Тема. Природна зона: лісостеп. Заповідні території та охорона природи в зоні лісостепу.
Мета: продовжити формування поняття про природні зони України; дати уявлення про лісостеп; вдосконалювати навички роботи з географічною картою; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.
Використана література : підручник О. В. Тагліна,Г. Ж. Іванова «Природознавство», карта природних зон України, презентація «Зона лісостепу»,тести, відеофільм «Канівський заповідник».
Покрокова інструкція
Доброго дня, дорогий учень 4 класу. Я, сподіваюсь, в тебе добрий настрій і ти налаштован дізнаватись нове.
Девіз нашого уроку:
Те, що я чую я не забуваю,
Те,що я бачу – пам`ятаю.
Те, що я роблю, я розумію.
Починаємо нашу подорож.
1.На Поліссі найбільша кількість озер в Україні.
2.Клімат на Поліссі холодний і сухий.
3.Ці краї багаті на корисні копалини.
4.Велика кількість річок дає змогу розвивати судноплавство та рибне господарство.
5.У зоні мішаних лісів різноманітний тваринний світ.
6. Річки та озера мішаних лісів не багаті на рибу.
Перевір себе ( 1-так, 2-ні, 3-так, 4- так, 5-так, 6-ні.)
2.Тестування. Обери правильну відповідь.
1.Де знаходиться зона мішаних лісів?
а) на сході України;
б) на півночі України;
в)на півдні України.
2.Зону мішаних лісів ще називають:
а) українське Полісся;
б) українське Поділля;
в) українські степи.
3. На Поліссі найпоширеніші :
а) хвойні ліси;
б) листяні ліси;
в) мішані ліси.
4. Який заповідник створено в зоні мішаних лісів?
а) Канівський;
б) Розточчя ;
в) Полісський.
5.Які рослини є типовими для зони мішаних лісів?
а) малина, барбарис, ожина, ліщина ;
б) копитняк, типчак, барвінок, брусниця ;
в) ковила, типчак, тонконіг, шавлія.
6. У зоні мішаних лісів мешкають :
а) зубри, олені, сайгаки, черепахи, антилопи;
б) борсуки, лисиці, бізони, вовки. Зебри, олені;
в) їжаки, борсуки, зубри, зайці, лисиці, дикі кабани, бобри.
Перевір себе ( 1-б, 2-а, 3- в, 4-в, 5-а, 6- в.)
Покажи на карті зону мішаних лісів.
Молодець.
Сьогодні ти дізнаєшся про зону лісостепу.
Давай подивимося ще раз на карту природних зон України. Лісостепова зона знаходиться на південь від зони мішаних лісів. Подивись якого вона кольору. Вже не така зелена. Це тому, що з`являється більше безлісих ділянок – ділянок степу. Перехідною зоною між зонами мішаних лісів і степу є лісостеп. На цій території чергуються ділянки лісу і степу, тому вона називається лісостеповою зоною. Лісостепова зона займає понад 200 тис. км2.
У цій зоні поширені височинні та низовинні форми рельєфу, яри та балки. Правобережна частина лісостепу лежить на височинах – Подільський і Придніпровський, а лівобережна – на Придніпровській низовині. Територію перетинають ріки : Буг, Дністер, Дніпро. У зоні лісостепу переважають чорноземи та сірі лісові грунти.
КОРИСНІ КОПАЛИНИ : кам`яне вугілля, буре вугілля, нафта і горючий газ.
ПОГОДА. Тепле літо і прохолодна зима. Опадів випадає менше, ніж у зоні мішаних лісів, але більше, ніж у степах.
РОСЛИННИЙ І ТВАРИННИЙ СВІТ.
Там мешкають лісові і степові види тварин : дикий кабан, борсук, козуля, лисиця, вовк, куниця, заєць-русак,білка, тхір, ховрах, хом’як, полівка, вуж. Багато птахів – дятли, сови, жайворонки, лелеки, куріпки, перепілки, дрозди.
Зупинка 3. Перегляд презентації «Зона лісостепу»
..\..\..\Мои документы\Downloads\Зона лісостепу.ppt
Фізкультхвилинка
2.Пояснення вчителя. Заповідні зони лісостепової зони.
- У зоні лісостепу створено такі заповідники : Канівський, Медобори, Розточчя.
Канівський заповідник- один з найдавніших в Україні ( 1923 р.), де поєднується історія природи та історія народу. Він охоплює яри й пагорби на правому березі Дніпра та дніпровські острови. Земля там пов’язана з археологічними пам`ятками ще з часів палеоліту. Важливими об’єктами є геологічні утворення, грабовий ліс та Чернеча гора. Там було поховано генія українського народу Т. Г. Шевченка. Там оберігається єдина в Україні ділянка лучного степу в межах лісостепової зони.
Зупинка 4. Перегляд відеофільму. « Канівський заповідник»
..\..\..\Мои документы\Downloads\Мандрівка Україною. Канівський заповідник.mp4.
Зупинка 5. Робота з підручником.
-Прочитай параграф 54,55, 56 в підручнику О. В Тагліна, Г.Ж. Іванова «Природознавство» на с.148 -153.
- Читай уважно, адже на наступному уроці на тебе чекають тести.
Зупинка 6. Підсумок.
Наостанок пограємо в гру « Незакінчене речення»
Молодець! Ти добре попрацював. Не забудь ще раз прочитати підручник на с. 148-153.
До нових зустрічей.