Тема уроку:«Китай»
Мета уроку: сформувати систему знань про основні економіко-географічні характеристики Китаю, стимулювати інтерес до самостійного пошуку і аналізу необхідної інформації; вдосконалити практичні навички працювати з картами атласу, матеріалом підручника, додатковими джерелами інформації, розвивати спостережливість, природничий кругозір, логічне мислення, пам’ять, формувати аналітичне мислення; виховувати толерантне ставлення до співрозмовника, доброзичливість, ввічливість, порядність, старанність, цілеспрямованість, пізнавальний інтерес до географії
Очікувані результати: Учні уміють давати характеристику країні використовуючи попередні знання, уміння користуватися картою.
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання: Підручник, карти, атласи, малюнки підручника, роздатковий матеріал.
Опорні та базові поняття: Китайська стіна, «Збірний цех світу», культурна революція, Серединна імперія, дах світу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сяо хао!
Доброго дня! Мовлю за звичаєм.
Доброго дня! Кожному зичу я.
Тож усміхніться, любі діти,
Я вашим успіхам буду радіти.
Сьогодні у нас з вами незвичний урок. Ми з вами відправимося в подорож. А щоб подорожувати потрібна путівка. Такою путівкою будуть ваші знання.
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.
1.Одна з особливостей економіко-географічного положення азіатських країн полягає в тому, що:
А. більшість із них мають безпосередній вихід до океану;
Б. більшість із них не мають безпосереднього виходу до океану;
В. вони мають компактне розташування;
Г. вони розташовані в межах одного кліматичного поясу.
2. Проблема забезпечення питною водою найбільш актуальна для країн:
А. Північної Азії;
Б. Південної Азії;
В. Південно-Східної Азії;
Г. Південно-Західної Азії.
3. Лісовими ресурсами краще за інші регіони забезпечена:
А. Південна Азія;
Б. Центральна Азія;
В. Південно-Східна Азія;
Г. Південно-Західна Азія.
4. До найменш розвинутих країн Азії відносять:
А. Афганістан, Бутан, Бангладеш, М’янма;
Б. Японію, Китай, Південну Корею;
В. Сінгапур, Ізраїль, Туреччину;
Г. Саудівську Аравію, Катар, Кувейт.
5. Панівними релігіями Японії :
А. іслам і іудаїзм;
Б. християнство і буддизм;
В. індуїзм і конфуціанство;
Г. буддизм і синтоїзм.
6. Установіть послідовність країн за площею, починаючи з найбільшої:
А. Казахстан;
Б. Китай;
В. Іран;
Г. Сінгапур;
Д. Бутан.
7. Прочитайте текст і визначте назву священної річки в одній з азіатських країн:
«Омивання в ній є найважливішим ритуалом індуїзму, тому вона служить місцем паломництва мешканців країни. Річка перетинає найбільш населені області країни, напуває й годує десятки мільйонів людей».
8. Визначте правильність наведеного твердження:
«Значна частка в експорті азіатських країн припадає на продукцію сільського господарства : чай, спеції, тропічні фрукти, натуральний каучук, джут».
9. Визначте правильність наведеного твердження:
«Японія експортує різні види сировини : металургійну, хімічну, будівельну».
- Установіть відповідність між країнами та субрегіонами Азії:
А. Пакистан;
Б. Таїланд;
В. Грузія;
Г. Північна Корея.
1. Південно-Західна Азія;
2. Закавказзя;
3. Південна Азія;
4. Південно-Східна Азія;
5. Східна Азія.
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Вчитель показує паперові гроші, компас, порох, шовк, фарфор, чай. Як ви думаєте, звідки прийшли до нас ці речі? На це допоможе нам відповісти вірш.
Китай – це чудова країна,
Вона – піднебесна перлина.
Від світу себе віддаляла,
Та мури міцні будувала.
Китайські стіна всім відома,
І мудрість китайців знайома.
Що трудяться зранку до ночі
І дамби будують охоче.
Для світу дали так багато,
Що важко й порахувати.
Це порох і шовк, фарфор і папір,
Важливі це речі, мені ти повір.
Як в подорож рушить без компаса, знаєш?
Китайський це винахід, ти пам’ятаєш.
Рис із Китаю теж завезли,
Продукту кориснішого ми не знайшли.
Тож в добру путь, до нових знань,
Бажаю всім вам цікавих пізнань.
Учитель Зубанівської ЗОШ І-ІІІ ступенів мазур Валентина Борисівна
Сьогодні будемо вивчати одну із найбільших країн світу по чисельності населення – Китай. Це єдина країна на Землі, де успадкування країни і культури зберігається на протязі чотирьох тисяч років. Жителі Давнього Китаю вважали свою батьківщину центром Всесвіту і називали "Чжунго», що в перекладі означає « серединна імперія». У слов’янські мови слово «Китай» прийшло від назви племен монгольської групи – кидань. У давнину вони вели кочовий спосіб життя по території сучасного Китаю та Монголії.
Одна із національних особливостей китайців, яка має давню традицію – толерантність (терпіння). Послухайте історичну притчу:
Розповідь учня: У далекі часи жила величезна сім'я, яка об’єднувала дев’ять поколінь і нараховувала декілька тисяч чоловік. У сім’ї панувала повна згода: ніхто ні з ким не сварився, жінки ніколи ревностно не відносилися до чоловіків, діти жили у злагоді та мирі і не забирали один у одного іграшки. І навіть, собаки під впливом загальної згоди стали лагідними, спокійно спостерігали, як їх сородичі обгодують кістки. Мова про це дійшла до імператора. Він відвідав голову сімейства і запитав, як вдається у такій великій сім’ї зберегти мир та злагоду.
Голова сімейства замість відповіді попрохав аркуш паперу і став швидко писати на ньому ієрогліфи. Написавши сто ієрогліфів, він передав аркуш імператору. Імператор з подивом побачив, на аркуші сто разів написаний один і той же ієрогліф – терпіння.
Терпіння – дає можливість китайському населенню витримати усі життєві негаразди.
Розвал світової соціалістичної системи примусив Китай взяти курс на корінне реформування економіки, що дозволило йому за короткий період вийти на друге місце у світі за розміром ВВП.
На сьогоднішньому уроці ми звернемося до причин, які сприяють народженню економічного гіганта у Східній Азії та у світі. Причини «китайського економічного дива» шукають науковці багатьох країн. Досвід економічного розвитку Китаю цікавий й для України, яка знаходиться на шляху економічних реформ. Ніхто не повертається з подорожі таким, яким він був раніше.
Проблемне запитання: чи можна віднести Китай, враховуючи його економічні успіхи, до розвинутих країн? Чи дійсно Китай країна контрастів, країна-гігант?
Учні на протязі уроку заповнюють схему:
Господарство
Первинний сектор Вторинний сектор Третинний сектор
Отже, до роботи!
Подорож змінює внутрішній світ людини. На цьому уроці ми теж вирушаємо в цікаву подорож до Китаю. З впевненістю, що ця подорож змінить нас тільки на найкраще.
Скажіть учні, а що можна назвати візитною карткою людини? Паспорт. В паспорті коротко відображається головна інформація о
людині.
Знайомство з любою країною, містом чи материком, починається зі
знайомством з її візитної карткою.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Площа: 9,6 млн. км. кв.
Населення: 1 339 млн. осіб (1 місце в світі)
Столиця: Пекін
Державний лад: соціалістичнареспубліка, унітарна держава
Склад території: 22 провінції (без Тайваня), 5 автономних районів, 4 міста центрального підпорядкування : Пекін, Шанхай, Тяньцзінь, Чунцин.
Великі міста: міста - муьтимільйонери – Шанхай(14,2 млн. чол.), Пекін (12,6 млн. чол.), Тяньцзінь (9,5 млн. чол.), Шеньян (5,1 млн. чол), більше 40 міст-мільйонерів.
Грошова одиниця: юань
Прослухайте текст про географічне положення Китаю та визначте позитивні та негативні риси ЕГП. Нанести на контурну карту країни з якими межує Китай.
Країна розташована у східній частині азіатського материка. За площею посідає третє місце. До складу Китаю входять особливі адміністративні райони: з 1997 р. — Сянґан (Гонконґ) і з 1999 р. — Аоминь (Макао). Формально провінцією Китаю вважається Тайвань, але фактично острів є окремою країною.
Китай межує з 13 країнами: Росією, Казахстаном, Монголією, Киргизстаном, Таджикистаном, Індією, Непалом, Бутаном, М’янмою, Лаосом, В’єтнамом і КНДР. Китайський сухопутний кордон — найбільший у світі. Береги Китаю омивають Жовте, Східнокитайське й Південно-Китайське моря. Сухопутні кордони Китаю довші за морські, але частіше вони проходять важкодоступними природними рубежами, тому для зовнішніх економічних зв’язків використовують виходи до морів. Моря також використовуються для судноплавства й рибальства, у рекреаційних цілях, на їхньому шельфі розвідані й розробляються нафтові родовища.
Вказати на позитивні та негативні риси природних умов і ресурсів Китаю.
Китай вражає не тільки численністю населення й величезною площею, але й контрастністю рельєфу та кліматичних умов. За природними умовами Східний (приморський) і Західний (континентальний) Китай — це «два різні Китаї». Умовний кордон між ними можна провести за 105° сх. д.
У Східному Китаї розташовані найбільші рівнини, а також гори заввишки до 3000 м. Клімат тут мусонний. Густа мережа повноводних річок, більшість із них судноплавні. На півночі й південному сході збереглися великі лісові масиви, становлять1/8 території. Найбільш родючі ґрунти розташовані на території Великої Китайської рівнини й рівнини Сунляо.
У рельєфі Західного Китаю переважають високі гори, нагір’я, а також улоговини. Значна частина території має висоту більше ніж 3000 м.
Клімат різко континентальний.
Річок мало, вони маловодні, деякі періодично всихають. Більшість земель не придатні для ефективного ведення сільського господарства.
На території Китаю зустрічаються 35 тисяч видів рослин, 6 тисяч видів тварин, 50 зоопарків, 85 заповідників.
(Відповідь учнів)
КНР — найбільша за кількістю населення країна світу 1 млрд. 304 млн., що становить 22 % населення світу. Останнім часом у державі проводять демографічну політику «планування сім'ї». Вона має дещо примусовий характер: сім'я повинна мати тільки одну дитину, і порушення цього правила економічно карається. Річний природний приріст населення знизився і нині становить 1,3%. Китай населяють більш як 50 народів Вони належать до різних мовних груп, сімей. Близько 95 % населення - китайці (хань), 5% - уйгури, маньчжури, тибетці, мяо та ін. По території країни населення розміщене нерівномірно: майже 70 % проживають у східній його частині. Середня густота населення —125 осіб на 1 км2. Вона коливається від 5 — на заході Китаю до 220 — на сході, а в долинах доходить навіть до 1000 — 1500 осіб на 1 км2. Рівень урбанізації низький - 70 % населенняпроживають у сільській місцевості. Незважаючи на це, у країні є 35 міст з населенням більш як 1 млн. Найбільшій них - Шанхай, Пекін, Тяньцзінь, Харбін, Шеньян, Ухань. Найбільш поширеними релігійними віруваннями є:конфуціанство(кодекс моралі), даосизм, буддизм.
Мал.13
Найбільші міста наносять на контурну карту (мал.13).
ВВП
С/Г- 8,2% Промисловість – 39,5% Сфера послуг – 52,3%
Із середини 80-х років XX ст. у Китаї проводиться економічна реформа:
1.Співіснують різні форми власності: державна, колективна, індивідуальна, орендна.
2. Приділялася увага розвиткові харчової та легкової промисловості.
3. Активне залучення іноземних інвестицій.
4. Надання широких повноважень господарювання місцевій владі.
5. Політична соціальна фінансова стабільність.
6. Працелюбність старанність китайців.
На основі розповіді вчителя учні повинні скласти схему галузевої структури господарства Китаю.
Китай найбільший за обсягами продажу автомобільний ринок світу. 44% автомобілів виробляють місцеві підприємства, решту виробляють із зарубіжними компаніями, такими як «Фольксваген», «Міцубісі», «Дженерал моторс» тощо. Більшість заводів машинобудування розташовані на півдні східно-економічної зони Китаю.
Китай найбільший у світі виробник бавовняних, шерстяних, шовкових тканин.
Китай має велику кількість проблем, спричинених переважно через економічні чинники. Крім того, країна має дуже велику територію з різноманітним рельєфом провінцій, між якими історично не було великих транспортних магістралей. Транспортна мережа краще розвинута на Великій Китайській рівнині, в промислових районах країни і значно гірше — у внутрішній частині держави.
Китай підтримує торговельно-економічні відносини з багатьма країнами світу. Китай член Ради Безпеки, ООН, ОПЕК.
Традиційними експортними товарами є текстильні вироби, машини, метали, вугілля, нафтова сировина, соя, рис, бавовна, чай, тютюн, шовк-сирець, шкіра, шкіряні вироби, зброя, хутро, фарфор.
Країна імпортує прокат чорних і кольорових металів, металовироби, машини, продукти харчування, продукцію хімічної промисловості.
У 1992 році встановлені дипломатичні відносини України з Китаєм. Основними торговельними партнерами Китаю є США та Японія, КНДР.
Зовнішня торгівля
Експорт Імпорт
Мінеральна сировина Машини і обладнання
Тканини Прокат чорних і кольорових металів
Вовна, прянощі, чай, бавовник Хімікати
Одяг, текстильні вироби Автомобілі, літаки
Верстати, швейні машини,
Електронна апаратура
1. Для вивчення просторової організації господарства клас об’єднуємо в три групи. На дошці прикріплені характерні риси для кожної економічної зони (східної, західної, центральної). Кожна група повинна вибрати ознаки своєї економічної зони.
Східна:
- прибережні провінції: Гонконг, Аоминь
- ви гідне приморське положення
- великі портово -промислові комплекси
- знаходиться більша частина спеціальних економічних зон
- виготовляється найбільше експортної продукції
Центральна:
- внутрішні провінції країни
- великі поклади корисних копалин
- родючі землі, водні ресурси
- концентрація населення у долинах найбільших річок
- хімічна металургійна промисловість
Західна:
2.Дайте відповіді на проблемні запитання, які давалися на початку уроку: чи можна віднести Китай, враховуючи його економічні успіхи, до розвинутих країн? Чи дійсно Китай країна контрастів, країна-гігант?
Домашнє завдання: § 21. Опрацювати таблицю на сторінці 130.
1