Тема УКРАЇНА – НЕЗАЛЕЖНА І СУВЕРЕННА ДЕРЖАВА
Мета: доповнити і поглибити знання дітей про Батьківщину; формувати уявлення про Україну як суверенну державу з давньою історією, багатою культурною спадщиною; розвивати в учнів творче мислення, уяву, комунікабельність; формувати громадянські якості, патріотизм, людяність, працьовитість; виховувати любов і повагу до Батьківщини – України, її символів, обрядів, традицій; налаштувати учнів на плідну роботу протягом навчального року, налагодити емоційний контакт як учителя із класом, так і учнів між собою.
Обладнання: карта України, державні та народні символи України; Конституція України, плакати про Україну, презентація.
Хід уроку
І. Організація класу
1. Привітання Учитель. Ось перший дзвоник гучно вам лунає, — Це школа щиро кожному бажає Навчатись із натхненням, із любов’ю, І бути всім родиною одною.
2. Вступне слово вчителя Дорогі діти! Шановні батьки, я рада вас вітати з початком нового навчального року! Хочу побажати дітям захоплюючих подорожей Країною Знань, а вам, батьки, міцного здоров’я, сімейного затишку. Упевнено крокуйте зі своїми дітьми у прекрасну Країну дитинства, разом з ними відкривайте все нове і цікаве. У добру путь! А зараз розпочнемо наш перший урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності Діти! Сьогодні на уроці ми поведемо розмову про найцінніше, що є у кожної людини.
Україна… В одному цьому слові для нас бринить чарівна , ніжна, мелодійна музика. 48 Босоніж стежка побіжить Левадою в городи… Як любо тут, як славно жить Серед цієї вроди. Кохаю край мій дорогий, Що зветься Україна. Вітчизні хочу я своїй Зрости достойним сином. Вправа «Аукціон слів» Україна… Яка вона? Пропоную вам дібрати ознаки до слова «Україна». (Україна рідна, багата, щедра, прекрасна, співуча, люба, мила, чарівна, цінна, неповторна.)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми поговоримо про чарівну, багату, щедру, співочу, сповнену краси землю, прекраснішої від якої немає у світі. Ми помандруємо просторами нашої України і відчуємо, що ми справжні українці.
Різні в світі є країни,
Різні люди є на світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти.
Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім.
Це – прекрасна Україна,
Нашого народу дім…
Тема нашого уроку – «Я живу в Україні!»
ІV. Робота над темою уроку Діти! Улаштовуємося зручніше і вирушаємо в уявну подорож рідною Батьківщиною. А подорожувати ми будемо на килимі-літаку, який легко перенесе нас у будь-яку частинку країни і навіть у далеке минуле. Приготувались! Рушаймо! Ми пролітаємо над густими зеленими лісами, глибокими синіми річками, над широкими степами і зупиняємось у далекому минулому.
Перша зупинка – «Виникнення української землі» Легенда
1-й учень. Багато планет, різних і таких не схожих одна на одну, створив Бог. Та всі вони були мертві. Але якось набрав Творець пригорщу родючих ґрунтів і голубих вод та й кинув чудодійний дар на планету, що пролітала поблизу. За мить та планета ожила і заграла всіма барвами.
2-й учень. Минуло багато часу, і вирішив Творець провідати ту планету. Дістав він із Божої скрині мішок і склав у нього весь свій скарб: золото і срібло, діаманти й кришталь, руду і сіль, вугілля і граніт... Кинув свій мішок у напрямку живої планети, яку щойно назвав Землею.
3-й учень. Раптом мішок зі скарбом розв’язався, і почали висипатися з нього Божі дари на планету. А найбільше їх потрапило на слов’янську землю. Минули тисячі років. Якось зібрався Творець поглянути на цю маленьку планету. Облетів довкола неї й побачив дивовижний куточок, кращого від якого не було на всій цій Землі. І вигукнув Господь: – Це справжній рай!
4-й учень. Ступив на казкову землю, яка так припала йому до душі, і нарік її Україною. Адже у цій назві було слово «рай». Ось так і виникла українська земля, яку сам Творець хотів би мати за рай. – Наша Україна – райська земля безмежних степів, неозорих ланів, прадавніх таємничих лісів. Це земля могутніх і славних предків, які залишили нам у спадок священні звичаї та прекрасні поетичні традиції, безцінні дари – слово і пісню.
Звучить «Україна моя! Це пісні солов’їні» (музика О. Янушкевич, слова Н. Погребняк)
А ми поспішаємо далі. Килим переносить нас в нашу рідну країну.
Друга зупинка – «Моя рідна країна» Вітчизна, Батьківщина… Україна, рідна ненька. Земля-годувальниця, земля- рідна мати…Які прекрасні ці одвічні слова! Велика, священна любов до Батьківщини жила і житиме в усіх чесних та щирих серцях. Україна – одна з найбільших європейських держав. Її площа майже 604 тис. км 2 . На території України проживає понад 110 національностей.Чисельність населення становить близько 43 млн. осіб. На території України розташовуються Карпатські гори (Говерла – найвища гора в Україні ) та Кримські гори. Теренами України протікає близько 70 тис. річок. Найбільші з них – Дніпро, Дунай, Дністер Південний Буг, Сіверський Донець. Найвідоміші озера: Світязь, Синевир, Ялпуг. (Пізнавальна бесіда супроводжується демонстрацією на карті.)
Учень. Є в центрі Європи чудова країна,
Сягає корінням у сиві часи.
І це – незалежна моя Україна.
Тут гори Карпати, степи і ліси.
Учень. Шістсот і чотири ще тисяч гектарів –
Приблизно таку має площу вона.
Є Київ – столиця у храмах і славі –
Та ріки: Дніпро, Дністер, Буг і Десна.
Учень. Ґрунти чорноземні, джерела цілющі,
Озера блакитні та клімат м’який.
Козацькая слава повік невмируща
Та шлях до свободи, завжди нелегкий.
А зараз ми перевіримо, як добре ви знаєте країну, в якій живете. До Вашої уваги пропонується вікторина «Люби, вивчай свій рідний край».
• Як називається наша Батьківщина? (Україна)
• Столиця України. (Київ)
• Як називається найдовший у світі музичний інструмент? (Трембіта)
• Що собою являє малий Державний Герб України? (Тризуб)
• Як називається урочиста пісня, що є державним символом України? (Державний Гімн України)
• Яка найвища гора в Україні? (Говерла)
• Найвідоміші брати- боксери з України? (Брати Віталій та Володимир Кличко)
• Розписані великодні яйця. (Писанки)
• Найбільша річка України. (Дніпро)
• Кущ – символ рідного краю. (Калина)
• Яка річка протікає через твоє село? (Збруч)
- Діти, ви справжні українці, тому що так багато знаєте про країну, в якій живете. Але ми не зупиняємося на досягнутому, а прагнемо ще більше пізнати рідний край. - Тож займаємо свої місця і подорожуємо далі.
Наступна зупинка – «Україна – незалежна держава»
Третя зупинка – «Україна – незалежна держава». Кожна людина найбільше любить той край, де народилась і живе. Кожен пишається своєю рідною країною. Наша держава – Україна, суверенна і незалежна, демократична і правова.
– Що ж означає вислів «Україна – суверенна держава»? (Вона має право самостійно, без втручання інших держав вирішувати всі свої внутрішні та зовнішні справи.)
– А ще Україна – демократична. Це означає, що влада в ній належить народові. Тільки народ може змінювати її основи – конституційний лад.
24 серпня 1991 року Верховна рада проголосила Акт незалежності та створення самостійної держави. Україна має свою Конституцію – Основний закон, за якими живуть українці. Також Україна має свої державні символи.
Третя зупинка – «Державні символи» - Кожна держава має свої державні символи, які люди бережуть і шанують. Такими символами є Державний Прапор України, Державний Герб України, Державний Гімн України. Державний Прапор України складається з двох смуг: синьої та жовтої. Жовтий колір символізує багатство України – хліб, золотий степ, залитий сонячним промінням; синій – чисте небо. А якщо змішати ці дві фарби, то вийде зелений колір – колір життя.
Учень. Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави.
Це для всіх ознака сили,
Це для всіх ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм,
Синє – небо, жовте – жито,
Прапор свій оберігаєм,
Він – святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині,
Ми навіки є народом
Українським в Україні.(Н. Поклад)
Державний Гімн України – національний гімн на музику М. Вербицького із словами першого куплету та приспіву твору П. Чубинського «Ще не вмерла України і слава, і воля». Під час виконання Державного Гімну України всі повинні встати. Малий Державний Герб України (тризуб) – знак княжої держави Володимира Великого. Четверта зупинка – музична фізкультхвилинка. П’ята зупинка – «Український віночок» (народні
Учень. Слова палкі, мелодія врочиста,
Державний гімн ми знаємо усі
Для кожного села, містечка, міста
– Це клич один з мільйонів голосів.
Це клятва, заповідь священна,
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
Учень. Наш герб – тризуб, це воля, сила,
Наш герб – тризуб!
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є, ми завжди будем,
Добро і пісню несемо ми людям. (Н. Поклад)
Свої державні символи люди повинні шанувати й берегти. Про це записано у статті 65 Конституції України «Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов’язком громадян України». Також в Основному законі сказано, що державною мовою в Україні є українська мова.
«МИ – СВІДКИ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ».
Дедалі частіше в умовах сьогодення із вуст людей лунає фраза про те, що ми живемо у складні часи. Однак, східна мудрість говорить, що часи завжди однакові – люди різні. Ця сторінка нашої газети присвячена тим людям, які вийшли відстоювати свої права, свободу та незалежність. Учень. Ми – свідки історії України. Нині країна переживає надскладний етап становлення державності. На долю нашого покоління випала війна. Кожному українцю доводиться робити свій громадянський вибір, від якого залежить доля України. Анексія Криму, псевдореферендуми в Донецькій та Луганській областях, сотні невідомих, похованих під номерами. Це далеко не всі страхіття, які випали на долю українського народу. Але ми зуміємо вистояти та врятувати своє майбутнє, адже сьогодні наші земляки проявляють відчайдушну відвагу та єдність, витримку й милосердя. Тисячі волонтерів, ризикуючи власним життям, доправляють у зону АТО необхідні продукти та речі. Ми захистимо свою землю, ми переможемо! Ми – патріоти, які вимірюють своє право своїм обов’язком.
Учень. Молюсь за тебе, Україно,
Молюсь за тебе кожен час,
бо ти у нас одна-єдина, –
Писав в своїх віршах Тарас.
Молюсь,- казав він, щоб у тебе
Не було між людьми війни,
Щоб завжди було чисте небо
На нашій стомленій землі.
Щоб завше у садку смерека
Весняним квітом під вікном цвіла
І прилітали з вирію лелеки,
Щоб гомін хвиль послухати Дніпра!
Ви – майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте наш народ і нашу мелодійну мову.
Ми Єдина країна! Незважаючи на усі негаразди, що відбуваються зараз, всі ми прагнемо одного – миру, спокою, міцної та квітучої держави та чистого неба над головою.
Україно моя неозора,
Дуже хочу тобі побажати,
Аби сяяли радісні зорі,
Щоб хотілось схід сонця стрічати,
Щоб ліси скрізь шуміли веселі,
Та щоб плівся гнучкий виноград,
Щоб сміялись у кожній оселі,
А країна цвіла ніби сад.
Хай шумить під віконцем ліщина,
Соловейко всю нічку співає,
Ніби дівчина, в лузі калина
Восени знов намисто вдягає.
Краю мій тобі сонця бажаю,
Аби хліб на полях колосився.
Я тебе по віночку впізнаю,
Щастя всім, хто тут народився.
IX. Підсумок
Учитель: Пам’ятайте, діти, ви – майбутнє України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, своїми досягненнями славте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мелодійну мову. Шануйте себе і свою гідність, і шановані будете іншими.