Урок української мови "Речення. Граматична основа. Поняття про речення з одним головним членом"

Про матеріал
Метою уроку є: поглибити знання п'ятикласників про речення, граматичну основу; дати загальне уявлення про речення з одним головним членом; формувати вміння виділяти граматичну основу; розвивати усне й писемне мовлення; формувати вміння цінити життя.
Перегляд файлу

Тема: Речення. Граматична основа. Поняття про речення з одним головним членом.

Мета: поглибити знання п'ятикласників про речення, граматичну основу; дати загальне уявлення про речення з одним головним членом; формувати вміння виділяти граматичну основу; розвивати усне й писемне мовлення; формувати вміння цінити життя.

Тип уроку. Комбінований.

Обладнання. Мультимедійний проектор, ноутбук, картки із завданнями, смайлик, картки.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день, шановні п’ятикласники. Вітаю вас на нашому уроці.

ІІ. Емоційне налаштування.

«Чарівний мішечок»

Сьогодні я приготувала для вас маленькі подаруночки. У нашому мішечку побажання. Дістаньте їх з мішечка і дізнаєтеся, яке побажання  для вас. (діти дістають побажання з мішечка):

  • Бажаю  вдалого дня.
  • Я сподіваюся на співпрацю.
  • Вірю в тебе.
  • Ти отримаєш гарну оцінку.
  • Ти дізнаєшся багато нового.
  • Подолаєш усі труднощі.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

- На попередніх уроках, діти, ми з вами відчинили двері до чарівної країни - Синтаксис. Маємо вже певні знання. Пригадаймо, про що дізналися. У цьому нам допоможе ментальна карта, роботу над якою ми почали.

Робота з ментальною картою «Синтаксис».

  • Пригадайте, будь ласка, що таке словосполучення?
  • З яких слів складається словосполучення? (головне, залежне).

 Вправа із https://learning.ua (визначення головного і залежного слова)

  • Поєднання яких слів не є словосполученнями?

Вправа із https://learning.ua  

Отже, вирушаємо у подорож! Хочу вас  застерегти: чимало перешкод ми зустрінемо на своєму шляху, щоб досягти мети. Тож перш за все захопимо із собою в дорогу наші знання, щоб не осоромитися перед мешканцями Синтаксису, і гарний настрій, який допоможе подолати труднощі.

А той, хто активно буде працювати на уроці, зможе отримати чарівний ключик. Чим більше правильних відповідей – тим більше ключиків.

Ще хочу звернути вашу увагу! У вас на партах є картки само оцінювання, у кінці уроку ви зможете самостійно оцінити свою роботу.

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

  • Уявно подорожуючи країною «Синтаксис», ми поглибимо знання про речення, граматичну основу, дізнаємося, якими частинами мови найчастіше виражаються підмети й присудки; формуватимемо вміння виділяти граматичну основу; навчимося розрізняти односкладне та двоскладне речення; розвиватимемо усне й писемне мовлення.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

(Відео) Привіт, друзі!!!  Я чув, що ви дуже розумний клас, тому прошу вашої допомоги. Я виконував домашнє завдання, але не впевнений, що виконав правильно. Допоможіть мені виправити помилки.

1.     Нам пісня шлях показує додому. (М. Доленго)

2.     Рідна мова сяє в пісні колисковій. (О. Базалія)

3.     З піснями ти ішов у бій за ясні зорі й тихі води. (М. Рильський)

4.     У серці мимохіть лунала пісня. (М. Коцюбинський)

(Відео) Дуже дякую вам за допомогу. Я зрозумів, що маю заповнити прогалини у знаннях. Якщо я не знатиму де у реченні граматична основа, то не зможу зробити висновок про те, просте це речення чи складне, який розділовий знак маю поставити, не зможу правильно побудувати речення. Тому, друзі, вивчайте цю тему.

 

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

На попередньому уроці ми почали говорити про речення.

- Що таке речення? (Слово або декілька слів, пов’язаних за змістом і граматично. Речення має завершену інтонацію, виражає закінчену думку).

Пояснення вчителя (демонстрація схеми).

        Речення має граматичну основу, яка складається з підмета і присудка.

        Підмет називає особу або предмет, про які йдеться в реченні, і відповідає на питання хто? що? Найчастіше підмет виражається іменником або займенником.

       Присудок повідомляє, що робить підмет, що з ним робиться, який він є. Найчастіше виражається дієсловом.

  • Робота з підручником. Вправа 110 (усно)
  • Завдання 1.

- Спишіть, поділіть текст на речення. Розставте розділові знаки. Підкресліть граматичні основи, з'ясуйте, чим вони виражені.

Калина

Споконвіку  українці любили калину вони садили її біля хати в садку над річкою ягоди калини милують око кожного стоїть кущ рум'яний, аж горить коли ягоди поспіють, люди їх збирають і в'яжуть у пучки.

(правильний текст спроектовано на екран)

 

 

 

Релаксаційна вправа «Летючий килим».

Заплющте очі і слухайте мій голос. Дихайте глибоко і спокійно. Уявіть собі, що ми на чарівному килимі-літаку плавно і повільно піднімаємося. Він несе нас по небу, тихенько погойдує, заколисуючи. Вітерець ніжно обдуває втомлені тіла, відпочиваємо… Далеко внизу пропливають будинки, ліси, ріки й озера… Поступово килим-літак починає зниження й приземляється в нашому класі… потягуємося, робимо глибокий вдих і видих, розплющуємо очі.

Пояснення вчителя (демонстрація схеми).

            Ми говорили про речення, які мають два головних члени: і підмет, і присудок. Але закінчену думку й звершену інтонацію можуть виражати речення з одним головним членом. (приклад, схема).             

  • Завдання 2 (письмово)

           Прочитайте речення. Укажіть речення з двома головними членами –  підметом і присудком (двоскладні). Випишіть речення з одним головним   членом (односкладні).

           По моїй країні милій мова дивная дзвенить. (Г. Чупринка.) Не  вмістити слів скарбницю в товстелезнім словнику. (С. Коваль.) Щиросердне Боже слово зберігає наша мова у своїй скарбниці. (Д. Білоус.) Любіть свою мову! (В. Сосюра.) Слово. Перед ним упади на коліна.                            (М. Данько.)

  • Завдання 3. Самостійна робота з роздатковим матеріалом. Дослідження-реконструювання.

          Перебудувати речення з одним головним членом на речення з підметом і присудком. Граматичні основи підкреслити.

Зразок. На галявині пахло свіжою травою. — На галявині пахла свіжа трава.

1) У лісі мені дихалося вільно. (У лісі я дихав вільно.)

2) Вітром нагнало дощові хмари (Вітер нагнав дощові хмари).

3)  У степу трактором зорана нива. (У степу трактор зорав ниву).

  1. Підбиття підсумків уроку
  • Лінгвістична гра «Так - Ні»
  • Щоб перевірити, як ви засвоїли вивчений матеріал, чи уважні на уроці, проведемо лінгвістичну гру. Якщо твердження правильне, то ви піднімаєте зелену картку, якщо ні – червону.

 (Зелені – так, червоні - ні)

  1. Речення – це одне або декілька слів, які виражають закінчену думку.
  2. Одне речення від іншого відділяємо паузами.
  3. Слова в реченні пов’язані між собою лише за змістом.
  4. Граматична основа – це підмет і присудок.
  5. Підмет – це головний член речення, що називає предмет і відповідає на питання що робить?
  6. Присудок найчастіше виражається дієсловом,  рідше-прикметником або іменником.
  7. Підмет  найчастіше виражається дієсловом.
  8. Підмет відповідає на питання  хто? що?
  9. Речення,  яке  має граматичну основу з одного головного члена(тільки підмета або присудка) називається двоскладним.
  10. Речення, граматична  основа яких складається з підмета й присудка називається двоскладним.

 

  • Пам’ятаєте, на початку уроку кожен із вас отримав  побажання? Чи справдилися вони?

Слово вчителя:
Збіг урок наш, як коротка мить,
Дуже швидко час біжить.

Та попереду у нас багато кроків,

І веселих, і сумних уроків.

Тож намагайтесь вправно все вивчати,

Щоб все про всіх у житті знати.


- На цьому наш урок завершено.
Всім дякую за співпрацю!

  1. Оцінювання

Заповніть , будь ласка, картку само оцінювання. Здайте мені!

  1. Домашнє завдання

Вивчити правила п. 13, повторити 12,  впр. 119.

 

docx
Додано
16 березня 2021
Переглядів
4240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку