениця 2
А я дарую хлопчику святковий настрій , зв’язавши для нього ялиночку гачком
Учень 1
Ось ця скромна витинанка від мене
Учень 2
Моя красуня з бісеру, Васильку, у тебе в гостях
ІІІ Підсумки
Учитель
Приємно було працювати з вами , шановні здобувачі освіти. Дякую вам за роботу, а чи досягли ви на уроці того, чого очікували. Дуже добре, що всі різдвяні оповідання закінчуються щасливо. Така їх святкова особливість. Діти, ми теж з вами мали б веселитися у цей різдвяний час. Зробили б музичну павзу, заспівали пісню «Яка зима на Україні», доречною була б і швидка руханка. Але сьогодні, коли підлий окупант топче нашу рідну землю, свято затьмарене. Вам, дітям, сьогодні залишається палко любити Україну і чекати перемогу.
КОЛОРОТЕРАПІЯ
Помилуйтеся цією чудовою картиною, вона здатна зарядити нас бадьорістю та енергією. Білий колір служить хорошими ліками від стресу, дає відчуття свободи, створює чистоту і гармонію душі. Блакитний – символ вірності своїм ідеалам, а сріблястий налаштовує до спроби подолати всі негаразди. Зелений – це колір нашої героїні-ялинки, який виражає надію на щасливе майбуття. Перемога буде за нами.
ІV Домашнє завдання
1 Скласти сюжетну канву оповідання «Ялинка» письмово.
2 Усний репортаж з літературних теренів: «Коцюбинський і його оповідання «Ялинка». Чим саме письменник умів захопити читача» (усно)