Урок проведено з використанням інтерактивних технологій. Зокрема використано такі прийоми:
Прийом «Приваблива мета»
Прийом « Практичність теорії»
Прийом «Мозковий штурм»
Прийом «Фантастична добавка».
Гра «Мікрофон»
Складання сенкану
Крім цього використано ІКТ.
УРОК ГЕОГРАФІЇ
у 6 класі
на тему:
Сьомка Р.І.- вчитель географії
ЗОШ І-ІІ ст. с.Жовтневе
Тема.ПОГОДА, ЇЇ ЕЛЕМЕНТИ, ТИПИ, ЗМІНА В ЧАСІ.
Мета: систематизувати знання учнів про атмосферні явища, сформувати в учнів основні поняття про погоду, її типи; розглянути взаємозв'язок між елементами і явищами погоди; поглибити навички учнів вести спостереження за погодою; розвивати вміння учнів самостійно робити висновки, розвивати мислення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, атласи, синоптична карта.календарі погоди , комп′ютерна презентація.
Опорні знання: атмосфера, температура повітря, атмосферний тиск, хмарність, опади, сила і напрямок вітру.
Базові знання: погода, типи погоди, прогноз погоди, метеорологія.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
(Комп′ютерна презентація. Слайд 1)
II. Мотивація навчальної та пізнавальної І діяльності
Прийом «Приваблива мета»
Вчитель. Перш ніж вийти з дому до школи , ви , мабуть , виглядаєте у вікно . Для чого? (Щоб дізнатися, що відбувається в природі сьогодні)
А що залежить від того, що ми і побачимо? (Залежить, як ми будемо одягнуті, коли підемо до школи)
Життя кожного із нас певною мірою залежить від погоди.Погоду необхідно знати працівникам сільського господарства, льтчикам та морякам та й кожному пересічному громадянину нашої країни.
Цікаво , якою буде погода завтра? У неділю? Влітку?.Зазвичай, намагаючись відповісти на це запитання, ми дивимось у небо , адже там, у повітряному океані, народжується погода.Немає нічого більш рухливого та мінливого , ніж повітря. Перш ніж вчені відкрили таємниці передбачення погоди, люди уважно стежили за небом, поведінкою тварин, станом рослин.
Відомий учений хімік Д.І.Менделєєв говорив «Атмосфера – велика лабораторія погоди»
(Комп′ютерна презентація. Слайд2)
«Екскурсію» до цієї лабораторії ви вже здійснювали неодноразово.Ви знаєте, де народжуються атмосферні опади, чому дме вітер, як змінюється атмосферний тиск та багато іншошо.Сьогодні ми з′ясуємо, як у цій лабораторії народжуєтиься погода, чому вона така мінлива та як її передбачити.
ІІІ.Сприйняття й осмислення нового матеріалу
Прийом «Фантастична добавка».
Вчитель. Діти! На нашу адресу надійшов лист. Дозвольте мені його вам зачитати.
Учитель читає лист. Добрий день, мої друзі шестикласники! Це звертається до вас пані Погода. Ви здивовані: звідки я знаю, що сьогодні Ви будете говорити про мене? У мене є син — він швидкий, невсидючий. Ви здивовані: хто він? Ні! Так, це Вітер. Ви хочете розгадати таємницю, чому я мінлива ?Хто допомагає творити в моїй лабораторії? Я впевнена, ви знаєте. Згадайте, коли ви посміхаєтесь, ваше обличчя стає милим, добрим. Коли посміхаюся я, навколо стає сонячно, вітерець ледь-ледь колише гілля дерев, теплом обвіває вас; коли ви плачете — сльози ллються з ваших очей, коли сумно мені — плачу я дощами, зливами. Я думаю, ви уже зрозуміли — хто мої помічники. Якщо ви їх запам 'ятали на попередніх уроках, то ви відкриєте сьогодні мої таємниці. А ми послухаємо вас тихенько, припавши до вікна. Удачі вам!
Ваша пані Погода!
Вчитель. То хто ж така ця пані Погода ? Що ж називають погодою?
Завдання. Працюємо в парах над поняттям. Прочитаємо в підручнику на с. 138, складаємо відповіді, записуємо. Зачитуємо.
Погода — це стан нижнього шару атмосфери в даний час і в даному місці.
( Слайд 3)
2. Показники погоди
Вчитель. Але стан погоди залежить від певних елементів. Про них у нас запитувала пані Погода. Які ж вони? Зараз ми з'ясуємо, чи були ви уважні на попередніх уроках. Назвіть, будь ласка, елементи погоди.
На дошці пише вчитель, а учні називають.
Елементи погоди
Слайд 4
Вчитель. Ну що ж, давайте згадаємо, що ви знаєте про них — елементів погоди і з'ясуємо, як ми впливаємо на матінку-природу.
Прийом «Мозковий штурм»
Як змінюється температура повітря з висотою?
Що таке атмосферний тиск? Від чого він залежить?
Що таке вологість? Від чого вона залежить?
Що таке хмарність?
Що таке вітер?
Що таке атмосферні опади? Які є види опадів?
3. Типи погоди.
Вчитель. Молодці. Добре знаєте елементи погоди.
Проблемне питання .Чи взаємопов′язані ці елементи?Як вони впливають на стан погоди?.
Учитель. Усі характеристики погоди тісно пов'язані між собою. Це можна довести простим прикладом. Літній ранок прохолодний і безвітряний. Зі сходом Сонця підвищується температура повітря, отже, будуть змінюватись атмосферний тиск і сила вітру, посилюватиметься випаровування, змінюючи вологість. На небі можуть з'явитись хмаринки, в деяких випадках провіщаючи дощ. Увечері температура знижується і разом з нею змінюються інші елементи погоди.
Якщо протягом декількох днів зберігається однакова погода, то її називають стійкою.
Характеризуючи погоду як жарку, теплу, холодну, ми говоримо про типи погоди.
Тип погоди — це узагальнена характеристика погоди, що включає відомості про середньодобові показники температури, стан хмарності, опади, наявність або відсутність вітру. (Слайд 5)
Прийом « Практичність теорії»
Користуючись календарем спостережень опишіть погоду вчорашнього і сьогодніщнього дня.
4.Служба погоди.
Вчитель.У кожній країні існує служба погоди. Це метеорологічні станції, які працюють за певною програмою.
Основи метеорології було закладено давньогрецьким ученим Аристотелем. Свою наукову працю про погоду він назвав «Метеорологією».
Завдання. Продовжуємо роботу в парах над поняттями. Прочитаємо в підручнику на с. 138, записуємо в зошит, отже, зачитаємо...
Наука, що вивчає зміни основних показників стану повітря, називається метеорологією.(Слайд 6 )
Чи є доповнення в довідковому бюро?
Метеорологія — в перекладі з грецької означає «наука небесних явищ».
Що називають метеорологічними станціями?
Подопомогу у визначенні поняття звернімось знову до довідкового бюро.
Довідкове бюро. Метеорологічні станції — спеціальні майданчики, де встановлені різноманітні прилади, за допомогою яких ведуться спостереження за погодою.
Цілодобово за станом погоди ведуть спостереження синоптики.
— Хто ж такі синоптики?
Завдання. Далі працюємо в парах над поняттями. Згадаємо за 5 клас та записуємо в зошити. Отже, озвучимо згадане.
Синоптики — це люди, які працюють на метеорологічних станціях. (Слайд 7)
— Просимо доповнення із довідкового бюро!
Довідкове бюро. Назва цієї професії перекладається з грецької, що в перекладі означає «здатний все оглянути».
Результати спостереження систематично передаються в зашифрованому вигляді за особливим міжнародним кодом у світові та регіональні метеорологічні центри. Там синоптики складають синоптичні карти.Синоптична карта складається кілька разів на добу. (Робота з атласом.)
Вчитель. Праобразом метеорологічної станції є наш шкільний метеомайданчик. Давайте згадаємо які прилади на ньому розміщені та що за допомогою них вимірюють. (Презентація Слайди 8, 9,10,11)
Що вимірюють цим приладом?
Для чого служить цей прилад?
Дя чого служать ці прилади?
Що вимірюють цим придадом?
5. Місцеві ознаки передбачення погоди.
Місцевими прикметами погоди називаються такі зміни метеорологічних елементів і явищ, які відбуваються в атмосфері і є провісниками зміни погоди або збереження її.
Місцеві прикмети дають змогу зробити прогноз погоди за кілька годин наперед (6-12 годин), іноді на добу.
Під час користування прикметами погоди треба керуватись такими правилами:
1. Ніколи не слід складати прогноз погоди лише за однією місцевою прикметою: треба обов'язково зробити кілька різнорідних спостережень і порівняти їх.
2. Якщо всі помічені прикмети дають узгоджені вказівки, то прогноз погоди має більшу ймовірність.
3. Якщо ж різні прикмети суперечать одна одній, то слід звертати увагу на те, які з них виражені різкіше, зокрема й на те, який прогноз узгоджується з найбільшою кількістю прикмет.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Випереджальне завдання «Народні прикмети, що віщують гарну і погану погоду».
Комп′ютерна презентація слайд 12
Прикмети погіршення погоди
Коли сонце заходить на заході, то видно смугу перистих хмар, які розходяться з однієї точки горизонту.
Вітер надвечір не стихає. А , навпаки. Посилюється. Сонце сідаєв суцільний шар перистих хмар.
Ластівки та стрижі літають низько над землею.
Слайд 13
Великі квітки латаття (вони знаходяться на поверхні води в досить глибоких водоймах) закриваються і в хмарну погоду перед дощем.
Квіточки червоної лучної конюшини згортаються ( в хмарні дні, перед дощем і вночі.
Перед настанням дощової погоди квіткові віночки чистотілу помітно никнуть.
Дим іде донизу або стелиться по землі. Зранку квітки кульбаби не розкриваються.
Слайд 14
Прикмети поліпшення погоди
В улоговинах, низовинних місцях увечері і вночі збирається низовий туман, який розходиться після сходу сонця.
Після заходу сонця при цілком ясному небі на заході довго видно сріблясте сяйво без будь-яких різких меж.
Презентація сдайд 15
Ластівки і стрижі літають високо над землею
Ранок ясний. Назустріч сонцю широко розкриваються віночки польової березки.
Дим піднімається вгору
2. Складання сенкану «Погода»
Завдання. Скласти сенкан до слова, яке позначає тему.
Перший рядок — слово, яке позначає тему (іменник).
Другий рядок — опис теми, який |складається з двох слів (два прикметники).
|Тертій рядок — називає дію, пов'язану з темою (три дієслова).
Четвертий рядок — речення з чотирьох слів, що висловлює основну думку теми.
П'ятий рядок — одне слово — іменник, синонім до першого слова (у ньому висловлюється сутність теми, ніби підбивається підсумок
3. Твір-мініатюруа «Мій емоційний стан у зв'язку з різною погодою»
Мій настрій дуже подібний до погоди — такий же мінливий і, буває, примхливий. Коли я впевнена в собі і спокійна, перед моїми очима постають вечірні сутінки і захід сонця. Коли мені весело — здається, що це саме сонечко посміхається до мене.
А от коли відчуваю розчарування, я стаю колючою, мов крижинка. Моя злість — це літня гроза, що випадає зливовим дощем чи градом, але дуже швидко минає. І тоді на зміну їй приходять сумніви і невпевненість — ніби я іду в ожеледицю вулицею. Коли ж у мене настрій
мрійливий, то це пухнастий, лапатий сніг, що легко, елегантно і красиво падає на землю.
У. Підсумки уроку
Гра «Мікрофон» Що нового я дізнався..
VI. Домашнє завдання
1 Опрацювати відповідний параграф. • Обробити спостереження за погодою у січні місяці. Побудувати: а) графік температур; б) розу вітрів.
2.Виписати в зошит шість народних прикмет передбачення погоди: для дівчаток — покращення погоди; для хлопчиків — прикмети погіршення погоди.