I. Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
ØЯка зараз пора року?
ØЯкий місяць?
ØЯке число?
ØТепло чи холодно надворі?
ØЯкий стан неба?
ØЯка температура повітря?
ØЧи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
Перед уроком корисно погуляти з дітьми скверами і парками міста, оглянути алеї найбільш старі дерева, що можна вважати пам'ятниками природи, допомогти дітям зробити або дібрати фотографії на тему «Природа в місті».
- Сьогодні на уроці ми поміркуємо, чи потрібна природа у місті.
(Візитівкою цього уроку може стати мелодія пісні Ю. Антонова «Пройду по Абрикосовой...».)
III. ВивченняПриродознавство
Урок 43
Тема. Природа в селі та його околицях
Мета: розкрити роль природи у місті та на його околицях; учити дітей помічати і цінувати її; ознайомити з рослинами, які найчастіше використовують для міського озеленення; учити розрізняти листяні й хвойні дерева; продовжити учити розпізнавати рослин; розвивати творчі здібності учнів; прищеплювати любов до рідного міста, прагнення прикрасити його.
Хід уроку
I. Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
II. Повідомлення теми і мети уроку
Перед уроком корисно погуляти з дітьми скверами і парками міста, оглянути алеї найбільш старі дерева, що можна вважати пам'ятниками природи, допомогти дітям зробити або дібрати фотографії на тему «Природа в місті».
- Сьогодні на уроці ми поміркуємо, чи потрібна природа у місті.
(Візитівкою цього уроку може стати мелодія пісні Ю. Антонова «Пройду по Абрикосовой...».)
III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за малюнками
Учні порівнюють види похмурого, задимленого міста і зелених міст та роблять висновок, що значно краще жити в місті, де багато зелені, де є не лише вулиці, будинки, машини, але і природа.
Учитель демонструє фотографії районного центру, за допомогою яких діти розповідають про природу в їх місті, особливо визначаючи ті місця, де вони
бували, де люблять гуляти, грати, де люблять відпочивати їх батьки, бабусі та дідусі.
2. Колективна робота «Природа в місті»
На дошці — малюнок міста, де є пам'ятник природи, ботанічний сад, сквер, парк з алеями, квітниками, озерцем, бульвар.
Завдання дітей: визначити, чим може бути представлена природа в місті. За потреби вчитель дає необхідні пояснення (наприклад, що таке пам'ятник природи, ботанічний сад).
Тлумачний словник: сквер — невеликий міський сад; парк — великий міський сад з алеями, квітниками, ставками; бульвар — широка алея посеред міської вулиці.
Усе те, що є в їх місті (селі), діти позначають, зафарбовуючи кружечки з відповідними номерами.
3. Робота за фотографіями
— Природа в місті може бути представлена чудовими квітниками. Про яке місто можна сказати «Місто-сад»?
Діти милуються фотографіями, обговорюють їх, називають ті, що їм особливо сподобалися, говорять, чи є в їх місті подібні зелені прикраси, розповідають про них.
— Кожен може допомогти перетворити своє місто на сад. Що ми можемо для цього зробити? (Висадити квіти біля свого під'їзду, на клумбі у дворі або біля школи.)
4. Ознайомлення з різноманітністю рослин міста
1) Робота з гербарієм.
Учитель пропонує розглянути окремо кожну рослину, демонструє гербарій, повідомляє найнеобхідніші відомості про рослини.
Після цього діти наводять свої приклади листяних і хвойних дерев.
2) Практична робота щодо розпізнавання рослин свого міста.
Завдання дітей: визначити за гербарними зразками 2-3 дерева
або куща. Учитель за допомогою демонстраційних карток може ознайомити дітей з іншими характерними рослинами свого регіону.
3) Гра «Чарівний клубочок».
Під час гри діти закріплюють знання про різноманітність рослин у зеленому вбранні міста. Передаючи одне одному «чарівний» клубочок, діти називають по одній рослині. Гра триває, поки всі відомі дітям рослини не будуть названі.
•• Фізкультхвилинка
Фізкультхвилинку проводять під музику пісні Ю. Антонова (перед цим учитель попереджає, щоб діти уважно слухали слова пісні).
Потім учитель ставить запитання, чому так названі вулиці (Абрикосова, Виноградна). Повідомляє, що в Ялті, наприклад, є ще вулиця Троянд, Полунична, і запитує, чи бачив хто-небудь ці рослини. Доцільно показати демонстраційні картки із зображенням південних рослин.
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Виконання малюнка
— Намалюйте дерева і кущі, які ви, допомагаючи дорослим, саджали на своїх дачних ділянках.
2. Бесіда про квітники
- Чим культурні рослини відрізняються від дикорослих?
- Як ви вважаєте, дикорослими або культурними є квіти, що висаджують на клумбах?
- Порівняйте зображення тюльпанів (хризантем, айстр, жоржин та ін.) різних форм і забарвлення.
Діти доходять висновку, що рослини квітників є культурними, оскільки людина вивела безліч культурних сортів.
Учні розглядають фотографії квітників.
Уявіть, що ви стоїте поряд із цими дивовижними квітниками. Що ви бачите, відчуваєте?
- Для чого людина створює квітники? (Квітники прикрашають місто, радують жителів.)
- Що росте на квітнику біля школи?
3. Практична робота
Розпізнавання за гербарними зразками (за їх відсутності — за демонстраційними картками) 2-3 рослин квітника.
4. Гра «Перетворися на квітку»
Учитель видає декільком учням костюми квітів. Завдання дитини: швидко ввійти в образ і, зважаючи на ті відомості про квітку, які учень отримав на уроці, розповісти про себе. Слід заохочувати фантазію дітей, а також артистичність виступу. Можна запропонувати дітям розіграти сценки знайомства квітів між собою.
5. Робота над загадками
• Я гордо голову тримаю
І перед вітром не схиляю.
Я жовтий, білий, полум'яний,
І наче яблуко, рум'яний.
В саду я квітну навесні.
Скажи, яке ім'я мені? (Тюльпан)
• Осіння квітка сукню вділа
Рожеву, синю, ніжно-білу.
Стоїть, неначе їжачок,
У неї сотні пелюсток. (Айстра)
• Чудова квіточка така,
Чорними брівками морга. (Чорнобривці)
- Тонка ніжка, наче спис,
Жовта квітка, це - ... (нарцис).
- І красива, і пахуча
Квітка ця, на жаль, колюча. (Троянда)
6. Виконання малюнка
- Які квіти можна посадити навесні на садовій ділянці?
- Намалюйте свою улюблену квітку.
V. Підсумок уроку
- Для чого потрібна природа в місті? (Природа в місті це джерело краси, здоров'я, гарного настрою.)
1