Урок фізики в 11 класі
Тема. Світлові хвилі
Мета: систематизувати знання учнів з теми «Світлові хвилі». Вміти чітко і правильно висловлювати свої думки. Розвивати увагу та інтерес до фізики при підготовці до зовнішнього незалежного оцінювання. Вчити етики та культури спілкування.
Тип уроку: узагальнюючий.
Обладнання: тести
Хід роботи
«Не бійся, що не знаєш –
Бійся, що не навчишся»
Китайська мудрість
Учитель. Шановні учні! Сьогодні ми знаходимося у прес – центрі тематичної газети «Світлові хвилі». Напевне, у вашому житті траплялись моменти, коли прочитавши якийсь матеріал, ним переймалися або були захоплені, або обурювалися. І можливо, у вас виникло бажання стати журналістом .Я дам вам такий шанс: а раптом у вашій особі живе «супержурналіст» . Кінцевий результат праці будь-якого журналіста – цікавий матеріал, якому передує кропітка робота.
Кожен журналіст хоче працювати в престижній газеті, але головний редактор бере на роботу тільки того, хто продемонструє гарні здібності. Уявіть, що ви – «журналіст на урок», а я –«головний редактор». Мені потрібно відібрати висококваліфікованих журналістів. Отже, ви на кастингу в головного редактора.
Головному редактору потрібні журналісти, які впевнено володіють теоретичним матеріалом з теми «Світлові хвилі». Тож першим моїм завданням буде таке завдання: передаючи уявний мікрофон один одному закінчити моє речення з під теми «Геометрична оптика».
Другу частину теоретичного матеріалу з підтеми «Хвильова оптика» ми перевіримо використовуючи тестові завдання з теми «Інтерференція, дифракція, дисперсія світла. Електромагнітні випромінювання». Використовуємо II і III варіанти по 6 перших завдань. Тестові завдання складені кафедрою фізики інституту після дипломної освіти.
II варіант 1.А 2.В 3.А 4.Б 5.А 6.А II варіант 1.Б 2.А 3.Б 4.В 5.Б 6.В
Використаємо наші знання при підготовці до зовнішнього незалежного оцінювання.
Учитель. Журналісти повинні вміти швидко збирати потрібну інформацію та узагальнювати її. Збирають її різними способами: перший спосіб – це подорож. Я пропоную вам здійснити подорож до країни «Зовнішнього незалежного оцінювання». Спонсором нашої подорожі є Біда Дарія Дмитрівна – учитель фізики Львівського фізико – математичного ліцею та Альошина Марина Олександрівна – фахівець українського центру якості освіти. Мета нашої подорожі – винайти в тестових завданнях ті номера задач, які відповідають нашій темі «Геометрична і хвильова оптика».
Тести №3 і №4 (Біда Д.Д.) №21,№22 (тест №3); №21, №22 (тест №4).
Варіанти №2 і №4(Альошина М.О), №2 (завдання №21;№22); №4(завдання №21;№22)
Ви повинні розповісти мені, яка задача, якій темі відповідає.
Після того, як матеріал зібрано журналістом, настає період роботи за письмовим столом. Журналіст розробляє план статті і приступає до його реалізації. Отже, ми починаємо розв’язувати задачі із записом у зошиті.
Головний редактор прийме до друку статтю у журналіста, який користується перевіреними, правдивими фактами. Тому, до дошки піде той учень, який першим каже правильну відповідь.
Тест №3 Тест№4
Варіант №1 Варіант №3
№21 А 125*10 м/c №21 В arccos 0.8
№22 В 600 нм №22 А 450 нм
Варіант №2 Варіант №4
№21 Г 18 см №21 В 540 нм
№22 В 24 см №22 Б 54 см
Кожен журналіст повинен вміти працювати з листами, які надходять до редакції. Йому доводиться спілкуватися з людьми, уміло встановлювати контакти зі співрозмовником. Вам доручається терміново, працюючи з комп’ютером відповісти на ці листи. І вміння це оцінне наш комп’ютер.
Учитель. Шановні журналісти! Час нашого кастингу вичерпано. Зараз ми зробимо висновки відносно нашої роботи.
І так кастинг пройшли такі учні:
Кастинг не пройшли такі учні:
Тести ЗНО 2008 рік варіант №1,2,3.
Тести ЗНО 2007 рік.
Додаток №1
Додаток №2
II Варіант
А. Інтерференцією Б. Дифракцією В .Дисперсією
А. Перед видимим Б.Перед червоними В.Після червоних
світлом променями. променів
А. Зростає Б.Зменшується В.Є постійною
А. Б. В.2
дифракції: 1 - видиме світло, 2 - радіохвилі, 3 -рентгенівські
промені, 4 - інфрачервоні промені
А.2 Б.1,4 В. 3
6. Хвилі від двох когерентних джерел приходять в дану точку в протилежних фазах. Чому дорівнює амплітуда А результуночного коливання в цій точці, якщо амплітуда коливань у кожній хвилі дорівнює ?
А. 0 Б. А=2 В. А=
III варіант
А.Залежність показника заломлення світла від його кольору.
Б.Залежність показника заломлення світла від довжини хвилі (або частоти коливання)
В.Розклад білого світла на його складові.
2. Де розташовані в шкалі електромагнітних хвиль ультрафіолетові промені в порядку зростання довжини хвилі?
А.Перед видимим світлом Б. Після видимого світла В.Після фіолетових променів
Тест №3
(Біда Д.Д) №21. Знайдіть швидкість світла у вакуумі, визначити швидкість в алмазі, якщо показник алмазу 2,4
А.125*м/с Б.62.5*м/с В.225*м/с Г.100*м/с
(Біда Д.Д) №22. У деяку точку проходять дві когерентні світлові хвилі з різницею ходу 8,4 мкм. Визначити, якою може бути довжина хвилі(із запропонованих варіантів), щоб у цій точці спостерігався інфрачервоний максимум.
А.450нм Б.575нм В.600нм Г.675нм
Тест №4
(Біда Д.Д) №21. Під яким кутом має падати промінь на поверхню скла, щоб кут заломлення був вдвічі менший від кута падіння? Показник заломлення скла 1,6.
А.arccos 0,8 Б. 3arccos 0,8 В. 2arccos 0,8 Г. arccos 0,6
(Біда Д.Д) №22. У деяку точку простору приходять дві когерентні світлові хвилі з різницею ходу 7,2 мкм. Визначте, якою може бути довжина хвилі(із запропонованих варіантів), щоб у цій точці спостерігався інтерференційний максимум.
А.450 нм. Б.525 нм. В.645 нм. Г.675 нм.
Варіант №2
(Альошина М.О) №21. Дифракційна гратка, що має 50 штрихів на 1 мм, міститься на відстані 3м від екрана. На гратку нормально падає монохроматичне світло з двома дифракційними максимумами першого порядку на екрані.
А. 9 мм Б. 1,8 см В.9 см Г.18 см
(Альошина М.О) №22. На фотографії показано проходження паралельного пучка світла через збиральну лінзу з фокусною відстанню 6 см. Визначте, на якій відстані від джерела світла буде його зображення, якщо джерело світла поставити на відстані 12 см від лінзи.
А. 18 см. Б.21 см. В. 24 см. Г 27 см.
Варіант №4
(Альошина М.О) №21. Дифракційну гратку у якої 50 штрихів на 1 мм. освітили монохроматичним світлом. На екрані, розташованому на відстані 4 м. від дифракційної гратки, між нульовим максимумом і максимумом другого порядку дорівнює 21,6 см. Визначте довжину хвилі світла.
А. 360 нм. Б.450 нм. В.540 нм. Г 630 нм.
(Альошина М.О) №22. На фотографії показано проходження паралельного пучка світла через збиральну лінзу з фокусною відстанню 12 см. Визначте, на якій відстані від джерела світла буде його зображення, якщо джерело світла поставити на відстані 18 см. від лінзи.