Дошкільний навчальний заклад
Очеретинського НВК
Інтегроване заняття
з патріотичного виховання для дітей старшої групи
Тема: «Подорож чарівними стежками України»
Підготував:
Вихователь-методист Толстая О.Ю.
2017-2018 навч.рік
Мета: формувати уявлення дітей про свою приналежність до української національності; поглиблювати знання про Батьківщину – Україну; вчити дітей називати столицю своєї країни та місто, де живе дитина; дати знання про державні та національні символи України; вправляти у вживанні слів – назв предметів українського національного одягу та у вмінні складати описову розповідь за схематичним зображенням; закріпити вміння правильно добирати закінчення до іменників в однині та множині і добирати слова- ознаки до слова «народ»; закріпити вміння визначати перший звук у слові; продовжувати вчити дітей малювати кольоровим піском рослини-символи на площинному зображенні, засипати площину тонким шаром піску відповідного кольору та малювати пальчиком національні символи; розвивати та розширювати уявлення дітей про навколишній світ живої та неживої природи, про світ людини; розвивати тактильні відчуття, дрібну моторику рук, творчу уяву, мислення; виховувати любов до своєї Батьківщини, інтерес до народних ігор та ігор з піском; виховувати у дітей почуття гордості за велич і красу держави, в якій вони живуть.
Обладнання: центр для гри з піском; лійка з водою; вологі серветки; Коровай на рушнику; картки із зображенням елементів українського вбрання та відповідних літер; кольорові олівці; український національний одяг; віночок для народної гри; кольоровий пісок жовтого, синього, сірого та червоного кольорів; камінчики– сюрпризи; «Центр піскової терапії та анімації», який укомплектований дрібним матеріалом для роботи (фігури рослин, тварин, комах, казкових героїв, меблів, транспорту і т.п); заготовки зображень для малювання піском (калина, верба, барвінок) форматом А5; фарби гуаш; пензлики №1, №3; підставки для пензликів; стаканчики з водою; серветки для пензликів; вологі серветки.
Хід заняття:
Вих-ль: Діти, погляньте, який чудовий день тож давайте привітаємось:
Доброго ранку – сонце привітне!
Доброго ранку – небо блакитне!
Доброго ранку – у небі пташки!
Доброго ранку – зелені дубки!
Доброго ранку – люди привітні!
Ми всім бажаєм, щоб посмішки квітли.
Вих-ль: Діти, у нас сьогодні з вами незвичайне заняття і до нас на нього завітала Піщинка, але ви її бачите? (Ні). Я теж на бачу, а це все тому, що вона дуже маленька і непомітна, адже це часточка пісочку. Якщо подивитись у мікроскоп, то пісочок має ось такий вигляд як на екрані. Тож ходімо і привітаємось з пісочком.
Вправа «Вітаю, тебе, пісочок!» ( в центрі гри з піском)
Вітаєм, тебе, пісочок! (погладжування пісочку)
Тебе пальчиками торкнемся, (торкання пальчиками)
У пісочок загорнемся, (занурення рук у пісок)
Ми пограємось з тобою, (набирання піску у кулачки і висипання цівкою)
Бо цікавимся ми грою. (перетирання піску між долонями)
Вих-ль: Малята, а скажіть мені будь ласка, який пісочок? (Теплий, м’який, сухий,приємний, сипучий).Ви знаєте, наш пісочок дуже любить водичку, а в мене саме є чарівна водичка, давайте його поллємо. Який тепер пісочок? (Мокрий). Що з нього можна робити? (Ліпити, робити пасочки, будувати замки, різні будівлі).
Сюрпризний момент (з’являється Піщинка)
Вих-ль: Ой, діти, погляньте, хто це? Я знаю, це наша Піщинка ожила від чарівної водички і хоче нам щось сказати.
Піщинка: Привіт, любі друзі, до вас завітала.
Вітерець мене скрізь гойдав,
Облетіла весь світ,
У всіх країнах була,
А тепер і до вашої черга прийшла.
Хочу дізнатися дуже я все,
Що за країна, і хто в ній живе?
Вих-ль: Ну що, малята, допоможемо нашій гості? (Так). Тоді залишайся з нами і дізнайся як в нашій країні зустрічають гостей:
Гостя щиро ми стрічаєм
Короваєм в рушнику,
Шанобливо хліб підносим
І, вклонившись, щиро просим:
Любий гостю наш, приймай
Дружби символ – коровай.
Вих-ль: Як бачиш, Піщинко, наш народ дуже щедрий і гостинний. Ось саме так звик вітати своїх гостей.
Піщинка: Дуже дякую вам за гостинність.
Вих-ль: Діти, ви знаєте, нам з вами надзвичайно пощастило, бо ми всі народилися і живемо в найпрекраснішому куточку планети. Хто знає як називається наш рідний край, наша країна? (Україна). Так, а як називаються люди, які тут живуть? (Українці).
Мовна вправа «Добери закінчення»
Якщо це хлопчик, то він хто? (Українець).
А багато хлопчиків? (Українці).
Якщо це дівчинка, то вона хто? (Українка).
А багато дівчаток? (Українки).
А ми з вами хто? (Українці).
Вих-ль: Велика та прекрасна наша країна. Є в ній багато дивовижного – і все для нас рідне, найкраще. Тож вирушаймо в подорож!
Фізкультхвилинка «Ми крокуємо»
Микрокуєм, ми крокуєм
По країні ми мандруєм.
Ось побачили Карпати:
Як вершини нам дістати?
Заглядаємо в озерця –
Не торкнутися нам денця!
Далі ми йдемо поважно,
Шлях долати нам не важко.
Порівняйтесь, усміхніться,
Батьківщині поклоніться
За щасливі дні в любові,
За пісні, за колискові.
Кругом себе обкрутіться,
Раз присядьте, два присядьте,
На місця тихенько станьте.
Вих-ль: Багато красивих місті мальовничих сел є в Україні. Але головне місто нашої країни одне. Ти знаєш, Піщинко, що це за місто? Діти, хто скаже,як називається столиця України? (столиця України – місто Київ). Так, це Київ. Зверніть увагу на екран, ось він – Київ. Це дуже величне і стародавнє місто. А як називається наше селище, в якому ми живемо? (Очеретине). Так, ось воно на екрані, впізнаєте його? Ви любите своє селище? (Так) Молодці! А зараз ми пограємо в гру, я буду називати міста нашої країни, а ви їх жителів. І ти, люба гостя, пограй з нами.
Мовна вправа «Назви жителів міста»
Вих-ль : Якщо ми живемо в Очеретине, то ми хто?
Діти: Очеретинці.
Вих-ль: Люди, які живуть у Полтаві, вони…
Діти: Полтавчани
Вих-ль: У Харкові – харків`яни;
В Ужгороді – ужгородці;
В Сумах – сумчани;
У Львові – львів`яни;
У Криму – кримчани;
У Донецьку – донеччани;
В Одесі – одесити;
На Черкащині- черкащани;
У Києві – кияни.
Вих-ль:Діти, а як ви гадаєте, що таке Батьківщина? (Місто, де ми народилися і живемо, рідна земля, Україна) .Так, це правильно, але це не тільки земля, а й
усе те, що є на цій землі. Ось погляньте на екран: це багаті ліси, розлогі луки,
родючі поля, повноводні річки. А скажіть, яка найбільша річка України? (Дніпро) Так, ось наш Дніпро. А ще Батьківщина - це люди, які тут живуть.
Вих-ль: Піщинко, ти знаєш, які люди живуть в нашій країні?
Піщинка: Ні, не знаю.
Вих-ль: Я пропоную вам пограти у гру. Ви будите передавати один одному колоски і відповідати на питання «Який наш народ?», тож ставайте в коло.
Мовна гра «Який народ?»
(Роботящий, гостинний, розумний, дружелюбний, щирий, щедрий, добрий, творчий, кмітливий, співучий, пісенний, завзятий, красивий, веселий, ласкавий і т.п.)
Вих-ль:Ось бачиш, Піщинко, які люди живуть в нашій країні. А чи знаєш ти, який національний одяг ношої країни?
Піщинка: Ні, не знаю.
Вих-ль: Діти тобі розкажуть. Діти, то який одяг носять українці? (український). Ви вже дорослі і розумні, пам`ятаєте, ми вчили елементи українського вбрання? Тож зараз пропоную вам цікаві завдання. Сідайте, будь ласка, за столи. Ви будете працювати з картками. Потрібно визначити перший звук у назві одягу та з`єднати його з відповідною літерою. Починаємо працювати.
Гра «З`єднай літеру з відповідним зображенням» (див. додаток)
Вих-ль: Ну що, Піщинко, тобі сподобалось українське вбрання? А ви, діти, молодці, гарно впоралися з завданнями. То ж запрошую вас пограти у народну гру«Віночок». І ти, Піщинка, пограй з нами.
Народна рухлива гра «Віночок»
Діти: Ти віночок чарівний,
Ти віночок запашний,
Ти по колу обернись
Біля Ганнусі зупинись.
Вих-ль: Ось тобі віночок, починай таночок (ведуча дитина виконує елемент
українського таночка). Гра повторюється 3 рази.
Вих-ль: Ну що, сподобалась вам гра? (Так). Колись дуже давно, коли ваші бабусі та прабабусі, були маленькі, дуже полюбляли грати саме в такі народні ігри. Малята, а скажіть будь ласка, що крім квітів ще вплітають у віночок?(Калину). Так, а як ви гадаєте, чому? (тому, що це символ України). Так, це народний рослинний символ, який символізує дівочу вроду, дівочу красу. А за що ще шанують калину на Україні? (За її цілющі властивості). Тож давайте пригадаймо прислів`я про калину, а ти, Піщинко, послухай і запам`ятай.
Прислів`я про калину:
Діти: 1. Без верби й калини нема України.
2. Посадиш калину – будеш мати долю щасливу.
3. Дівчина у вінку, мов калина у цвіту.
4. Любиш Україну – посади калину.
Вих-ль: Ти знаєш, Піщинко, крім народних рослинних символів, кожна країна має і свої національні символи. А які саме, розкажуть діти. Які три основні національні символи України? (Прапор, Герб і Гімн). А що зображено на гербі? (Золотий тризуб). А на якому фоні?(на блакитному). Отже, тризуб – це символ влади. А хто хоче розповісти про прапор?
Діти: Прапор – це національний символ України. Він жовто-блакитний.
Вих-ль: Але правильно читати кольори прапора згори донизу – синьо жовтий. А що означають його кольори? (Синій – це колір неба, води, миру. Жовтий – це поле, колір колосся пшениці, хліба, життя). А хто знає, що таке гімн? (Гімн – це пісня) Так, це урочиста пісня, символ нашої державної єдності. Як потрібно слухати гімн? (стоячи, тихо, поклавши руку до серця, а ще можна підспівувати)
Вих-ль: Бачиш, Піщинко, як багато цікавого знають діти про свою країну.
Піщинка: Так, молодці, тепер і я знаю багато цікавого про Україну і буду розповідати своїм друзям. А за це маю для вас сюрприз. То ж підходьте до мого пісочку, пограємось пальчиками.
Пальчикова гра в піску:
Наші пальчики крокують,
І стрибають, і танцюють,
Гладять дружно всі пісочок,
І посиплять, хоч разочок.
Піщинка: А зараз кожен відшукайте собі сюрприз у пісочку ( діти відшукують камінчики на яких зображено: пензлик, усмішка, герб України).
Вих-ль: Ці сюрпризи вказують на завдання, які ви виконаєте для Піщинки та її друзів на згадку про нас та нашу подорож Україною. Розгляньте свої камінчики.
Піщинка: У кого камінчики із зображенням пензлика – підходьте до мене і давайте намалюємо кольоровим пісочком рослини- символи України.
Вих-ль: Ті діти, у яких намальований тризуб – зобразять національні символи піском відповідних кольорів. А ті у кого посмішка – побудують щасливе дитинство в Україні ( діяльність в центрі піскової терапії та анімації). Тож починайте працювати.
Поділ дітей на три підгрупи. Продуктивна діяльність.
1 підгрупа: Малювання рослинних символів кольоровим пісочком.
2 підгрупа: Зображення національних символів України в «Центрі піскової терапії та анімації» кольоровим пісочком та малювання пальчиком по піску.
3 підгрупа: Робота в «Центрі піскової терапії та анімації»: «Побудуй щасливе дитинство в Україні».
Вих-ль: Поглянь, Піщинко, як гарно діти виконали свої завдання. А зараз для вас іще один сюрприз (Включається підсвітка під прапором та гербом України: символи світяться).
- Малята, а скажіть мені, якою мовою ми спілкуємось? (Українською)
-А яка ж вона наша українська мова? (пісенна, мелодійна, співуча, солов’їна)
-То ж давайте заспіваємо пісню про нашу рідну Україну!
Пісня «Україно- рідний край»
Вих-ль: Дякую вам за цікаву подорож! Тепер ви будете багато знати про рідну неньку Україну!
Заняття добігло кінця…