Тема уроку. ПОГОДА, ЇЇ ЕЛЕМЕНТИ, ТИПИ, ЗМІНА В ЧАСІ.

Про матеріал

Урок проведено з використанням інтерактивних технологій. Зокрема використано такі прийоми:

Прийом «Приваблива мета»

Прийом « Практичність теорії»

Прийом «Мозковий штурм»

Прийом «Фантастична добавка».

Гра «Мікрофон»

Складання сенкану

Крім цього використано ІКТ.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

УРОК ГЕОГРАФІЇ

у 6 класі

на тему:

 

 

Сьомка Р.І.- вчитель географії

ЗОШ І-ІІ ст. с.Жовтневе

Описание: 37.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема.ПОГОДА,  ЇЇ  ЕЛЕМЕНТИ, ТИПИ, ЗМІНА В ЧАСІ.

 

Мета: систематизувати знання учнів про атмосферні явища, сформувати в учнів основні поняття про пого­ду, її типи; розглянути взаємозв'язок між елементами і явищами погоди; поглибити навички учнів вести спо­стереження за погодою; розвивати вміння учнів само­стійно робити висновки, розвивати мислення.

 

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, атласи, синоптична карта.календарі погоди , комп′ютерна презентація.

Опорні знання: атмосфера, температура повітря, атмосферний тиск, хмарність, опади, сила і напрямок вітру.

Базові знання: погода, типи погоди, прогноз погоди, метеорологія.

 

ХІД УРОКУ

I.   Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

(Комп′ютерна презентація. Слайд 1)

II.  Мотивація навчальної та пізнавальної І діяльності

 

 Прийом «Приваблива мета»

 Вчитель. Перш ніж вийти з дому до школи , ви , мабуть , виглядаєте у вікно . Для чого? (Щоб дізнатися, що відбувається в природі сьогодні)

 А що залежить від того, що ми і побачимо? (Залежить, як ми будемо одягнуті, коли підемо до школи)

Життя кожного із нас певною мірою залежить від по­годи.Погоду необхідно знати працівникам сільського господарства, льтчикам та морякам та й кожному пересічному громадянину нашої країни.

 Цікаво , якою буде погода завтра? У неділю? Влітку?.Зазвичай, намагаючись відповісти на це запитання, ми дивимось у небо , адже там, у повітряному океані, народжується погода.Немає нічого більш рухливого та мінливого , ніж повітря. Перш  ніж вчені відкрили таємниці передбачення погоди, люди уважно стежили за небом, поведінкою тварин, станом рослин.

 Відомий учений хімік Д.І.Менделєєв говорив «Атмосфера – велика лабораторія погоди»

(Комп′ютерна презентація. Слайд2)

     

«Екскурсію» до цієї лабораторії ви вже здійснювали неодноразово.Ви знаєте, де народжуються атмосферні опади, чому дме вітер, як змінюється атмосферний тиск та багато іншошо.Сьогодні ми з′ясуємо, як у цій лабораторії народжуєтиься погода, чому вона така мінлива та як її передбачити.

 

ІІІ.Сприйняття й осмислення нового матеріалу

 

  1. Погода

 Прийом «Фантастична добавка».

Вчитель. Діти! На нашу адресу надійшов лист. Дозвольте мені його вам зачитати.

 

Учитель читає лист. Добрий день, мої друзі шестиклас­ники! Це звертається до вас пані Погода. Ви здивовані: звідки я знаю, що сьогодні Ви будете говорити про мене? У мене є син він швидкий, невсидючий. Ви здивовані: хто він? Ні! Так, це Вітер. Ви хочете розгадати таємни­цю, чому я мінлива ?Хто допомагає творити в моїй лабо­раторії? Я впевнена, ви знаєте. Згадайте, коли ви посмі­хаєтесь, ваше обличчя стає милим, добрим. Коли посмі­хаюся я, навколо стає сонячно, вітерець ледь-ледь колише гілля дерев, теплом обвіває вас; коли ви плачете — сльози ллються з ваших очей, коли сумно мені плачу я доща­ми, зливами. Я думаю, ви уже зрозуміли хто мої поміч­ники. Якщо ви їх запам 'ятали на попередніх уроках, то ви відкриєте сьогодні мої таємниці. А ми послухаємо вас тихенько, припавши до вікна. Удачі вам!

Ваша пані Погода!

 Вчитель.  То хто ж така ця пані Погода ? Що ж називають погодою?

Завдання. Працюємо в парах над поняттям. Прочитаємо в підручни­ку на с. 138, складаємо відповіді, за­писуємо. Зачитуємо.

Погода — це стан нижнього шару атмосфери в даний час і в даному місці.

  ( Слайд 3)

2. Показники погоди

Вчитель. Але стан погоди залежить від певних елементів. Про них у нас запитувала пані Погода. Які ж вони? Зараз ми з'ясуємо, чи були ви уважні на по­передніх уроках. Назвіть, будь ласка, елементи погоди.

На дошці пише вчитель, а учні називають.

Елементи погоди

 Слайд 4

Вчитель. Ну що ж, давайте згадаємо, що ви знаєте про них — елементів погоди і з'ясуємо, як ми впливаємо на матінку-природу.

 

Прийом «Мозковий штурм»

Як змінюється температура повітря з висотою?

Що таке атмосферний тиск? Від чого він залежить?

Що таке вологість? Від чого вона залежить?

Що таке хмарність?

Що таке вітер?

Що таке атмосферні опади? Які є види опадів?

 

3. Типи  погоди.

 

Вчитель. Молодці. Добре знаєте елементи погоди.

 Проблемне питання .Чи взаємопов′язані ці елементи?Як вони впливають на стан погоди?.

 

Учитель. Усі характеристики погоди тісно пов'яза­ні між собою. Це можна довести простим прикладом. Літній ранок прохолодний і безвітряний. Зі сходом Сонця підвищується температура повітря, отже, будуть змінюватись атмосферний тиск і сила вітру, посилюва­тиметься випаровування, змінюючи вологість. На небі можуть з'явитись хмаринки, в деяких випадках прові­щаючи дощ. Увечері температура знижується і разом з нею змінюються інші елементи погоди.

Якщо протягом декількох днів зберігається однакова погода, то її називають стійкою.

Характеризуючи погоду як жарку, теплу, холодну, ми говоримо про типи погоди.

Тип погоди — це узагальнена характеристика погоди, що включає відомості про середньодобові показники температури, стан хмарності, опади, наявність або відсутність вітру.  (Слайд 5)

Прийом  « Практичність теорії»

Користуючись календарем спостережень опишіть погоду вчорашнього і сьогодніщнього дня.

 

4.Служба погоди.

Вчитель.У кожній країні існує служба погоди. Це метеорологіч­ні станції, які працюють за певною програмою.

Основи метеорології було закладено давньогрецьким ученим Аристотелем. Свою наукову працю про погоду він назвав «Метеорологією».

 

Завдання. Продовжуємо роботу в парах над поняттями. Прочитає­мо в підручнику на с. 138, записує­мо в зошит, отже, зачитаємо...

Наука, що вивчає зміни основних показників стану повітря, назива­ється метеорологією.(Слайд 6 )

Чи є доповнення в довідково­му бюро?

Метеорологія — в перекладі з грецької означає «наука небес­них явищ».

Що називають метеорологічними станціями?

Подопомогу у визначенні понят­тя звернімось знову до довідково­го бюро.

Довідкове бюро. Метеороло­гічні станції — спеціальні майдан­чики, де встановлені різноманітні прилади, за допомогою яких ведуться спостереження за погодою.

Цілодобово за  станом погоди ведуть спосте­реження синоптики.

   Хто ж такі синоптики?

Завдання. Далі працюємо в парах над поняттями. Згадаємо за 5 клас та записуємо в зошити. Отже, озву­чимо згадане.

Синоптики — це люди, які працю­ють на метеорологічних станціях. (Слайд 7)

  Просимо доповнення із довідко­вого бюро!

Довідкове бюро. Назва цієї професії перекладається з грець­кої, що в перекладі означає «здат­ний все оглянути».

Результати спостереження систематично передаються в зашифрованому вигляді за особливим міжнародним кодом у світові та регіональні метеорологічні центри.  Там синоптики складають  синоптичні карти.Синоптична карта складається кілька разів на добу. (Робота з атласом.)

 

Вчитель. Праобразом метеорологічної станції є наш шкільний метеомайданчик. Давайте згадаємо які прилади на ньому розміщені та що за допомогою них вимірюють. (Презентація  Слайди 8, 9,10,11)

Що вимірюють цим приладом?

 

 

Для чого служить цей прилад?

Дя чого служать ці прилади?

 

 

Що вимірюють цим придадом?

 

5. Місцеві ознаки передбачення погоди.

Місцевими прикметами погоди називаються такі змі­ни метеорологічних елементів і явищ, які відбувають­ся в атмосфері і є провісниками зміни погоди або збе­реження її.

Місцеві прикмети дають змогу зробити прогноз погоди за кілька годин наперед (6-12 годин), іноді на добу.

Під час користування прикметами погоди треба керу­ватись такими правилами:

1. Ніколи не слід складати прогноз погоди лише за од­нією місцевою прикметою: треба обов'язково зробити кілька різнорідних спостережень і порівняти їх.

2. Якщо всі помічені прикмети дають узгоджені вказів­ки, то прогноз погоди має більшу ймовірність.

3.    Якщо ж різні прикмети суперечать одна одній, то слід звертати увагу на те, які з них виражені різкіше, зокрема й на те, який прогноз узгоджується з найбіль­шою кількістю прикмет.

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

  Випереджальне завдання «Народні прикмети, що віщують гарну і погану погоду».

 

Комп′ютерна презентація слайд 12

 

Прикмети погіршення погоди

Коли сонце заходить на заході, то видно смугу перистих хмар, які розходяться з однієї точки горизонту.

 

Вітер надвечір не стихає. А , навпаки. Посилюється. Сонце сідаєв суцільний шар перистих хмар.

 

Ластівки та стрижі літають низько над землею.

 

 

Слайд 13

 

Великі квітки латаття (вони знаходяться на поверхні води в досить глибоких водоймах) закриваються і в хмарну погоду перед дощем.

 

Квіточки червоної лучної конюшини згортаються ( в хмарні дні, перед дощем і вночі.

 

Перед настанням дощової погоди квіткові віночки чи­стотілу помітно никнуть.

 

 Дим іде донизу або стелиться по землі. Зранку квітки кульбаби не розкриваються.

 

 

 

Слайд 14

Прикмети поліпшення погоди

 

В улоговинах, низовинних місцях увечері і вночі зби­рається низовий туман, який розходиться після схо­ду сонця.

 

Після заходу сонця при цілком ясному небі на захо­ді довго видно сріблясте сяйво без будь-яких різких меж.

 

Презентація сдайд 15

 

Ластівки і стрижі літають високо над землею

Ранок ясний. Назустріч сонцю широко розкриваються віночки польової березки.

Дим піднімається вгору

 

 

 

2. Складання сенкану «Погода»

Завдання. Скласти сенкан до слова, яке позначає тему.

Перший рядок — слово, яке позна­чає тему (іменник).

 Другий рядок — опис теми, який |складається з двох слів (два прикметники).

|Тертій рядок — називає дію, пов'я­зану з темою (три дієслова).

Четвертий рядок — речення з чо­тирьох слів, що висловлює основну думку теми.

П'ятий рядок — одне слово — імен­ник, синонім до першого слова (у ньому висловлюється сутність теми, ніби підбивається підсумок

3. Твір-мініатюруа  «Мій емоційний стан у зв'язку з різною погодою»

Мій настрій дуже подібний до по­годи — такий же мінливий і, бу­ває, примхливий. Коли я впевнена в собі і спокійна, перед моїми очи­ма постають вечірні сутінки і захід сонця. Коли мені весело — здаєть­ся, що це саме сонечко посміхаєть­ся до мене.

А от коли відчуваю розчарування, я стаю колючою, мов крижинка. Моя злість — це літня гроза, що випадає зливовим дощем чи гра­дом, але дуже швидко минає. І тоді на зміну їй приходять сумніви і не­впевненість — ніби я іду в ожеледи­цю вулицею. Коли ж у мене настрій

мрійливий, то це пухнастий, лапа­тий сніг, що легко, елегантно і кра­сиво падає на землю.

  У.  Підсумки уроку

 

 Гра «Мікрофон» Що нового я дізнався..

 

 

VI.     Домашнє завдання

1  Опрацювати відповідний параграф. •  Обробити спостереження за погодою у січні місяці. Побудувати: а) графік температур; б) розу вітрів.

 

2.Виписати в зошит шість народних прикмет передбачення погоди: для дівчаток — покращення погоди; для хлопчиків — прикмети погіршення погоди.

 

doc
Додано
9 березня 2018
Переглядів
4561
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку