Тема: Водорості (зелені, бурі, червоні, діатомові). Лабораторне дослідження: будова зелених нитчастих водоростей.

Про матеріал
Мета уроку сформувати поняття про водорості, їхні характерні ознаки; ознайомити учнів з особливостями їх будови та процесами життєдіяльності, способами розмноження, поширенням.
Перегляд файлу

Тема: Водорості (зелені, бурі, червоні, діатомові). Лабораторне дослідження: будова зелених нитчастих водоростей.

Мета уроку:

  • сформувати поняття про водорості, їхні характерні ознаки; ознайомити  учнів з особливостями їх будови та процесами життєдіяльності, способами розмноження, поширенням;
  • виховувати в учнів бережливе ставлення до природи, усвідомлення значення водоростей для життя людини;
  • продовжити формувати загальнонавчальні уміння і навички роботи з підручником, знаходити в тексті необхідний матеріал для вирішення завдань, уміння працювати з гербарними зразками, таблицями, картками.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Методи та методичні прийоми: інформаційно-рецептивний.

Обладнання: живі чи фіксовані водорості, шматочки кори вкриті водоростями, таблиці, картини, електронні зображення різних груп водоростей і пейзажів місць їх мешкання.

Хід уроку

1.Організаційний момент.

Привітання учнів, перевірка відсутніх.

2.Повідомлення теми, мети, задач уроку, мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Я підготувала декілька цікавих фактів, а ваше завдання здогадатися про які вони рослини.

  •                   це найдавніші рослини на Землі;
  •                   ці рослини можна побачити на глибині до 200 м.;
  •                   океани покривають приблизно 71% поверхні Землі і ці рослини знаходячись в океанах виробляють близько 85% кисню;
  •                   ці рослини можуть боротися із забрудненнями води, тому їх часто застосовують у якості біологічного очисника в акваріумі;
  •                   ці рослини використовуються і в кулінарії, з них отримують агар-агар, багато людей споживає їх в їжу; ви полюбляєте суші?

Отже, що це на вашу думку? Вірно – це водорості.

Ми звикли при згадуванні слова «рослина» уявляти собі якесь дерево, чагарник або трав’янисту рослину, у яких чітко розрізняють корінь, стебло, листок, квітка. Але ви вже знаєте, що все розмаїття рослинного світу не обмежується тільки такими рослинами – у природі досить широко представлені й інші рослини. Сьогодні ми ознайомимося з найдавнішою і надзвичайно різноманітною групою рослин – водоростями.

А наука, що вивчає водорості називається альгологія.

3.Вивчення нового матеріалу (Розповідь вчителя з елементами бесіди).

Водорості є групою, до якої відносились попередники наземних рослин. Водорості живляться завдяки фотосинтезу, а їхні клітини мають хлоропласти. Проте у багатоклітинних водоростей відсутні тканини та немає поділу  на органи – листки, стебла, корені.

Тіло водоростей – це слань (талом) різної форми; може бути одно- і багатоклітинним.

Основною структурною одиницею будови тіла водоростей є?

( Клітина).

Клітини різноманітні за формою, розміром, але мають таку ж будову як і   клітини   всіх  рослинних організмів.

 А згадайте цю будову?

1. Клітинна оболонка – захищає клітину від шкідливого впливу зовнішнього середовища, забезпечує їх опору і надає форму. Основним складовим компонентом оболонки є целюлоза.

2. Цитоплазма – безбарвна, в’язка рідина. В ній містяться всі органели клітини. Вона об’єднує їх і забезпечує процеси життєдіяльності клітини.

3. Ядро – відповідає за ріст клітини, її розмноження, містить хромосоми – носії спадкової інформації.

4. Вакуоля – заповнена клітинним соком, він є водним розчином органічних і мінеральних речовин.

5. Пластиди.

Слань водоростей містить пігменти (хлорофіл, каротин, фікоеритрин), які забарвлюють її в зелений, бурий або червоний кольори.

Виключно одноклітинними є діатомові (навікула) та евгленові (евглена), деякі групи водоростей включають як одноклітинних (хламідомонада, хлорела), так і багатоклітинних представників (хара).

Спосіб живлення водоростей — автотрофний і міксотрофний.

Звичайно, більшість водоростей мешкає у воді, але є й такі, які поселяються у ґрунті, на ґрунті, на скелях, корі дерев, навіть у повітрі. Деякі види живуть на снігу, часто забарвлюючи його у різні кольори (снігова хламідомонада).

Запитання до класу: Чому водорості не трапляються на глибинах понад 265 м? (Водорості — автотрофні організми, яким для фотосинтезу необхідне сонячне світло, але воно не проникає на таку глибину.)

Розмноження водоростей буває трьох видів ( на дошці малюється схема – по центу напис «розмноження водоростей»)

У першому стовпчику зазначимо нестатеве розмноження – це розмноження зооспорами, відбувається у сприятливих умовах.

До другого стовпчика ми віднесемо статеве розмноження, яке відбувається за допомогою статевих клітин – гамет. Воно може відбуватися у несприятливих умовах.

І нарешті третій стовпчик – вегетативне розмноження – це поділ навпіл, розпадання колоній або відділення частин талома.

У водоростей чергуються два покоління: статеве – гаметофіт, від слова гамети – статеві клітини, та нестатеве покоління – спорофіт.

Водорості об’єднують у декілька груп, серед них – евгленові, діатомові, бурі, червоні та зелені. Розглянемо детальніше ті групи, яких представлені багатоклітинні водорості.

Для того, щоб ознайомитися з цими групами ми також об’єднаємося в групи.

Для виконання завдання використовуються картки, в яких бракує ключових слів. Три групи – три варіанти карток. Опрацювавши матеріал у підручнику заповніть пропуски. Потім ми перевіримо усім класом.

Варіант 1.

1….живуть переважно у морях, особливо – холодних, на глибинах до 30м. 2. Хлоропласти забарвленні у різні відтінки ….. кольору. 3. Донні зарості цих водоростей часто називають «лісами моря». Ці ліси у північній півкулі найчастіше утворює морська капуста - ….. 4. …… виглядає як широка жовто-коричнева стрічка, довжина якої може сягати 5-7 см. 5. Ламінарія є їстівною рослиною багата на …., …… та ……

Варіант 2.

1……. водорості переважно морські багатоклітинні організми, що уловлюють світло на глибинах – до 70 м. 2. Деякі червоні водорості наприклад …. є їстівною. 3. З багатьох червоних водоростей людина отримує цінну речовину - ….. 4. Агар-агар широко використовується при виготовлені …., ……., ……. 5. На ……………….., дослідники вирощують культури бактерій, мікроскопічних грибів та водоростей.

Варіант 3.

1……. Водорості є найчисленнішою та найрізноманітнішою групою водоростей. 2. Відомими прикладами цих водоростей є ……., …., та ….. 3. …… має вигляд нитки, що складається з однакових клітин, розташованих одна за одною. 4. …… часто утворює у річках зелене м’яке та слизьке ….5. …….. або….. виглядає як зелена пластинка розміром приблизно з долоню і зовні нагадує порфіру.

Учні зачитують свої відповіді, за бажанням хтось може доповнити чи виправити товариша.

 

 

Учитель: Пропоную дещо поглибити знання стосовно значення водоростей.

Роль водоростей в екосистемах:

  • утворення та нагромадження органічної речовини, яка використовується для живлення водних організмів;
  • збагачення води киснем за рахунок процесу фотосинтезу;
  • разом з бактеріями беруть участь у процесах самоочищення води;
  •  беруть участь в утворенні гірської породи — діатоміту;
  •  сприяють збагаченню ґрунту на азот і впливають на структуру ґрунту.

Значення водоростей у практичній діяльності людини:

  •  використовуються у харчовій промисловості (із водорості філофори добувають агароїд - речовину, яку використовують в медицині, кондитерській промисловості; із червоної водорості - фурцелярії виготовляють цукерки, поживне середовище - агар);
  • корм для худоби; в їжу;
  • добрива, що прискорюють ріст рослин;
  • у фармацевтичній промисловості для добування йоду, брому, вітамінів, замінників крові, препаратів проти згортання крові;
  •  як індикатори забруднення води органічними речовинами (хара);
  •  водяна сітка виділяє речовини, що знешкоджують шкідливі бактерії збудників паратифу, висипного тифу;
  • сировина для виготовлення паперу, тканин, хірургічних ниток, синтетичних матеріалів;
  • з водоростей одержують калійні солі, целюлозу, спирт, оцтову кислоту;
  • водорості - об’єкт науково-дослідницької роботи.

Хлорелу використовують у космічних дослідженнях, як продукт харчування. Вона здатна нормалізувати газообмін в кабіні корабля. Хлорела містить: 50% білка, 20% цінних жирів, 10—20% вуглеводів та ряд вітамінів (А і С).

 

 

Негативна роль водоростей:

  •                   масове розмноження зумовлює «цвітіння води, що може призвести до задухи риб;
  •                   руйнують гідроспоруди;
  •                   утруднюють судноплавство, рибний промисел.

 Негативний вплив на життєдіяльність водоростей має забруднення водойм різноманітними побутовими відходами, гербіцидами, отрутохімікатами, відходами промислового виробництва.

4. Виконання лабораторного дослідження.

Тема: Будова зелених нитчастих водоростей.

Мета: Ознайомитися з особливостями будови нитчастих водоростей як представників нижчих рослин.

Обладнання й матеріали: мікроскоп, предметне та накривне скло, піпетки, паперові серветки, постійні мікропрепарати нитчастих водоростей, таблиці.

Хід роботи     

І.Вступна бесіда, бесіда з правил безпеки під час виконання лабораторного дослідження.

ІІ.  Повторення правил роботи з мікроскопом і виготовлення мікропрепаратів.

ІІІ. Виконання учнями лабораторного дослідження:

Інструктивна картка

1. Підготуйте мікроскоп до роботи.

2. Приготуйте мікропрепарат нитчастої водорості.

3. Розгляньте нитку спірогіри за допомогою мікроскопа. Вона складається з довгих циліндричних клітин.

4. Розгляньте стрічкоподібні хлоропласти.

5. У центрі клітини знайдіть ядро, «підвішене» на цитоплазматичних тяжах. Щоб краще побачити його, додайте до мікропрепарату розчин йоду. Ядро зафарбується в золотистий колір.

6. Намалюйте побачене та підпишіть складові частини спірогіри.

7. Зробіть висновок про особливості будови та життєдіяльності багатоклітинних нитчастих зелених водоростей.

Підсумки.

Дайте відповіді на запитання.

1.Чому вивчені водорості називаються нитчастими?

2.Із чого складається тіло нитчастих водоростей?

3.Які органоїди є в клітинах водоростей?

4.Чому водорості належать до нижчих рослин?

5. Закріплення матеріалу.

На партах  у вас лежать аркуші з завданням виконайте його будь ласка.

 

 

+

-

1.

Водорості – вищі рослини.

 

 

2.

Тіло водоростей не почленоване на органи.

 

 

3.

Серед водоростей є тільки багатоклітинні.

 

 

4.

Розміри водоростей бувають мікроскопічні й велетенські

 

 

5.

Водоростям характерна здатність для фотосинтезу.

 

 

6.

Крім хлорофілу водорості мають інші пігменти.

 

 

7.

Водорості мають розвинену кореневі систему.

 

 

8.

Життя всіх водоростей пов’язане тільки з водним середовищем.

 

 

9.

Розмножуються водорості статевим, нестатевим та вегетативним способом.

 

 

10.

Водорості можна зустріти в глибинах океану там, де не потрапляє світло.

 

 

11.

Водорості – нижчі рослини.

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

-

+

-

+

+

+

-

-

+

-

+

  Поміняйтеся з сусідами роботами, оцініть один одного.

Пропоную вам ще раз закріпити вивчений матеріал.

Попрацюємо в парах…Один учень відновлює  половину отриманої інформації, а другий закінчує речення. Наприклад:

  •                   Чи знаєш ти, що більшість водоростей має водне середовище існування, але…
  •                   Чи знаєш ти, що крім Зелених водоростей є ще…
  •                   Чи знаєш ти, що водорості бувають мікроскопічні та….
  •                   Чи знаєш ти, що клітини водоростей крім хлорофілу….
  •                   Чи знаєш ти, що водорості живуть у тих шарах води…

6. Підведення підсумків уроку.

7.Рефлексія.

Сьогодні я дізнався...

Було цікаво...

Було важко...

Я зрозумів, що...

Тепер я можу...

У мене вийшло...

Я зміг...

Мене здивувало...

Мені захотілося...

8. Повідомлення домашнього завдання:  опрацювати параграф підручника, підготувати доповідь на тему «Як утворився торф»

 

 

docx
Додано
8 лютого 2021
Переглядів
5033
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку