Тема уроку: Голод 1921 – 1923 років. Впровадження НЕПу в УСРР.
Мета:Визначити наслідки політики «воєнного комунізму», причини та наслідки голоду 20 – х років та НЕПу в Україні; розвивати в учнів уміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал, робити висновки, здійснювати порівняння історичних явищ та подій, критично аналізувати різні види джерел; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами;Сприяти формуванню соціальної адаптації учнів в сучасних суспільних відносинах.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: мультимедійна дошка, ілюстрації, підручник,зошит.
Очікувані результати.
Після уроку учні зможуть:
Хід уроку.
І.Організація роботи класу.
Перевірка віртуального домашнього завдання, короткий аналіз.(3 хв.)
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Глибока економічна криза була викликана підривом економіки, розрухою в роки Першої світової і громадянської воєн, політикою воєнного комунізму із загальною націоналізацією промисловості, директивними методами управління народним господарством, а також продрозкладкою в сільському господарстві, забороною продавати залишки, що позбавляло селянина зацікавленості в розвитку свого господарства, внутрішньою політичною кризою.
На минулому уроці ми розібрали, що таке военний комунізм, сьогодні познайомимось з наступними етапами більшовицького режиму на території України. А саме розглянемо особливості голоду 1921 – 1923 років на території України, та НЕП.
План.
1.Воєнний комунізм і НЕП.
2.Голод 1921 – 1923 років.
3.НЕП.
4.Наслідки НЕПу.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.
Проблемне питання:
« Неп – виклик тодішній системі , цілеспрямований реальний шлях подолання кризи чи об’єктивно обґрунтована і прогнозована політика?»
Воєнний комунізм і НЕП.
Робота в групах по підручнику, параграф 21 пункт 1,2.
1 група – Економічні причини НЕПу
2 група – Політичні причини НЕПу
3 група – Економічні прояви воєнного комунізму
4 група – Політичні прояви воєнного комунізму.
2.
Голод 1921 – 1923 років.
Випереджаюче завдання , повідомлення .
Відео 1.(02.26 – 04.54 хв).
Робота в групах по відео за запитаннями.
1 група – Питання - Причини голоду.( Відповідь.
Причини голоду – Посуха, неврожаї, по силенна продрозкладка, яка винищувала українське селянство. Боротьба з куркулями, які не хотіли коритися більшовикам і які були опорою селянства, і забезпечували продовольством більшу частину населення України.)
Вчитель: доречі, коли більшовики почали в 1920 році створювати на території України комнезами, в деяких районах центральної України це не можливо було зробити, бо бідняків (за більшовицькими критеріями) не було.
2 група – Питання - Територіальні особливості.
Відповідь.(території поширення голоду,це територія центральної та південно східної України, де селянство, як клас було най сильнішим та най продуктивнішим, і боротьба з куркульством в цих регіонах була найжорстокішою).
3 група – Питання - Участь іноземних держав в подоланні голоду в Україні.
Відповідь.(Одним з позитивних явищ на території України було те, що міжнародні організації знали, про складне становище , про голод, і надавали різноманітну допомогу. Най активнішою була Американська організація АРА.)
4 група – Питання - Особливості голоду в Україні .
Відповідь. (На Україні голод був довше, він мав ознаки штучності – до цього призвела продрозверстка, зерно продовжували забирати у селян та поставляти у північні та центральні райони СРСР, не треба забувати і про те, що в ці роки територією України пройшла засуха та неврожаї).
Робота в групах по документах.
Голод на території України 20 – х років, це і голод на території нашого краю, пропоную вам проаналізувати документи, які безпосередньо ілюструють події на території нашої області.
3.
Робота з термінами:
Зверніть увагу на терміни з якими ми будемо сьогодні працювати, вони є в підручнику, і обов’язкові до запам’ятовування.
НЕП (1921,1922 - 1928) – Нова економічна політика.
Продподаток- натуральний податок з селянських господарств, введений у країні замість продрозкладки. Запроваджено за рішенням X з'їзду РКП(б) 1921 року під час переходу країни від політики воєнного комунізму до нової економічної політики.
трести — державні промислові підприємства, яким держава надає самостійність у виробництві своїх операцій, згідно із затвердженим для кожного з них статуту, і які діють на початках комерційного розрахунку з метою досягнення прибутку.
синдикати — добровільні об'єднання трестів на початках кооперації, що займалися збутом, постачанням, кредитуванням, зовнішньоторговельними операціями.
Госпрозрахунок - метод господарювання, основними принципами якого є поєднання централізованого планового керівництва виробничими об'єднаннями і підприємствами з боку держави з їхньою певною господарською самостійністю; самоокупність та рентабельність
Комнезами – комітети незаможних селян.
Отже наступний етап нашого уроку – НЕП. У вас на партах є таблиці, які ви повинні заповнити протягом уроку, і в кінці уроку ми їх проаналізуємо.
Відео НЕП. (06.29 – 07.54.)
Розповідь вчителя про прояви НЕПу в Україні, на фоні слайду 7.
Збройні виступи селян проти політики воєнного комунізму.
На минулому уроці ми вже вивчили, що 30 грудня 1922 р. Перший загальносоюзний з’їзд рад проголосив про створення СРСР.
у березні 1921 р., коли В. Ленін заявив: «Надто поспішний, прямолінійний, непідготований «комунізм» наш викликався війною й неможливістю ні дістати товари, ні пустити фабрики».
Політичний курс більшовиків у 1919—1920 рр. був спрямований на зміцнення влади. Це завдання здійснювалося методами позаекономічного примусу й терору, що викликало невдоволення політикою «воєнного комунізму».
Отже, перші економічні спроби більшовиків закінчилися цілковитим провалом, тому більшовицька влада на Х з’їзді РКП(б) прийняла резолюцію «Про заміну продрозкладки продподатком».
Нова економічна політика (неп) — економічна політика, яка проводилася в Радянських республіках починаючи з 1921 р.
Неп передбачав «допущення приватного сектора», тобто дозвіл свободи торгівлі, дрібного підприємництва, залучення іноземного капіталу за умов збереження за собою «командних висот» у державі.
Складовою частиною була грошова реформа, випуск червінця, формально забезпеченого на 25 % золотом та іноземною валютою.
галузь |
Прояви НЕПу |
наслідки |
Сільське господарство |
•Скасування продрозкладки, введення продподатку, що встановлювався до посівної. •Дозволено оренду землі. •Дозволено використання найманої праці. •Розвиток різних форм кооперації (збутова, ТОЗи, споживча кооперація). •Скасування кругової поруки у сплаті податків. |
Зростання господарчої ініціативи, зацікавленості в результатах праці, що призвело до підвищення продуктивності праці. |
Промисловість |
Продаж у приватну власність дрібних та частини середніх підприємств. •Дозволено оренду та найману працю. •Об’єднання великих підприємств у трести та переведення їх на госпрозрахунок (ліквідація главків). •Скасування загальної трудової повинності (трудові біржі для безробітних). •Перехід від зрівняльної до відрядної зарплатні. •Створення концесій – підприємств за участі іноземного капіталу. |
Швидкі темпи відбудови промисловості та народногогосподарства країни.Зростання життєвого рівня населення. |
Фінанси та торгівля |
Поновлення вільної торгівлі. •Уведення державних податків. •Випуск конвертованого червінця; поступове вилучення старих грошових знаків (1924 р.). •Відновлення оплати транспорту. •Відновлення комунальних платежів. •Збереження державної монополії на зовнішню торгівлю, транспорт. |
Конфлікт між ринковими відносинами та адміністративно-командною системою. |
Політична сфера |
Посилення впливу комуністичної партії, заперечення та заборона всіх інших політичних партій, посилення цензури. Збільшення командно – адміністративного тиску. |
Незмінність авторитарного характеру комуністичної політичної системи. |
Але ми не повинні забувати , що з 1922 року Україна була складовою СРСР, і прояви НЕПу в Україні різнились,порівняно з Росією.
Порівняти слайди 8 – 9.
При введенні грошової валюти в СРСР і зоорінтованості більшовиків на пріоритети розвитку важкої промисловості, виникає проблема «ножиць цін.»
Розібрати слайд 10 – ножиці цін.
4. Наслідки НЕПу.
Аналіз слайдів 11 – 12.
Відео - висновки. (07.55 – 08.19)
Аналіз слайдів 13 – 14.
Обговорення результатів таблиці.
ІV. Засвоєння нового матеріалу.
Відповідь на проблемне питання.
Аналіз відео (мультфільм)про НЕП (консультант перекладач).
В чому агітаційна ідея цього мультика.
Круги Еллера
Воєнний комунізм та НЕП.
Воєнний комунізм |
НЕП |
Продрозкладка Націоналізація промисловості
Відміна грошей і податків Закриття внутрішнього ринку Загальна трудова повинність |
Продподаток Дозвіл на існування приватної власності Введення нової валюти Віль торгівля Створення ринку робочої сили |
Спільне: Посилення впливу комуністичної партії, заперечення та заборона всіх інших політичних партій, посилення цензури. Збільшення командно – адміністративного тиску. |
Робота в групах, кожна група отримує плакати, які потрібно проаналізувати та сказати, яке відношення вони мають до НЕПу в Україні.
V. Підсумок уроку, відповідь на проблемне запитання.
Домашнє завдання, опрацювати параграф 21.
Додаток.
галузь |
Прояви НЕПу |
Наслідки |
Сільське господарство
|
|
|
Промисловість
|
|
|
Фінанси та торгівля
|
|
|
Політична сфера
|
|
|