Мета уроку:
-закріплення вмінь та навичок відповідно до вимог кваліфікаційної характеристики офіціанта 3 розряду;
-підвищення рівня професійної підготовки та майстерності офіціанта 3 розряду;
-удосконалення вмінь і навичок при виконанні комплексних видів робіт у виробничих умовах;
-вдосконалення правильно, послідовно підбирати та підготовляти столовий посуд, прибори, скло, столову білизну для сервірування столу;
-відпрацювання до автоматизму сервірування столу столовим посудом, приборами, склом та столовою білизною;
-дотримання технічних вимог безпеки праці та правил санітарії і особистої гігієни під час сервірування столу;
-навчитися робити якісну оцінку виконаному завданню.
Методичні рекомендації
до проведення уроку виробничого навчання
за темою „Кваліфікаційна пробна робота”
професія офіціант 3 розряду
|
|
Розробила :
|
Характеристика й навчально – виховна задача теми уроку
З переходом нашої країни до ринкової економіки розвиваються різні форми господарювання, тому необхідні освідченні висококваліфіковані робітники.
Офіціант - обличчя будь-якого ресторану, кафе або бару. В його завдання входить спілкування з гостем, прийом замовлення, сервіровка столу. Офіціант весь час знаходиться на ногах, йому часто доводиться переносити важкі таці з їжею, посудом, напоями. Тому, ця професія потребує від людини значної фізичної витривалості.
Хто вибирає професію офіціанта, повинен легко і вільно вступати в контакт з людьми, різних за віком, психологічними особливостями, за всіх обставин бути ввічливим, тактовним, приємним у спілкуванні, вміти приховувати від відвідувачів свій іноді поганий настрій. Кожний робочий день офіціанта - це енциклопедія психологічних контактів.
Професія офіціанта вимагає специфічних особливостей пам'яті. Йому не досить бездоганно знати найменування і ціни страв і напоїв. Він повинен утримувати в пам'яті назви страв, які замовив не один і не два відвідувачі, а декілька, час їх замовлень і подавання. Офіціант повинен швидко і точно рахувати, щоб не помилитися при розрахунку з відвідувачем і не затримати його. Він повинен володіти довготривалою і оперативною пам'яттю.
В успішній роботі офіціанту може допомогти інтуїція, фантазія, творчість і внутрішня культура.
В сучасних умовах перед системою профтехосвіти постають завдання не тільки задовольнити поточні потреби виробництва у робочій силі, яка б відповідала рівню його розвитку, а й сформувати освіченого, креативного, конкурентоспроможного, робітника на ринку праці. Риси, які властиві кваліфікованому робітнику сфери обслуговування ресторанного господарства - це почуття особистої відповідальності, комунікабельність, доброзичливість, ввічливість, акуратність, швидкість, презентабельний вигляд, чесність та почуття гумору, уміння переключатися з одного виду діяльності на інший, дотепність, фізична професійна витривалість, винахідливість та люб'язність. Він повинен знати: види меню, порядок запису страв і напоїв в меню;
кулінарну характеристику виготовлення страв і напоїв; правила отримання та полірування посуду, приборів, столової білизни; форми складання серветок різними способами; правила обслуговування відвідувачів; правила і порядок подавання страв і напоїв, вимоги до їх оформлення і температура подачі; види і призначення посуду, приборів, столової білизни, способи їх зберігання; порядок оформлення рахунків та розрахунок із відвідувачем, в тому числі і на аркипері.
Одним з найважливіших завдань кваліфікаційної пробної роботи є підвищення рівня професійної підготовки та майстерності офіціанта 3 розряду. Удосконалення вмінь і навичок виконання комплексних видів робіт у виробничих умовах. Основною задачею кваліфікаційної пробної роботи є закріплення вмінь та навичок відповідно до вимог кваліфікаційної характеристики “кваліфікованого робітника офіціанта 3 розряду”( додаток 1).
Урок за темою “Кваліфікаційна пробна робота офіціанта 3 розряду” є останнім за тематичним планом дисципліни “Виробниче навчання”. Мною був обраний саме цей урок для усвідомлення важливості та значимості підсумкового уроку з теми “Кваліфікаційна пробна робота офіціанта 3 розряду”. Після уроку учням присвоюють кваліфікаційного робітника за професією офіціанта 3 розряду.
Кваліфікаційна пробна робота - це як підсумок отриманих знань, вмінь та навичок учнів за професією “офіціант 3 розряду”.
Методика проведення уроку виробничого навчання.
Важливу роль у наданні достатнього рівня підготовки офіціанта 3 розряду відіграє методика викладання.
Урок за темою “Кваліфікаційна пробна робота офіціанта 3 розряду”. Типом уроку обраний урок узагальнення та систематизація знань, вмінь та навичок. Даний урок базується на вже отриманих знаннях теоретичного навчання з кулінарної характеристики страв, організації обслуговування відвідувачів в ресторанах, санітарії та гігієни, охорони праці, набутих навичок на протязі виробничого навчання і закріплених на виробничій практиці. Даний урок подається у вигляді уроку, з використанням інтегрованих методів навчання, сучасної комп’ютерної техніки (відеосупровідом). Використання сучасної комп’ютерної техніки дозволяє застосовувати нові методи подавання матеріалу, що значно економить час і полегшує учням сприймати і запам’ятовувати інформацію. В процесі нагадування вже вивченого матеріалу, учні спочатку повторюють, а потім отримують завдання і самостійно його виконують. Такий метод дає змогу вдосконалити великий обсяг вивченого матеріалу.
Під час виконання завдання, яке отримують учні, майстер весь час спонукає їх до постійних роздумів. Виконуючи завдання, учням необхідно обдумувати сутність завдань, виправляти помилки, приймати рішення.
Головним в кваліфікаційній пробній роботі є перевірка засвоєних учнями знань з правил послідовності складання меню та його різновиди, прейскуранту, з видами і призначенням посуду, приборів, столової білизни, прийоми підготовки столового посуду, приладдя та скляного посуду, прийоми підготовки торгівельного залу до роботи та обслуговування відвідувачів, правила оформлення рахунків та розрахунок з відвідувачем.
Для проведення кваліфікаційної пробної роботи необхідно підготувати всі види столового посуду, приборів, столової білизни, які будуть використані під час виконання завдання учнями. Організувати робочі місця для різних видів робіт: полірування скляного посуду, порцелянового посуду, металевого посуду, скляного посуду, полірування приборів, складання серветок, складання меню та прейскуранту, а також для сервіровки столів.
Пояснення майстра повинні бути змістовними, не відволікати учнів від головного – спостерігання за діями майстра виробничого навчання, допомагати, привертаючи увагу до того, що є головним.
Прийоми, які вже були вивчені під час теоретичного навчання та проходження виробничого навчання з тем: “Меню і прейскуранти”, “Столовий посуд, прибори, білизна”, “Підготовка торгового залу до обслуговування відвідувачів”, „Обслуговування відвідувачів”, учні показують самостійно і відпрацьовують до автоматизму. Майстер перевіряє послідовність складання меню, прейскуранту, полірування столового, металевого, скляного посуду, приборів, складання серветок різними способами, правильність розрахунку з відвідувачем, сервірування столів, дотримуючись правил техніки безпеки та особистої гігієни та санітарії.
Після проведення контрольно – перевірочного уроку вмінь, виконання прийомів, операцій і видів робіт, урок показав, що проведений таким методом урок виявляє значно кращі здібності учнів та навички професійної майстерності.
План-конспект уроку
Тема уроку: Кваліфікаційна пробна робота
Мета уроку:
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь та навичок, контрольно – перевірочний урок вмінь, виконання прийомів, операцій і видів робіт.
Матеріально - технічне забезпечення:
Технічні засоби навчання:
Торгові меблі:
Предмети сервірування столу:
Роздатковий дидактичний матеріал:
Міжпредметні зв’язки:
Алгоритм проведення уроку
І. Вступний інструктаж.
ІІ. Поточний інструктаж.
ІІІ. Заключний інструктаж.
І. Вступний інструктаж
Дії майстра виробничого навчання |
Дії учнів |
1. Організаційний момент |
|
Перевірка учнів згідно з списком. Перевірка стану санітарного одягу та особистої гігієни учнів, наявнicть робочих зошитів. |
Староста звітує про відсутніх учнів та готовність групи до роботи |
2. Повідомлення теми і навчальної мети
|
|
Викладач озвучує тему та завдання уроку. Тема уроку: Кваліфікаційна пробна робота. Мета: закріплення вмінь та навичок відповідно до вимог кваліфікаційної характеристики офіціанта 3 розряду. Завдання - закріпити навички: - організовувати робоче місце при виконанні завдання;
- підбирати необхідний столовий посуд, прибори, скло, столову білизну згідно завдання;- організовувати робоче місце для підготовки столового посуду, приборів, скла, столової білизни для сервірування столу;
|
Учні слухають та осмислюють завдання інструктажу |
3. Мотивація |
|
Ви – майбутні фахівці сфери обслуговування ресторанного господарства. Офіціант - це не тільки знавець кулінарної характеристики страв і напоїв, а й уважний спостерігач, психолог, актор. Він доброзичливий ввічливий, тактовний, приємний у спілкуванні, винахідливий, люб'язний, чесний та й з почуттям гумору. Щоб якісно і кваліфіковано обслуговувати споживачів, Ви маєте набути таких професійних якостей офіціанта, як комунікабельність, професійна витривалість, розвинена зорова, слухова пам'ять, чуття, моторика руху та почуття власної гідності. (на плазмовому екрані висвічується дотепна підказка)
|
Учні слухають і дивляться на екран |
|
|
4. Актуалізація |
|
Ви вже вивчили з теоретичного курсу, як потрібно підготувати столовий посуд, прибори, скло до сервірування столу. Давайте повторимо те, що ви вже добре знаєте – ця інформація буде нам вкрай необхідна під час відпрацювань індивідуальних завдань. 1. Чи повинен дотримуватись офіціант певної послідовності при виконанні сервіровки столу?
|
Бажана відповідь:
Так повинен, для швидкого та якісного сервірування столу.
|
|
Спочатку стіл накриваємо скатертиною, розставляємо тарілки, потім прибори, потім скляний посуд, серветки, спеції, квіти. |
|
Перед сервіровкою весь посуд і приладдя полірують. |
|
Тарілку тримаючи через тканину, беруть обома руками, шляхом обертання протирають краї тарілки, а середину і днище протирають правою рукою, утримуючи тарілку лівою. |
|
Прибори утримуючи в лівій руці через рушник за їхні ручки, правою рукою енергійно протирають леза ножів, поглиблення ложок, зубці виделок.
|
|
Лівою рукою беруть бокали через тканину у підстави ніжки або за ніжку, а правою вводять тканину усередину келиха і шляхом обертання ретельно полірують, продивляючись на світло. |
|
На відстані 2 см від краю стола (Тарілку ставлять монограмою до гостя). |
|
Кожну тарілку слід брати великим і вказівним пальцями, витягнутими в одному напрямку вздовж бортика, а рештою пальців підтримувати її знизу. |
9. В якій послідовності розкладають столове приладдя?
|
Праворуч від мілкої столової тарілки кладуть столовий ніж, а потім закусочний ніж, ліворуч – столову виделку, закусочну виделку. Відстань до краю стола 2 см. |
|
Для сервірування столу чарками, бокалами офіціант приносить їх до столу на підносі, накритому серветкою, який утримує в лівій руці, правою рукою ставить їх за закусочною тарілкою. Декілька чарок офіціант може принести до столу, утримуючи їх у лівій руці між пальцями (ємностями вниз) |
|
Сільнички та перечниці повинні бути добре вимиті і ретельно висушені.
|
|
Книжечкой, свічкою, у формі конуса, паруса, лотоса, віялом і тд. |
|
В розгорнутому вигляді на сторінці холодних страв і закусок або фірмових страв.
|
|
Спочатку у жінок, а потім у чоловіків. Записується послідовність подачі страв, і, вкінці обов’язково уточнити замовлення повторивши його. |
|
Закуски, І, ІІ страви, десерти, гарячі та холодні напої. |
|
Вибити чек на аркипері або заповнити рахунок і принести відвідувачу в книжечці для подачі рахунку, покласти на край столу. |
|
Чи не бажає він ще щось замовити |
5. Повторення правил санітарії та особистої гігієни, безпеки праці.
|
|
Майстер пропонує учням ознайомитися з правилами санітарії та гігієни під час роботи в торгівельному залі, технічні вимоги безпеки праці ( додаток 2, 3). |
Учні уважно слухають
|
6. Підведення підсумків вступного інструктажу та видача індивідуальних завдань учням. |
|
Майстер знайомить учнів з критеріями оцінювання при виконання індивідуальних завдань ( додаток 4). З типовими помилками при виконані індивідуальних завдань ( додаток 5). |
Учні уважно слухають ознайомлюються з типовими помилками і дають правильні відповіді |
Майстер по черзі викликає учнів, видає кожному індивідуальне завдання ( додаток 6) Майстер запитує, чи все учням зрозуміло в завданні. |
Учні отримують завдання і ознайомлюються з ними |
ІІ. Поточний інструктаж.
Дії учнів |
Дії майстра |
Учні виконують завдання.
|
|
|
|
|
Майстер контролює дії учнів, якщо учні допускають помилки, дає вказівки для їх виправлення, допомагає їх виправити. |
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Заключний інструктаж.
Додаток 1
ОСВІТНЬО-КВАЛІФІКАЦІЙНА ХАРАКТЕРИСТИКА
випускника професійно-технічного навчального закладу
(підприємства, установи та організації, що здійснюють підготовку
кваліфікованих робітників)
Повинен знати:
Повинен уміти:
Додаток 2
Правила санітарії та гігієни під час роботи в торгiвельному залi.
Особиста гігієна офіціанта
Додаток 3
Технічні вимоги безпеки праці офіціанта
Для запобігання нещасного випадку на роботі, виконуй наступні правила безпеки:
1. Приміщення через які ходять офіціанти на кухню повинні бути без порогів. Підлога виконана з матеріалу, на якому не можна легко послизнутися.
2. Всі приміщення повинні добре освітлюватися. Спритною для роботи є температура приміщення 16-18 С.
3. Забороняється використовувати гнучкі пластмасові підноси; дно підносів повинно бути завжди чистим і сухим.
4. Офіціанткам не дозволяється працювати у взутті на високих каблуках, це може призвести до травми ніг.
5. Каблуки та підошви взуття офіціантів підбиваються матеріалом, що не дозволяє послизнутися.
6. Двері у зал повинні закріплятися на рояльних петлях, щоб двері вільно відкривалися в обидві сторони. На кожній половинці дверей вирізається віконце, через яке офіціант бачить зустрічного колегу.
7. Для відкривання пляшок необхідно користуватися спеціальним ключем, а не ножем.
8. Щербатий та тріснутий посуд потрібно негайно вилучити з обігу, він може стати причиною травми рук.
9. Слід бути особливо уважним під час подавання перших страв та гарячих напоїв, попереджати гостя про подавання.
10. Якщо обідній стіл хитається необхідно підкласти дерев’яну підкладку. Розхитані крісла та стільці до столу ставити заборонено.
11. Не перевантажувати підніс.
Додаток 4
Критерії оцінювання роботи учнів під час відпрацювання теми
Професія: офіціант
Кваліфікація: 3 розряд
4, 5, 6 Балів. Учень без достатнього розуміння відтворює значну кількість компонентів професійних знань за видами посуду, приладдя, попередній сервіровці столу. З консультативною допомогою майстра виробничого навчання організовує робоче місце для підготовки столового посуду і приладдя до сервірування. Учень з частковою допомогою майстра планує виробничі дії та виконує контрольні завдання.
Не усвідомлено застосовує прийоми контролю за виконанням робочого процесу. При виконанні роботи припускається помилок, які частково може виправити за допомогою майстра виробничого навчання. Результат виконаної роботи відповідає низькому рівню діючих якісних показників. В окремих випадках потребує консультативної допомоги і контролю в дотриманні охорони праці.
7, 8, 9 Балів. Учень з розумінням відтворює основні професійні знання за видами посуду (об’єму, скляного, фарфорового, фаянсового) при попередньому сервіруванні столів. Учень правильно виконує основні прийоми згідно завдань. Самостійно організовує робочі місця для підготовки столового посуду для сервірування. Планує та виконує навчально – виробничі завдання з дотриманням прийомів та правил в межах встановлених норм часу.
Застосовує основні прийоми самоконтролю виробничих дій та методи контролю за якістю роботи. При виконанні попередньої сервіровки столу припускається несуттєвих помилок, які може виправити. Результат роботи відповідає якісним показникам запланованого рівня кваліфікації. Дотримується норм охорони праці.
10, 11 Балів. Учень володіє професійними знаннями в повному обсязі, що передбачені навчальною програмою та самостійно, правильно, впевнено виконує заплановану роботу; підбирає посуд, приладдя та виконує сервіровку. Самостійно в повному обсязі виконує навчально – виробничі завдання, які передбачені навчальною програмою. Вміє робити окремі її види.
Виявляє елементи професійної культури, прагнення і здатність до продуктивної творчої співпраці в колективі. В процесі роботи може припускатися окремих неточностей, які самостійно виправляє. Результат виконаної роботи відповідає діючим якісним і кількісним показникам. Дотримується правил охорони праці.
Додаток 5
Типові помилки та шляхи їх попередження
|
Типові помилки |
Причини виникнення |
Шляхи їх попередження |
На столовому посуді залишилися плями від води |
Тарілки не витерли відразу після миття |
Промити теплою водою, витерти та відполірувати |
|
|
|||
|
На столовому приладді відбитки пальців |
Пiд час сервіруваня офіціант невірно брав приладдя |
Відполірувати приладдя, розкладаючи тримати за вузьку частину ручки |
|
При складанні серветка погано тримає форму |
Погано накрохмалена серветка |
Краще накрохмалити серветку, добре розгладити |
|
На стіл до обіду поклали з правої сторони столовий та рибний ніж |
Порушили правила сервіровки столу |
При сервіровці стола до обіду викладається тільки столове приладдя ( ніж, виделка, ложка) |
|
На стіл до сніданку поставили рюмку для горілки та фужер для води |
Порушили правила сервіровки столу |
При сервіровці столу необхідно ставити тільки фужер для води |
|
Офіціант накрив стіл скатертиною, після чого поставив ікебану та набір для спецій |
Порушили правила сервіровки столу. На початку сервірування виставили ікебану та набір для спецій |
Ікебану та набір для спецій потрібно виставляти у кінці сервірування |
|
Під час обслуговування офіціант подав страву з лівої сторони, а прибрав з правої. |
Порушили правила подавання страв. |
При обслуговуванні відвідувачів страву завжди подають з правої сторони, а прибирають з лівої. |
|
Під час обслуговування у відвідувача впав на підлогу ніж, після чого офіціант підняв брудний ніж, а потім приніс новий. |
Порушені правила прибирання столу |
Спочатку потрібно принести відвідувачу новий ніж, а потім прибрати з підлоги той ніж, який впав на підлогу |
|
При розрахунку з відвідувачем офіціант одразу подав рахунок |
Порушили правила розрахунку |
Спочатку потрібно запитати у відвідувача чи не бажає він замовити ще щось, а тільки потім розрахувати |
Література
1