Тема. Степан Руданський. Життя та творчість. Співомовки Степана Руданського – унікальне явище світової культури. Співомовка «Добре торгувалось"

Про матеріал
Урок української літератури Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, допомогти зрозуміти зміст і художню вартість його гумористичних творів, розвивати образне мислення, уміння виразно читати, коментувати гумористично-сатиричні твори і виховувати оптимістичне світобачення, почуття гумору.
Перегляд файлу

Урок підготувала учитель української мови

та літератури

 Шумна А.М.

КЗ «НВК: ЗШ І-ІІІ ступенів-гімназія №6 ВМР»

14-7-1Тема. Степан Руданський. Життя та творчість. Співомовки Степана Руданського – унікальне явище світової культури. Співомовка «Добре торгувалось»

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, допомогти зрозуміти зміст і художню вартість його гумористичних творів, розвивати образне мислення, уміння виразно читати, коментувати гумористично-сатиричні твори і виховувати оптимістичне світобачення, почуття гумору.

Обладнання:

Портрет письменника, видання його творів, ілюстрації, презентація, аудіо запис пісні

«Повій, вітре, на Вкраїну…»

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку:

Мотивація навчання діяльності школярів:

  1.         Звучить пісня С. Руданського «Повій, вітре…»
  2.         Запитання учителя
  1.                     Який настрій викликав цей твір ?
  2.                     Які почуття і переживання вилив у ньому поет ?
  3.                     Що можна сказати про вдачу автора на основі його вірша ?
  4.                     Кому належить цей вірш, який став народною піснею ?

 

Повідомлення теми й мети уроку

І весь світ обдивись,
і усе розпізнай,
і що добреє є
ти у себе впивай
С.Руданський

Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу за допомогою прийому інтерв’ю – спогад.

Повідомлення першого учня.

Народження та роки  навчання

Народився Степан Руданський 6 січня 1834 року в селі Хомутинцях Калинівського  району Вінниці області в родині сільського священика. Батько Руданського був губернським секретарем, тобто мав дворянське походження, отож наділив сина панівним іменем – Стефан. А хлопець замінив його на мужицьке – Степан.

Після початкової науки в дяка вчився в Шаргородській бурсі (1842-1849) Практику проходив у селі Жорнівка, що нині має назву Руданське.

Згодом у 1849-1855 роках навчався у Подільській духовній семінарії у Кам”янці-Подільському.

Учитель:

То ким у майбутньому бачив свого сина батько ?  (священником)…

Повідомлення другого учня:

Але хлопець у 1856 році, всупереч волі батька, вступає не до духової академії, а до Петербурзької медико-хірургічної академії, яка на той час відома як осередок передової науки й культури,тут у 1850-60х роках працювали Сергій Боткін та Іван Сєченов, інші молоді передові вчені. У Петербурзі Руданський зблизився з гуртком українських письменників, що готував журнал «Основа». Петербурзький період – найплідніший у житті Руданського – поета.

Учитель: А як жилося молодому студенту без батьківської підтримки ?

Повідомлення третього учня :

Після закінчення академії Руданський одержав звання повітового лікаря і дозвіл працювати у Криму. У 1861 – 1873 роках Руданський працював міським лікарем у Ялті, а також лікарем у маєтках князя Воронцова.

Учитель:

А що ми знаємо про тодішню Ялту?

1864 року у Ялті було лише 53 будинки. Населення – 1112 жителів. У листі до друга Руданський писав:« Ваша Одеса далеко лучче прийняла Миколу Костомарова , як наша убоголюдная Ялта…»

Степан Руданський докладав багато зусиль, щоб місто ставало зручним для жителів.

Частину придбаної ділянки віддав під створення міського фонтану (нині Фонтанний провулок.)

За ініціативи лікаря Руданського було закладено ринок. А 1869 року його обрали почесним мировим суддеюСімферопольсько-Ялтинської мирової округи . З”явилася й родина: Степан Васильович зійшовся із багатодітною вдовою Явдохою Широкою.

Учитель :

А яким лікарем був Руданський ?

Повідомлення четвертого учня:

Руданський постійно виїздив на виклики до хворих в Алушту, Массандру, Ялту, Ай-Даниль. Його заробітна плата становила 300 карбованців , з яких виїзди до хворих «з”їдали» 250 крб. Слід зауважити, що ще з Петербурга Руданський хворів на сухоти…. Лише наприкінці 1860-х років він зміг зітхнути з полегшенням: «Кінчилось уже (не знаю тільки , чи надовго) моє тридцятилітнє голодування.»

Повідомлення п’ятого учня:

1872 року в Криму спалахнула епідемія холери; в Ялті помер 41 пацієнт. Захворів на холеру й лікар Руданський. Проте місцева влада зробила винним саме його. Руданського було звільнено, а за півроку, 3 травня 1873 року, письменник помер. Похований у Ялті на Массандрівському кладовищі.

Перегляд відео НЄП «Нова енциклопедія Поділля»

Учитель:

За життя у журналах  лише поодинокі твори С. Руданського. Його називають      Останнім романтиком в українській літературі . Письменник працював у  жанрі романтичної  балади.

Руданський називав власні вірші «піснями», гумористичні твори-– «приказками» .Він автор співомовок та віршів, що згодом стали відомими піснями.

Робота в зошиті:

Співомовка – це невеликий за обсягом сюжетний вірш гумористично – сатиричного змісту.

Ознаки співомовки:

  •              Опис якогось одного комічного або трагікомічного випадку.
  •              Стисле зображення події, динамічний розвиток.
  •              Несподівана розв’язка.
  •              Одна-дві дійові особи.
  •              Завершення твору гострим, дотепним висновком.

Учитель:

Перше видання «Співомовок» окремою книгою, яке вмістило двадцять  вісім віршів , здійснила в  Києві Олена Пчілка 1880 року під псевдонімом «Н-й Г-ь Волинський» (Невеличкий гурток волинський).

Термін «Співомовки» закріпив за гуморесками Іван Франко. Гуморески Руданського являли собою нову різновидність гумористично-сатиричних віршованих творів,якої раніше в українській поезії не було і поява якої потребувала закріпленням відповідним терміном.

Гуморески Руданського - це народні анекдоти, майстерно відтворенні коломийковим віршем.

Робота з підручниками:

kozaks2Опрацювання статті підручника про гумореску, співомовку, інверсію ст.224.

Інсценізація співомовки С. Руданського

«Добре торгувалось»

Відповіді на запитання:

  •              Де відбувається подія ?
  •              Що шукав чумак?
  •              З чим він ходив ?
  •              Чи дозволив чумак образити себе ?
  •              Які зміни характеру чумака викликають у тебе щирий захват ?
  •              Кого висміює, а кому  симпатизує герой співомовки?
  •              Які художні засоби та прийоми використовує герой – розповідач ?

Словникова робота:

Чумаки – купці, торговці, які в 16-19 ст. вирушали на волах до Чорного та Азовського моря за сіллю та рибою.

Дьоготь-в”язка чорна рідина, яку використовували для різних господарських потреб.

Мазниця - посуд для дьогтю.

Пошуково-дослідницька робота:

Гумор у народній творчості

Гумор – велика сила

Веселий сміх – здоров’я

Смішного боятися – правди не любити

Сміятися не гріх над тим, що виховує.

Та нехай люди сміються – аби не плакали.

Закріплення знань, умінь і навичок

Дослідницька робота:

Анекдот – коротка форма, гумористичний, прозовий, несподіваний  кінець.

Байка – коротка форма, комічний, частіше віршований, мораль.

Співомовка – коротка форма, гумористичний, віршований, несподіваний кінець.

Підсумок уроку:

Слово вчителя:

Степан Руданський взяв псевдонім «Козак Вінок Руданський»

Написав близько 200 творів.

Що найбільше приваблює у С. Руданському, як людині (Вінок Руданському)

Домашнє завдання:

Написати невеликий твір «Сміх не ображає, а виховує  людину...»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 квітня 2021
Переглядів
2848
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку