Тема: Найкращий виріб гончаря

Про матеріал
Конспект уроку з образотворчого мистецва до теми "Найкращий виріб гончаря" з використанням альбому-посібника.
Перегляд файлу

Дата проведення

 

 

 

 

 

Конспект уроку з образотворчого мистецтва

 

 

 

3-Б клас

 

 

«Найкращий виріб гончаря»

 

Картинки по запросу посуд з глини куманець

 

 

 

 

 

Тема уроку:        Найкращий виріб гончаря  (слайд 1)

Мета уроку:

  • навчальна: ознайомити учнів з основними видами гончарного посуду, різноманітністю форм; навчити узгоджувати декор із формою предметів;
  • розвивальна: розвивати почуття гармонії, просторову уяву; розвивати вміння насолоджуватися творами декоративного мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;
  • виховна: прищеплювати зацікавленість творами гончарного мистецтва, шанобливе ставлення до праці майстрів декоративно-прикладного мистецтва.

Оснащення:

  • Матеріали та інструменти: альбоми, гуаш, пензлі, ємкості для води серветки для витирання рук та пензлів, клейонки, смужки для квілінга, клей, папір для торцювання.
  • Зоровий ряд: відео фільм процес роботи майстра – гончара, зразки розпису гончарних виробів.
  • Літературний ряд: загадка про глину, фрагмент вірша М.Стріхи

Тип уроку: комбінований.

Словник термінів:

Гончар  - майстер, який виготовляє посуд та інші вироби з глини

Гончарний круг – один із прадавніх механізмів, що придумали люди для створення керамічних виробів.

Опішня – столиця гончарства (селище міського типу в Полтавській області.)

Косів – осередок гончарства на Гуцульщині.

Куманець -

 

 

 

                                         ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний  момент

 Привітання. Перевірка готовності  учнів до уроку.

Усі сідайте тихо, діти.  

Домовляймось – не шуміти,

Руку гарно підіймати, 

 На уроці не дрімати.

Всі готові до уроку?    

Тож, гаразд. Часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Давайте пригадаємо, які види декоративно – прикладного мистецтва ви знаєте?

Вишивка                   витинанка                             ткацтво

(рушники, одяг,серветки)   (ажурні візерунки)          (скатертини, покривала

кування              Декоративно – прикладне мистецтво       гончарство і розпис

(вироби з металу)                                                           (елементи декору, посуд)

Різьба по дереву                         аплікація          писанкарство      килимарство

(скрині, тарілки, іграшки,                                      (писанки)           (килими)

обробні дошки)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  Учитель. Відгадайте загадку.

                                   В землі ховається,

                                   В руках змінюється,

                                   Вогнем загартовується,

                                   На посуд перетворюється.

                                                                       (глина)

 

 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

          Так, це глина.  Сьогодні ми поговоримо про цей чарівний матеріал та про один із видів декоративно – прикладного мистецтва – гончарство. Це дуже старовинне й неймовірно цікаве мистецтво! Також на уроці ми познайомимося з гончарними виробами, взнаємо,  як їх виготовляють. А в процесі оздоблення навіть самі візьмемо участь.

- А зараз пригадаймо з уроків природозавства що таке глина? 
( глина – це корисні копалини)

- Які властивості має глина? –

(глина - пластична, тверда, в’язка,  міцна, ліпиться, зберігає свою форму, не пропускає воду)

- Як видобувається? (Добування глини завжди ведеться відкритим способом за допомогою машин)

- А якого кольору буває глина? Зараз ми прочитаємо вірш і дізнаємось!

Якщо хочеш гончарем  ти стати,

За глину звичайну повинен згадати,

Хоча звичайна вона, а корисна.

Масна і пісна, біла і сіра, рожева, руда і землиста.

Буває й зеленого кольору глина корисна.

Копалина здавна дуже відома

Відома всьому роду людському.

 

(слайд3)

Послухайте , які чудові слова присвятив Максим Стріха нашим гончарам.

               І диво з див -  коли народжується глек,

               І сиві гончарі, що вік свій без упину

               Із глини та пісень ліпили Україну.

                       

V. Викладання нового навчального матеріалу

1. Розповідь учителя

         Ліпити в Україні люди почали з давніх – давен. Розквіту гончарства  сприяла наявність в її надрах українських земель високоякісних червоних, червоно-бурих та світло-сірих глин. Адже глина – один з найпоширеніших природних матеріалів на території нашої країни. Гончарство - це обробка глини та виготовлення різноманітного кухонного посуду, а також цегли, кахлів та іншої кераміки. Кераміка (від грецького слова «керамос», що в перекладі означає глина).

  • Глина…

На перший погляд звичайна глина… А які чарівні  вироби з неї! Слайд 7

     Грудка гончарної глини вода та кілька майже звичайних рухів рук гончаря, і виникає справжнє диво - з безформної маси глини народжується виріб - чарівна кераміка. Чого б не торкнулися вмілі руки майстрів – усе сповнюється життям. Як тільки вогонь завершить роботу гончаря, перетворить крихку глину на стійкій каменеподібний матеріал, починається розписування.

Слайд 8

       Гончарна справа – одне з перших ремесел, яке опанували прадавні люди.

       Головним помічником є гончарний круг, що являється одним із прадавніх механізмів, вигаданих людьми.

Як працювати на гончарному крузі покаже вам наш відеофільм

2.  Перегляд відео   « Вироби  гончарів»

        Якщо придивитися уважніше, то можна побачити, як гармонійно поєднані всі деталі й орнамент цих виробів з формою керамічного посуду. На тарелях орнамент розташований по колу, мов барвистий віночок. А горщики і глечики орнамент прикрашає, мов декоративний поясок.

       Скільки тепла і любові, натхненої праці закладено в цей , на перший погляд, звичайний посуд!

 

Слайд 10  Славнозвісний опішнянський посуд вирізнявся плетивом мальованого рослинного орнаменту . Елементами опішнянського розпису є ягоди, листя, декоративні  квіти , метелики, кривулини, рисочки, крапочки тощо. Фон 6 колір глини – теракота. Опішня славилася також декоративною скульптурою та дитячою іграшкою.

Слайд 11       На Гуцульщині провідним центром гончарства  є Косів. На мисках, дзбанках, кахлях гуцульських гончарів зображені пастухи й солдати, музиканти і мірошники, ткалі й гончарі.   Косівські гончарі    використовували і  рослинні форми: пшеничка, квітки, пуп’янки, листочки, кучері, соняшник. Фон обирали зелений, салатовий , жовтий.

 

VІІ. Самостійна практична робота

       Вироби декоративно-прикладного мистецтва створюють не тільки професійні, а й самодіяльні художники – народні майстри. Сьогодні кожен із вас спробує побути народним майстром.

      - Зараз я пропоную вам уявити, що ви гончарі. З якого матеріалу виготовляють гончарні вироби? (з глини)

- Чим ми замінимо глину? (пластиліном)

- Чому? (бо пластилін пластичний і зберігає надану йому форму)

- Ми будемо виготовляти «декоративний глечик».

Б) Послідовність виконання роботи

- з дібраного пластиліну виділити форму за зразком

- угорі глечика зробити заглиблення за допомогою олівця

- доліпити ручку

 - прикрасити глечика наліпленим або витиснутим орнаментом чи візерунком

В) Правила техніки безпеки та культури праці

        - Пригадаємо правила безпеки під час роботи з пластиліном.

          1. Не розмахувати стеками, щоб не поранитись.

          2. Ліпити тільки на підкладній дощечці.

          3. Не залишати шматочки пластиліну на парті, не кидати їх на підлогу.

          4. Після роботи руки треба витерти серветкою і добре вимити.

        Г) Пальчикова гімнастика (для підготовки рук до ліплення)

Сірі гуси налетіли            (поворушити пальчиками у повітрі)

І на лузі тихо сіли.           (Покласти долоні на стіл.)

Походили, походили,      («ходити» пальчиками по столу)

Попоїли, попоїли,            (стукати пальчиками по столу)

Знялися і полетіли.          (Поворушити пальчиками у повітрі.)

       Д)Виконання роботи учнями самостійно (з індивідуальною допомогою вчителя (за потреби)

VІІ.  Виставка дитячих робіт     

VІІІ. Підведення підсумків уроку    

«Сенкан»           Гончарство              Чарівне, цікаве

                                                                Приваблює, дивує, захоплює

                                                                Радує людей.

                                                                Мистецтво

 

Ось і пролунав дзвінок –

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

 

doc
Додав(-ла)
Ukrainets Vita
Додано
26 листопада 2019
Переглядів
2475
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку