Тема. Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Повість про школу й проблеми дорослішання
Мета. Ознайомити учнів з цікавими сторінками життя письменниці, допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст твору; розвивати образне та критичне мислення, навички роботи з художнім текстом, уміння виділяти головне, висловлювати свої міркування про прочитане; виховувати шанобливе ставлення до моральних чеснот, дружби, сімейних цінностей.
Теорія літератури: сюжет, композиція, художні образи, художні засоби.
Обладнання: портрет письменниці, видання творів, ілюстрації до них.
Тип уроку. Засвоєння знань і формування вмінь
Перебіг уроку
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1.Організаційний момент
Привітання, з’ясування емоційно-психологічного настрою учнів.
2. Перевірка домашнього завдання.
Літературний диктант
1. Епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, посідає проміжне місце між романом та оповіданням. (Повість)
2. Перебіг дії та послідовність її розвитку, що служить у творі формою розгортання і конкретизації його фабули. (Сюжет)
3. Частина твору, де змальовуються суспільне середовище й життєві обставини, у яких формувалися риси характеру дійових осіб. (Експозиція)
4. Важливий елемент сюжету: вирішальне, найгостріше зіткнення сил, які ведуть боротьбу, момент найвищого напруження в розвитку змальованих у творі подій. (Кульмінація)
5. Заключна частина, додана до завершеного художнього твору й не пов'язана з ним нерозривним розвитком дії. (Епілог)
6. Ідеали й переконання, які автор прагне донести до читача через свій твір. (Ідея твору)
7. Цей персонаж усебічно характеризується автором. (Головний герой)
8. Персонажі, які виконують у творі допоміжну роль, саме в стосунках із ними яскравіше окреслюються основні проблеми, центральний конфлікт. (Другорядні герої)
9. Змалювання зовнішнього вигляду людини в художньому творі служить одним із засобів характеристики героя, його індивідуалізації. (Портрет)
10. Умовне позначення предмета, поняття, явища іншим предметом, поняттям, явищем на основі подібності й з метою стисло та яскраво передати суть чогось або певну ідею. (Символ)
11. Остаточне вирішення конфлікту, зображеного у творі, і завершення основних подій і сюжетних ліній. (Розв'язка)
12. Зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження й крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень, боротьби, що супроводжуються складними ситуаціями. (Конфлікт)
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Прослухайте поезію Надії Красоткіної
Батьки і діти — це любов і сльози,
Це вічне щастя і одвічний біль.
Це — сонце і тепло, сніги й морози,
Мед на вуста й на вічні рани сіль.
Як на троянді — колючки і квіти,
Так і в житті є радість і печаль.
Високі мрії й дуже різні діти...
Чомусь таке трапляється на жаль.
Всім хочеться все мати в ідеалі,
Причому водночас і без зусиль.
Щоб щастя без труда і без печалі
Пливло саме у руки звідусіль.
Та у житті такого не буває
Й запам'ятати треба в чому річ:
Зоря щаслива лиш тоді засяє,
Якщо трудитись будеш день і ніч.
А діти — це і щастя, і турбота,
Відповідальність і тривога теж.
Без відпочинку й вихідних робота,
Любов така, яка не має меж!
Бліцопитування
Скласти сенкан до слів «батьки», «діти», «сім′я».
Отже, сьогодні ми з вами поговоримо на уроці про роль батьків у вихованні дітей. Родинне виховання — це перевірений століттями досвід національного виховання дітей у сім’ї. Воно є потужним джерелом формування світогляду, високої моральності, трудової підготовки, громадянського змужніння, глибоких людських почуттів, любові до матері і батька, бабусі і дідуся, роду і народу, пошани рідної мови, історії, культури. Родина, образно кажучи, закладає коріння, з якого виростають потім і гілки, і квіти, і плоди, водами якого живиться повноводна річка нашої держави. Через родину ви приходите в суспільство. У сім’ї вам вручають естафету поколінь, котру повинні нести далі, щоб передати своїм дітям і, тим самим, майбутньому. Ви наслідуєте дорослих, копіюєте їх. Тому недарма в народі кажуть: «Від доброго дерева добрий пагінець одійде, від добрих батька й матері піде й добра дитина».
Про роль родини у вихованні дітей і піде розмова при вивченні твору Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути»
Вступне слово учителя
«… Я не сподіваюся, що написане мною стане комусь порадою, не сподіваюсь, що воно комусь переверне душу й змусить чинити так, а не інакше, не надіюсь, що буде комусь порятунком і одкровенням, але нехай буде хоч як маленький вогонь, біля якого можна обігріти руки. Всього-на-всього погріти змерзлі руки», — пише сучасна українська письменниця Ніна Бічуя, так скромно оцінюючи свої здобутки. Насправді вона звернулася чи не до найменш розробленої в нашій дитячій літературі теми — життя підлітків сучасного великого міста, шкільні та сімейні проблеми мегаполісу. Її герої переконливі, не ідеальні й не повністю негативні, а такі, як у житті — зі своїми чеснотами та вадами, і навіть у найнепривабливіших із них у душі жевріє вогник добра, що подає надію: вони виростуть і стануть справжніми людьми.
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя
Ніна Леонідівна Бічуя — відома українська письменниця, журналістка, перекладач із польської мови, редактор і викладач. Ніна Леонідівна добре обізнана про будні сучасної школи, розуміє найтонші порухи душі учня, здатна збагнути радощі й конфлікти шкільного колективу, успіхи й невдачі дітей. У центрі твору «Шпага Славка Беркути» підлітки – учні середніх класів, життя яких багате на переживання, емоційне напруження.
Повідомлення учнів про Ніну Бічую
Учень 1
Ніна Бічуя народилася 24 серпня 1937 р. в місті Києві. Усвідомлення, що стане письменницею, прийшло до неї дуже рано, щойно вона навчилася читати. Про суворе воєнне та повоєнне дитинство письменниця згадувала так: «Незважаючи на те, що в той час ішла війна, мама навчила мене читати, коли мені було п’ять років. Розпочала я з поважних книжок — інших не було. Першою книгою, яку прочитала, була повість Марка Твена «Принц і жебрак». Коли я пішла до школи, зошитів не було. Писала на берегах газети — пером. Чорнило ми робили з бузини. А газети в ті часи були напівкартонними: перо провалювалося, чорнило розпливалося... Так ми вчилися».
Учень 2
Після закінчення факультету журналістики Львівського державного університету ім. Івана Франка Н. Бічуя працювала в редакціях періодичних видань, Театрі юного глядача у Львові, товаристві «Просвіта». Для дітей вона написала твори «Шпага Славка Беркути», «Канікули у Світлогорську», «Яблуня і зернятко», «Звичайний шкільний тиждень». Вона також є автором книжок «Дрогобицький звіздар», «Квітень у човні», «Родовід», «Десять слів поета», «Бенефіс», «Землі роменські» та ін.
Твори письменниці, написані понад тридцять років тому, порушують важливі морально-етичні проблеми, тому цікаві й сучасному читачеві. Так, у 2010 р. «Видавництво Старого Лева» надрукувало її повість «Шпага Славка Беркути», а «Піраміда» книжки «Землі роменські» (2003) та «Великі королівські лови» (2011).
Розповідь учителя
Чи знаєте ви про існування незвичної міжнародної нагороди ордена Усмішки? Ним діти відзначають відомих людей, які дарують радість. Майже тисяча достойників із 45 країн світу незалежно від професії стали лицарями ордена Усмішки! Серед них — Ніна Леонідівна Бічуя — українська письменниця й перекладач із польської.
Повість Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути» була надрукована в 1968 р. Події в ній розгортаються у Львові в 60-х роках XX ст. Головними героями твору є учні 7-Б класу Славко Беркута, Юлько Ващук, Ліля Теслюк і Стефко Вус. Не все, що читатимете, буде вам зрозумілим із сучасної точки зору. Наприклад, «товариський суд», на якому учні й учителі розбирають поведінку Славка Беркути. Як у краплині роси відображається світ, так через життя шкільного колективу ви побачите певні типові ознаки тогочасного радянського суспільства з його недовірою до людини, безпідставним її засудженням і публічним покаранням. Саме так сталося з головним героєм твору Славком Беркутою, якого звинуватили у вчинках, що він не здійснював.
Робота з підручником
Доповнення, виділення головних рис мисткині.
Доміно
Ніна Бічуя — письменниця — перекладач — лектор — театрознавець — редактор.
Дослідження художньої тканини твору
Виразне читання або переказ цікавих епізодів з твору.
Тема повісті — зображення становлення характерів підлітків, протистояння підлості й порядності, відповідальність за себе та інших.
Письменниця пропонує поміркувати над дилемою: яким краще бути — талановитим негідником чи не зовсім успішним у навчанні лицарем честі? Утвердження ідеї про те, що тільки в боротьбі з життєвими труднощами гартується характер справжньої людини, орієнтирами для якої є загальнолюдські цінності.
Основна думка: зброя не має своєї волі й не несе відповідальності, у чиїх руках вона опиниться, чи буде використана на добру або лиху справу. Зброя може захистити, або вбити: так само і слово – зцілить і підтримає чи зганьбить і знищить. Тільки людині вирішувати, як вчинити, а тоді відповідати за скоєне перед собою і світом.
Жанр: психологічна повість.
Проблематика: батьки і діти, дорослішання дітей; самотність людини; відсутність у дітей повноцінного спілкування з дорослими; добро і зло, жорстокість молоді; особистість і колектив, стосунки в середовищі дітей; відповідальність особистості за свої вчинки; призначення людини на Землі; справжня дружба; самотність; чесність; взаємопідтримка; відповідальність; моральний вибір.
Композиція: 15 розділів.
Місце, де розгортаються події: Львів.
Час, коли розгортаються події: зима.
Сюжетні лінії: лінія Юлька - Слави, лінія Юлька - Лілії.
Головні герої: Славко Беркута, Юлько Ващук, Ліля Теслюк і Стефко Вус.
Персонажі: Ярослав Беркута, Юлько Ващук, Лілі Теслюк, Стефко Вус, його сестра Настка, тренер Андрій Степанович, учителі: Антон Дмитрович, Надія Григорівна, Варвара Трохимівна, батьки Беркути, Ващука, батько Вуса.
Сюжет: елемент кульмінації (розділ «Про те, що сталося пізніше»): один із головних персонажів потрапляє до дитячої кімнати поліції;
експозиція: знайомство з учнями 7-Б класу, розповідь про їхні захоплення та вподобання;
зав’язка: прихований конфлікт між Ващуком та Беркутою;
розвиток дії: підготовка Славка до змагань у Харкові; театральна вистава; поразка на змаганнях;
кульмінація: поєдинок Юлька та Ярослава, поранення Ващука; Беркуту викликають на товариський суд; до школи приходить лист із поліції; бунт 7-Б;
розв’язка: виступ на суді співробітниці правоохоронних органів; розповідь про підлі наміри Ващука та його перебування в поліції; щасливий Славко із матір’ю повертається додому, його наздоганяють учні 7-Б класу. Закінчення , як у казці.
У центрі подій повісті Ніни Бічуї непрості й мінливі стосунки трьох друзів – Юлька Ващука, самого Славка Беркути та юної артистки Лілі. Беркута й Ващук були друзями, однак що швидше вони дорослішають, то зрозумілішим стає, що кожен іде своєю дорогою.
У повісті зображені непрості стосунки з батьками. У підлітковому віці настає момент, коли батьки вже не є беззаперечним авторитетом. Добре, коли дорослі виявлять мудрість і побачать у своїх дітях друзів.
Складання асоціативного куща до слова «дружба»
Дискусійні запитання
— Чи зустрічали ви книжки, герої яких жили раніше, але створюється враження, ніби вони наші сучасники, живуть поряд і тепер?
— Чи вважаєте ви підлітковий, «перехідний». період для себе чимось особливим, незвичайним, чи це помічається лише вашими близькими та вчителями?
— Як ви ставитеся до розподілу дітей деякими дорослими на «гарних». та «поганих».
Робота над ідейним змістом твору. Обговорення питань
— Ми познайомилися з різними підлітками — хлопчиками й дівчинкою, із сімей інтелігентних, забезпечених та малозабезпечених, «неблагополучних». У них по-різному складаються долі, вони мають різні характери. Хто вам припав до душі найбільше, чому?
— Які проблеми мають ці діти, як намагаються їх вирішити? Зробіть висновки. (Кожна родина має свої проблеми. Легше їх долати там, де в сім’ї панують злагода, взаєморозуміння та взаємодопомога, де батьки не мають шкідливих звичок.)
— Які особливості художнього письма Н. Бічуї звертають на себе увагу? (Інтрига на початку. Показ героїв та проблем із різних точок зору.)
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Проведення тестового опитування
1. Як починається повість?
А.Був вечір. Звичайний вечір з першим , дуже раннім і дуже лапатим снігом…
Б. Був вечір. Звичайний вечір з першою заметіллю…
В. Був вечір. Звичайний вечір з першим морозом ,який щипав дітей…
Г. Був вечір. Звичайний вечір з першою хуртовиною, яка не вщухала довгі години…
2.Кого з героїв повісті характеризує ця цитата: « Хлопець шматує папір, шпурляє геть олівці, а потім знову знаходить - червоний, синій,- малює коней синіх з червоними гривами, і в тому полум’ї раптом чує музику, якої не дарували струни. Може , не такий уже він поганий? Просто музика буває різна?»
А. Стефко Вус.
Б. Юлько Ващук.
В.Славко Беркута.
Г. Андрій Лопух.
3 . Вадою в зовнішності Славка Беркути, на думку Лілі, були:
А. Вузькі очі.
Б. Широкі штани.
В. Великі вуха.
Г. Старі черевики.
4. «Ноги ставали міцнішими, пружніли м’язи , і вже не доводилося весь час думати: як добре великим і сильним – їх ніхто не штовхає… Мама потім не могла ніяк повірити, що хлопець сам себе вилікував…» Ці слова – характеристика…
А. Юлька Ващука.
Б. Андрія Лопуха.
В. Стефка Вуса.
Г. Славка Беркути.
5. Під час похмурої погоди, навіть коли дощитиме, батько Юлька полюбляє разом із сином:
А. Пройтися вулицями старого Львова.
Б. Відвідати кав’ярню.
В.Сходити до родичів.
Г. Посидіти на лаві під величезним дубом.
6. Укажіть, які курси організувала Лілі для своїх однокласників:
А. Юних кіномитців.
Б. Балетних танців.
В.Англійської мови.
Г. Моди й краси.
7. Назвати місто, яке так описано в повісті: « … І попливло місто із схилів Княжої гори, як ріка рушило на долини і пагорби, убрало їх у каміння. У чорні брами на Ринковій площі вступають у дивних шатах горожами. В аптеці на Ставропігійській у мідному важкому начинні товче сухі зіллиська, схожий на ченця аптекар. Вулицею котиться віз із оббитими колесами…»
А.Київ
Б.Чернівці.
В.Львів
Г.Ужгород.
8. Про яку рису характеру Юлька Ващука наголошується в таких словах Славка Беркути: « Із Юльком сперечатися - все одно, що кам’яну брилу на дуель викликати, він на своєму стоятиме, хоч би й не мав рації»
А . Гордість.
Б. Мужність.
В. Доброта.
Г. Упертість.
9. «І коли він помітив сльози на синових очах, то відвернувся, ніби йому обов’язково треба було відвертатися, скидаючи плащ, і син зрозумів, що батько ставиться до нього, як до дорослого не хоче бачити його слабкості». До якого героя повісті можна віднести ці слова
А.Славка Беркуту.
Б.Стефка Вуса.
В.Юлька Ващука.
Г. Андрія Лопуха.
10. Якого героя схарактеризовано такими словами з тексту :
« … соловей-розбійник з нашого двору. Стою та дивуюсь: чому ти такий добрий став, у дворі хлопчаків мало що не ломигає , а тут над сорокою розчулюється! Метаморфоза»
А. Андрія Лопуха
Б. Юлька Ващука.
В. Славка Беркуту.
Г. Стефка Вуса.
11. Найбільше Юлько Ващук захоплювався:
А. Грою на роялі.
Б. Проєктування нових будинків Львова.
В. Читання творів В. Шекспіра і Ч. Діккенса.
Г. Малювання коней.
12.Відшукайте проблему, якої не порушено в повісті Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути»
А. Збереження життя дитини.
Б. Віра у свій талант.
В. Самовдосконалення і самореалізація дитини.
Г. Відповідальність людини за свої вчинки.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
«Мої асоціації»
Створити інформаційний кущ до уявного портрету чотирьох головних героїв твору, виокремивши в ньому ті позиції, які об’єднують цих персонажів.
Чотири герої: мешкають в одному місті, намагаються самоствердитися, однокласники-підлітки, прагнуть пізнати справжню дружбу, мають хобі.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Уміти розповідати про письменницю, переказувати зміст І умовної частини повісті ( с.142 – 153), коментувати, виділяти ключові епізоди, висловлювати свої думки та враження.