Тема уроку: "Паразитичні безхребетні тварини".

Про матеріал

Урок на тему: "Паразитичні безхребетні тварини" до І розділу Різноманітність тварин.

У розробці висвітлено основні поняття теми, з'ясовано про особливості будови паразитів, пристосування їх до паразитичного способу життя, вироблена пам'ятка щодо необхідності дотримання правил особистої гігієни.

Перегляд файлу

       Зоологія. 7 клас. Тема І Різноманітність тварин.

        Урок: Паразитичні безхребетні тварини.

 

Мета уроку: встановити зв'язок між будовою та способом життя;

                      пристосування тварин до паразитизму; наводити приклади видів

                      тварин, що є паразитами та переносниками збудників хвороби

                      людини та  інших хребетних;

                      акцентувати увагу на необхідності дотримування правил

                      особистої гігієни для попередження зараження, виявляти

                      ціннісне ставлення до власного здоров’я.

Тип уроку:    Урок засвоєння нових знань.

 

                                            Хід уроку

І Актуалізація знань учнів. Мотивація навчання.

  1. Назвіть два способи живлення живих організмів. ( Автотрофи та гетеротрофи)
  2. Який спосіб живлення притаманний тваринам? (Гетеротрофний)
  3. Назвіть способи живлення, які вам відомі у тварин. (Хижаки, рослиноїдні, кровосисні, комахоїдні, всеїдні, паразити)
  4. Серед різноманітного живлення для тварин також як і для деяких рослин притаманний паразитизм.
  • Хто такі паразити?
  • Які бувають паразити?
  • Чи відбулися зміни у їх будові пов’язані з паразитичним способом життя?

Це і буде завданням нашого уроку.

ІІ Вивчення нового матеріалу.

Паразитизм  -  це біологічне явище такого співіснування організмів, за якого паразит харчується за рахунок хазяїна, завдаючи йому шкоди.

Яких ви знаєте тварин паразитів? Наведіть приклади.

Усіх паразитів поділяють на дві групи: зовнішні та внутрішні.

(учні висловлюють свої припущення щодо цього поділу)

Робим висновок: зовнішні (екзопаразити)– це ті, які паразитують на поверхні хазяїна, а внутрішні (ендопаразити) – проникають всередину хазяїна.

Завдання учням.

Робота з малюнками, таблицями, вологими препаратами.

Розгляньте уважно запропоновані об’єкти поділіть їх на дві групи:

паразити -  не паразити, а із переліку паразитів: на зовнішні та внутрішні.

(Дощовий черв’як, аскарида, бичачий ціп’як, комар, кліщ пасовищний, блоха, воша, п’явка, коростяний кліщ, корабельний черв’як, ставковик великий, клоп)

Розглянемо особливості будови екзопаразитів на прикладі воші людської та блохи собачої. Послухайте інформацію (аудіозапис, або відеоролик)

«Зовнішнім паразитам доводиться забезпечувати власну активність до дії умов зовнішнього середовища, бо організм хазяїна їх не захищає. Крім того, вони повинні мати пристосування для надійного закріплення на тілі хазяїна. Значною перевагою таких паразитів є відносна легкість поширення порівняно з внутрішніми паразитами. Вони можуть легко змінювати хазяїв під час зустрічі тварин одного виду.

Складаємо короткі характеристики тварин, що є зовнішніми паразитами.

Воші – невеликі безкрилі комахи, живляться кров’ю людини, можуть переносити збудників хвороби. Зараження вошами називається – педикульоз.

Блохи – невеликі безкрилі комахи з добре розвиненими стрибальними ногами. Вони живляться кров’ю людини та тварин і можуть переносити збудників хвороби таких як чума і туляремія.

Клопи – невеликі безкрилі комахи, які живляться кров’ю, тіло сплющене в спинно-черевному напрямку, представник блошиця постільна.

Які пристосування, на вашу думку, дозволяють цим паразитам вести такий спосіб життя?

(невеликі розміри, гачечки на кінцівках, особливості ротового апарату, відсутність крил, швидкість розмноження)

Внутрішні паразити.

Паразити людини та деяких  інших хребетних тварин яким доводиться забезпечувати власну стійкість до дії імунної системи та травних ферментів хазяїна. Тому в них по іншому відбувається пристосування до паразитизму всередині хазяїна.

(показ відеоролика про деякі паразитичні черви)

Завдання групам.

Група І          Печінковий сисун.

Група ІІ         Бичачий ціп’як

Група ІІІ         Ехінокок

Група ІV         Аскарида людська

Група V          Коростяний свербун

Складання характеристики за планом:

  1. Назва паразита.
  2. Де паразитує в організмі.
  3. Які пристосування до паразитизму має.
  4. Як розмножується та шляхи зараження.

Обговорення завдань кожної групи.

 

ІІІ Узагальнення знань та запис домашнього завдання.

  • Хто такі паразити?
  • Якими вони бувають?
  • Які ознаки паразитизму у різних представників?
  • Шляхи зараження на паразити?

Виробляємо пам’ятку: «Що необхідно знати та дотримуватися щоб запобігти зараженню гельмінтами»

  • Ветеринарний санітарний контроль за м’ясом на ринках.
  • Санітарний контроль за прибиранням населених пунктів.
  • Очищення водойм, захист їх від забруднення фекаліями.
  • Недопущення використання фекалій як добрив.
  • Систематичні медичні огляди для виявлення інвазій.
  • Правильна кулінарна обробка м’яса тварин та риби.
  • Боротьба з мухами.
  • Дотримання правил особистої гігієни.

Домашнє завдання.

Виписати терміни, які ви не зрозуміли.

Дайте відповіді на запитання:

Чому необхідно вести боротьбу з мухами?

Чи можна, на вашу думку, п’явку медичну та комара віднести до паразитів?

Відповіді обгрунтуйте.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
3 липня 2018
Переглядів
6735
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку