Тема: Віднімання на основі правила віднімання числа від суми
Мета: актуалізувати зміст та теоретичну основу прийомів додавання і віднімання частинами, правило додавання суми до числа та правило віднімання суми від числа; ознайомити з правилом віднімання числа від суми, вчити застосовувати це правило в обчисленнях; формувати вміння порівнювати математичні вирази логічним способом; знаходити значення виразів за діями, розв'язувати задачі; розвивати логічне мислення; виховувати позитивне ставлення до уроку математики.
Обладнання: підручник, зайчик, конверти.
Хід уроку
I – Організаційний момент (9:20 – 9:21)
II – Мотивація навчально-пізнавальної діяльності (9:21 -9:23)
III – Актуалізація опорних знань (9:23 – 9:30)
Отже, давайте спробуємо прокоментувати розв'язання першого виразу. Записуй і коментуй будь ласка перший вираз.8+4=8+(2+2)=(8+2)+2=10+2=12
- Коментуй другий вираз. 11-3=11-(1+3)=(11-1)-3=10-3=7
- Молодці! Ось ми виконали 2 завдання від Зайчика.
- А зараз давайте виконаємо Завдання 2 на с.80 усно. Що нам необхідно зробити?
- Для того, щоб виконати це завдання нам необхідно пригадати деякі правила. Отож, хто пригадає, як додати суму до числа? як відняти суму від числа?
- Прокоментуй перший вираз будь ласка?...
6+(4+3)=(6+4)+3=10+3=13 12-(2+3)=(12-2)-3=10-3=7
(Коментар: щоб до числа 6 додати суму 4 і 3, достатньо до 6 додати перший доданок 4, одержимо 10, а потім до одержаного результату 10 додати другий доданок 3, буде 13.
Щоб від 12 відняти суму 2 і 3, достатньо від цього числа відняти перший доданок суми - число 2, одержимо 10, і від 10 віднімемо другий доданок суми: 10 - 3 = 7.)
IV – Повідомлення теми і мети уроку (9:30 – 9:31)
V – Ознайомлення з новим матеріалом
Тема: Віднімання на основі правила віднімання числа від суми
Мета: актуалізувати зміст та теоретичну основу прийомів додавання і віднімання частинами, правило додавання суми до числа та правило віднімання суми від числа; ознайомити з правилом віднімання числа від суми, вчити застосовувати це правило в обчисленнях; формувати вміння порівнювати математичні вирази логічним способом; знаходити значення виразів за діями, розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення; виховувати позитивне ставлення до уроку математики.
Обладнання: підручник, зайчик, конверти.
Хід уроку
I – Організаційний момент (9:20 – 9:21)
- Доброго дня! Мене звати Галина Олександрівна і сьогодні я проведу у вас урок з математики.
- Сьогодні на нас чекає багато роботи. Діти, усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Домовляємося з вами працювати старанно, не вигукувати з місця, а піднімати руки, щоб в кінці уроку можна було сказати, що ви всі молодці.
II – Мотивація навчально-пізнавальної діяльності (9:21 -9:23)
- На сьогоднішній урок до нас прийшов незвичайний лісовий гість. Що це за гість ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку, тож слухайте уважно.
Довгі вуха, куций хвіст, невеликий сам на зріст.
На городі побував, нам капусту попсував.
Довгі ноги - скік та скік...
Ми погнались, він утік…
- Ну що здогадались? (Заєць)
- Так, сьогодні до нас на урок завітав Зайчик – побігайчик. Він просить нас допомогти йому. Він приніс нам конверти у яких є багато цікавих завдань.
- Ви готові починати?
III – Актуалізація опорних знань (9:23 – 9:30)
- Отож, перше наше завдання повторити вже засвоєний матеріал.
- Отож, давайте спробуємо виконати деякі обчислення.
- 3+6=?9
- 8+2=?10
- До 8 + 5? Як потрібно розкласти доданок 5, щоб було простіше додати?
8 + (2+3)= (8+2)+3= 10+3=13
- Отож ми додаємо суму двох чисел до числа.
- Яке правило ми можемо використати при цьому? (щоб додати суму до числа, достатньо до цього числа додати спочатку один доданок, а потім до одержаного результату додати інший доданок)
- Від 12 відняти 5? 12-5= 12 – (2+3)= (12-2)-3= 10-3=7
- Яке правило ми можемо використати при цьому? (щоб відняти суму від числа, достатньо від цього числа відняти спочатку один доданок, а потім від одержаного результату відняти інший доданок)
- Від 13 відняти 5? Давайте спробуємо розкласти число13, так щоб один із його доданків був 5? (8 і 5)
- Як далі можемо віднімати? (13– 5 = (8+5) – 5= 8)
- Яке правило ми можемо використати? (якщо від суми двох доданків відняти один доданок, то залишиться інший доданок)
- Молодці! Ви впорались із першим завданням від нашого гостя.
- А зараз давайте поглянемо, яке ж наступне завдання приготував для нас Зайчик-Побігайчик. Він хоче, щоб ми виконали завдання під номером 1 у ваших підручниках. Отож, відкриваємо свої підручники на с. 80. Дивимось 1 завдання. Що нам необхідно зробити?
Отже, давайте спробуємо прокоментувати розв’язання першого виразу. Записуй і коментуй будь ласка перший вираз.8+4=8+(2+2)=(8+2)+2=10+2=12
- Коментуй другий вираз. 11-3=11-(1+3)=(11-1)-3=10-3=7
- Молодці! Ось ми виконали 2 завдання від Зайчика.
- А зараз давайте виконаємо Завдання 2 на с.80 усно. Що нам необхідно зробити?
- Для того, щоб виконати це завдання нам необхідно пригадати деякі правила. Отож, хто пригадає, як додати суму до числа? як відняти суму від числа?
- Прокоментуй перший вираз будь ласка?...
6+(4+3)=(6+4)+3=10+3=13 12-(2+3)=(12-2)-3=10-3=7
(Коментар: щоб до числа 6 додати суму 4 і 3, достатньо до 6 додати перший доданок 4, одержимо 10, а потім до одержаного результату 10 додати другий доданок 3, буде 13.
Щоб від 12 відняти суму 2 і 3, достатньо від цього числа відняти перший доданок суми - число 2, одержимо 10, і від 10 віднімемо другий доданок суми: 10 - 3 = 7.)
IV – Повідомлення теми і мети уроку (9:30 – 9:31)
- Молодці діти, ви досить добре вмієте додавати і віднімати частинами, а також вмієте додавати суму до числа і віднімати суму від числа.
- Сьогодні ми з вами будемо вчитися віднімати число від суми.
V – Ознайомлення з новим матеріалом
1.Фронтальна робота на дошці (9:31 – 9:34)
- Подивіться на дошку у нас є вираз. Наше завдання прокоментувати обчислення на основі взаємозв’язку дій додавання і віднімання.
- Що ви знаєте про число 14? Якою сумою його можна замінити (сумою зручних доданків 8 і 6)?
- Як можна міркувати при відніманні числа від суми? (учні коментують віднімання на підставі взаємозв’язку дій додавання і віднімання замінюючи зменшуване сумою зручних доданків) Зменшуване 14 подамо у вигляді суми зручних доданків, один з яких дорівнює від'ємнику: 8 і 6. . Якщо від суми 8 і 6 відняти другий доданок 6, то залишиться перший доданок 8.)
- Діти, але 14 – це двоцифрове число і його можна замінити сумою розрядних доданків, і віднімати число 6 від суми. (учні пояснюють розв’язання і роблять висновок про те, як відняти число від суми.)
- Давайте подивимось, 14 замінимо сумою розрядних доданків. Хто мені їх назве? (10+4) і віднімемо 6. Як ми можемо міркувати? (Від 10 – 6, отримаємо 4 і тоді додаємо ще 4 буде 8.)
Отож, давайте спробуємо сформулювати правило віднімання числа від суми.
Щоб відняти число від суми, достатньо його відняти від одного доданка й до одержаного результату додати інший доданок.
- Подивіться на правило у вашому посібнику на с.80. Перший раз прочитаю я, тож будьте уважні!
- А зараз давайте прочитаємо всі разом. Хто зможе повторити це правило? (деякі учні)
Молодці!
2.Завдання 3 з підручника (9:34 -9:36)
Отож наступне завдання від Зайчика-Побігайчика. Він хоче, щоб ми виконали 3 завдання у підручнику користуючись правилом.
Давайте спробуємо знайти значення виразів за допомогою цього правила .
- Молодці діти, ви справились із цим завданням. Уважно подивіться на дошку.
- Чи допоможуть нам попередні розв’язання, знайти значення цих виразів?
13-4 =
15-7 =
(діти починають розуміти що 13 = 10+3. Тож для того, щоб знайти значення цих виразів, потрібно виконати усі дії, що виконували у попередньому завданні)
- Замініть число 13 (15) сумою розрядних доданків? (10+3, 10+5)
Завдання 4 (з коментуванням) (9:36 -9:40)
- Молодці діти! А зараз наступне завдання від нашого гостя, він вам пропонує виконати завдання 4 з підручника.
- Що нам необхідно зробити? Отож, хто хоче прокоментувати перший вираз.
Молодці! Зайчик дуже задоволений вашою роботою на уроці.
Фізкультхвилинка (9:40 – 9:42)
- А зараз нам потрібно трішки відпочити. Робимо фізкультхвилинку.
Нахились уперед, нахились назад.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один, два, три, чотири – набираємося сили,
Нахились, повернись
І до друга посміхнись.
Руки вгору піднесіть.
Пальці швидко полічіть:
Ліворуч – 5, праворуч – 5,
Скільки разом? Як сказать?
Руки вгору піднесіть.
І почнемо всі лічить.
Скільки пальців на руці
Хором скажемо усі.
VI - Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 5 (9:42 – 9:45)
- Молодці діти, а нас чекають наступні завдання від нашого гостя, отож наступне наше завдання під номером 5.
- Дивимося 5 завдання у підручнику .
- Прочитайте вираз записаний праворуч, ліворуч.
- Що можна сказати про ці вирази? Що в них спільного?(однакове зменшуване) Що відмінного?(від’ємник)
- Як ця відмінність впливає на результат? (чим більший від’ємник, тим менший буде результат)
- Отож, зараз попрацюємо у парах. (ділю на варіанти)
- 1 варіант порівнює вирази у першому стовпчику, 2 варіант у другому. Далі обмінюєтесь результатами у парі і пояснюєте один одному, як порівнювали. Перша пара, яка виконала завдання тихенько піднімає руки.
- Готові! Розпочали.
- Давайте подивимось на перший вираз. Коментуй, як ти міркував.
- В кого не так? Другий…
- Із цим завданням ми теж впорались. Дивимось наступне завдання від Зайчика.
Завдання 6 (9:45 – 9:50)
- Нам необхідно виконати завдання 6 у підручнику. Що нам потрібно зробити?
До 1 виразу (до числа 11 додати суму чисел 10 і 6, від одержаного результату відняти ще 9)
- Що для початку нам потрібно зробити? (поставити дії)
- Яку дію ми виконаємо першою? (в дужках)
- Яку дію виконаємо другою? (далі йдуть дії в такому порядку, як вони записані - додавання)
- Останньою? (віднімання)
- Отже записуємо розв’язання, хто хоче коментувати?
До 2 виразу (до різниці чисел 14 і 7 додати різницю чисел 9 і 5)
- Отже яка перша дія? (в дужках)
- Друга дія (віднімання)
- Третя дія (додавання)
- Отже записуємо розв’язання, хто хоче коментувати?
Завдання 7 (9:50 – 9:57)
- І ще одне завдання від Зайчика. Нам необхідно виконати завдання під номером 7 у підручнику.
- Що нам необхідно зробити?
- Отож уважно слухайте.
- Перекажіть задачу.
- Назвіть умову, повторіть запитання. - Виділіть числові дані.
- Про кого йдеться в задачі? - Про кого запитується в задачі?
- Що достатньо знати, щоб дати відповідь на запитання задачі?(скільки акул і скатів разом, а крабів стільки ж) (Вчитель креслить схему.)
- У нас відомо в задачі скільки акул?(3) А скатів? (відомо 8)
- Якою арифметичною дією ми можемо дати відповідь на запитання задачі? (додавання) Учні записують розв'язання задачі в робочих зошитах.
3+8=11
Відповідь: 11 крабів живе в океанаріумі.
(учні записують запитання у зошит)
- Зверніть увагу на схему під рисунком.
- Що означає зелений відрізок? Червоний відрізок? Фіолетовий відрізок? Цілий відрізок, що складається з трьох частин?
Робота в парах:
- Ваше завдання в парах скласти задачу, якій відповідала б ось ця схема.
Розв’язок задачі, яку склали учні:
- Що достатньо знати, щоб відповісти на запитання задачі? (знати 3 числових значення)
- Отож, яку арифметичну дію ми застосуємо? (додавання) (учні записують розв’язання у зошит)
- Яке число не брало участі у розв’язанні задачі? Яким має бути запитання, щоб і це числове значення брало участь в розв’язанні? (Скільки всіх тварин разом)
VII – Підсумок уроку (9:57 – 10:00)
- Про що ви сьогодні дізналися на уроці?
- Як можна міркувати при віднімання числа від суми?
- Назвіть правило віднімання числа від суми?
Інтерактивна вправа «Незакінчені речення»
-Діти зараз я буду давати вам прапорець, той хто отримав прапорець повинен продовжити моє речення.
-Я знаю…
-Я вмію..
-Мені найбільше сподобалось…
VІII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 28 вкладки. Відкрийте щоденники і запишіть домашнє завдання.
- Отже, на уроці ми виконали всі завдання. Ви всі молодці, я дуже дякую вам за хорошу роботу. Сьогодні я задоволена вашою роботою на уроці. До побачення!
Додаткове завдання :
Завдання 8
Порівняйте перше число і результат. Що можна сказати про різницю між ними? На скільки одиниць перше число більше за друге?
Отож оскільки ці числа знаходяться дуже близько в натуральному ряді, то можна припустити що тут виконується дія і додавання і віднімання. Для того щоб це дізнатися, то можна випробувати один –два варіанти.
1