Тема: Найцінніший товар – знання («Літературний ярмарок")

Про матеріал

Тема: Найцінніший товар – знання («Літературний ярмарок»)

Мета уроку: перевірка знань учнів по темах «Антична література», «Середньовіччя», «Раннє Відродження»; розвивати зв'язне мовлення учнів, вміння висловлювати власну думку, творчі здібності; виховувати толерантність, критичне ставлення до рівня власних знань, любов до літератури.


Перегляд файлу

Тема: Найцінніший товар – знання («Літературний ярмарок»)

 

Мета уроку: перевірка знань учнів по темах «Антична література», «Середньовіччя», «Раннє Відродження»; розвивати зв’язне мовлення учнів, вміння висловлювати власну думку, творчі здібності; виховувати толерантність, критичне ставлення до рівня власних знань, любов до літератури.

Обладнання: виставка книг, портрети письменників, ілюстрації до творів, плакати, вудочка, шкатулка, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок-гра (узагальнення та систематизація знань)

Хід уроку

І. Організаційний момент;

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІІІ. Робота над темою уроку

Слово вчителя: Для того, щоб перевірити, наскільки ви знаєте античну, середньовічну літературу та літературу  раннього Відродження ми сьогодні пограємо в гру «Літературний ярмарок».

Ознайомлення з правилами гри.


 

1 лот. «Біографічний» (12 б.)

  1. «Плутанка» (3 б.)
  2. «Антична карусель» (4 б.)
  3. «Впізнай письменника» (бліц-турнір) (5 б.)

 

ІІ лот «Знавці художніх творів» (12 б.)

  1. «Поетичне доміно» (3 б.)
  2. «Відгадай героя» (4 б.)
  3. «Літературна рибалка» (5 б.)

ІІІ. Лот «Літературознавчий» (12 б.)

  1. «Літературне лото» (4 б.)
  2. «Літературне дерево» (4 б.)
  3. «Правда – неправда» (4 б.)

1 лот. «Біографічний» (12 б.)

  1. «Плутанка» (3 б.)

 


1 група: З’єднати

Есхіл                                     Італія

Лі Бо                                     Греція

Ду Фу                                   Китай

Франческа Петрарка           Персія

Омар Хайям                         Іспанія

Мігель Сервантес                Китай

 

2 група:

 

Данте Аліг’єрі                «Маленькі поеми Мігель Сервантес          «Декамерон»

Вергілій                       «Божественна комедія»

Омар Хайям                     «Дон Кіхот»

Франческа Петрарка       «Енеїда»

Дж. Боккаччо                   «Канцоньєре»


  1. «Антична карусель» (4 б.)

Дати відповідь на запитання (усно)

1 гр.

  • Що означає в перекладі слово «античний»?  (давній)
  • Назвіть часові межі епохи Античності   (VІ ст. до н.е.  V ст. н.е.)
  • Хто був «батьком комедії»? (Арістофан)
  • Хто такий Феспід? (засновник трагедії)
  • Що таке амфітеатр? (зала для глядачів)

2 гр.

  • Які 4 етапи розвитку давньогрецької культури ви знаєте? (архаїчний, класичний, елліністичний,  римський)
  • Як називалася Греція і її жителі в давнину? ( Еллада, елліни)
  • Яка культура прийшла на зміну давньогрецькій? (римська)
  • Назвіть давньогрецького поета, автора «Іллади» й «Одіссеї» (Гомер)
  • Що таке котурни? (шкіряні чоботи на товстій підошві)

 

  1. «Впізнай письменника» (бліц-турнір) (5 б.)

Дати вілповідь на запитання

1 гр.

  • Народився в містечку Елевсіні, неподалік від Афін (Есхіл)
  • Його прізвище перекладається як «біла слива»   (Лі Бо)
  • У його поезії відчувається плач, стогін, нуртують річки, переповнені кров’ю і болем (Ду Фу)
  • Він був не тільки поетом, а й математиком, астрономом, філософом (Омар Хайям)
  • Він був у полоні і помер в бідності (Сервантес)
  • Сам про себе він казав: «Той, що не знає, як залишатися на місці»  (Петрарка)

2 гр.

  • Найпопулярніший поет Греції   (Есхіл)
  • Він по-новому використав форму давньої народної поезії «фу» (Лі Бо)
  • Він народився в родині китайського державного чиновника (Ду Фу)
  • Він користувався  традиційною перською поетичною формою «рубаї»  (О.Хайям)
  • Творив поезію в період раннього Відродження ( Ф.Петрарка)
  • Його твір «переспівав» відомий український письменник (Вергілій)

 

 

ІІ лот «Знавці художніх творів» (12 б.)

 

1 «Поетичне доміно» (3 б.)

Кожна група одержує конверти з картками, на яких рядки з віршів, що їх учні вчили напам’ять.

Завдання: у правильній послідовності скласти картки, тобто окремі віршовані рядки) у завершений текст. Назвати авторів віршів.

1 гр.


Кульгава старість, юність бистронога,

Все повториться до вічного порога.

Недовго світом тішаться живі:

Всі підем геть, у всіх одна дорога (О.Хайям)

 

Мене оповило місячне сяйво пізнє:

Цікаво, чи  вкрила вже землю інею риза?

Піднявши голову, споглядаю яскравий місяць,

Схилившись, із сумом думаю про Вітчизну (Лі Бо)


2 гр


Коли у небуття  і ймення наше кане,

Не згасне сонечко у небі полум’яне.

Нас не було, та світ не був від того гірший,

Він не погіршає й тоді, як нас не стане. (О.Хайям)

 

Весняне сонце котиться

На барви гір і рік,

Весняний вітер дихає –

        Хитають квіти пахощі. (Ду Фу)

 


  1. «Відгадай героя» (4 б.)

1 гр.

  1. «Він першовідкривач усіх здобутків цивілізації» (Прометей)
  2. Їй Петрарка присвячував свої сонети (Лаура)
  3. Він ще за життя відвідав Пекло (Еней)
  4. Дружина Зевса (Гера)

2 гр.

  1. Він вісник Зевса (Гермес)
  2. До кого звертається Гефест – бог – коваль:

«Високодумний сину велемудрої Феміди!

Хоч недоброхіть, кайданами

Тебе припну я до бескету голого,

Й обличчя не побачиш, сонцем палений. (Прометей)

  1. Він  за волею богів мав заснувати нове царство (Еней)
  2. Він полюбляв битись з вітряками (Дон Кіхот)

 

  1. «Літературна рибалка» (5 б.)

За допомогою вудки з магнітом, учні виловлюють собі запитання і дають на них відповіді.

  1. Прочитати напам’ять рубаї О.Хайяма;
  2.  Прочитати напам’ять сонети Ф.Петрарки;
  3. У чому полягає велич Прометея?
  4. Як називається одна з перших збірок Лі Бо? («Давнє)
  5. Хто з китайських поетів описував життя людей з їх щоденними проблемами за часів війни? (Ду Фу)
  6. Прочитати напам’ять вірші Ду Фу;
  7. Дати визначення «рубаї»;
  8. Прочитати напам’ять вірш Лі Бо;
  9. Про кого йде мова: Свята, мов ангел, чиста, як роса,

                                   З небесних зорь сплела собі намисто,

                                   Небачена й нечувана краса

                                 Світилась тихо сяйвом променистим.  (Лаура)

  1. Хто з українських поетів вдавався до форми рубаї. (А.Кримський, І.Франко, Д.Павличко)
  2. На які дві частини поділена збірка сонетів Ф.Петрарки? («На життя мадонни Лаури» й «На смерть мадонни Лаури»)
  3. Хто був  вірним другом для Дон Кіхота? (Санчо Панса)
  4. З якої причини збираються друзі за межами Флоренції і розповідають щодня історії? (Через чуму)
  5. Поясніть суть назви збірки новел «Декамерон»
  6. Дайте визначення «новела»;
  7. Що таке гекзаметр?
  8. Хто такі ваганти?
  9. Назвіть автора «Метаморфоз» (Овідій)
  10. Назвіть першу жінку-поета  (Сапфо)
  11. Хто супроводжував автора в «Божественній комедії» в Пеклі? (Вергілій)

 

ІІІ. Лот «Літературознавчий» (12 б.)

 

«Літературне лото» – 4 б.

Кожна група отримує по 2 конверта.

1 конверт – картки з назвами понять з теорії літератури.

2 конверт – картки з їхніми визначеннями.

Завдання: поєднати відповідники

1 гр.

1 конверт: драма, комедія, метафора, діалог, антитеза, епітети, поема

 

2 конверт:

…твір, призначений для постановки на сцені, один з літературних родів;

…твір, де зображені комічні події і персонажі;

…образний вислів, в якому ознаки одного предмета чи явища передаються на інший на основі подібності.

…розмова 2 осіб

…різке протиставлення двох протилежних думок, образів, якостей, явищ.

…художнє означення, яке дає образне змалювання якоїсь ознаки предмета.

…ліро- епічний твір

2 гр.

1 конверт:

Трагедія, лірика, сонет, монолог, гіпербола, ліричний герой, порівняння

 

2 конверт:

… драматичний твір, де розкриваються нерозв’язані моральні проблеми, що призводять, як правило, до загибелі персонажів.

…один з трьох літературних родів

…поезія з 14 рядків.

…промова дійової особи, звернена до себе або інших осіб, іноді до глядача.

…художнє перебільшення певних рис та властивостей персонажа.

…образ особи, що виникає в уяві читача на основі виражених почуттів, роздумів.

… змалювання особливостей предмета шляхом зіставлення з іншим, де ці особливості різко виявляються.

  1. «Літературне дерево» (4 б.)

Групи отримують:

  1. гр.

а).Зображення дерева, на гілках якого назви жанрів літературних творів  (оповідання, трагедія, поема, вірш, сонет, рубаї, роман, новела)

б) конверт з листочками, де написані прізвища авторів (О. Хайям, Ду Фу, Лі Бо, А.К.Дойл,, Ф.Петрарка, Сервантес,  Дж. Бокаччо, Данте, Есхіл)

Завдання: 1. Поряд з прізвищем автора записати назву твору;

                   2. Прикріпити листочки до відповідних гілочок

2 група:

А) Зображення того самого дерева

Б) Конверт із листочків, на яких написано назви творів:  «Дон Кіхот», «Декамерон», збірка «Рубаят», Збірка «Канцоньєре», Збірка «Давне» (Лі Бо), «Пісня про хліб і шовк» (Ду Фу), «Пістрява стрічка», «Божественна комедія», «Прометей закутий»)

Завдання: 1. Поряд з назвою твору записати прізвища автора;

                  2. Прикріпити листочки до відповідних гілочок

  1. «Правда – неправда» (4 б.)

Учні відповідають на запитання «правда», «неправда» (письмово)

1 гр.

 - Есхіл  писав комедії (-);

- амфітеатр – зал для глядачів (+);

- Посейдон – бог родючості, покровитель виноградарства (+);

- О.Хайям писав рубаї (+);

- Сервантес – італійський письменник (-);

2 гр.

  • Народження античного театру пов’язане з культом Зевса(-);
  • Титан Прометей загинув (-);
  • Лі Бо – японський поет (-);
  • Поетичний псевдонім коханої Петрарки Лаури пов'язаний зі словом «лавр» - символ слави (+);
  • Ф.Петрара писав сонети (+).

ІІІ. Підведення підсумків ярмарки. Касир оголошує результати

ІV. Оголошення оцінок

 

 

 

 

1 група: З’єднати

Есхіл                                                Італія

Лі Бо                                                 Греція

Ду Фу                                               Китай

Франческа Петрарка                       Персія

Омар Хайям                                     Іспанія

Мігель Сервантес                            Китай

 

 

 

2 група:

 

Данте Аліг’єрі                               «Маленькі поеми

Мігель Сервантес                        «Декамерон»

Вергілій                                        «Божественна комедія»

Омар Хайям                                 «Дон Кіхот»

Франческа Петрарка                    «Енеїда»

Дж. Боккаччо                                «Канцоньєре»

 

 

 

1 гр.


Кульгава старість, юність бистронога,   

Все повториться до вічного порога.

Недовго світом тішаться живі:

Всі підем геть, у всіх одна дорога

 

Мене оповило місячне сяйво пізнє:

Цікаво, чи  вкрила вже землю інею риза?

Піднявши голову, споглядаю яскравий місяць,

Схилившись, із сумом думаю про Вітчизну


2 гр.


Коли у небуття  і ймення наше кане,

Не згасне сонечко у небі полум’яне

Нас не було, та світ не був від того гірший,

Він не погіршає й тоді, як нас не стане.

 

Весняне сонце котиться

На барви гір і рік,

Весняний вітер дихає –

        Хитають квіти пахощі

 


  1. Прочитати напам’ять рубаї О.Хайяма;
  2.  Прочитати напам’ять сонети Ф.Петрарки;
  3. У чому полягає велич Прометея?
  4. Як називається одна з перших збірок Лі Бо? («Давнє)
  5. Хто з китайських поетів описував життя людей з їх щоденними проблемами за часів війни? (Ду Фу)
  6. Прочитати напам’ять вірші Ду Фу;
  7. Дати визначення «рубаї»;
  8. Прочитати напам’ять вірш Лі Бо;
  9. Про кого йде мова: Свята, мов ангел, чиста, як роса,

                                   З небесних зорь сплела собі намисто,

                                   Небачена й нечувана краса

                                 Світилась тихо сяйвом променистим.  (Лаура)

 

  1. Хто з українських поетів вдавався до форми рубаї. (А.Кримський, І.Франко, Д.Павличко)
  2. На які дві частини поділена збірка сонетів Ф.Петрарки? («На життя мадонни Лаури» й «На смерть мадонни Лаури»)

 

  1. Хто був  вірним другом для Дон Кіхота? (Санчо Панса)
  2. З якої причини збираються друзі за межами Флоренції і розповідають щодня історії? (Через чуму)
  3. Поясніть суть назви збірки новел «Декамерон»
  4. Дайте визначення «новела»;
  5. Що таке гекзаметр?
  6. Хто такі ваганти?
  7. Назвіть автора «Метаморфоз» (Овідій)
  8. Назвіть першу жінку-поета  (Сапфо)
  9. Хто супроводжував автора в «Божественній комедії» в Пеклі? (Вергілій)

 

Драма                Комедія                 Метафора             Діалог                     Антитеза            Епітети                 Поема

 

…твір, призначений для постановки на сцені, один з літературних родів;

…твір, де зображені комічні події і персонажі;

…образний вислів, в якому ознаки одного предмета чи явища передаються на інший на основі подібності.

…розмова 2 осіб

…різке протиставлення двох протилежних думок, образів, якостей, явищ.

…художнє означення, яке дає образне змалювання якоїсь ознаки предмета.

…ліро- епічний твір

Трагедія                 Лірика                Сонет               Монолог Гіпербола                 Ліричний герой                   Порівняння

 

… драматичний твір, де розкриваються нерозв’язані моральні проблеми, що призводять, як правило, до загибелі персонажів.

…один з трьох літературних родів

…поезія з 14 рядків.

…промова дійової особи, звернена до себе або інших осіб, іноді до глядача.

…художнє перебільшення певних рис та властивостей персонажа.

…образ особи, що виникає в уяві читача на основі виражених почуттів, роздумів.

… змалювання особливостей предмета шляхом зіставлення з іншим, де ці особливості різко виявляються.

оповідання                   трагедія                поема                    вірш                  сонет            рубаї                   роман                         новела

 

О. Хайям                Ду Фу                   Лі Бо               А.К.Дойл                  Ф.Петрарка, Сервантес               Дж. Бокаччо              Данте                  Есхіл 

 «Дон Кіхот»                       «Декамерон»                     Збірка «Рубаят»                       Збірка «Канцоньєре»           Збірка «Давне»                    «Пісня про хліб і шовк»           «Пістрява стрічка»                             «Божественна комедія»                        «Прометей закутий»

оповідання                   трагедія                поема                    вірш                  сонет            рубаї                   роман                         новела

 

docx
Додано
27 серпня 2018
Переглядів
960
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку