Автор Коломаров Володимир Ілліч
Посада вчитель англійської мови
Місце роботи Вільногірська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №4
Назва роботи Тема «Рішення конфліктів» на уроках англійської мови.
Обсяг роботи 23 сторінки
Анотація В роботі показано важливість розвитку навичок рішення конфліктних ситуацій як однієї з форм комунікативної спрямованості навчання та громадянсько освіти. Робота містить методичні поради, ресурсні матеріали і вправи.
|
„…Завдяки взаєморозумінню, через гнучкість мислення та вміння вести переговори, діти вчаться вирішувати проблеми позитивно і без насильства. Але головним завданням, що стоїть перед освітою і усіма нами є задача відповідності тому, що ми викладаємо. Приклад, котрий ми надаємо дітям більше говорить їм про наші дійсні почуття та переживання, ніж слова…“
Йогеш Ганді, засновник
міжнародного Фонду Ганді
Методика вирішення конфлікті знаходить все більше використання у галузі державної та ділової діяльності останнім часом. В наданому сенсі ми розуміємо широкий спектр вмінь та навичок, що направлені на таке врегулювання конфліктних ситуацій, при якому викривається та використовується позитивний потенціал, який утримується в ньому. Надані вміння та навички розроблені для забезпечення справедливого вирішення конфлікту та дотримуючись інтересів усіх сторін, втягнутих у конфлікт: вони включають в себе головним чином наступні методи вирішення конфліктних ситуацій:
Ідея мирного, спільного вирішення проблем при виникненні конфліктної ситуації розглядається як необхідна умова для цілісної життєдіяльності як окремої особи, так і любих об'єднань: від невеликих груп до всього людства в цілому.
Якщо говорити про середню школу, то ми можемо визначити головні сфери використання методу вирішення конфліктів:
Ми тільки починаємо розглядати методику вирішення конфліктів як основу для змін у середній школі, змін, що впливають на основи її життєдіяльності: взаємовідносин вчителів та учнів, вміння вирішувати конфліктні ситуації, якими так багате наше повсякденне життя, перехід до концепції безконфліктної школи.
В даній розробці узагальнено мій досвід перебування у США в університеті штату Делавер. Я прослухав авторський курс по методиці вирішення конфліктів викладача університету Кетлін Уайен. Вважаю, що даний матеріал може успішно використовуватися на уроках англійської мови у старших класах, а окремі аспекти й на середній ступені. Наданий матеріал включає в себе повну розробку теми вирішення конфліктів з ресурсними матеріалами і наближеними уроками. Хотілося б відмітити великий потенціал даної теми для творчості вчителя, оскільки вона впливає на безпосередній психологічний аспект викладання іноземних мов, до того ж навчаючи своїх учнів вмінню вирішувати конфліктні ситуації ви вирішуєте найважливіші завдання виховання особистості і громадянина: вміння жити в суспільстві і позитивно впливати на нього.
Perceptions of Conflict
Conflict is …
…what happens when people disagree
…a perceived divergence of interests
… an opportunity for positive change
Personal Style Assessment
“Pick a Style… Any Style” Conflict Game
Directions:
Conflict Scenarios
Personal Style Assessment
High Importance
Low Importance Goals High Importance
Active Listening Techniques (handout)
Statements that help the other person talk.
Statement Purpose
To do this...
Examples
Encouraging 1- To convey interest
2. To encourage the other person to keep talking
... don't agree or
disagree
... use neutral words ... use varying voice
intonations
1. "Can you tell me more... ?"
2.
Clarifying !• To help you clarify what is
said
. ask questions . Restate wrong interpretation to force the speaker to explain further
1. "When did this
happen?" 2.
Restating |
1. |
To show you are listening and |
...restate basic |
1. "So you would like |
|
|
understanding what is being |
ideas and |
your parents to |
|
|
said |
facts |
trust you more, is |
|
2. |
To check your meaning and |
|
that right?" |
|
|
interpretation |
|
2. |
Reflecting |
1. |
To show that you understand |
...reflect the |
1 . "You seem very |
|
|
how the person feels |
speaker's basic |
upset." |
|
2. |
To help the person evaluate |
feelings |
2. |
|
|
his or her own feelings after |
|
|
|
|
hearing them expressed by |
|
|
|
|
someone else |
|
|
Summarizing |
l. |
To review progress |
...restate major ideas |
1. "These seem to be |
|
2. |
To pull together important |
expressed including |
the key ideas |
|
|
ideas and facts |
feelings |
you've |
|
3. |
To establish a basis for |
|
expressed..." |
|
|
further discussion |
- |
2. |
Validating 1. To acknowledge the … acknowledge the
worthiness of the other value of their issues
person and feelings 1. ."I appreciate your
...show appreciation willingness to resolve
this matter."
for their efforts and 2.
actions
FIVE BASIC STYLES IN CONFLICT SITUATIONS
COMPETITION: I satisfy my concerns at your expense. [Win/Lose]
ACCOMMODATING: I satisfy your concerns at my expense. [Lose/Win]
AVOIDANCE: Neither you nor I satisfy our concerns.
[Lose/Lose]
COMPROMISE: I give up some of my concerns to satisfy
[No Win/ you and you give up some of your
No Lose] concerns to satisfy me.
COLLABORATION: We discover new and creative ways to [Cooperation] satisfy both of our important concerns. [Win/Win]
Personal Style Assessment
Compromise is giving up something in order to get something. It is an attempt to seek middle ground.
Advantages:
Disadvantages:
Collaboration is working together in order to satisfy the needs of both people. It involves problem solving and assumes that both people can get their needs met. One party does not have to win at the other's expense. It is win-win problem-solving.
Advantages: Disadvantages:
Which style do you most frequently use in a conflict with the following people?
-Spouse -Parent
-Child -Sibling
-Co-worker -Friend
-Boss
Rules For Fighting Fair
1. Identify the problem.
4. Treat a person's
feelings with respect.
3. Attack the problem, not the person.
2. Focus on the problem.
I-Messages
I-MESSAGES DO:
a. how you feel
b. when something happens
c. why you feel that way
— use a feeling word
— criticize
~ name call
Active Listening
ACTIVE LISTENING
-- a way to find-out if you correctly understand the other person's point of view
Active Listening is ...
-- trying to understand -- respecting
-- tuning into their feelings -- nodding
-- paraphrasing -- acknowledging
-- elaborating -- respecting
-- clarifying -- showing interest
Active Listening is not...
-- interrupting -- persuading
-- defending -- moralizing
-- denying -- looking away
-- advising -- looking bored
-- comforting -- asking questions
Active Listening
FEELINGS VOCABULARY
For improving communication about and understanding of the myriad emotions people experience.
happy, glad
joyful
hopeful
excited
cheerful
funny
silly
wacky
weird
wild
proud
conceited
superior
smart
brilliant
miserable
sad
regretful
depressed
disappointed
heartbroken
like crying
curious
confused
all mixed up
puzzled
suspicious
paranoid
timid
shy
bashful
embarrassed
self-conscious
angry, mad
upset
irritated
disgusted
frustrated
peeved
surprised
shocked
amazed
victimized
taken advantage of
dumped on
used
abused
unappreciated
tense
anxious
worried
afraid, frightened
nervous
peaceful quiet calm brave
needy jealous
empty envious
unloved greedy
lonely
Active Listening
Listening For Feelings
•
12. My office staff is extremely dedicated and responsible.
Active Listening
Active Listening Starters
There are a variety of ways to start an active listening response - ways that don't sound stilted or repetitive. The underlined word (feeling) should be changed to fit the message you hear. Pay attention to words as well as body language.
I see, you had hoped that I would ...
That sounds to me like you're upset that...
You seem excited about...
I guess you want/wish/feel...
You mean you're frustrated because...
You look worried about...
I'm not sure I understand. Do you mean that you're disappointed about...
You hate that because...
I think I understand. You're saying that you wish ...
You're confused. You're confused because...
You feel mistreated when...
This whole thing is overwhelming to you because...
You're afraid that...
Remember, good active listening is as much about what your body is doing, as it is about what your mouth is saying!!
Active Listening
ACTIVE LISTENING WORKSHEET
STEP #1: Questions for discussion after each person listens: Questions for the person who was talking —
A. What did the listener do that made you feel
comfortable and kept you talking?
B. Is there anything the listener could have done
differently?
C. Was it easy or hard to be the one talking?
D. In a conversation what can you do to help
someone listen to you?
Questions for the listener —
A. Was listening easy or hard and why?
B. What was the most difficult part of active
listening?
C. Given the feedback you just got from the person in
your group, is there anything you can do to be a
better listener?
Step #2: After both people have been listeners discuss these questions:
A. What do you do well as a listener?
B. What could you work on to improve your listening
skills?
I-Mess ages
A SIMPLE FORMULA FOR I-MESSAGES
I messages are a clear, assertive and non-threatening way of telling another person: a) how you feel; b) when something happens; and c) why.
A. I FEEL...
State how you feel.
B. WHEN…
State the problem.
C. BECAUSE...
State why.
EXAMPLE
A. I FEEL … frustrated
B. WHEN… you talk while I’m talking
C. BECAUSE… what I’m saying is
important and I need to be
certain that you heard it.
Personal Style Assessment
STYLES OF CONFLICT MANAGEMENT
It's not whether you have conflict in your life, but how you deal with the conflict, that makes a difference.
People respond to conflict in different ways. We often use different styles in different situations.
Avoidance means that a person knows there is a conflict but chooses not to deal with it. An avoider walks away from the problem and may avoid the person with whom he or she is having the conflict.
Advantages: Disadvantages:
Accommodation is putting aside one's own needs and concerns in order to satisfy the needs of the other person.
Advantages: Disadvantages:
Competition is trying to win or make the other person lose by giving in. In this style, a person defends his/her position or pursues his/her own goals without regard for the needs of the other person. This style assumes that in order for one person to win, the other person
must lose.
Advantages: Disadvantages:
REFOCUSING ATTENTION
Moving beyond positions [wants] to interests [needs].
POSITION:
Your position is something you have decided upon. It is what you say you want. It represents one possible solution; one that satisfies you.
INTEREST:
Your interests are what cause you to decide on your position. It is what motivates you. It represents your values and your underlying needs.
8O%
^
Why do you want what you want?
What will you have if you get your position?
What is motivating you?
Position
[Symptom]
Interests
[Cause]
Reference resources:
Introduction to Conflict Resolution
Contents of Manual