Тема уроку: Голод 1921 – 1923 років. Впровадження НЕПу в УСРР.

Про матеріал
Тема уроку: Голод 1921 – 1923 років. Впровадження НЕПу в УСРР. Мета:Визначити наслідки політики «воєнного комунізму», причини та наслідки голоду 20 – х років та НЕПу в Україні; розвивати в учнів уміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал, робити висновки, здійснювати порівняння історичних явищ та подій, критично аналізувати різні види джерел; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами;Сприяти формуванню соціальної адаптації учнів в сучасних суспільних відносинах. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: мультимедійна дошка, ілюстрації, підручник,зошит. Очікувані результати. уроку учні зможуть: - Розповідати про події глоду 1921 – 1923 років, становлення та значення НЕПу на українських територіях ; - оперувати та застосовувати історичні терміни: продподаток, трести, синдикати,госпрозрахунок, комнезами. - аналізувати та оцінювати документи для характеристики подій даного періоду; - творчо застосовувати набуті знання під час характеристики історичних подій. - Працювати в групах,встановлювати причино наслідкові зв’язки, розвивати навички критичного мислення.
Перегляд файлу

Тема уроку: Голод 1921 – 1923 років. Впровадження НЕПу в УСРР.

Мета:Визначити наслідки політики «воєнного комунізму», причини та наслідки голоду 20 – х років  та НЕПу в Україні; розвивати в учнів уміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал, робити висновки, здійснювати порівняння історичних явищ та подій, критично аналізувати різні види джерел; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами;Сприяти  формуванню  соціальної  адаптації  учнів  в  сучасних  суспільних  відносинах.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: мультимедійна дошка, ілюстрації, підручник,зошит.

Очікувані результати.

Після уроку учні зможуть:

  • Розповідати про події глоду 1921 – 1923 років, становлення та значення НЕПу на українських територіях ;
  • оперувати  та застосовувати історичні терміни:  продподаток, трести, синдикати,госпрозрахунок, комнезами.
  • аналізувати та оцінювати документи для характеристики подій даного періоду;
  • творчо застосовувати набуті знання під час характеристики історичних подій.
  • Працювати в групах,встановлювати причино наслідкові зв’язки, розвивати навички критичного мислення.

Хід уроку.

І.Організація роботи класу.

Перевірка віртуального домашнього завдання, короткий аналіз.(3 хв.)

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Глибока економічна криза була викликана підривом економіки, розрухою в роки Першої світової і громадянської воєн, політикою воєнного комунізму із загальною націоналізацією промисловості, директивними методами управління народним господарством, а також продрозкладкою в сільському господарстві, забороною продавати залишки, що позбавляло селянина зацікавленості в розвитку свого господарства, внутрішньою політичною кризою.

На минулому уроці ми розібрали, що таке военний комунізм, сьогодні познайомимось з наступними етапами більшовицького режиму на території України. А саме розглянемо особливості голоду 1921 – 1923 років на території України, та НЕП.

План.

1.Воєнний комунізм і НЕП.

2.Голод 1921 – 1923 років.

3.НЕП.

4.Наслідки НЕПу.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу.

Проблемне питання:

« Неп – виклик  тодішній системі , цілеспрямований   реальний шлях подолання кризи  чи  об’єктивно обґрунтована і прогнозована політика?»

 

Воєнний комунізм і НЕП.

Робота в групах по підручнику, параграф 21 пункт 1,2.

1 група – Економічні причини НЕПу

2 група – Політичні причини НЕПу

3 група – Економічні прояви воєнного комунізму

4 група – Політичні прояви воєнного комунізму.

2.

Голод 1921 – 1923 років.

Випереджаюче завдання , повідомлення .

Відео 1.(02.26 – 04.54 хв).

Робота в групах по відео за запитаннями.

1 група – Питання - Причини голоду.( Відповідь.

Причини голоду – Посуха, неврожаї, по силенна продрозкладка, яка винищувала українське селянство. Боротьба з куркулями, які не хотіли коритися більшовикам і які були опорою селянства, і забезпечували продовольством більшу частину населення України.)

Вчитель: доречі, коли більшовики почали в 1920 році створювати на території України комнезами, в деяких районах центральної України це не можливо було зробити, бо бідняків (за більшовицькими критеріями) не було.

 

2 групаПитання - Територіальні особливості.

Відповідь.(території поширення голоду,це територія центральної та південно східної України, де селянство, як клас було най сильнішим та най продуктивнішим, і боротьба з куркульством в цих регіонах була найжорстокішою).

3 групаПитання - Участь іноземних держав в подоланні голоду в Україні.

Відповідь.(Одним з позитивних явищ на території України було те, що міжнародні організації знали, про складне становище , про голод, і надавали різноманітну допомогу. Най активнішою була Американська організація АРА.)

4 групаПитання - Особливості голоду в Україні .

Відповідь. (На Україні голод був довше, він мав ознаки штучності – до цього призвела продрозверстка, зерно продовжували забирати у селян та поставляти у північні та центральні райони СРСР, не треба забувати і про те, що в ці роки територією України пройшла засуха та неврожаї).

Робота в групах по документах.

Голод на території України 20 – х років, це і голод на території нашого краю, пропоную вам проаналізувати документи, які безпосередньо ілюструють події на території нашої області.

3.

Робота з термінами:

Зверніть увагу на терміни з якими ми будемо сьогодні працювати, вони є в підручнику, і обов’язкові до запам’ятовування.

НЕП (1921,1922 - 1928) – Нова економічна політика.

Продподаток- натуральний податок з селянських господарств, введений у країні замість продрозкладки. Запроваджено за рішенням X з'їзду РКП(б) 1921 року під час переходу країни від політики воєнного комунізму до нової економічної політики.

трести — державні промислові підприємства, яким держава надає самостійність у виробництві своїх операцій, згідно із затвердженим для кожного з них статуту, і які діють на початках комерційного розрахунку з метою досягнення прибутку.

синдикати — добровільні об'єднання трестів на початках кооперації, що займалися збутом, постачанням, кредитуванням, зовнішньоторговельними операціями.

Госпрозрахунок - метод господарювання, основними принципами якого є поєднання централізованого планового керівництва виробничими об'єднаннями і підприємствами з боку держави з їхньою певною господарською самостійністю; самоокупність та рентабельність

Комнезами – комітети незаможних селян.

Отже наступний етап нашого уроку – НЕП. У вас на партах є таблиці, які ви повинні заповнити протягом уроку, і в кінці уроку ми їх проаналізуємо.

Відео НЕП. (06.29 – 07.54.)

Розповідь вчителя про прояви НЕПу в Україні, на фоні слайду 7.

Збройні виступи селян проти політики воєнного комунізму.

  • Виступи робітників проти закриття фабрик і заводів.
  • Виступ моряків Кронштадту проти політики воєнного комунізму

На минулому уроці ми вже вивчили, що 30 грудня 1922 р. Перший загальносоюзний з’їзд рад проголосив про створення СРСР.

у березні 1921 р., коли В. Ленін заявив: «Надто поспішний, прямолінійний, непідготований «комунізм» наш викликався війною й неможливістю ні дістати товари, ні пустити фабрики».

Політичний курс більшовиків у 1919—1920 рр. був спрямований на зміцнення влади. Це завдання здійснювалося методами позаекономічного примусу й терору, що викликало невдоволення політикою «воєнного комунізму».

Отже, перші економічні спроби більшовиків закінчилися цілковитим провалом, тому більшовицька влада на Х з’їзді РКП(б) прийняла резолюцію «Про заміну продрозкладки продподатком».

Нова економічна політика (неп) — економічна політика, яка проводилася в Радянських республіках починаючи з 1921 р.

Неп передбачав «допущення приватного сектора», тобто дозвіл свободи торгівлі, дрібного підприємництва, залучення іноземного капіталу за умов збереження за собою «командних висот» у державі.

Складовою частиною була грошова реформа, випуск червінця, формально забезпеченого на 25 % золотом та іноземною валютою.

 

галузь

Прояви НЕПу

наслідки

Сільське господарство

•Скасування продрозкладки, введення продподатку, що встановлювався до посівної.

•Дозволено оренду землі.

•Дозволено використання найманої праці.

•Розвиток різних форм кооперації (збутова, ТОЗи, споживча кооперація).

•Скасування кругової поруки у сплаті податків.

Зростання господарчої ініціативи, зацікавленості в результатах праці, що призвело до підвищення продуктивності праці.

Промисловість

Продаж у приватну власність дрібних та частини середніх підприємств.

•Дозволено оренду та найману працю.

•Об’єднання великих підприємств у трести та переведення їх на госпрозрахунок (ліквідація главків).

•Скасування загальної трудової повинності (трудові біржі для безробітних).

•Перехід від зрівняльної до відрядної зарплатні.

•Створення концесій – підприємств за участі іноземного капіталу.

Швидкі темпи відбудови промисловості та народногогосподарства країни.Зростання життєвого рівня населення.

Фінанси та торгівля

Поновлення вільної торгівлі.

•Уведення державних податків.

•Випуск конвертованого червінця; поступове вилучення старих грошових знаків (1924 р.).

•Відновлення оплати транспорту.

•Відновлення комунальних платежів.

•Збереження державної монополії на зовнішню торгівлю, транспорт.

Конфлікт між ринковими відносинами та адміністративно-командною системою.

Політична сфера

Посилення впливу комуністичної партії, заперечення та заборона всіх інших політичних партій, посилення цензури. Збільшення командно – адміністративного тиску.

Незмінність авторитарного характеру комуністичної політичної системи.

Але ми не повинні забувати , що з 1922 року Україна була складовою СРСР, і прояви НЕПу в Україні різнились,порівняно з Росією.

Порівняти слайди 8 – 9.

При введенні грошової валюти в СРСР і зоорінтованості більшовиків на пріоритети розвитку важкої промисловості, виникає проблема «ножиць цін.»

Розібрати слайд 10 – ножиці цін.

 

4. Наслідки НЕПу.

Аналіз слайдів 11 – 12.

Відео  - висновки. (07.55 – 08.19)

Аналіз слайдів 13 – 14.

Обговорення результатів таблиці.

 

ІV. Засвоєння нового матеріалу.

Відповідь на проблемне питання.

Аналіз відео (мультфільм)про НЕП (консультант перекладач).

В чому агітаційна ідея цього мультика.

Круги Еллера

Воєнний комунізм та НЕП.

 

 

 

 

Воєнний комунізм

НЕП

Продрозкладка

Націоналізація промисловості

 

Відміна грошей і податків

Закриття внутрішнього ринку

Загальна трудова повинність

Продподаток

 Дозвіл на існування приватної власності

Введення нової валюти

Віль торгівля

Створення ринку робочої сили

 

Спільне: Посилення впливу комуністичної партії, заперечення та заборона всіх інших політичних партій, посилення цензури. Збільшення командно – адміністративного тиску.

 

Робота в групах, кожна група отримує плакати, які потрібно проаналізувати та сказати, яке відношення вони мають до НЕПу в Україні.

V. Підсумок уроку, відповідь на проблемне запитання.

Домашнє завдання, опрацювати параграф 21.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток.

галузь

Прояви НЕПу

Наслідки

Сільське господарство

 

 

 

 

 

 

 

Промисловість

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фінанси та торгівля

 

 

 

 

 

 

 

 

Політична сфера

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
1676
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку