Громадянська освіта
Тема уроку: Як планувати і витрачати родинний бюджет.
“
Мета уроку:
ознайомити здобувачів освіти з основними аспектами економіки домогосподарства, розумінні ролі домогосподарства в суспільному виробництві та навичках ефективного управління ресурсами, формувати навички фінансової грамотності, виховувати розуміння необхідності дбайливого використання матеріальних і природних ресурсів, вміння заощаджувати і формувати фінансову подушку.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення уроку: практичне заняття
Наочність та обладнання: комп’ютер
Хід уроку
І. Організаційний момент
Організація уваги учнів. Перевірка підготовки учнів до уроку .
ІІ. Актуалізація
Гра “Ти-мені, я-тобі”
Очікувані запитання:
ІІІ. Мотивація
«Асоціації»
Здобувачам освіти пропонується поділитися своїми асоціаціями з поняттям сімейний бюджет.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель:
Давайте пригадаємо з вами поняття “бюджет”. Здобувачі освіти проговорюють, що таке бюджет. Клас об’єднується в групи, які отримують наступні запитання:
Створення 3 груп.
○ Кожна група представляє сім’ю з різними доходами та витратами.
○ Завдання 1 : створити сімейний бюджет, враховуючи доходи, витрати на житло, їжу, освіту, розваги тощо.
Родина А для групи 1:
○ Доходи: Середній рівень доходів, отримують заробітну плату та додаткові доходи від здачі в оренду нерухомості.
○ Витрати: Витрати на житло, їжу, освіту та розваги.
Очікувані результати:
Сімейний бюджет для родини А:
Доходи:
○ Заробітна плата: 15000
○ Додаткові доходи від оренди нерухомості: 10000
○ Загальний дохід: 25000
Витрати:
○ Житло: 5000
○ Їжа: 10000
○ Освіта: 5000
○ Розваги: 5000
○ Загальні витрати: 25000
Залишок (збереження): 0
Родина В для групи 2:
○ Доходи: Високий рівень доходів, працюють в сфері бізнесу та інвестують.
○ Витрати: Великі витрати на освіту дітей, подорожі, культурні заходи.
Очікувані результати:
● Доходи:
○ Прибуток від бізнесу: 150000$
○ Прибуток від інвестицій: 50000$
○ Додаткові доходи від оренди нерухомості: 10000$
○ Загальний дохід: 160000$
● Доходи: Високий рівень доходів, працюють в сфері бізнесу та інвестують.
● Витрати:
○ Житло: 25000 грн. (625$)
○ Їжа: 80000 грн. (2000$)
○ Освіта: 10000 $
○ Розваги: 10000 $
○ Заощадження або інвестиції 30000$
○ Розвиток бізнесу 157375$
Родина С для групи 3 :
○ Доходи: Низький рівень доходів, працюють на низькооплачуваних роботах.
○ Витрати: Обмежений бюджет, витрати на базові потреби (житло, їжа).
Доходи:
○ Заробітна плата: 10000 грн
○ Додаткові доходи: 1000 грн наприклад, додаткова робота
○ Загальний дохід: 11000 грн
Витрати:
○ Житло: 6000 грн (плата за оренду або комунальні послуги)
○ Їжа: 4000 грн (місячні витрати на продукти харчування)
○ Освіта: 500 грн (витрати на освітні матеріали або курси)
○ Транспортні витрати: 200 грн
○ Залишок (збереження): 300 грн (різниця між доходами та витратами)
Обговорення результатів. Кожна група представляє результат своєї роботи.
Вчитель:
Уявіть собі умовну ситуацію, що захворів один із членів родини. Що робити сім’ям, які не мають заощаджень?
Вчитель підводить дітей до думки про необхідність заощаджень коштів.
Розповідь вчителя:
Фінансова грамотність є ключовим фактором для досягнення фінансового добробуту. Вміння розуміти та ефективно управляти грошима допомагає кожній людині досягати матеріального благополуччя. Ось деякі аспекти фінансової грамотності:
1. Планування сімейного бюджету:
○ Грамотне управління витратами та доходами допомагає забезпечити фінансову стабільність.
○ Заощадження та інвестування допомагають примножити капітал.
2. Вибір джерел фінансування:
○ Розумний вибір кредитів та інших фінансових послуг допомагає уникнути зайвих витрат.
3. Фінансова безпека:
○ Знання про страхування та заходи фінансової безпеки допомагають уникнути ризиків.
Фінансова грамотність допомагає приймати розумні рішення, уникати помилок та досягати фінансового успіху.
Сімейний бюджет: це план та облік фактичних доходів та витрат на місяць або більший термін, який розробляє пара для керування своїми грошовими потоками. Туди вносяться всі джерела доходу, а також витрачені кошти, розподілені за категоріями витрат. Вести такий бюджет можна у таблиці або у спеціальному додатку. Для кожної пари бюджет сім’ї є унікальним та залежить від форм заробітку, потреб та цілей подружжя. Ось декілька правил формування сімейного бюджету:
Пам’ятайте, що грамотне планування сімейного бюджету допоможе вам краще управляти ресурсами та забезпечити фінансову стабільність вашої родини.
Ось декілька електронних програм для ведення сімейного бюджету, які можуть бути корисними:
Пам’ятайте, що структура бюджету може змінюватися відповідно до вашої сімейної ситуації. Головне - бути систематичним та відповідальним у веденні фінансів!
Завдання 2
Дослідження прав споживачів:.
Дослідити права споживачів щодо купівлі 1 група продуктів харчування
○ 2 група права споживачів у сфері послуг
○ 3 група права споживачів у житловій сфері
Завдання: заповнити декілька слайдів в презентації про права споживачів та розповісти про них однокласникам.
Для роботи над питаннями учитель рекомендує онлайн ресурс
держпродспоживслужби (офіційний державний ресурс).
https://dpss.gov.ua/zahist-prav-spozhivachiv.
Вчитель зазначає, що в роботі з інформацією важливо брати інформацію з офіційних ресурсів та джерел. (формування медіаграмотності)
Очікувані результати:
Права споживачів щодо купівлі продуктів харчування включають в себе ряд важливих факторів, які допомагають захистити споживачів від недобросовісних виробників і продавців та неналежної якості продуктів. Ось деякі ключові права:
1. Право на інформацію:
○ Споживачі мають право на чітку та достовірну інформацію про продукти харчування, включаючи склад, термін придатності, виробника та умови зберігання.
2. Право на безпеку:
○ Продукти харчування повинні бути безпечними для здоров’я споживачів.
○ Якщо продукт виявляється небезпечним, споживач має право на повернення грошей або обмін на безпечний продукт.
3. Право на якість:
○ Споживачі мають право на продукти відповідної якості.
○ Якщо продукт не відповідає заявленій якості, споживач може вимагати заміни або повернення грошей.
4. Право на відшкодування збитків:
○ Якщо споживач зазнав збитків через недоліки продукту, він має право на відшкодування.
5. Право на обізнаність:
○ Споживачі мають право на знання своїх прав та можливостей захисту.
Група 2.
Очікувані результати:
Права споживачів у сфері послуг:
1. Право на інформацію:
○ Споживачі мають право на чітку та достовірну інформацію про надані послуги.
○ Інформація повинна бути доступною та розміщеною відразу перед наданням послуги.
2. Право на якість послуг:
○ Споживачі мають право на якісні та безпечні послуги.
○ Якщо послуга не відповідає заявленій якості, споживач може вимагати її виправлення або повернення коштів.
3. Право на обізнаність:
○ Споживачі мають право на знання своїх прав та можливостей захисту.
○ Інформація про права споживачів повинна бути доступною та зрозумілою.
4. Право на відмову від послуги:
○ Споживачі можуть відмовитися від послуги, якщо вона не відповідає їхнім очікуванням або потребам.
5. Право на відшкодування збитків:
○ Якщо споживач зазнав збитків через недоліки послуги, він має право на відшкодування.
Група 3.
Очікувані результати:
Права споживачів у житлово-комунальних послуг є важливим аспектом захисту споживачів. Ось деякі ключові права:
1. Право на інформацію:
○ Споживачі мають право на чітку та достовірну інформацію про надані послуги.
○ Інформація повинна бути доступною та розміщеною відразу перед наданням послуги.
2. Право на якість послуг:
○ Споживачі мають право на якісні та безпечні послуги.
○ Якщо послуга не відповідає заявленій якості, споживач може вимагати її виправлення або повернення коштів.
3. Право на обізнаність:
○ Споживачі мають право на знання своїх прав та можливостей захисту.
4. Право на відмову від послуги:
○ Споживачі можуть відмовитися від послуги, якщо вона не відповідає їхнім очікуванням або потребам.
5. Право на відшкодування збитків:
○ Якщо споживач зазнав збитків через недоліки послуги, він має право на відшкодування.
Вчитель:
Важливо зауважити, що у разі порушення прав споживачів важливим є те, щоб кожен громадянин відстоював свої права, а не ігнорував порушення своїх прав.
V. Закріплення матеріалу
Вирішення практичних завдань для груп:
Завдання для групи 2: Ви купили мобільний телефон, але через декілька днів виявили, що він не працює належним чином. Продавець відмовляється обміняти його на новий або повернути гроші.
Очікувані результати:
Вирішення:
Завдання для групи 3:
Завдання: Ви звернулися до лікарні зі скаргами на неналежний лікарський прийом від медичного персоналу. Вас не вислухали, і ви відчуваєте, що ваші права були порушені.
Вирішення:
Завдання для групи 1: Ви отримали рахунок за комунальні послуги, але він містить неправильні показники лічильників. Ви перевірили показники та впевнені, що рахунок збільшений. Постачальник відмовляється виправити помилку.
Вирішення:
VІ. Підсумок уроку
“Мікрофон”
На уроці я: I. Дізнався: II. Зрозумів: III. Навчився:
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів
Проаналізувати досягнення здобувачів освіти, виставляючи відповідні оцінки групам.
VІІІ. Домашнє завдання учням пропонується розробити практичні завдання з приводу захисту прав споживачів.