Тема. Різноманітність рептилій, їх роль у природі та значення у житті людини.

Про матеріал
Конспект уроку з біології у 7 класі на тему: "Різноманітність рептилій, їх роль у природі та значення у житті людини"
Перегляд файлу

Біологія 7 клас

Тема. Різноманітність рептилій, їх роль у природі та значення у житті людини.

Мета: навчальна: ознайомити учнів з різноманітністю плазунів, дати характеристику кожному ряду, розкрити значення рептилій у природі та житті людини, їх охорону;, ознайомити з видами занесеними до Червоної книги України;

розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес учнів, логічне мислення,  уміння порівнювати, роботи висновки та узагальнювати; удосконалювати навички самостійного здобування знань, та роботи з науково-популярною літературою;

виховна: виховувати повагу та дбайливе ставлення до природи, працелюбність, старанність, допитливість, відповідальне ставлення до охорони природи.

Обладнання та матеріали: таблиці, ілюстрації, малюнки тварин, енциклопедії.

Методи та прийоми роботи: робота в групах, робота з підручником та додатковою літературою; бесіда; створення таблиці; розв’язування кросворду.

Тип уроку: урок формування нових знань.

Учні знають і вміють:

  • наводити приклади видів рептилій поширених на території України, у своєму краї, рідкісних видів;
  • розпізнавати ряди і деякі види плазунів у природі, характеризувати їх спосіб життя та значення у природі та житті людини;
  • пояснювати вплив людини на різноманітність видів у природі;
  • застосовувати знання про біологічні особливості рептилій для обґрунтування заходів їх охорони.

Хід уроку.

  1.                 Організаційний етап
  •               Об’єднання учнів у групи по чотири-шість для розв’язання навчальних задач;
  •               Створення  психологічної позитивної атмосфери уроку.
  1.            Актуалізація опорних знань учнів.

Випишіть  цифри ознак характерних:

І варіант –для плазунів, ІІ варіант – для земноводних:

  1. Холоднокровні тварини.
  2. Переважно наземні хребетні тварини.
  3. У дорослому стані поширені на суходолі.
  4. Розмноження та розвиток відбувається на суходолі.
  5. Розмноження та розвиток відбувається  у воді.
  6. Тіло складається з голови, тулуба та парних кінцівок.
  7. Тіло має голову,  шию, тулуб та хвіст.
  8. Шкіра гола, без лусок.
  9. Шкіра суха, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками.
  10. Дорослі дихають за допомогою легень та шкіри

І варіант – 1, 2, 4, 7, 9.

ІІ варіант- 1, 3, 5, 6, 8, 10.

  1.          Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя.

Ми продовжуємо вивчати незвичайних тварин – Рептилій. Важко уявити іншу групу  тварин, яка б викликала в людей почуття такої тривожної зацікавленості, а подекуди й страху, як змії, черепахи та крокодили.. Сьогодні у наш незвичайний урок. Ми побуваємо в багатьох місцях, де водяться отруйні та неотруйні змії, ящірки, варани ті ін. Щоб побувати в далеких країнах, нам доведеться летіти на науковому думкоході зі швидкістю думки. Але перед нашою мандрівкою ви повинні знати, що можна і що заборонено робити на думкоході, для того, щоб почувати себе у повній безпеці.

По-перше, заборонено бути байдужим, пасивним.

По-друге, всі повинні брати активну участь у програмі нашого польоту.

Оголошення теми та мети уроку.

  1.         Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя.

Відомо, що клас Плазуни поділяється на такі ряди, як лускаті, черепахи, крокодили.

План.

  1. Лускаті.
  2. Черепахи.
  3. Крокодили
  4. Значення плазунів.
  5. Охорона плазунів

Самостійна робота учнів у групах, щодо заповнення таблиці

1 група – вивчає лускатих;

 

 

 

 

Представники

Особливості будови

Лускаті:

Ящірки

 

 

 

 

 

 

 

     Змії

 

 

 

 

 

 

 

 

Хамелеони

 

Жовтопуз, веретільниця, кримський гекон, ящірка прудка, ящірка зелена, ящірка живородна,  комодський варан.

 

 

 

 

 

Королівська кобра, гримуча змія, гюрза, ефа, морські змії,  гадюка степова, гадюка звичайна, вуж звичайний, вуж водяний, мідянка, жовтопуз, полоз чотирисмуговий, полоз леопардовий, полоз лісовий, полоз  жовточеревий.

 

 

 

Хамелеон  звичайний, хамелеон Джексона, пантерові хамелеони.

 

 

Дуже різноманітні за зовнішнім виглядом та розмірами.  Кінцівки добре розвинені, але є види у яких кінцівки редуковані, а в деяких вони взагалі відсутні. Від змій ці ящірки відрізняються наявністю середнього вуха, рухомими повіками та здатністю до аутотомії.

Для змій характерне рухоме сполучення кісток лівої та правої частин щелеп, відсутність барабанної перетинки, рухомих повік. Хребет складається з великої кількості хребців 140-435, грудна клітка відсутня. У отруйних змій зуби верхньої щелепи мають борозни,  по яких стікає отрута.

Мають цупкі пальці, довгий цупкий хвіст, якими вони охоплюють гілки. Добре відома здатність тварин змінювати своє забарвлення залежно від змін навколишнього середовища за рахунок перерозподілу пігментів шкіри.

Картинки по запросу "емблема медицини"Цікаві факти про Лускатих:

  • Історія емблеми медицини – чаша зі змією. Ця емблема протягом багатьох століть символізувала працю представників найгуманнішої професії в світі. Не можна не погодитися з думкою, висвітленою в журналі «Здоров’я світу» ( травень 1970 р.), що емблемою лікування в античному світі стала не отруйна змія, а нешкідливий, добре повзаючий, водоплавний вуж, що на латині носить назву «Асклепій» (coluber flavescens aesculapius). Саме цих змій досі знаходять на місцях колишніх будівель римських легіонерів, близько цілющих джерел у тих країнах, де така змія зазвичай не водиться : у Швейцарії, в Австрії, у Німеччині. Їх завезли сюди римляни. Вужі, а не отруйні змії жили в центрах культу Асклепія (Ескулапа) в Греції та Римі. Дані численних античних авторів вказують на те, що змії повзали по абатону під час «священного сну», часто вилизували хворі місця (очі, рани та ін.), і вважалося навіть необхідним, щоб хворі доторкалися до них, тому що в їхньому вигляді нібито поставав сам бог Асклепій. Таким чином, можна з упевненістю сказати, що в емблемі чаші зі змією змія символізує мудрість, знання, безсмертя і взагалі всі добрі початки. Тобто в наш час чаша в медичній емблемі визначена як чаша людського розуму, яка охоплює весь світ.
  • Назва «хамелеон» походить від міфічної істоти, що міняє свою зовнішність. Проте здатність швидко змінювати забарвлення залежно від кольору навколишніх предметів – не єдина характерна особливість звичайного хамелеона. На увагу також заслуговує незвичайна будова органів зору. Очі звичайного хамелеона великі і круглі, вони оточені суцільною кільчастою плівкою, в центрі якої є невеликий отвір для зіниці. Очі хамелеона рухаються абсолютно незалежно одне від одного. Ока вільно повертаються на 180 ̊ по горизонталі та на 90 ̊ по вертикалі. Тулуб хамелеонів сильно стиснутий з боків. Голова шоломоподібна, прикрашена гребенями й горбами. Ноги довгі. Пальці закінчуються гострими кігтями. Чіпкий хвіст звичайний хамелеон використовує як п’яту кінцівку.
  • Сміливі, хитрі, швидкі, меткі, володіють «надлюдськими» здібностями, з роздвоєним язиком, люблячі погрітися на сонечку – загалом дивні створіння. Виявляється, ящірки можуть не тільки пересуватися на своїх чотирьох лапах, а й ходити на двох! Це вміють не всі представники, проте, наприклад, таким як василіски, пощастило більше, ніж їх побратимам. Так, вступаючи на мілководдя, вони починають бити по воді задніми лапами і, таким нехитрим способом, утримуються  бігаючи  «на плаву». Дуже не пощастило тим, хто мешкає в пустелі. Так, перебуваючи в постійному дефіциті води, ящіркам доводиться ізловчатися при її видобутку. Молох – один з тих, хто може  все, в будь-якій пустелі з майже повною відсутністю води. Він поглинає напій за допомогою свого ж тіла, насичуючи лусочки вологою і відправляючи їх прямо в рот. Є й такі види ящірок, де повністю відсутні самці. Cnemidophorus neomexicanus – якраз представляє інтереси виключно дам. Розмножуються вони без відкладання яєць і за допомогою партеногенезу. З хвостом ящірок пов’язано не мало цікавих фактів. Скидання хвоста – одна з дій цих тварин, що є дуже цікавою. Так, у ящірок саме на хвості є маса корисних мікро- і макроелементів, які дуже корисні організму тварини. Саме тому, відкинувши «частинку себе», будучи в небезпеці і при успішному результаті ситуації, ящірка може повернутися і просто його з’їсти. Ну, в якості вишуканих ласощів, зрозуміло. До речі, саме все той же хвіст допомагає василіскові без проблем бігати по воді. Якщо всі тварини бачать світ чорно-білим, то ящірки бачать своє оточення в помаранчевих тонах. Так, було проведено дослідження, результати якого показали наявність великої кількості саме цього кольору жиру на сітківці очей тварин. Найрідкісніший, швидкий, великий, просто гігант – це комодський варан. Всі ці якості притаманні саме даному виду. Всього на планеті їх налічується трохи більше 200. Крім того, вони ще мають божевільні розміри тіла – понад 2,5 м завдовжки і майже півтора центнера загальної маси…

2 група – вивчає черепах;

 

Представники

Особливості будови

Черепахи

Болотяна черепаха, зелена або супова черепаха, слонова черепаха, біса або карета.

Характеризуються наявністю кісткового панцира, в якому міститься тіло тварини, і куди при небезпеці можуть ховатися голова, шия, кінцівки та хвіст. Панцир складається з верхньої та нижньої половин. Вкритий роговими щитками. Зуби відсутні.

Цікаві факти про Черепах:

  • 23 травня всесвітній день черепахи – тварини, яка символізує мудрість, багатство і довголіття.
  • Сьогодні найбільша черепаха – шкіряста черепаха – розмір панцира більше 2 метрів в діаметрі, а вага 500-600 кг. Передні ласти позбавлені кігтів, в розмаху сягають 5 метрів.
  • Шкірясті черепахи здатні плавати зі швидкістю 35 км/год, але на суші вони повільніші  і пересуваються зі швидкістю 15 км/год. Швидкість пересувння сухопутних черепах залежить від температури навколишнього середовища. Чим холодніше, тим повільніше черепаха буде повзти.
  • Черепахи здатні голодувати тривалий час. Слонова черепаха може обійтися без їжі 18 місяців.
  • Черепахи є довгожителями, чимало представників цих рептилій доживають до 100 років, але є й такі, які перетинають рубіж  в 250 років. Звичайно, це не могло не зацікавити  людину, яка протягом всієї своєї історії знаходиться у пошуку способів подовження свого віку. Міжнародна команда генетиків з п’яти країн знайшла відповідь на це запитання. Вчені знайшли аж 43 гена, які можуть впливати на високу тривалість життя черепах. Серед них є ті, які пов’язані з імунною системою і захистом від вірусів, паразитів та інфекцій. Також у гігантських  черепах виявили додаткові копії генів, які відповідають за придушення зростання злоякісних пухлин. Проте найцікавішою знахідкою виявились ті гени, які задіяні у виправлені хімічних пошкоджень і розривів в молекулах ДНК. Зокрема, вони помітили зміну в гені XRCC6, який задіяний в з’єднанні дволанцюжкових розривів ДНК.

3 група – вивчає крокодилів.

 

Представники

Особливості будови

Крокодили

Нільський крокодил, гребінчастий крокодил, американський кайман,

Гавіал, китайський алігатор, місісіпський алігатор.

Тіло видовжене, довгий хвіст стиснутий з боків, слугує для плавання. Між пальцями задніх ніг є плавальні перетинки. Тіло вкрите роговими щитками.

Цікаві факти про крокодилів:

  • Для того, щоб легше перетравлювати їжу крокодили ковтають каміння, яке в шлунку перетирає шматки м’яса, а також служить баластом при зануренні.
  • Часто можна зустріти крокодилів з широко відкритою щелепою, та це не агресивна поза для залякування, а таким чином вони охолоджуються.
  • Крокодили мають неймовірно міцну шкіру. Шкіра на спині крокодила здатна витримати удари спису чи лука і навіть стримати кулю пістолета.
  • При храмах у Стародавньому Єгипті жили одомашнені крокодили, яких дуже поважали і після смерті навіть муміфікували та з почестями хоронили у спеціальних  саркофагах. 
  • Навіть сьогодні в Новій Гвінеї є плем’я тотемним богом якого є крокодил. Крім того, що люди племені поклоняються крокодилам вони навіть роблять спеціальні шрами на шкірі, щоб бути схожими на них.
  • Існує легенда про те, що крокодил їсть здобич і плаче по ній крокодилячими сльозами. Насправді крокодили плачуть не від жалю. Справа в тому, що у крокодилів  є спеціальні слізні залози, які виводять надлишкові солі з організму. Тому крокодилячі сльози – це всього лише реакція організму, яка позбавляє рептилію від надлишку солей.  Також сольові залози розташовуються і на язику крокодила.

Складання учнями схеми  про  значення рептилій у природі та житті людини:

 

 

 

 

 

 

Охорона плазунів

У зв’язку з утручанням людини у природу спостерігається різке зменшення чисельності багатьох видів плазунів. Тому рідкісні та зникаючі види занесені до Червоної книги України.

Плазуни Червоної книги:

 

Нільський крокодил, гребінчастий крокодил, американський кайман, зелена або супова черепаха, слонова черепаха, мідянка, жовтопуз, полоз чотирисмуговий, полоз леопардовий, полоз лісовий, полоз  жовточеревий, гадюка степова.

 

  1.            Закріплення вивченого матеріалу.
  1. Чайнворд «Гадюка»

1

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

  1. Неотруйна змія, що живе в Україні.
  2. Безнога ящірка.
  3. Інша назва гадюки.
  4. Вона є прудка, живородна та зелена.
  5. Степова …
  6. Найдовша неотруйна змія Південної Америки.

Відповіді: 1) вуж, 2) жовтопуз, 3) змія, 4) ящірка, 5) агама, 6) анаконда.

  1. Гра «Зайвий»

Визначте і поясніть, хто зайвий:

А) жовтопуз, вуж, кобра, удав.

Б) хамелеон, крокодил, тритон, черепаха.

В) гадюка, жовтопуз, варан, веретільниця.

3.   Запишіть у клітинках назви плазунів .

 

Т

І

Р

Ю

А

Р

Н

О

Г

І

О

П

З

Г

Н

А

В

Е

А

Л

Н

Е

А

Б

А

Й

Н

Л

Т

А

К

Ф

А

І

К

М

А

Е

О

Р

О

Б

А

С

А

Г

А

М

А

Х

Г

Р

Т

Е

М

А

Ж

А

Н

А

У

А

І

Р

З

В

О

Л

О

К

Ц

И

Л

Е

У

Т

І

А

Н

Д

Я

Н

ь

В

П

О

В

А

Г

А

 

VI.Домашнє завдання

VII. Підсумок уроку

 

 

  1.             

 

 

docx
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
3630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку