Тема: Мохоподібні: будова, різноманітність, значення у природі та житті людини
Мета: сформувати знання учнів про вищі спорові рослини на прикладі мохів; розглянути особливості будови і процесів життєдіяльності мохів, ускладнення у будові мохоподібних порівняно з водоростями; продовжувати формувати навички самостійної роботи з натуральними об'єктами, підручником; розвивати біологічну мову, увагу, пізнавальний інтерес, уміння здійснювати порівняння, узагальнення, спостережливість, творчість, уміння порівнювати біологічні об’єкти та вказувати риси подібності й відмінності; здійснювати екологічне виховання.
Тип уроку: комбінований урок.
Наочність та обладнання: підручник, роздатковий матеріал, презентація, плакат
План
1. Організаційний момент – 1 хв.
2. Актуалізація опорних знань і умінь – 6 хв.
3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності – 2 хв.
4. Вивчення нового матеріалу – 25 хв.
4.3. Розмноження моху
5. Закріплення матеріалу – 8 хв.
5.1. Робота з картками
5.2.Робота в парах
5.3. Вправа «втрачена інформація»
6.Підсумок уроку – 2 хв.
7. Домашнє завдання – 1 хв.
Хід уроку
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Прослухайте уважно твердження і визначте, з якими з них ви згодні, а з якими - ні. Поясніть, чому не згодні.
3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності – 3 хв.
Ми ознайомилися з водоростями й переконалися в тому, що вони дуже різноманітні, цікаві й надзвичайно важливі для життя на нашій планеті. Зробимо крок на вищу сходинку, де на нас чекають вищі рослини. Пригадаймо, чому їх називають вищими. У вищих рослин є тканини і або всі вегетативні органи, або хоч би один-два. І почнемо дізнаватися з найпростіших представників вищих рослин - мохів. Усі ви їх бачили багато разів у своєму житті. Вони трапляються всюди: особливо примітні мохи в темних і вологих ялинових лісах, де утворюють суцільний м'який покрив. Багато їх у тундрі, на болотах, на низинних луках, навіть є водяні мохи, які утворюють плаваючі зарості. Можна сказати, що мохи, як і водорості, є водолюбами, хоча більшість з них живуть на землі, але обов'язково у вологих місцях. Чому? Дізнаємося про це і ще про дуже цікаві особливості будови й життя цих просто збудованих вищих рослин.
Наука, що вивчає мохи називається бріологією. До мохоподібних належить близько 25 тис видів.
Мохи — невеличкі рослини, що підносяться лише на кілька сантиметрів над землею або стеляться по її поверхні. Основна маса мохоподібних зосереджена у вологих місцях північної півкулі, у районах із помірним і холодним кліматом, особливо в тундрі, на болотах. А витривалість у них дивовижна. Мохи витримують висушування навіть протягом кількох років, швидко оживаючи при зволоженні. Разом з тим вони спроможні переносити і довготривале затоплення, і значні температурні коливання. Наприклад, мохи знаходили у гарячих джерелах Камчатки, де температура підвищується до +40 °С ...+45 °С. Інші види трапляються в антарктичній пустелі, де морози сягають —50 °С. Мохи невибагливі й до освітлення: вони добре почуваються як при повному сонячному освітленні у піщаних пустелях, так і при світлі у нетрях лісів та в печерах, де у 150-200 разів темніше, ніж на поверхні. Багато мохів, використовуючи розсіяне світло, відновлюють свою життєдіяльність після зимового стану спокою ще під сніговою ковдрою.
4 .2. Розповідь про будову мохоподібних на прикладі зозулиного льону.
- Тіло складається з стеблової частини та листків. Стебло пряме, нерозгалужене, густо вкрите листками. Дрібні загострені листочки рясно вкривають стебло, вони зелені, бо містять хлорофіл. Але ті з них, які розташовані ближче до ґрунту, - жовто-бурі (тому що в умовах недостатньої освітленості хлорофіл руйнується). Коренів мохи не мають. До ґрунту вони кріпляться за допомогою багатоклітинних волосиноподібних відростів, які галузяться у всі боки. Це ризоїди. Вони здійснюють ті самі функції, що й корені вищих рослин, - закріплення рослини у ґрунті та поглинання поживних речовин. Але поживні речовини у мохів можуть надходити й через інші ділянки рослини.Стебло не має провідної тканини, тому воду та поживні речовини мох вбирає з атмосфери всією поверхнею тіла. У нижній частині стебла
За посушливих умов мохоподібні можуть висихати, а потім у вологому середовищі відновлювати свою життєдіяльність. Вони здатні до фотосинтезу і при незначній кількості світла.
Погляньте на малюнок, що ви бачте на ньому? Що спільного?
Роздивившись мох детальніше , ви помітите, що вони різняться за будовою. Це пояснюється тим, що одні з них утворюють жіночі статеві клітини(жіночий гаметофіт),, інші - чоловічі чоловічий гаметофіт).. Отже, зозулин льон належить до дводомних рослин. На верхівках чоловічих особин розташовані статеві органи, в яких утворюються сперматозоїди, а на верхівках жіночих - яйцеклітини (На верхівці пагонів між листками одних рослин знаходяться антеридії, інших – архегонії На верхівках коробочки, вкриті кришечкою. Це особини нестатевого покоління, які розвиваються із заплідненої яйцеклітини.
Згодом коробочка відкривається кришечкою, по краю якої є зубці, причому в суху погоду зубці відгинаються назовні і спори висипаються з коробочки, а в сиру – загинаються всередину, запобігаючи висипанню спор і потраплянню вологи до коробочки.
Потрапивши у сприятливі умови, спори проростають у зелену нитку, яка нагадує нитчасту зелену водорість. Нитка росте, галузиться, і з деяких її клітин унаслідок поділу утворюються чоловічі та жіночі особини статевого покоління. Отже, у життєвому циклі мохів переважає статеве покоління.
- Сфагнові, або “білі”, торфові мохи об’єднують близько 300 видів. Вони зростають на заболочених ділянках лісу з бідними грунтами, на болотах. Сфагнум у перекладі з грецької означає “губка”. І справді, ці мохи – природні губки: вони здатні поглинати вологи в 30-40 разів більше своєї ваги. Це тому, що в листках сфагнуму є, крім живих хлорофілоносних клітин, мертві водоносні, заповнені повітрям. Саме ці клітини можуть утримувати вологу
- Коли рослини сфагнуму живі і знаходяться у вологому середовищі, то зверху вони блідо-зелені, а знизу – білі. Листки сфагнуму утворені клітинами двох типів . Одні із цих клітин живі, зелені, мають хлоропласти. Інші клітини - мертві та безбарвні. В їхній оболонці є отвори, через які до клітини надходить вода. Сфагнум може поглинати води в 20 разів більше, ніж важить сам. Якщо висушений сфагнум занурити у склянку з водою, то він може увібрати в себе майже всю воду.
- статеве розмноження : Чоловічі статеві органи (антеридії) розміщуються на бокових гілочках, а жіночі статеві органи (архегонії) – на верхівках стебел на розетці гілок (по 4-5) тієї самої рослини (однодомна рослина)
- Нестатеве розмноження спорами: Спорогон утворюється на місці архегонія після запліднення яйцеклітини, на верхівці стебла на розетці гілок. Коробочка спорогону (там утворюються спори) має кулясту форму і відкривається кришечкою. Спора, проростаючи в ґрунті, утворює пластинчастий нитковий перед росток, з якого розвивається дорослий гаметофіт.
Сфагнум застосовується в медицині і відомий бактерицидними і антисептичними властивостями, його застосовують для дезінфекції та інших цілей:
5. Закріплення матеріалу – 7 хв.
5.1. Робота з картками
- Визначить, яка рослина зображена на малюнку та підпишіть її органи.
5.2.Робота в парах
- Використовуючи матеріал підручника розташуйте етапи розмноження мохів за порядком їх відбування.
Відповідь: 1,4, 7, 2, 3,6,8
5.3. Вправа «втрачена інформація»
"Мохоподібні є надзвичайно своєрідною групою рослин, що пристосувалися до життя на … . Злиття ……….клітин можливе лише за наявності … .
Статеве покоління мохів називається………., а нестатеве……..
У життєвому циклі мохів переважає……
6.Підсумок уроку – 2 хв.
7. Домашнє завдання – 1 хв.
Скласти казку « Що буде коли зникнуть мохи на планеті?»