6 клас
Урок №14
Дата:
ПЛАН МІСЦЕВОСТІ
Мета: поглибити та систематизувати знання про план місцевості, його особливості, умовні знаки; формувати практичні навички роботи з умовними знаками плану; розвивати первинні вміння орієнтуватися на місцевості за допомогою плану; розвивати аналітичне мислення, просторове уявлення, допитливість; виховувати уважність, зосередженість, охайність у роботі з картографічними джерелами.
Обладнання:підручники, атласи, настінний план місцевості, аерофотознімки, креслярськіприладдя.
Тип уроку:комбінований.
Очікуванірезультати:учнізможутьчитати план місцевості, користуючисьумовними знаками, визначати напрямки на плані, вимірювативідстаніна плані за допомогою масштабу, пояснюватизначення плану місцевості для повсякденногожиття.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Прийом «Бліцопитування»
Щотаке масштаб? Для чоговінпотрібний?
Які є види масштабу?
У якихвипадкахзручнокористуватисялінійним масштабом?
У якомумасштабівисклали план своєїкімнати?
Перевіркадомашньогозавдання, робота в групахУчнірозповідаютьодне одному про своюкімнату, зображенуна плані.
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Відстроченавідгадка»
Отже, зараз ви «побували у гостях» у свогооднокласника за допомогою плану йогокімнати та розповіді. А теперуявітьсобітакуситуацію: сім’явашоготовариша (або подруги) переїхала на проживання до іншого району міста. Товаришзапрошує вас на свій деньнародження і починаєпояснювати вам, як до ньогодістатися. Якому способу наданняпоясненьвивіддали б перевагу?
Варіантивідповідейучнів.
Цілкомімовірно, що для когосьіз вас найбільшзрозумілимспособом стало б невеликекреслення, інакшекажучи, схема абоплан вашогопересування в потрібномунапрямку, яке супроводжуєпояснення та певніорієнтири. Однак, для того щобкористуватисятаким планом, потрібновміти «читати» його, тобторозшифруватиінформацію, щоміститься в ньому. А для цьогопотрібнорозгадатищедві загадки картографів. Тож загадка перша: у якийспосіб напланіпозначаютьрізноманітніоб’єкти та чомутим, хтокористується планом, зрозуміло, щоце за об’єкти та де вони розташовані?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1 Формуванняпоняття «план місцевості»
Прийом «Порівняйка»
Завдання.Порівняйте рисунок, фотознімок і план місцевості.
Установітьспільні та відміннірисицихзображень (робота іззображеннями в атласах).Рисунок, аерофотознімок і план — це зменшені зображенняземної поверхні. План місцевості відрізняється тим, що на ньому відображають і ті предмети, які не видно на рисунку й аерофотознімку. За планом можнадізнатисяназвисіл, річок, породидерев у лісі. Тому план даєбільшевідомостей, отже, зручнішийдля вивчення і використаннямісцевості.
План місцевості — цекреслення, на якому за допомогоюумовнихзнаківзображена невелика ділянказемноїповерхні в зменшеномувигляді. На планістрілкоювказуютьнапрямок напівніч. У разіїївідсутностівважають, щоверхній край плану — північна сторона.
Основніознаки плану:
цекресленнявиглядузверхуневеликоїділянкиземноїповерхні;
відстаніміжоб’єктамизменшенівідповіднодо масштабу;
план охоплюєневеликітериторії, тому кривизну земноїповерхні не враховують;
всіоб’єкти на планізображені за допомогоюумовнихзнаків.
Висновок 1. Простим, але точнимзображеннямневеликоїділянкиземноїповерхні є план місцевості.
2 Умовні знаки — «азбука» плану
Завдання. Ознайомтеся з умовними знаками до плану місцевостів атласі. Установіть, чому легко їхзрозуміти та запам’ятати.
Умовні знаки плану прості, несхожі один на одного, часто нагадуютьсаміпредмети. Затаких умов вони зрозумілівсім, хточитає план. Так, річки й озера показано блакитнимкольором води,а ліси — зеленим — кольоромрослинності. Лани (поля), городи спеціального знака не мають, тому такіділянкизалишають на планібілими. Знак луківнагадуєстеблини трави. Піскизображенокоричневимикрапками. Невеличкіструмки, дороги, вузьківулиці, зображаютьумовними знаками у вигляділіній. Такіумовні знаки є загальноприйнятими. Їхвикористовують на всіх планах місцевості.
Умовні знаки — система загальноприйнятихумовнихпозначень. Умовні знаки, якіпозначаютьоб’єкти на плані, називаютьтопографічними.
3 Видиумовнихзнаків
За геометричнимивластивостіми і призначеннямумовні знакиподіляють на декількагруп.
Прийом «Картографічний практикум» (робота з підручникомта атласом)
Завдання.Розгляньтезображенняумовнихзнаківватласі таза допомогою тексту параграфа розподілітьїх за відповіднимигрупами.
Контурні (масштабні) знаки використовують для зображенняоб’єктів, які на місцевостізаймаютьзначніплощі, наприкладлісуабосільськогосподарськихугідь.
Позамасштабними знаками зображуютьоб’єкти, якінеможливопоказати в масштабі, наприкладджерелоабоколодязь.
Лінійні знаки відображуютьоб’єктилінійноїпротяжності (лініїзв’язку, дороги тощо).
Пояснювальні знаки необхідні для додаткової характеристикигеографічнихоб’єктів (наприклад, швидкістьтечіїрічки, породидерев у лісі).
Складаннятаблиці «Умовні знаки»
Видиумовнихзнаків |
Якіоб’єктизображають |
Прикладиумовнихзнаків |
Контурні |
|
|
Позамасштабні |
|
|
Лінійні |
|
|
Пояснювальні |
|
|
Таблицюзакінчуютьзаповнювативдома.
Висновок 2.Якщодобрерозбиратися в умовних знаках, то можначитати план, тобтоуявляти за допомогоюньогомісцевість.
4 Значення та використанняпланів
Прийом «Проблемнезапитання»
Доведітьчиспростуйтевислів: «План місцевості — надійнийпомічниклюдини».
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1 «Картографічний практикум»
1. Зобразітьумовні знаки, якіпотрібновикористовувати для зображеннямісцевостінавколовашоїшколи.
2. Знайдіть на планімісцевостіліс, чагарники, ґрунтову дорогу, електростанцію, річку, озеро та охарактеризуйте спосібзображення кожного ізцихоб’єктів.
2 Прийом «Творчалабораторія»
1. Розгляньте в атласізображеннямісцевості на плані та знімку з космосу. Знайдітьспільні та відмітніознаки. Результатизанесіть до таблиці.
Зображеннямісцевості на плані та знімку з космосу
Спільніознаки |
Відмітніознаки |
|
|
2. За допомогою атласу намалюйте в зошитах та підпишітьтакіумовні знаки: млин, джерело, озеро, річка, школа, колодязь,ґрунтова дорога, рідколісся.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Запитання, за допомогоюяких учитель підводитьучнів до самостійногоформулюваннявисновку.
Щотаке план місцевості?
Якийприйомвикористовуютькартографи для зображеннярізноманітнихоб’єктів на планах?
Навіщопотрібніпланимісцевості?
Що нового видізналисясьогодні на уроці? Чомунавчилися?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювативідповідний текст підручника.
2. Об’єднатися у групи та зробити по п’ятьумовнихзнаків на картках 20 х 20 см. (Учитель розподіляє знаки так, щоб у всіхгрупвони булирізні.)
3. Принести: лист білогопаперу на жорсткійоснові; компас, транспортир, лінійку, рулетку, кольоровіолівці.го зображено водний простір.
________________________________________________________________________
Прізвище _________________________________
«УМОВНІ ЗНАКИ»
Видиумовнихзнаків |
Якіоб’єктизображають |
Прикладиумовнихзнаків |
Контурні
|
|
|
Позамасштабні
|
|
|
Лінійні
|
|
|
Пояснювальні
|
|
|
________________________________________________________________________
Прізвище _________________________________
«УМОВНІ ЗНАКИ»
Видиумовнихзнаків |
Якіоб’єктизображають |
Прикладиумовнихзнаків |
Контурні
|
|
|
Позамасштабні
|
|
|
Лінійні
|
|
|
Пояснювальні
|
|
|
________________________________________________________________________
1