ТЕМА УРОКУ: Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри України та Європи

Про матеріал
формувати предметні компетентності:визначати складники державної території; характеризувати географічне положення України; називати крайні точки України;показувати на карті суходільні та морські кордони;визначати за допомогою карти протяжність території України в градусах і кілометрах; хронологічну: орієнтуватися в дослідженні переміщення материків. інформаційну: працювати з джерелами географічної інформації; критично аналізувати й оцінювати географічні інформаційні джерела, виявляти об’єктивність і необ’єктивність інформації, її достовірність і науковість; користуватися довідковою літературою мовленнєву: будувати усні та письмові висловлювання щодо географічних фактів, подій і явищ (усно чи письмово: надавати характеристику об’єктів, явищ, подій, видатних дослідників; складати пазли, висловлювати власну думку, формулювати й захищати власні презентації). логічну: аналізувати, пояснювати, формулювати теоретичні поняття, положення; користуватися науково-географічною термінологією, застосовувати поняття як інструмент пізнання нового.
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ:  Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри України та Європи

Мета:

формувати предметні компетентності:визначати складники державної території; характеризувати географічне положення України; називати крайні точки України;показувати на карті суходільні та морські кордони;визначати за допомогою карти протяжність території України в градусах і кілометрах;

хронологічну: орієнтуватися в дослідженні переміщення материків.

інформаційну: працювати з джерелами географічної інформації; критично аналізувати й оцінювати географічні інформаційні джерела, виявляти об’єктивність і необ’єктивність інформації, її достовірність і науковість; користуватися довідковою літературою

мовленнєву: будувати усні та письмові висловлювання щодо географічних фактів, подій і явищ (усно чи письмово: надавати характеристику об’єктів, явищ, подій, видатних дослідників; складати пазли, висловлювати власну думку, формулювати й захищати власні презентації).

логічну:  аналізувати, пояснювати, формулювати теоретичні поняття, положення; користуватися науково-географічною термінологією, застосовувати поняття як інструмент пізнання нового.

 

картознавчу:  читати різні види карт, аналізувати їх та використовувати як джерела різноманітної інформації.

розвивати ключові компетентності:

- спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами:

-усно  й письмово  тлумачити  географічні  поняття, факти, явища.

- математична грамотність:

-застосовувати  математичні  методи  для  розв’язання  географічних  проблем  і  задач, розуміти  і  використовувати  математичні  моделі  природних  та  суспільних  явищ і процесів.

- компетентності в природничих науках і технологіях:

-пояснювати  явища  в  живій  природі, використовуючи  наукове  мислення;

-самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати і визначати проблеми довкілля;

-оцінювати  значення  географії  для  сталого  розвитку  та  розв’язання  глобальних  проблем.

- інформаційно-цифрова компетентність:

-використовувати  сучасні  цифрові  технології  і  пристрої  для  спостереження  за  довкіллям, явищами і  процесами  в  суспільстві і  живій природі;

-створювати інформаційні продукти (мультимедійна  презентація)  природничо – географічного  та  суспільно-географічного  спрямування;

-шукати, обробляти і зберігати  інформацію  географічного  характеру, критично  оцінюючи її.

- уміння навчатися впродовж життя:

-організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність самостійно  чи  в групі планувати і проводити спостереження,  ставити перед собою цілі і досягати їх.

- екологічна грамотність і здорове життя:

-працювати в команді під час  реалізації  географічних знань.

виховна:

  • виховувати прагнення до активної життєвої позиції;

патріотичне виховання почуття любові до своєї Вітчизни

 

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць, гербаріїв), практичні (робота з таблицями, виконання лабораторного дослідження).

Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, біологія, народознавство,українська література, природознавство, хімія,фізика.

Тип уроку. Комбінований

Наскрізні змістові лінії:

Громадянська відповідальність

Формування діяльного члена громади й суспільства, який:

- розуміє принципи й механізми функціонування суспільства;

- є вільною особистістю;

- визнає загальнолюдські й національні цінності;

- керується морально-етичними критеріями й почуттям громадянської

  відповідальності у власній поведінці.

Екологічна безпека та сталий розвиток

- формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної

  свідомості.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

Прийом «Картографічна естафета»

Показати на політичній карті:

-       Україну та її столицю;

-       Країни - сусіди України;

-       Три приклади країн – республік;

-       Три приклади країн – монархій;

-       Три приклади унітарних держав;

-       Три приклади федеративних країн.

 

Прийом «Мозковий штурм»

У вас на парті є картки із зображенням сонечка з промінням. У центрі

«Україна». На променях слід написати слова чи словосполучення, з якими у

вас асоціюється поняття «Держава Україна».

Орієнтовні  написи:  територія;  державний  суверенітет;  система  влади;

Конституція; закони; державний механізм; система податків; населення; збройні сили;

державна символіка; грошова система, державна мов

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Україна — найбільша держава Європи. Територія України розташована між 44° 23’ і 52° 25’ північної широти та між 22° 08’ і 40° 13’ східної довготи. Вона простягається зі сходу на захід на 1316 км. У найширшій центральній частині держави відстань між крайніми північною та південною точками досягає 893 км. Загалом територія держави витягнута із заходу на схід на 423 км більше, ніж з півночі на південь. Протяжність північної і південної частин із заходу на схід значно менша, ніж центральної. Сучасна Україна — велика держава, що відновила свою незалежність наприкінці другого тисячоліття. Країна має вигідне географічне і гео- політичне положення, потужний природно-ресурсний, трудовий і виробничий потенціал, великі можливості для економічного розвитку.

Державний кордон  -  це лінія і вертикальна площина, що проходить по цій лінії, які визначають межі території держави: суходолу, вод, надр, повітряного простору.

Відповідно до Закону України «Про виключну (морську) економічну зону», прийнятого 1995 року, до територіальних вод України примикає смуга шириною 200 морських миль, в межах якої заборонена економічна діяльність без спеціального дозволу українського уряду.

Питання державного кордону України вперше постало під час здобуття незалежності в 1917 – 1920 рр. Сучасний кордон України встановився під час Другої світової війни і в повоєнний період.

Державний кордон здебільшого проходить рівнинними територіями. Лише з Румунією, Польщею і Словаччиною він простягається гірськими районами Карпат.

Державні кордони закріплюються міжнародними угодами (делімітація) та чітко визначаються на місцевості (демаркація). Згідно з міжнародним правом такі кордони є недоторканими.  Чим довший кордон, тим більші затрати на його утримання.

Загальна протяжність кордонів України – 6500км, з них 1050 км – морські. Найбільший сухопутний кордон на сході і північному сході з Росією ( 2500 км). Значна протяжність кордонів України, їх доступність з погляду фізико – географічних умов, добросусідські стосунки з країнами, врегульовані спеціальними договорами, створюють передумови для розвитку всесторонніх економічних і політичних зв’язків.

Існують різні методики визначення географічного центру території:

1) смт. Добровеличківка  – за серединним положенням між паралелями крайніх північної і південної точок і між меридіанами крайніх східної і західної точок;

2) північна околиця с. Мар’янівка Шполянського району Черкаської області, або точка в 2 км на захід від м. Ватутіне Черкаської області – за різними складними математичними методиками, що враховують різні особливості конфігурації території України.

Розгляньте політичну карту Європи і скажіть, у якій частині Європи розташована Україна. Порівняйте її площу з площами інших країн Європи, використовуючи таблицю:

Країни, з якими межує Україна на суходолі

Протяжність кордонів у км

Столиці країн-суєідів

Росія

1270

Москва

Білорусь

1084

Мінськ

Польща

543

Варшава

Словаччина

99

Братислава

Угорщина

135

Будапешт

Румунія

625

Бухарест

Молдова

1191

Кишинів

 

V. Узагальнення і систематизація вивченого

Завдання. Позначити на карті сусідні держави України, моря, що її омивають.

Наша країна займає більш як 5,7 % території Європи.

 

VI.  Підсумки уроку

Прийом «Мікрофон»

Висловіть власні враження від уроку, починаючи зі слів: «Для мене стало новим...»

 

VII.   Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 жовтня 2022
Переглядів
2098
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку