Тема уроку: "СПІВІСНУВАННЯ ОРГАНІЗМІВ В УГРУПОВАННЯХ. ВПЛИВ ЛЮДИНИ ТА ЇЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ОРГАНІЗМИ. ЕКОЛОГІЧНА ЕТИКА."

Про матеріал
До уваги педагогів пропонується методична розробка уроку біології у 7 класі на тему: «Співіснування організмів в угрупованнях. вплив людини та її діяльності на організми. Екологічна етика». В ній раціонально поєднані різні форми та методи навчання учнів, що дозволяють цікаво та ефективно провести урок.
Перегляд файлу

Тема: СПІВІСНУВАННЯ ОРГАНІЗМІВ В УГРУПОВАННЯХ. ВПЛИВ ЛЮДИНИ ТА ЇЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ОРГАНІЗМИ. ЕКОЛОГІЧНА ЕТИКА.

Цілі:формування ключових компетентностей:

  • Основні компетентності у природничих науках;
  • Спілкування державною мовою;
  • Уміння вчитися впродовж життя;
  • Екологічна  грамотність  і здорове  життя;

формування предметних компетенцій:

 сформувати уявлення про співіснування організмів в угрупованнях; розглянути вплив людини та її діяльності на живі організми; розвивати екологічне мислення та виховувати екологічну культуру.

Наскрізні змістовні лінії « Екологічна  безпека  та  сталий  розвиток », «Громадянська відповідальність»

Основні поняття: симбіоз, мутуалізм, коменсалізм, конкуренція, паразитизм, хижацтво, екологічна етика, раціональне природокористування.

Обладнання і матеріали: підручник  Біологія : підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л.І. Остапченко [та ін.]. - Київ : Генеза, 2015., дидактичні картки, фото взаємодії тварин.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

Епіграф уроку:

«Природа – такий же унікум, як картина Рафаеля.

 Знищити її легко, відновити неможливо.
І.П. Бородін

 

І.Організаційний момент та психологічне налаштування учнів.

Учні,  заходячи до класу, обирають кольорові жетони.

  • Діти, який сьогодні чудовий день!  Посміхніться один одному і налаштуйтеся на роботу.

ІІ. Актуалізація наявного навчального досвіду.

  1. Вправа «Встановити  відповідність» 

Завдання: Встановити відповідність між компонентами екосистеми та організмами:

1 - продуценти                       2 - консументи                   3 – редуценти

І варіант

А

Б

В

Г

Д

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcROZL26ZkOHLUHpPzM31TDvBC7aHYZY0WEMsdJ5GzUYpFuSJJ0V

C:\Users\INTEL\Documents\урок ланцюги\98956594-859.jpg

Картинки по запросу фото грифа птицы

C:\Users\INTEL\Documents\урок ланцюги\загружено (2).jpg

C:\Users\INTEL\Documents\урок ланцюги\рак.jpg

ІІ варіант

А

Б

В

Г

Д

Картинки по запросу фото жука гнойовика

C:\Users\INTEL\Documents\урок ланцюги\загружено (1).jpg

C:\Users\INTEL\Documents\урок ланцюги\images.jpg

C:\Users\INTEL\Documents\урок ланцюги\56c0165145087_1455429201.jpg

C:\Users\INTEL\Documents\урок ланцюги\загружено (3).jpg

 

2.Вправа «Ланцюги живлення» .

Завдання:  Створити систему харчового ланцюга з даних представників.

І варіант - https://learningapps.org/display?v=p39sawuva19

ІІ варіант - https://learningapps.org/display?v=p5noa75u519

3.Вправа «Встав пропущене слово».

Сукупність умов, у яких мешкають організми різних видів і з якими вони безпосередньо взаємодіють, називають…Кожен вид займає в екосистемі свою …Компоненти екосистем взаємопов’язані між собою різними типами … Завдяки ним формуються … живлення. Переплітаючись, вони  формують … екосистеми.

           Повідомлення теми  уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Завдання. Перегляньте  фото взаємодії тварин  та  прокоментуйте  їх            ( слайди 1, 2, 3, 4, 5).  ( Діти  приходять  до  висновку , що  існують  різні  види  взаємозв’язків між  організмами  в  угрупованнях  та   визначають тему та мету  уроку ).

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Повідомлення епіграфу уроку.  

  1. Розповідь вчителя з елементами бесіди  та створення схеми.

Створення  схеми « Зв’язки між організмами в угрупованнях»

 Зв’язки між організмами в угрупованнях

 

              Внутрішньовидові                                      Міжвидові

 

Мутуалізм

Конкуренція

Хижацтво

Паразитизм

 Коменсалізм

  1. Вправа «Ажурна пилка».

(групова робота, учні об’єдналися в групи відповідно до кольорів жетонів, нагадування про правила роботи в групі).

Завдання І групі. Опрацюйте матеріал підручника «Мутуалізм » та  заповніть  таблицю.

Завдання ІІ групі. Опрацюйте матеріал підручника «Конкуренція» та  заповніть  таблицю.

Завдання ІІІ групі. Опрацюйте матеріал підручника «Хижацтво» та  заповніть  таблицю.

Завдання ІV групі. Опрацюйте матеріал підручника «Паразитизм» та  заповніть  таблицю.

Завдання V групі. Опрацюйте матеріал підручника «Коменсалізм» та  заповніть  таблицю.

                                 Таблиця  для  заповнення.

Види  звязків між організмами

  Приклади

 

 

 

(Організація роботи:спочатку учні опрацьовують матеріал в «домашніх групах», потім розходяться по інших «кольорових групах», так щоб в кожній групі був представник із «домашньої»; після завершення роботи учні повертаються «додому» та діляться інформацією)

  1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
  • Як людина впливає на природне середовище?
  • Чи завжди вона веде свою діяльність раціонально?
  • Наведіть приклади раціонального (не погіршують стан природного середовища) і нераціонального ( погіршують стан природного середовища) природокористування.

Світова спільнота стурбована  негативним впливом людини на природу. Із цією метою багато країн світу (серед яких і Україна) приєдналися до Всесвітньої стратегії охорони природи. Її теоретичною базою є розуміння того, що стійкість окремих екосистем, а також усієї їх сукупності, визначається їхнім видовим різноманіттям. Отже, що більше видів входить до складу певної екосистеми, то вона стійкіша. Нині  гостро постало питання впровадження екологічної етики у людську свідомість. Людина має поважати права складових природи, її живих і неживих об’єктів, і бути готовою до обмеження власних прав. Тварини і рослини мають таке саме право на існування, як і сама людина. Головне завдання екологічної етики — збереження максимальної кількості видів організмів і ділянок дикої природи. При цьому людина має усвідомлювати, що вона від цього може й не отримати безпосередньої  користі для свого господарства.

Людина має змінити споживацьке ставлення до природи й набути відповідних моральних переконань.

V.Закріплення вивченого матеріалу.

  На прикладі відомої англійської приказки « Шукав цвях - загубив  черевик; шукав черевик - загубив коня; шукав коня  -  і сам зник; шукав наїзника - програли битву; програли битву - втратили королівство; і все  це через загублений цвях» створіть  схему  наслідків , які  будуть  після  зникнення з екосистеми…

І група -  джмелів ;  ІІ група  - жаб ;   ІІІ група -  горобців ;

ІV група – комарів;  V група – павуків.

Обговорення  результатів  роботи в групах.

VІ. Оцінювання та підсумки уроку.

Щоб жити, людина  повинна дихати, їсти, пити. На добу  їй  достатньо двох літрів води, двох кілограмів їжі і майже 25 кг повітря. Являючи собою частину природи, людина незмінно залежить від  її складових. Всього цього вона може не отримати, якщо знищить навіть деякі види організмів та забруднить навколишнє середовище.  Отже , саме  від  вас  залежить  що  ви  передасте  своїм  нащадкам – квітучий  сад  чи  пустелю.

VІІ. Рефлексія

  •     На уроці я дізнався що…
  •     Мені було цікаво (не цікаво) …
  •     Мені сподобалося (не сподобалося) ...

VІІ. Домашнє завдання .

Обовязкове для  опрацювання.

Опрацювати параграф 53 підручника та дати  відповіді на запитання , які знаходяться в кінці параграфа.

Завдання за  бажанням.

1. Знайти в інтернет джерелах приклади співіснування різних видів організмів.

2.Підготуйте матеріал про роль мухомора (мухи, гадюки) в екосистемах.

 

 

docx
Додано
1 серпня 2019
Переглядів
1557
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку