Тема уроку: Рептилії. Різноманітність рептилій

Про матеріал
У зв’язку з активним перетворенням природи людиною виникає проблема охорони та збереження видового різноманіття плазунів. Рідкісні та зникаючі види заносять до Червоної книги. Укладають міжнародні договори, що беруть під охорону певні види чи групи плазунів (наприклад, морських черепах), а також забороняють вивозити й торгувати дикими тваринами. Якщо різні засоби охорони плазунів у природних умовах не дають помітних успіхів, тоді їх штучно розводять і випускають у звичне середовище мешкання (наприклад, морських черепах).
Перегляд файлу

Дата:______                                                                            Клас:_______

Тема уроку: Рептилії. Різноманітність рептилій

Мета: формування предметних компетентностей: розкрити особливості організації та процеси життєдіяльності плазунів, як справжніх наземних тварин; показати складність будови плазунів порівняно із земноводними; розглянути різноманітність рептилій, риси пристосованості їх до різних середовищ та способів життя, з’ясувати роль рептилій в природі та значення в житті людини;

формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, математична компетентність.

Тип уроку: формування компетентностей

Форми і методи роботи: а) словесні: фронтальна бесіда, індивідуальна робота з тестовими завданнями, взаємоперевірка, групова робота з дидактичним матеріалом, розповідь; б)  наочні: демонстрація малюнків, карток

Основні поняття: плазуни, рептилії, лускаті, крокодили, черепахи.

Міжпредметні зв'язки: екологія, географія, інформатика

Обладнання та матеріали: малюнки, картки, таблиці, які ілюструють будову та процеси життєдіяльності плазунів, презентація «Плазуни» , відеоматеріал до уроку «Різноманітність плазунів. Значення в природі та житті людини». «Цікаві факти про плазунів» мультимедія.

Наскрізні лінії:

Здоров’я та безпека

Екологічна безпека та сталий розвиток

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Девізом нашого уроку є такі слова: «Почую – не забуду, побачу – запам’ятаю, зроблю – зрозумію»

(Клас розподілено на 4 групи: змії, крокодили, черепахи, хамелеони).

ІІ. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми й мети

У хаті зачинилася, 
Тихенько причаїлася, 
Та сидить німа від страху. 
Ви впізнали? (Черепаха) 

По траві повзла змія.
Налякався добре я.
Від гадюки біг чимдуж,
А то виявився …(Вуж)

 

Швидко бігаю в траві, 
Спробуй ти мене злови! 
Міцно хвостик мій тримай,

Та втечу я, так і знай. 
Я тваринка непроста –
Проживу і без хвоста. (Ящірка) (1хв.)

Відео-фрагмент до уроку (рептилії) (1.30 хв.)

  1. Гра-презентація «Різноманітність тварин: Риби, Амфібії, Рептилії»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Повторення будови тіла рептилій. Пояснення вчителя.

  1. Розподіли твердження по групах. У вас на партах знаходиться перелік тверджень. Уважно прочитайте їх і запишіть номер твердження у відповідну колонку в зошиті. На роботу дається 2 хв.

земноводні

плазуни

2,5,7,9, 13 

1,3,4,6,8, 10,11,12

1. Шкіра суха, без залоз.

2. Шкіра волога, є залози.

3. Є рогові луски на шкірі.

4. Є грудна клітка.

5. Грудна клітка відсутня.

6.  Поява шиї.

7. Серце трикамерне.

8. Серце трикамерне з неповною перегородкою.

9. Дихання – шкірне і легеневе.

10. Дихання- легеневе.

11. Яйця містять велику кількість поживних речовин – жовтка.

12. Розмножуються переважно на суші.

13. Розмножуються переважно у воді. Взаємоперевірка робіт (1.30 хв.)

IV. Вивчення нового  матеріалу

3) Ознаки будови та особливості способу життя рептилій. Пристосування до середовища існування. Відеоматеріал до уроку (6 хв.30)

4)Прийом «Світлофор» (1.30 хв.)

Вчитель озвучує твердження, а учні в разі згоди з ним  піднімають зелені картки; якщо вважають, що твердження неправильне – червоні.

  1.               Тіло рептилій має голову, тулуб, хвіст та чітко виражену шию. (зелена картка)
  2.               Переважна більшість розмножується відкладанням яєць, які мають великий запас поживних речовин. (зелена картка)
  3.               Розмноження відбувається у воді. (червона картка)
  4.               Кінцівки рептилій розташовані з боків тулуба. (зелена картка)
  5.               Покриви тіла рептилій завжди зволожені, бо шкіра має слизові залози. (червона картка)
  6.               Покриви тіла представлені роговими лусками, щитками, пластинками. (зелена картка)
  7.               Рептилії не здатні підтримувати постійну температуру тіла. (зелена картка)
  8.               Рептилії мають непрямий розвиток. (червона картка)
  9.               Рептилії час від часу скидають верхній покрив тіла (линяють). (зелена картка)
  10.          Активні протягом всього року. (червона картка)
  11.          Для всіх рептилій характерне легеневе дихання. (зелена картка)
  12.          Яйця рептилій мають додаткові захисні оболонки. (зелена картка)

Фізкультхвилинка (2хв)

5) Картки: «Відділи хребта», «Опорно-рухова система», «Травна система», «Різноманітність рептилій» (5-6 хв)

6) Цікавинки із життя рептилій (повідомлення учнів) (5хв)

5. Р’язування головоломки

Скласти якнайбільше слів з теми. Використовуючи запропоновані склади .

лус

ту

пла

ге

ле

ре

клоа

ске

це

зи

ка

зу

луб

сер

нир

не

ге

па

лет

ля

че

ра

ні

ція

мів

ни

ки

хи

(Відповідь. Плазуни,тулуб,скелет, клоака,нирки,черепаха,луска, зимівля,регенерація...) (5 хв.)

  1. Гексагон (3-5 хв.) в зошит

VI. Узагальнення і систематизація знань

      Як бачимо, плазуни – цікава і красива частинка нашої природи. Не знищуйте їх, не виловлюйте і не тримайте вдома чи то заради забави, чи то для спостереження, чи навіть для дослідження. Відірвані від природи тварини мучаться й гинуть, адже забезпечити потрібні їм умови життя дуже важко. Спостерігайте за ними в природі, фотографуйте, і,  звичайно, захоплюйтеся, дивуйтеся цій загадці природи. Рептилії  приносять людям чималу користь. Тож давайте  милосердно ставитись до плазунів, адже вони не вимагають від людини нічого, крім природного права на життя. 

Роль плазунів у природі та житті людини.

Плазуни слугують поживою різним тваринам (зокрема, певним видам птахів і ссавців). Деякі види плазунів (змій, черепах, крокодилів), а також їхні яйця споживає в їжу людина. Більшість лускатих корисна, бо змії знищують велику кількість гризунів – шкідників сільського господарства, а ящірки – шкідливих комах.

Іноді люди стають жертвами отруйних змій унаслідок необережного поводження з ними.

Якщо вас або вашого товариша вкусила отруйна змія, слід негайно звернутися до лікаря, щоб ввести протиотрутну сироватку.

Водночас отруту змій широко використовують у медицині для виготовлення різноманітних ліків. Для отримання зміїної отрути створюють спеціальні заклади, де утримують відловлених у природі змій.

Охорона плазунів

У зв’язку з активним перетворенням природи людиною виникає проблема охорони та збереження видового різноманіття плазунів. Рідкісні та зникаючі види заносять до Червоної книги. Укладають міжнародні договори, що беруть під охорону певні види чи групи плазунів (наприклад, морських черепах), а також забороняють вивозити й торгувати дикими тваринами. Якщо різні засоби охорони плазунів у природних умовах не дають помітних успіхів, тоді їх штучно розводять і випускають у звичне середовище мешкання (наприклад, морських черепах).

«Хто я »

1) Ящірка, завдовжки 3 метри  (комодський варан)

2) найбільша у світі змія (анаконда)

3) плаче, коли їсть свою жертву (крокодил)

6) живе більше 150 років  (черепаха)

9) Має струнке, видовжене тіло, швидко бігає, « дарує» хвіст  (ящірка)

10) Повіки прирослі й прозорі, тому має незмивний погляд  (змія)

11) Неотруйна змія, з двома жовтими плямами на голові  (вуж)

12) Тварина, здатна змінювати забарвлення своєї шкіри, уподібнюючи його до кольорів тієї місцевості, де їй потрібно залишитись непомітною  (хамелеон)

13) Найбільша серед черепах, довжина панцира до 2 м, важить приблизно 600 кг  (слонова черепаха)

14) Змія, яка має « капюшон» із своєрідним малюнком ( очкова кобра )

5) Тварина, яка вміє відкидати хвоста  ( ящірка )

11) Душить свою здобич, обвиваючись кільцями у кілька витків  ( удав )

Підсумок  уроку

  1. Прийом  «Фантаст».

 Які зміни відбулися б на планеті, якби зникли всі рептилії? (2-3хв.)

Рефлексія: ваші враження (аплодуємо)

Домашнє завдання: Повторити § 19. Виконати в зошиті творче завдання стр.83 (підручник).

docx
Додано
19 квітня 2023
Переглядів
241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку