ТЕМА УРОКУ: Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри України та Європи
Мета:
формувати предметні компетентності:визначати складники державної території; характеризувати географічне положення України; називати крайні точки України;показувати на карті суходільні та морські кордони;визначати за допомогою карти протяжність території України в градусах і кілометрах;
хронологічну: орієнтуватися в дослідженні переміщення материків.
інформаційну: працювати з джерелами географічної інформації; критично аналізувати й оцінювати географічні інформаційні джерела, виявляти об’єктивність і необ’єктивність інформації, її достовірність і науковість; користуватися довідковою літературою
мовленнєву: будувати усні та письмові висловлювання щодо географічних фактів, подій і явищ (усно чи письмово: надавати характеристику об’єктів, явищ, подій, видатних дослідників; складати пазли, висловлювати власну думку, формулювати й захищати власні презентації).
логічну: аналізувати, пояснювати, формулювати теоретичні поняття, положення; користуватися науково-географічною термінологією, застосовувати поняття як інструмент пізнання нового.
картознавчу: читати різні види карт, аналізувати їх та використовувати як джерела різноманітної інформації.
розвивати ключові компетентності:
- спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами:
-усно й письмово тлумачити географічні поняття, факти, явища.
- математична грамотність:
-застосовувати математичні методи для розв’язання географічних проблем і задач, розуміти і використовувати математичні моделі природних та суспільних явищ і процесів.
- компетентності в природничих науках і технологіях:
-пояснювати явища в живій природі, використовуючи наукове мислення;
-самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати і визначати проблеми довкілля;
-оцінювати значення географії для сталого розвитку та розв’язання глобальних проблем.
- інформаційно-цифрова компетентність:
-використовувати сучасні цифрові технології і пристрої для спостереження за довкіллям, явищами і процесами в суспільстві і живій природі;
-створювати інформаційні продукти (мультимедійна презентація) природничо – географічного та суспільно-географічного спрямування;
-шукати, обробляти і зберігати інформацію географічного характеру, критично оцінюючи її.
- уміння навчатися впродовж життя:
-організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність самостійно чи в групі планувати і проводити спостереження, ставити перед собою цілі і досягати їх.
- екологічна грамотність і здорове життя:
-працювати в команді під час реалізації географічних знань.
виховна:
патріотичне виховання почуття любові до своєї Вітчизни
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць, гербаріїв), практичні (робота з таблицями, виконання лабораторного дослідження).
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, біологія, народознавство,українська література, природознавство, хімія,фізика.
Тип уроку. Комбінований
Наскрізні змістові лінії:
Громадянська відповідальність
Формування діяльного члена громади й суспільства, який:
- розуміє принципи й механізми функціонування суспільства;
- є вільною особистістю;
- визнає загальнолюдські й національні цінності;
- керується морально-етичними критеріями й почуттям громадянської
відповідальності у власній поведінці.
Екологічна безпека та сталий розвиток
- формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної
свідомості.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка виконання учнями домашнього завдання
Прийом «Картографічна естафета»
Показати на політичній карті:
- Україну та її столицю;
- Країни - сусіди України;
- Три приклади країн – республік;
- Три приклади країн – монархій;
- Три приклади унітарних держав;
- Три приклади федеративних країн.
Прийом «Мозковий штурм»
У вас на парті є картки із зображенням сонечка з промінням. У центрі
«Україна». На променях слід написати слова чи словосполучення, з якими у
вас асоціюється поняття «Держава Україна».
Орієнтовні написи: територія; державний суверенітет; система влади;
Конституція; закони; державний механізм; система податків; населення; збройні сили;
державна символіка; грошова система, державна мов
IV. Вивчення нового матеріалу
Україна — найбільша держава Європи. Територія України розташована між 44° 23’ і 52° 25’ північної широти та між 22° 08’ і 40° 13’ східної довготи. Вона простягається зі сходу на захід на 1316 км. У найширшій центральній частині держави відстань між крайніми північною та південною точками досягає 893 км. Загалом територія держави витягнута із заходу на схід на 423 км більше, ніж з півночі на південь. Протяжність північної і південної частин із заходу на схід значно менша, ніж центральної. Сучасна Україна — велика держава, що відновила свою незалежність наприкінці другого тисячоліття. Країна має вигідне географічне і гео- політичне положення, потужний природно-ресурсний, трудовий і виробничий потенціал, великі можливості для економічного розвитку.
Державний кордон - це лінія і вертикальна площина, що проходить по цій лінії, які визначають межі території держави: суходолу, вод, надр, повітряного простору.
Відповідно до Закону України «Про виключну (морську) економічну зону», прийнятого 1995 року, до територіальних вод України примикає смуга шириною 200 морських миль, в межах якої заборонена економічна діяльність без спеціального дозволу українського уряду.
Питання державного кордону України вперше постало під час здобуття незалежності в 1917 – 1920 рр. Сучасний кордон України встановився під час Другої світової війни і в повоєнний період.
Державний кордон здебільшого проходить рівнинними територіями. Лише з Румунією, Польщею і Словаччиною він простягається гірськими районами Карпат.
Державні кордони закріплюються міжнародними угодами (делімітація) та чітко визначаються на місцевості (демаркація). Згідно з міжнародним правом такі кордони є недоторканими. Чим довший кордон, тим більші затрати на його утримання.
Загальна протяжність кордонів України – 6500км, з них 1050 км – морські. Найбільший сухопутний кордон на сході і північному сході з Росією ( 2500 км). Значна протяжність кордонів України, їх доступність з погляду фізико – географічних умов, добросусідські стосунки з країнами, врегульовані спеціальними договорами, створюють передумови для розвитку всесторонніх економічних і політичних зв’язків.
Існують різні методики визначення географічного центру території:
1) смт. Добровеличківка – за серединним положенням між паралелями крайніх північної і південної точок і між меридіанами крайніх східної і західної точок;
2) північна околиця с. Мар’янівка Шполянського району Черкаської області, або точка в 2 км на захід від м. Ватутіне Черкаської області – за різними складними математичними методиками, що враховують різні особливості конфігурації території України.
Розгляньте політичну карту Європи і скажіть, у якій частині Європи розташована Україна. Порівняйте її площу з площами інших країн Європи, використовуючи таблицю:
Країни, з якими межує Україна на суходолі |
Протяжність кордонів у км |
Столиці країн-суєідів |
Росія |
1270 |
Москва |
Білорусь |
1084 |
Мінськ |
Польща |
543 |
Варшава |
Словаччина |
99 |
Братислава |
Угорщина |
135 |
Будапешт |
Румунія |
625 |
Бухарест |
Молдова |
1191 |
Кишинів |
V. Узагальнення і систематизація вивченого
Завдання. Позначити на карті сусідні держави України, моря, що її омивають.
Наша країна займає більш як 5,7 % території Європи.
VI. Підсумки уроку
Прийом «Мікрофон»
Висловіть власні враження від уроку, починаючи зі слів: «Для мене стало новим...»
VII. Домашнє завдання