Тема уроку:"Китай - країна Азії"

Про матеріал
Мета уроку: сформувати систему знань про основні економіко-географічні характеристики Китаю, стимулювати інтерес до самостійного пошуку і аналізу необхідної інформації; вдосконалити практичні навички працювати з картами атласу, матеріалом підручника, додатковими джерелами інформації, розвивати спостережливість, природничий кругозір, логічне мислення, пам’ять, формувати аналітичне мислення; виховувати толерантне ставлення до співрозмовника, доброзичливість, ввічливість, порядність, старанність, цілеспрямованість, пізнавальний інтерес до географії
Перегляд файлу

Тема уроку:«Китай»

Мета уроку: сформувати систему знань про основні економіко-географічні характеристики Китаю, стимулювати інтерес  до самостійного пошуку і аналізу необхідної інформації; вдосконалити практичні навички працювати з картами атласу, матеріалом підручника, додатковими джерелами інформації, розвивати спостережливість, природничий кругозір, логічне мислення, пам’ять, формувати аналітичне мислення; виховувати  толерантне ставлення до  співрозмовника,  доброзичливість, ввічливість, порядність, старанність, цілеспрямованість,  пізнавальний інтерес до географії

Очікувані результати: Учні уміють давати характеристику країні використовуючи попередні знання, уміння користуватися картою.

Тип уроку:  Комбінований.

Обладнання: Підручник, карти, атласи, малюнки підручника, роздатковий матеріал.

Опорні та базові поняття: Китайська стіна, «Збірний цех світу», культурна революція, Серединна імперія, дах світу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Сяо хао!

Доброго дня! Мовлю за звичаєм.

Доброго дня! Кожному зичу я.

Тож усміхніться, любі діти,

Я вашим успіхам буду радіти.

Сьогодні у нас з вами незвичний урок. Ми з вами відправимося в подорож. А щоб подорожувати потрібна путівка. Такою путівкою будуть ваші знання.

 

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.

  • Вибери правильну відповідь

1.Одна з особливостей економіко-географічного положення азіатських країн полягає в тому, що:

А. більшість із них мають безпосередній вихід до океану;

Б. більшість із них не мають безпосереднього виходу до океану;

В. вони мають компактне розташування;

Г. вони розташовані в межах одного кліматичного поясу.

2. Проблема забезпечення питною водою найбільш актуальна для країн:

А. Північної Азії;

Б. Південної Азії;

В. Південно-Східної Азії;

Г. Південно-Західної Азії.

3. Лісовими ресурсами краще за інші регіони забезпечена:

А. Південна Азія;

Б. Центральна Азія;

В. Південно-Східна Азія;

Г. Південно-Західна Азія.

4. До найменш розвинутих країн Азії відносять:

А. Афганістан, Бутан, Бангладеш, М’янма;

Б. Японію, Китай, Південну Корею;

В. Сінгапур, Ізраїль, Туреччину;

Г. Саудівську Аравію, Катар, Кувейт.

5. Панівними релігіями Японії :

А. іслам і іудаїзм;

Б. християнство і буддизм;

В. індуїзм і конфуціанство;

Г. буддизм і синтоїзм.

6. Установіть послідовність країн за площею, починаючи з найбільшої:

А. Казахстан;

Б. Китай;

В. Іран;

Г. Сінгапур;

Д. Бутан.

7. Прочитайте текст і визначте назву священної річки в одній з азіатських країн:

«Омивання в ній є  найважливішим ритуалом індуїзму, тому вона служить місцем паломництва мешканців країни. Річка перетинає найбільш населені області країни, напуває й годує десятки мільйонів людей».

8. Визначте правильність наведеного твердження:

«Значна частка в експорті азіатських країн припадає на продукцію сільського господарства : чай, спеції, тропічні фрукти, натуральний каучук, джут».

9. Визначте правильність наведеного твердження:

«Японія експортує різні види сировини : металургійну, хімічну, будівельну».

 

  • Прийом «Об’єднай країни»
  1. Сінгапур, Південна Корея, Тайланд (Субрегіон Пд. Сх. Азія, нові індустріальні країни).
  2. ОАЕ, Кувейт, Катар (Пд. Зх. Азія, країни Перської затоки, нафтодобувні)

- Установіть відповідність між країнами та субрегіонами Азії:


А. Пакистан;

Б. Таїланд;

В. Грузія;

Г. Північна Корея.

 

 

1. Південно-Західна Азія;

2. Закавказзя;

3. Південна Азія;

4. Південно-Східна Азія;

          5. Східна Азія.


 

  • Робота з контурними картами ( кожному учневі дається контурна карта, на якій він повинен позначити певний субрегіон Азії, на вибір учителя)
  • Вилучи зайву
  1. Філіпіни, Індонезія, Малазія, Китай. (Китай материкова країна)
  2. Афганістан, Пакистан, Індія, Японія (Японія острівна країна)

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Вчитель показує паперові гроші, компас, порох, шовк, фарфор,  чай.  Як ви думаєте, звідки прийшли до нас ці речі? На це допоможе нам відповісти вірш.

Китай – це чудова країна,

Вона – піднебесна перлина.

Від світу себе віддаляла,

Та мури міцні будувала.

Китайські стіна всім відома,

 І мудрість китайців знайома.

Що трудяться зранку до ночі

І дамби будують охоче.

Для світу дали так багато,

Що важко й порахувати.

Це порох і шовк, фарфор і папір,

Важливі це речі, мені ти повір.

Як в подорож рушить без компаса, знаєш?

Китайський це винахід, ти пам’ятаєш.

Рис із Китаю теж завезли,

Продукту кориснішого ми не знайшли.

Тож в добру путь, до нових знань,

Бажаю всім вам цікавих пізнань.

 

Учитель Зубанівської ЗОШ І-ІІІ ступенів мазур Валентина Борисівна

 

Сьогодні  будемо вивчати одну із найбільших країн світу по чисельності населення – Китай. Це єдина країна на Землі, де успадкування країни і культури зберігається на протязі чотирьох тисяч років. Жителі Давнього Китаю вважали свою батьківщину центром Всесвіту і називали "Чжунго», що в перекладі означає « серединна  імперія».   У слов’янські мови слово «Китай» прийшло від назви племен монгольської групи – кидань. У давнину вони вели кочовий спосіб життя по території сучасного Китаю та Монголії.

Одна із національних особливостей китайців, яка має давню традицію – толерантність (терпіння). Послухайте історичну притчу:

Розповідь учня: У далекі часи жила величезна сім'я, яка об’єднувала дев’ять поколінь і нараховувала декілька тисяч чоловік. У сім’ї панувала повна згода: ніхто ні з ким не сварився, жінки ніколи ревностно не відносилися до чоловіків, діти жили у злагоді та мирі і не забирали один у одного іграшки. І навіть, собаки під впливом загальної згоди стали лагідними, спокійно спостерігали, як їх сородичі  обгодують  кістки. Мова про це дійшла до імператора. Він відвідав голову сімейства і запитав, як вдається у такій великій сім’ї зберегти мир та злагоду.

Голова сімейства замість відповіді попрохав аркуш паперу і став швидко писати на ньому ієрогліфи. Написавши сто ієрогліфів, він передав аркуш імператору. Імператор з подивом побачив, на аркуші сто разів написаний один і той же ієрогліф – терпіння.

  •       Що це означає? – запитав імператор.
  •       Ми різними засобами привчаємо усіх до терпіння, - відповів  голова сімейства, - щоб кожен відносився до інших терпляче і стримано, і цим досягаємо загальної злагоди.

Терпіння – дає можливість китайському населенню витримати усі життєві негаразди.

Розвал світової соціалістичної системи примусив Китай взяти курс на корінне реформування економіки, що дозволило йому за короткий період вийти на друге місце у світі за розміром ВВП.

На сьогоднішньому уроці ми звернемося до причин, які сприяють народженню економічного гіганта у Східній Азії та у світі. Причини «китайського економічного дива» шукають науковці багатьох країн. Досвід економічного розвитку Китаю цікавий й для України, яка знаходиться на шляху економічних реформ. Ніхто не повертається з подорожі таким, яким він був раніше.

Проблемне запитання: чи можна віднести Китай, враховуючи його економічні успіхи, до розвинутих країн? Чи дійсно Китай країна контрастів, країна-гігант?

Учні на протязі уроку заповнюють схему:

Господарство

 

 

Первинний сектор               Вторинний сектор              Третинний сектор

 

 

Отже, до роботи!

Подорож змінює внутрішній світ людини. На цьому уроці ми теж вирушаємо в цікаву подорож до Китаю. З впевненістю, що ця подорож змінить нас тільки на найкраще.

Скажіть учні, а що можна назвати візитною карткою людини? Паспорт. В паспорті коротко відображається головна інформація о

людині.

Знайомство з любою країною, містом чи материком, починається зі

знайомством з її візитної карткою.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Візитна картка  (мал.12).

Площа: 9,6 млн. км. кв.

Населення: 1 339 млн. осіб (1 місце в світі)

Столиця: Пекін

Державний лад: соціалістичнареспубліка, унітарна держава

Склад території: 22 провінції (без Тайваня), 5 автономних районів, 4 міста центрального підпорядкування : Пекін, Шанхай, Тяньцзінь, Чунцин.

Великі міста: міста - муьтимільйонери – Шанхай(14,2 млн. чол.), Пекін (12,6 млн. чол.), Тяньцзінь (9,5 млн. чол.), Шеньян (5,1 млн. чол), більше 40 міст-мільйонерів.

Грошова одиниця: юань

  1.               ЕГП.

Прослухайте текст про географіч­не положення Китаю та визначте позитивні та негативні риси ЕГП. Нанести на контурну карту країни з якими межує Китай.

Країна розташована у східній частині азіатського материка. За площею посідає третє місце. До складу Китаю входять особливі ад­міністративні райони: з 1997 р. — Сянґан (Гонконґ) і з 1999 р. — Аоминь (Макао). Формально провінцією Китаю вважається Тай­вань, але фактично острів є окремою країною.

Китай межує з 13 країнами: Росією, Казахстаном, Монголією, Киргизста­ном, Таджикистаном, Індією, Непалом, Бутаном, М’янмою, Лао­сом, В’єтнамом і КНДР. Китайський сухопутний кордон — най­більший у світі. Береги Китаю омивають Жовте, Східнокитайське й Південно-Китайське моря. Сухопутні кордони Китаю довші за морські, але частіше вони проходять важкодоступними природни­ми рубежами, тому для зовнішніх економічних зв’язків викорис­товують виходи до морів. Моря також використовуються для суд­ноплавства й рибальства, у рекреаційних цілях, на їхньому шельфі розвідані й розробляються нафтові родовища.

 

  1. Природні умови та ресурси

Вказати на позитивні та негативні риси природних умов і ресурсів Китаю.

Китай вражає не тільки численністю населення й величезною площею, але й контрастністю рельєфу та кліматичних умов. За природними умовами Східний (приморський) і Західний (конти­нентальний) Китай — це «два різні Китаї». Умовний кордон між ними можна провести за 105° сх. д.

У Східному Китаї розташовані найбільші рівнини, а також гори заввишки до 3000 м. Клімат тут мусонний. Густа мережа повновод­них річок, більшість із них судноплавні. На півночі й південному сході збереглися великі лісові масиви, становлять1/8 території.  Найбільш родючі ґрунти розташовані на території Великої Китайської рівнини й рівнини Сунляо.

У рельєфі Західного Китаю переважають високі гори, нагір’я, а також улоговини. Значна частина території має висоту більше ніж 3000 м.     

Клімат різко континентальний.

Річок мало, вони мало­водні, деякі періодично всихають. Більшість земель не придатні для ефективного ведення сільського господарства.

 На території Китаю зустрічаються 35 тисяч видів рослин, 6 тисяч видів тварин, 50 зоопарків, 85 заповідників.

  1. Населення. (учні отримують випереджувальне  завдання для вивчення населення Китаю).

 (Відповідь учнів)

КНР — найбільша за кількістю населення країна світу 1 млрд. 304 млн., що становить 22 % населення світу. Останнім часом у державі проводять демографічну політику «планування сім'ї». Вона має дещо примусовий характер: сім'я повинна мати тільки одну дитину, і порушення цього правила економічно карається. Річний природний приріст населення знизився і нині становить 1,3%. Китай населяють більш як 50 народів Вони належать до різних мовних груп, сімей. Близько 95 % населення - китайці (хань), 5% - уйгури, маньчжури, тибетці, мяо та ін. По території країни населення розміщене нерівномірно: майже 70 % проживають у східній його частині. Середня густота населення —125 осіб на 1 км2. Вона коливається від 5 — на заході Китаю до 220 — на сході, а в долинах доходить навіть до 1000 — 1500 осіб на 1 км2. Рівень урбанізації низький - 70 % населенняпроживають у сільській місцевості. Незважаючи на це, у країні є 35 міст з населенням більш як 1 млн. Найбільшій них - Шанхай, Пекін, Тяньцзінь, Харбін, Шеньян, Ухань. Найбільш поширеними релігійними віруваннями є:конфуціанство(кодекс моралі), даосизм, буддизм.

Мал.13

Найбільші міста наносять на контурну карту (мал.13).

  1. Господарство. За абсолютними показниками господарської діяльності Китай посiдає одне з перших місць у світі 23,1 трильйона доларів, та з урахуванням кількості населенні ВНП на душу населення є незначним 16,6 тисяч доларів – 104 місце в світі.

 

 

ВВП

 

 

 

 

С/Г- 8,2%             Промисловість – 39,5%             Сфера послуг – 52,3%

 

     Із середини 80-х років XX ст. у Китаї проводиться економічна реформа:

     1.Співіснують різні форми власності: державна, колективна, індивідуальна, орендна.

     2. Приділялася увага розвиткові харчової та легкової промисловості.

     3. Активне залучення іноземних інвестицій.

     4. Надання широких повноважень господарювання місцевій владі.

     5. Політична соціальна фінансова стабільність.

     6. Працелюбність старанність китайців.

На основі розповіді вчителя учні повинні скласти схему галузевої структури господарства Китаю.

  • У паливно-енергетичному комплексі домінує вугільна промисловість, що зосереджена на півночі та північному сході країни. За видобутком вугілля Китай посідає 1-ше місце у світі.
  • На нафту припадають 20% паливно-енергетичного балансу країни. Нафтові родовища розміщені на півночі, північному сході Китаю та на шельфі.
  • ТЕС виробляють близько 80% електроенергії. їх мережа розгалужена по всій країні.
  • ГЕС задовольняють 20% потреб у електроенергії. Найбільші з них збудовано на річках Хуанхе, Янцзи, Сунгарі.
  • Останнім часом формується мережа АЕС. За виробництвом електроенергії Китай посідає 2-ге місце у світі (після США), але її недостатньо для господарства країни.
  • Чорна металургія розвивається майже у всіх регіонах. Забезпечується власною сировиною та паливом. Головними металургійними центрами є Ухань, Шанхай, Пекін, Аньшань. Підприємства мають низький технологічний рівень забезпеченості. Тому сталь, чавун, прокат низької якості.
  • Кольорова металургія має нижчий рівень розвитку ніж чорна. Виплавляють алюміній, мідь, свинець і цинк. Основними центрами є Шеньян, Таюань, Куньмін, Шанхай. В основному центри кольорової металургії зосереджені у провідних машинобудівних районах. Експортують олово, ртуть, вольфрам, молібден.
  • Машинобудування найважливіша галузь китайської промисловості. Підприємства зосереджені у найбільших міських агломераціях, портово-промислових комплексах.

          Китай найбільший за обсягами продажу автомобільний ринок світу. 44% автомобілів виробляють місцеві підприємства, решту виробляють із зарубіжними компаніями, такими як «Фольксваген», «Міцубісі», «Дженерал моторс» тощо. Більшість заводів машинобудування розташовані на півдні східно-економічної зони Китаю.

  • Хімічна промисловість функціонує на власній сировині, але функціонує слабо. Найбільш розвинена фармацептична галузь, але її контролюють іноземні компанії. Центри зосереджені в Шанхаї.
  • Добре розвинена є легка промисловість, яка має далеке історичне минуле. А для сучасного розвитку є дешева робоча сила та внутрішній ринок збуту. В основному вона розвинена в приморських районах Китаю (Чому?).

             Китай найбільший у світі виробник бавовняних, шерстяних,  шовкових тканин.

  • Харчова промисловість зосереджена у найбільших міських агломераціях. Провідну роль відіграють рисоочисна борошомельна промисловість. Вони випускають найбільше у світі товарної продукції, яку переважно споживає місцеве населення (Чому?)
  • Лісопереробна промисловість (мал.14) працює на власні сировині і за обсягом виробництва картону і паперу займає четверте місце в світі. Окрім деревини, як сировина, використовується відходи обробки бавовнику, очерет, бамбук.

 

  • Китай і досі є одним з найменш механізованих у світі. Вонохарактерризується низькою продуктивністю, незважаючи на родючість грунтів. Завдяки економічній реформі відбулися деякі прогресивні зрушення. На сьогодні країна забезпечує власні потреби в продуктах харчування. У селі існує колективна власність на землю.
  • У структурі сільського господарства переважає землеробство. Основні зернові культури — рис (під яким зайнято 20% посівних земель) та пшениця(мал.15). Традиційно китайці вирощують багато кукурудзи, гаоляну (просяна культура), сої. Поширені також картопля, батат, різні овочі, цукровий буряк і цукрова тростина, бавовник, джут, кенаф, льон, арахіс, кунжут. Китай посідає 2-ге місце в світі за виробництвом чаю.
  • У тваринництві переважає свинарство, на яке припадають 90% виробництва м'яса, а на велику рогату худобу, овець і кіз (мал.16) — лише 4% виробленого м'яса. У приміських господарствах є птахоферми, де вирощують курей та гусей. У Китаї розвинуто конярство, розводять буйволів, мулів, віслюків, яків. Традиційно китайці займаються виробництвом коконів шовкопряда та рибальством. За виловом риби країна посідає З-тє місце в світі. Крім того, штучно розводять велику кількість риби на рисових чеках.
  1. Транспорт.

Китай має велику кількість проблем, спричинених переважно через економічні чинники. Крім того, країна має дуже велику територію з різноманітним рельєфом провінцій, між якими історично не було великих транспортних магістралей. Транспортна мережа краще розвинута на Великій Китайській рівнині, в промислових районах країни і значно гірше — у внутрішній частині держави.

  1. Зовнішньо-економічні зв’язки.

           Китай підтримує торговельно-економічні відносини з багатьма країнами світу. Китай член Ради Безпеки, ООН, ОПЕК.

Традиційними експортними товарами є текстильні вироби, машини, метали, вугілля, нафтова сировина, соя, рис, бавовна, чай, тютюн, шовк-сирець, шкіра, шкіряні вироби, зброя, хутро, фарфор.

Країна імпортує прокат чорних і кольорових металів, металовироби, машини, продукти харчування, продукцію хімічної промисловості.

У 1992 році встановлені дипломатичні відносини України з Китаєм. Основними торговельними партнерами Китаю є США та Японія, КНДР.

 

Зовнішня торгівля

 

 

 

 

              Експорт                                                                                  Імпорт

 

Мінеральна сировина                                  Машини і обладнання

Тканини                                                        Прокат чорних і кольорових металів

Вовна, прянощі, чай, бавовник                  Хімікати

Одяг, текстильні вироби                             Автомобілі, літаки

Верстати, швейні машини,

Електронна апаратура

 

 

  1. Закріплення вивченого:

1. Для вивчення просторової організації господарства клас об’єднуємо в три групи. На дошці прикріплені характерні риси для кожної економічної зони (східної, західної, центральної). Кожна група повинна вибрати ознаки своєї економічної зони.

Східна:

- прибережні провінції: Гонконг, Аоминь

- ви гідне приморське положення

- великі портово -промислові комплекси

- знаходиться більша частина спеціальних економічних зон

- виготовляється найбільше експортної продукції

Центральна:

- внутрішні провінції країни

- великі поклади корисних копалин

- родючі землі, водні ресурси

- концентрація населення у долинах найбільших річок

- хімічна металургійна промисловість

Західна:

  • - гірські пустельні райони
  • - важкодоступність корисних копалин
  • - складні природні умови
  • - переважає сільське господарство і видобувна промисловість
  • - переважає повітряний транспорт

2.Дайте відповіді на проблемні запитання, які давалися на початку уроку: чи можна віднести Китай, враховуючи його економічні успіхи, до розвинутих країн? Чи дійсно Китай країна контрастів, країна-гігант?

  1. Підсумок уроку:
  • Китай найбільша за кількість населення країна світу.
  • Природні умови КНР надзвичайно різноманітні, де присутні практично всі види ландшафтів та ґрунтів Євразії.
  • Корисні копалини Китаю вражають своїм Багатством, запасами та різноманітністю.
  • Рослинний покрив і тваринний світ Китаю Багатий і різноманітний (35 тис видів рослин, і 6 тис видів тварин)
  • Темпи економічного росту Китаю вже тривалий час залишаються одними з найвищих у світі (не менше 15% щорічно).

 

Домашнє завдання: § 21. Опрацювати таблицю на сторінці 130.

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
18 березня 2019
Переглядів
372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку