Узагальнююче заняття "Електричний струм у різних середовищах"

Про матеріал
Матеріал для проведення узагальнення теми "Електричний струм у різних середовищах". Містить конспект, підпірку цікавих вправ та задач
Перегляд файлу

 

Тема заняття

 «Узагальнююче заняття з теми «Електричний струм у різних середовищах »

Мета:

навчальна: узагальнити знання учнів про сутність процесу протікання струму через метали, електроліти, гази , напівпровідники, вакуум, глибше осмислити навчальний матеріал, привести його до певної системи.;

 розвиваюча: підвищити роль фізики у формуванні в учнів єдиної картини світу; формування вмінь аналізувати факти з метою обгрунтування природи електричного струму в різних середовищах, формувати вміння виділяти головне в інформації, робити самостійні висновки; розвиток емоцій учнів шляхом створення ситуацій здивування, переживань;

виховна: розвивати духовну культуру особистостей  учнів; їх індивідуальні здібності та забезпечувати умови для їх реалізації.

Тип заняття: узагальнення і систематизації знань.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:

   краще орієнтуватися в проходженні електричного струму через різні середовища, та застосовувати закони з фізики, щоб їх пояснити;

  більш творчо підходити до розв’язування задач прикладного характеру;

  самостійно здобувати навички роботи з пошуком та систематизацією інформації;

  створювати інформаційно – пошукові мультимедійні проекти;

  робити власні висновки і узагальнення, вміти оцінити свою працю індивідуально та в групі;

  бути більш спостережливими, допитливими, справжніми інтелектуалами.

Форми організації навчальної діяльності: групова робота, індивідуальна робота, пошукова робота, дослідницька робота.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійна дошка, мультимедійна презентації.

Методи і форми проведення: проблемний, пошуковий, дослідницький, наочний, практичний.

 

                  ОРІЄНТОВНИЙ  ПЛАН  І  МЕТОДИ  ПРОВЕДЕННЯ

                                                      УРОКУ :

 

  1. Організаційна частина. Епіграф до уроку:

Тільки аналіз фактів може перетворити блукаючі вогні у світло маяка.

2. Мотивація  навчальної  діяльності учнів

3. Актуалізація опорних знань (інтерактивна  вправа « так чи ні»  )

4. Оголошення теми і очікуваних результатів   (бесіда )

5. Представлення інформаційних проектів .

6. Представлення проектів, які підготували ліцеїсти.

7. Підсумок уроку. Домашнє завдання. Підготуватися до написання тестів.

 

 

 

 

ВАРІАНТИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Девіз уроку

«Своє серце зверни до навчання…»

(Пр. 22:17)

Епіграф уроку

«Блаженна людина, що мудрість знайшла,

і людина, що розум одержала…»

(Пр. 3:13,14)

І. Організаційна частина.

- Французький письменник XIX ст.. Анатоль Франс одного разу зауважив: «Вчитися можна тільки весело… Щоб перетравлювати знання, треба поглинати їх з апетитом».

 Так ось, давайте сьогодні на занятті будемо слухати пораду цього письменника, будемо активними, уважними, будемо поглинати знання з великим бажанням, адже вони стануть вам у нагоді у вашому подальшому навчанні.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

З яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок?

А що взагалі здатне вам підняти настрій? (Очікуванні відповіді: гарна погода, хороші оцінки, зустрічі з друзями, спілкування з природою, тощо).

Які саме явища природи здійснюють на вас позитивний вплив?

(Очікується, що серед відповідей  прозвучить і «веселка»).

 Дійсно, у самому корені слова закладено зміст: радіти, веселитися. А ще це природний феномен, у якому сконцентрована вся оптика.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

Вчитель :  Отож, темою сьогоднішнього уроку є: «Узагальнююче заняття з теми «Електричний струм у різних середовищах»». Ми зосередимо свою увагу на протіканні електричного струму в різних середовищах, пригадаємо умови існування струму, що є носіями струму, де застосовують електричний струм і навіть спробуємо уявити собі, як почувала себе сучасна людина, якби електрика зникла.

Більшість із вас готувала повідомлення, проекти – ми їх заслухаємо, проаналізуємо. І завдання для усіх – протягом уроку давати відповіді на запитання , які ви придумали до вибраних вами проектів. Запрошую вас  до роботи.

ІV. Актуалізація .

Прийом «Так чи ні?» Учні набирають по 1 балу.

Дати відповіді на запитання . ( 15 простеньких запитань)

 

V. Повідомлення. ( від ліцеїстів)

Вчитель пропонує  учням сісти по троє по спільних проектах і підготуватися до видачі інформації .

Розіграш «Хто буде першим ? » ( сказати довжину дроту у подовжувачі в аудиторії)

  1. Природа струму в металах.
  2. Природа струму в електролітах.
  3. Природа струму у вакуумі.
  4. Природа струму в напівпровідниках.
  5. Природа струму в газах.

 

 

 

VІ. Закріплення.( від вчителя)

Робота з запитаннями. По одному учаснику від кожної групи : запитання з додатку.

 

Розв’язування задач.

 

Додаток 2.

 

ІІ півпара . Скільки ліцей споживає електроенергії за місяць.

 

 

VII. Інтерактивна вправа «Знайди помилку». Гра «Вірю, не вірю.» 

 

Графічні представлення процесів.

 

VIII. Поділ на нові групи. Вправа «Павучок» ( окремі два аркуші склеєні скотчем)( назва, девіз , основні моменти)

 

IX. Оцінка «Павучків.»

Міні твір на тему:  Які труднощі виникли б у нашому житті, якби повітря стало гарним провідником струму.

Уявіть собі, що слово і поняття електрика повністю зникло.

 

 

X. Підсумок заняття.

(Учням надається кілька хвилин для завершення роботи над тестом. Звучить пісня )

XI. Оцінювання учнів.

Заохочення тих, хто приймав найактивнішу участь у розробці проектів.

XII. Домашнє завдання.

Підготуватися до тестування.

Вчитель : чи виправдалися ваші очікування від сьогоднішнього уроку? Чи змогли Ви використовуючи свої знання з фізики пояснити природні явища.

Дорогі ліцеїсти, я дякую вам за заняття. І хочу побажати Вам у житті використовувати будь-який момент для праці, для пізнання чогось нового, яке приведе Вас і близьких Вам людей до щасливого життя.

 

 

Використана література.

1. Позаурочна робота з фізики. - Х.: Вид група. "Основа", 2007. - 208с. (Б-ка журн. "Фізика в школах України". Вип. 5 (41)).

2. Жорник О. Формування пізнавальної активності учнів у процесі спільної ігрової діяльності // Рідна шк.. - 2003.- №3.

4. Позакласні заходи та нетрадиційні уроки з фізики. - К.: Шкільний світ, 2004.

5.  Я іду на урок фізики//Все для вчителя. - 2003. - №4-5.

 

 

 

Додаток1.

Метали.

1. Що собою являє електричний струм у металах?

2. Як пояснити залежність опору металу від його розмірів?

3. Як рухаються електрони в металах а) при відсутності електричного поля; б) з електричним полем.

4. Чому метали добрі провідники струму?

5. Що таке надпровідність?

6. Порівняйте струм в металах з струмом у електролітах.

 

Електроліти.

1. Що являє собою електричний струм в електролітах?

Які речовини є електролітами? Приведіть приклад.

2. Чи відбувається дисоціація в розчині, в якому немає електричного струму?

3. Якими діями супроводжується струм в електролітах?

4. Чи можуть під час дисоціації утворюватися йони одного знаку?

5. Яка умова необхідна для виникнення спрямованого руху йонів у елетролітах?

 

Гази

1. Яка природа струму в газах?

2. Наведіть приклади , що ілюструють відсутність провідності газу за звичайних умов?

3. У чому подібність і відмінність провідності газів й електролітів?

4. Чим відрізняється йонізація газу від електролітичної дисоціації?

5. Чому розрідження газу покращує його провідність?

6. Який фізичний зміст прислів’я:

      а)У грозу парасолька не захист.

б) Блискавка вдаряє у високе дерево.

 в) Гроза застала в полі – сідай на землю.

 

Напівпровідники

1. Що являє собою електричний струм у напівпровідниках?

2. Які основні властивості напівпровідників?

3. У чому відмінність електронної провідності напівпровідників і металів?

4. Що являє собою власна провідність напівпровідників?

5. Що являє собою провідність p-типу, n-типу?

6. Які особливості протікання струму в напівпровідниках використовуються в напівпровідникових приладах?

 

 

 

 

Вакуум.

1. Що собою являє електричний струм у вакуумі?

2. У чому полягає явище електронної емісії?

3. За якої умови електрон може залишити поверхню провідника?

4. Чим відрізняється фотоемісія електронів від термоемісії?

5. Де використовують електричний струм у вакуумі?

6. Як збільшити кількість електронів, які виходять з розжареного катода?

 

 

 

 

 

Додаток 2.

 

Задача 1. Сила струму в провіднику 1А . Скільки електронів провідності проходить через поперечний переріз провідника за 1нс?

 

Задача2. До якої температури треба охолодити мідний провід, щоб його опір зменшився на 20%? Початкова температура 00С.( температурний коефіцієнт міді 0,0043 1/град.

 

Задача 3. За допомогою електролізу зробили нікелювання пластинки площею 200см2. Електроліз проводили за сили струму 2А. Товщина шару нікелю 0,02 мм. Протягом якого часу відбувався електроліз? Електрохімічний еквівалент нікелю 0,3 мг/Кл, густина 8900 кг/м3.

 

Задача 4 . Які витрати електроенергії на одержання 1 кг алюмінію, якщо електроліз проводиться під напругою 5,5 В. ( електрохімічний еквівалент 0,093 мг/Кл.)

 

Задача 5. До кінців кола, що складається з послідовно ввімкнених терморезистора та резистора опором 1 кОм, подана напруга 20В. За кімнатної температури сила струму в колі була 5 мА. Коли терморезистор опустили в гарячу воду, сила струму в колі становила 10 мА.  У скільки разів змінився опір в результаті нагрівання терморезистора?

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
Додано
22 січня 2021
Переглядів
1994
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку