Тема уроку: «Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції)»

Про матеріал
Сформувати знання про етапи ембріогенезу людини; вивчити процеси, що відбуваються на кожному з цих етапів; проаналізувати наслідки взаємодії частин зародка, що розвивається.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції)»

Цілі уроку:

 освітня: сформувати знання про етапи ембріогенезу людини; вивчити процеси, що відбуваються на кожному з цих етапів; проаналізувати наслідки взаємодії частин зародка, що розвивається;

 розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити закономірності процесів ембріонального розвитку людини;

 виховна: на прикладі основних процесів ембріогенезу людини виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах

 Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя; збереження власного здоров'я.

Тип уроку: засвоєння нових компетентностей.

Обладнання і матеріали: таблиця «Ембріональний розвиток», підручник, відео «Внутрішньоутробний розвиток плода», відео «Життя до народження»

Базові поняття і терміни: ембріогенез, ембріональна індукція, провізорні органи, плацента.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ .

1.Яке призначення репродуктивної медицини?

(Відповідь: Репродуктивне здоров'я це стан повного фізичного, розумового та соціального благополуччя)

 

2. Які існують проблеми у сфері репродуктивного здоров’я ?

                                        Відповідь:

  1.    материнська та малюкова смертність;

  2.    високий рівень штучного переривання вагітності;

  3.   значна кількість ускладнень під час вагітності та пологів;

   4.  безплідність у чоловіків і жінок;

   5. поширення інфекцій, що передаються статевим шляхом, включаючи ВІЛ/СНІД;

  6.  онкогінекологічна патологія.

 

3.  Назвіть фактори які  впливають на репродуктивне здоров’я?

             Відповідь:

профілактична освіта (або неосвіченість);

■ благополучна родина (або соціально неблагополучне оточення);

■ здоровий спосіб життя (або шкідливі для здоров’я звички);

■ спадкові захворювання;

■ захворювання, що передаються статевим шляхом;

■ профілактичні медичні огляди та лікування;

■ безпечні умови життя, праці та відпочинку;

■ смертність чоловіків репродуктивного віку, що перевищує таку в жінок;

■ материнська та малюкова смертність;

■ штучне переривання вагітності, що призводить до безплідності.

 

ІІІ.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Сьгодні на уроці ми познайомимось з ембріональним розвитком людини,з процесами, які відбуваються на кожному з цих етапів.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

1. Періодизація ембріонального розвитку людини

Ембріональний розвиток людини починається з утворення зиготи й закінчується народженням дитини. Він триває 40 тижнів, і за цей час із однієї клітини виростає організм, який складається з мільярдів спеціалізованих клітин. Вони утворюють тканини й органи зі спадковою інформацією, яка закодована в хромосомному наборі зиготи.

Ембріональний період розвитку людини поділяють на три періоди:

■ початковий (1-й тиждень);

■ зародковий (з 2-го по 8-й тиждень);

■ передплідний (з 9-го тижня по 12-й);

■ плідний (з 13-го тижня до народження дитини).

Картинки по запросу таблиця стадії ембріонального розвитку

1) Перший тиждень. Дроблення заплідненої яйцеклітини, утворення бластули — порожнистої кулі — через 4-5 днів після запліднення. Дроблення починається наприкінці першої доби. Одні бластомери поділяються швидше, інші — повільніше. Перші в майбутньому утворять зв’язок зародка з організмом матері, останні — тіло зародка.

Через 6-9 днів після запліднення відбувається імплантація (проникнення і закріплення у внутрішньому шарі тканин) зародка у стінку матки. До цього моменту він росте і розвивається, використовуючи запас поживних речовин яйцеклітини. Прикріпившись, ембріон починає отримувати поживні речовини з організму матері.

2) Другий тиждень. Відбувається гаструляція. Клітини зародка спеціалізуються. Утворюються три зародкові листки — ектодерма, мезодерма та ентодерма.

3) Третій тиждень. Починається утворення хребта у зародка. Розвивається нервова трубка — початок утворення спинного та головного мозку. У жінки припиняються менструації. Це може бути ознакою вагітності.

4) Четвертий тиждень. Починається формування серця, кровоносних судин, крові та кишечнику. Розвивається пуповина.

5) П'ятий тиждень. Закладається головний мозок. З’являються зачатки кінцівок — маленькі виступи, майбутні руки та ноги. Серце має вигляд великої трубки та починає скорочуватися, перекачуючи кров. Це можна побачити під час УЗД.

6) Шостий тиждень. Починається формування очей та вух.

7) Сьомий тиждень. Розвиваються всі основні внутрішні органи. Формується обличчя. Очі набувають забарвлення. Формуються рот та язик. Починається розвиток рук та ніг.

8) До дванадцятого тижня плід є повністю сформованим: є всі органи, м’язи, кістки, можна розрізнити пальці рук та ніг добре розвинуті статеві органи. Плід набуває здатності до руху. За час вагітності, що залишився, він здебільшого росте.

9) До двадцятого тижня починається ріст волосся, у тому числі брів та вій. Розвиваються візерунки на шкірі пальців ростуть нігті на руках та ногах рука міцно стискається. Зазвичай між шістнадцятим і двадцятим тижнем дитина вперше починає рухатися.

10) Двадцять четвертий тиждень. Відкриваються очі.

11) До двадцять шостого тижня з’являються добрі шанси вижити за передчасних пологів.

12) До двадцять восьмого тижня дитина активно рухається. Реагує на дотик та гучні звуки. Ковтає амніотичну рідину та виділяє сечу.

13) До тридцятого тижня зазвичай лежить у положенні головою донизу, готуючись з’явитися на світ.

14) Сорок тижнів (9 місяців). Завершується ембріональний розвиток. Відбуваються пологи.

             Відео «Внутрішньоутробний розвиток плода»

 

2.    Ембріональна індукція.   Поняття про провізорні органи.

Ембріональна індукція — це процес впливу одних частин зародка (індуктор) на інші (реагуюча частина). У результаті такої взаємодії утворюється орган. Індуктор — частина зародка, що напрямляє розвиток інших частин зародка.

Провізорні органи — це тимчасові органи, які функціонують лише в ембріональному періоді. У людини до них належать:

■ хоріон (ворсиста оболонка зародка) — виконує захисну, трофічну, газообмінну та екскреторну функції;

■ амніон, або амніотичний мішок (водна оболонка) — захищає ембріон від висихання;

■ жовточний мішок (виріст кишки за запасам жовтка) — забезпечує живлення зародка;

■ алантоїс (сечовий мішок), накопичує відходи обміну речовин плоду, виконує видільну функцію;

■ плацента — забезпечує постійний зв’язок між організмом матері та плодом.

3. Робота з підручником:  с.275-278.  Автор Р.Шаламов.

Питання з теми:

  1. Що називається онтогенезом?
  2. Які види ембріонального розвитку?
  3. Скільки триває ембріональний етап?
  4. Що називається гаструляцією?
  5. На які три види шарів пділяються зародкові клітини?
  6. Яка роль плаценти?

 

Відео «Життя до народження»

Підсумок уроку:

  1. Доведіть перевагу від дотримання здорового способу життя.
  2. Які наслідки мають вживання тютюнопаління та алкоголь на розвиток плода?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Опрацювати відповідний параграф підручника(с.275-278) Підготувати повідомлення про вплив алкоголю, нікотину, наркотичних речовин та фізико-хімічних факторів зовнішнього середовища на розвиток людини.

docx
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
4567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку