8 клас
Тема уроку. Електричне коло та його елементи.
Мета уроку:
Освітня. Ознайомити учнів з основними елементами електричного кола, умовними позначеннями, які використовуються для позначення елементів кола, навчити учнів креслити та читати електричні схеми, формувати навички монтажу електричного кола.
Виховна. Виховувати відповідальність при користуванні електроприладами та бережливе ставлення до енергетичних ресурсів ; формувати мотивацію для навчання.
Розвиваюча. Розвивати інтерес до набуття фізичних знань.
Тип уроку: вивчення нових знань.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Мотивація проблеми.
Вчитель. Як ви вважаєте: чи життєво важливе знання даної теми? (можливі відповіді учнів: щоб розібратися в будові електричного пристрою, або усунути несправність проводки в оселі, потрібно мати схему відповідного кола).
Вчитель . Щоб розібратися в будові електричного пристрою або усунути несправність електропроводки в оселі, передусім необхідно мати схему відповідного електричного кола. Про те, що таке електричне коло, із яких елементів воно складається і як на його схемі зображують деякі електричні пристрої, ми дізнаємось на цьому уроці.
Але вивчення даної теми неможливе без повторення ваших знань про електричний струм.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь:
IV. Вивчення нового матеріалу.
Електричне коло
Будь-який електричний пристрій - мобільний телефон, планшет, ноутбук, ліхтарик, цифровий фотоапарат, калькулятор та ін. - має певний набір обов’язкових елементів. До цього набору входять:
джерела струму;
системи з’єднувальних проводів;
замикальні (розмикальні) пристрої;
споживачі електричної енергії.
З’єднувальні провідниками в певному порядку джерело струму, споживачі, замикальні (розмикальні) пристрої складають електричне коло.
Механічний аналог електричного кола
Циркуляцію електричного струму в електричному колі можна пояснити за допомогою моделі, що демонструє циркуляцію води. Вода перебуває на різних рівнях. Спадаючи з вищого рівня під дією сили земного тяжіння, потік води може обертати турбіну. Для того щоб воду підняти на початковий рівень, використовується насос. Як бачимо, потік води в такому колі залишається незмінним, змінюються його рівні.
Аналогічні процеси відбуваються й у колі електричного струму (рис. б). Порівняймо. Потік електронів рухається від негативного полюса джерела струму під дією сил електричного поля. Проходячи через електричну лампу, частина електричної енергії витрачається на її роботу (світіння) (у той же час потік електронів залишається незмінним). Щоб процес був неперервним, роль насоса відіграє джерело електричного струму, де внаслідок дії хімічних реакцій відбувається розділення електричних зарядів між полюсами. Потік води можна перекрити заслінкою, електричний струм — ключем.
Електричні схеми
Щоб показати, які саме електричні пристрої необхідні для одержання певного електричного кола і як їх потрібно з’єднувати, використовують електричні схеми.
Електрична схема - це креслення, на якому умовними позначеннями показано, з яких елементів складається електричне коло і в який спосіб ці елементи з’єднані між собою.
Деякі умовні позначення, застосовувані на схемах
.
Акумулятор
Резистор
Дзвінок електричний
Ключ
Лампочка
Запобіжник
Зверніть увагу на позначення джерел струму: прийнято, що довга риска позначає позитивний полюс джерела струму, а коротка - негативний.
Напрямок струму показують на схемах стрілкою.
За напрямок струму в колі умовно прийнято напрямок, у якому рухалися б по колу частинки, що мають позитивний заряд, тобто напрямок від позитивного полюса джерела струму до негативного.
Використання електричних схем дає змогу компактно зображати навіть досить громіздкі електричні кола, що значно полегшує роботу інженерів, конструкторів та фахівців з обслуговування та ремонту електричних приладів.
Розглянемо електричне коло, в якому одна за одною підключені дві електролампи. Таке з’єднання споживачів називають послідовним. Важливою особливістю цього електричного кола є те, що в усіх його елементах протікає однаковий струм.
Дві лампи можна з’єднати паралельно. У цьому разі коло називають
розгалуженим.
V. Вчимося розв’язувати задачі.
Задача 1. Накресліть схему з'єднання акумулятора, двох лампочок і ключа в коло, у якому вмикання та вимикання лампочок здійснюється одним ключем.
Можливе розв'язання:
Задача 2. Накресліть схему з'єднання акумулятора, двох лампочок і двох ключів у коло, у якому кожна з лампочок вмикається та вимикається незалежно одна від одної.
Можливе розв'язання:
Задача 3. Накресліть схему з'єднання батарейки, лампочки дзвінка й двох ключів. Лампочка вмикається щоразу, коли дзвонить дзвінок, але може працювати й у випадку, коли дзвінок вимкнений.
Можливе розв'язання:
Задача 4. Накресліть схему з'єднання батарейки, двох вимикачів і одного дзвінка, при якому подзвонити можна було б із двох різних місць.
Де на практиці можна використовувати таку схему?
Можливе розв'язання:
Задача 5. Як потрібно підключити до акумулятора дві лампочки і два ключі, щоб у разі замикання хоча б одного ключа одночасно загорялися обидві лампочки?
Можливе розв'язання:
Задача 6. Зі стелі в місті кріплення люстри звисають три проводи, по яких після підключення люстри йде струм. Якщо люстру підключити правильно, два вимикачі працюють таким чином, що один з них вмикає та вимикає одну лампу, а інший — останні три. Нарисуйте схему з’єднання ламп у люстрі, вимикачів та джерела струму.
Можливе розв'язання:
Завдання практичного змісту
Вмикання світла
Вмикання нагрівального елемента (плойка)
Завдання на картках
Записати елементи які зображено в електричному колі
VI. Запитання на закріплення вивченого.
Доповнити речення
Електричне коло складається з ________________________________________
До споживачів електричного струму відносять ___________________________
При послідовному з’єднанні протікає _________________________струм
_____________ схема - це _______________, на якому умовними позначеннями показано, з яких елементів складається ____________________ і в який спосіб ці _________________з’єднані між собою.
VII. Домашнє завдання.
Вивчити параграф 26; виконати завдання диференційоване
1