Тема: Політичний та соціально-економічний устрій Київської Русі

Про матеріал
Мета: розкрити сутність і значення розквіту Київської Русі; познайомити із соціальним і господарським життям; дати уявлення про політичний пристрій; підвести учнів до усвідомлення того, що економічний розвиток тісно пов’язаний з політичним; підкреслити закономірність становлення і розвитку феодальних аграрних відносин; розвивати уміння аналізувати історичні факти і події, оцінювати їхнє значення, узагальнювати фактичний матеріал, робити висновки; виховувати інтерес до історичного минулого української землі, повагу до історичних пам’ятників.
Перегляд файлу

Тема: Політичний та соціально-економічний устрій Київської Русі

Мета: розкрити сутність і значення розквіту Київської Русі; познайомити із соціальним і господарським життям; дати уявлення про політичний пристрій; підвести учнів до усвідомлення того, що економічний розвиток тісно пов’язаний з політичним; підкреслити закономірність становлення і розвитку феодальних аграрних відносин; розвивати уміння аналізувати історичні факти і події, оцінювати їхнє значення, узагальнювати фактичний матеріал, робити висновки; виховувати інтерес до історичного минулого української землі, повагу до історичних пам’ятників.

Обладнання: підручники; карта «Давньоруська держава в ІХ-ХІ ст.»; атласи; ілюстрації, дидактичний матеріал; таблиці; схеми, робочі зошити.

Основні поняття: держава, феодальна ієрархія («феодальні сходи»), вотчина, селянські повинності, монархія, натуральне господарство, ремесло, торгівля.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Вид заняття: історична екскурсія «Подорож у XI століття».

Підготовчий етап

Цей урок вимагає детальної підготовки, під час якої вчитель розробляє організаційно-методичне забезпечення (схему роботи, інструкційні картки із завданнями, ілюстрації й ін.).

На одному з попередніх занять вчитель оголошує тему уроку, дату його проведення; знайомить з маршрутом екскурсії, розподіляє ролі, видає інструкційні картки, а також пропонує перелік додаткових джерел для вивчення.

                                                            ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент

Підготовка учнів до уроку, перевірка вчителем наявності необхідного обладнання.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок. Уявімо собі, що в нас є машина часу і з її допомогою ми можемо перенестися в Київ XI століття. Ми з вами на час уроку станемо жителями і гостями цього славного міста. Для цього необхідно трохи уяви і фантазії, щоб за допомогою елементів костюма, малюнків та ілюстрацій відтворити життя киян. Тож запрошую вас у подорож.

ІІІ. Історична екскурсія «Подорож у XI століття»

1. Станція «Князівська». Політичне становище

Інсценівка уривка з повісті Е. Зорина «Богатирське поле» - «Князівський суд» (додаток 1)

Учитель. Зараз ми з вами побуваємо в маєтку князя під час процедури суду. Вам необхідно уважно все послухати і відповісти на такі питання:

1) Як готувалася процедура суду і навіщо їй надавалася особлива уро­чистість?

2) Чи справедливий був князівський суд?

3) Які наслідки мали його рішення для простих людей?

4) Що вам відомо про закони «Руської правди»?

5) Які давні звичаї збереглися ще, окрім законів?

Завдання

1) Використовуючи пам’ятку «Характеристика держави» (додаток 2), визначте, якою державою була Київська Русь.

2) Розгляньте уважно схеми «Система державної влади в Київській Русі», «Великий князь», «Народне віче». Зробіть висновки (додатки 3, 7).

Учитель. Більшість істориків вважає, що Київська держава до сере­дини ХІІ ст.:

• за формою державного правління являла собою монархічну країну, але в різні періоди існування монархія була представлена то у формі єдиновладдя (одноосібна влада Великого князя), то у формі співуправління декількох князів, що із середини ХІІ ст. переросло в колективний сюзеренітет найбільш впливових і сильних князів;

• за формою державного устрою Київська Русь - федеративна держава, тому що територіальні одиниці (князівства і землі) мали ознаки державних утворень, а найважливіші питання вирішувалися центральною владою;

• державний режим - феодальна демократія:

• велику роль відігравало віче - народні збори. Провідну роль у його скликанні і прийнятті рішень грали бояри і «кращі чоловіки», але брати в ньому участь могли й незаможні верстви населення;

• важливу роль відігравали князівські з’їзди, що збиралися з ініціативи Великих князів для обговорення питань збереження внутрішнього миру, оборони країни, прийняття законів і правил успадкування престолу.

2.  Станція «Правдино». Соціальна піраміда: основні верстви і система залежності

При опрацюванні питання використовуються  уривки з «Руської правди» (дода­ток 4), таблиця «Соціальна структура населення Київської Русі» (додаток 8).

Завдання

1) Уважно прочитайте «Руську правду». Які шари населення розрізняє «Руська правда»? З чого видні відмінності в їхньому становищі?

2) Перед вами ілюстрації - зображення представників різних верств населення. Визначте їх соціальне становище.

3) Подані нижче категорії населення Київської Русі зобразіть у вигляді східців, де на нижній сходинці стоїть холоп, а на вищій - князь.

Князь, холоп, смерд, боярин, закуп, рядович, воїни, воєводи.

http://notatka.at.ua/_pu/1/s83268634.jpg

 

4)    Приведіть у відповідність категорії населення (додаток 5).

3. Станція «Предславино». Феодальне землеволодіння. Феодальні повинності

При опрацюванні питання використовуються тексти наведені у додатку 6.

1) Що було головною цінністю в період Середньовіччя?

2) Що таке «феод»?

3) Які форми землеволодіння ви знаєте?

4) Що таке «феодальні повинності»?

5) Про які повинності йдеться в розповіді князя?

4.  Станція «Київська». Розвиток сільського господарства, ремесел, 
торгівлі. Міста. Гроші

При опрацюванні питання використовуються:  «Київське торговище», карта «Давньоруська держава», ілюстрації.

Учитель. Зробимо екскурсію на київське торговище. Ось пристала одна тура до берега. Засмаглі люди в білих сорочках і таких же штанях тягнуть на гору широкі лотки. На лотках установлені чорні горщики, такі ж тарелі та миси. Це приїхали гончарі. З великими труднощами вносять вони свій товар у розкриті навстіж ворота міста.

За першою турою підпливає друга, третя. З ближніх і далеких погостів звозять віск, мед, жито, полти м’яса, бочки з пивом, сири, курей, солод, хміль, коноплі, залізо, олію, льон і вовну.

Сильні мускулисті люди ставлять свої лотки з товарами на площі. Праворуч улаштувалися шкіряники. Гарні червоні і зелені чобітки, прикрашені візерунками у вигляді листів з кольорової шкіри.

А за шкіряниками йде ряд дерев’яних виробів - тут ложки, гребінці, сільнички, ковші і цебра, окуті залізом.

У центрі торговища, на шухлядах, оббитих цвяхами і покритих невибіленим полотном, розташували товар особливо вправні майстри.

«Дивися, дивися!» - указує жінка, що висунулася з юрби, у довгій сорочці з кольоровою вишивкою на подолі на красиву велику металеву пряжку із вставками з кольорового скла.

Ця пряжка дуже дорога. Майстер багато над нею працював. У нього є рідкісна кам’яна форма, яку він залив воском і - вийшла воскова модель; за цією моделлю він зробив глиняну форму, що залив металом - бронзою. Коли метал остигнув, майстер розбив глиняну форму, підправив пряжку, а в гнізда по її кутах уставив червоні скельця. Багато уміння і мистецтва вклав майстер у роботу над цією пряжкою, та й часу треба було чимало для її виготовлення, тому й просить він за неї великі гроші. Не по кишені ця пряжка жінці в довгій сорочці.

Але поруч із блискучою квітчастою пряжкою лежать скроневі кільця і підвіски з бронзової і срібної проволоки, а от і намиста з кришталю, бурштину, сердоліку і кольорового скла. Жінка перебирає червоні на­миста,– так, мабуть, вона візьме це, вони недорого коштують і дуже ­красиві.

Безліч торгових рядів тіснилися, ліпилися, нагромаджувалися один біля одного, виставляючи напоказ свій різномастий товар. Взуття, тка­нини, готове плаття, головні убори, мідний посуд, гончарні вироби, со­лодощі, зброя, пахощі, прикраси із золота і срібла - чого тільки не побачиш на цьому торговищі!

Ось арабський купець виставив свій товар. Тут були парчеві тканини, важкі шовки, найтонші мусліни, яскрава вовна, килими, лляні батисти. Щоправда, червоні, зелені, білі полотнища, заткані золотом і сріблом, оздоблені вигадливими візерунками, були недоступні простим смертним. Такі товари могли придбати тільки багатії та бояри. Але все це було так красиво, що перехожі - і жінки, і чоловіки - з однаковим інтересом розглядали товари, насолоджувалися ними, зовсім не збираючись їх придбавати.

Новгородські купці привезли хутра, риб’ячий зуб, перли, ловчих соколів, срібло, сіль, червону рибу.

З Франції, Італії й інших західноєвропейських країн привезли вино, ювелірні вироби, зброю.

До пізнього вечора ходять покупці по торговищу. Дзенькають і переходять з рук у руки монети арабські, візантійські, західноєвропейські; купці розхвалюють свій товар, привертаючи увагу покупців.

ІV. Закріплення й повторення вивченого матеріалу

Учитель. От і завершилася наша подорож у XI ст. Зараз ми з вами дізнаємося, наскільки добре ви довідалися про той період. Приготуйтеся виконати кілька завдань.

V.  Підсумковий етап

Учитель аналізує роботу учнів на уроці, виставляє оцінки.

VI. Домашнє завдання

1.  Опрацювати відповідний матеріал підручника.

2.  Скласти порівняльну таблицю «Становище різних верств населення Київської Русі».

 

docx
Додано
24 січня 2022
Переглядів
3191
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку