Тема: ВПЛИВ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ НА СТАН БІОСФЕРИ. ОХОРОНА ВИДОВОГО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ
Мета: розкрити суть сучасних екологічних проблем; ознайомити з геоеколо- гічною ситуацією в Україні; довести необхідність екологічних знань для створення екологічно стабільного суспільства; встановити основні шляхи охорони видового різноманіття організмів, категорії видів, форми природоохоронних територій; формувати екологічне мислення, вміння використовувати набуті знання; формувати життєвий принцип безконфліктного співіснування людини і природи; здійснювати моральне, естетичне, патріотичне виховання.
Тип уроку: Урок — прес-конференція
Методи, форми та прийоми: розповідь, бесіда, пояснення, робота з підручником та додатковою літературою, презентація, рольова гра.
Міжпредметні зв’язки: історія, екологія,географія.
Учні повинні:
знати: який вплив здійснюють на довкілля,природоохоронні території, деградація грунтів, вплив діяльності людини на стан водойм, зміна клімату.
уміти: пояснювати наслідки впливу забрудненого довкілля на стан організму, користуватися додатковою літературою, готувати повідомлення.
Хід уроку
І. Організаційний етап (2 хв.)
ІІ. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду(3 хв.)
1) Вправа «Логічний брифінг» Учні об’єднуються в 3 групи.
Запитання для груп
15. Функція біосфери, що полягає у вибірковому накопиченні живими організмами певних хімічних елементів.
Відповіді. 1. В.І.Вернадський.
2. Літосфера. 3. Гідросфера. 4. Атмосфера. 5. Жива речовина.
6. 2—3 трильйони іон. 7. Біогенна.
8. Нежива (косна). 9. Біокосна. 10. Біосферологія. 11. Температура. 12.Сонячне короткохвильове проміння. 13.0,05% Землі. 14.40 млн км.
15. Концентраційна.
(Визначається команда, яка дала найбільше правильних відповідей.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2хв.)
Учитель. Усі ми, люди, своєю працею, своїми руками і мозком беремо участь у перетворенні невеликої, але неспокійної планети Сонячної системи. їй ми належимо своїм життям, діяльністю і смертю. Ми — дрібні частинки біосфери, а вона — частинка Землі. В.І.Вернадський писав: «У геологічній історії біосфери перед людиною відкривається велике майбутнє, якщо вона це зрозуміє і не буде використовувати свій розум і свою працю на самознищення».(слайд №1).
Наше сьогоднішнє заняття ми проведемо у формі прес-конференції, на яку запросили науковців: географів, біологів, екологів. Вони будуть відповідати на запитання кореспондентів газет та журналів.( випереджальне завдання)
ІV. Оголошення теми, мети уроку (1 хв.). (слайд №1)
IV. Прес-конференція
Ведучий. Шановні пані та панове! Ми зібралися сьогодні тут для того, щоб обговорити такі важливі проблеми, як вплив та наслідки діяльності людини на біосферу, охорона навколишнього середовища та видового різноманіття організмів планети.
Ці проблеми особливо актуально звучать сьогодні, хоча втручання людини в природу розпочалося ще в глибоку давнину. Спочатку це були доволі мирні спроби ведення господарства — мисливство і рибальство, незначне вирубування дерев, розорювання земель. Пізніше розпочався етап більш серйозного наступу: будувалися міста, заводи, фабрики, почалися меліоративні роботи на великих площах, вирубувалися ділі ліси. Унаслідок — площа лісів скоротилась удвічі, міліють річки, забруднюються грунт та повітря, зникають види рослин і тварин. Озброєне технікою людське суспільство, аж занадто впевнене у своїх силах і розумі, не зупинило наступ на природу.
Гості нашої прес-конференції:
Кореспондент журналу «Екологічний вісник». Шановні науковці, які екологічні проблеми, постали перед людством? Чи можливо уникнути екологічної кризи?
Експерт з охорони природи. Нагальними екологічними проблемами сучасності, які необхідно розв’язати людству є: (слайд №3).
Умова уникнення екологічної кризи — це побудова екологічно стабільного суспільства.
З розвитком науки екології, а зокрема виявленням закономірностей, які керують функціонуванням біосфери, стало зрозумілим, що навіть незначний вплив людини на довкілля може призвести до «ланцюгових реакцій», здатних спричинити не- передбачувані наслідки в глобальному масштабі. Щоб уникнути всеосяжної екологічної кризи, необхідно об’єднати зусилля всіх країн, виробити єдину стратегію збереження і поліпшення стану довкілля. Людина має. відповідати за те, у якому стані залишить після себе природні ресурси.(3 хв.).
Кореспондент газети «Волинські і губернські відомості». Що Ви можете сказати про процеси деградації грунтів на Україні? Якими шляхами можна розв’язати ці проблеми?
Ґрунтознавець. Непродумана меліорація в Україні призвела до водної та вітрової ерозії фунтів. Різними формами ерозії в країні охоплено 20 млн. га ріллі (59%). Чорноземи України за останні 100 років втратили 50% родючості. Внесення надмірної кількості пестицидів низької якості призводить до забруднення грунту. Із 170 пестицидів, які використовуються в Україні, 49 — особливо небезпечні. Забруднення фунтів спричиняє накопичення шкідливих речовин рослинами і передачу їх по ланцюгах живлення.(слайд№4).
Особливо гострою є проблема відчуження земель, особливо ріллі, під забудову. За останні 60 років під різні види несільськогос- подарського використання вилучено родючі землі, площа яких перевищує територію Одеської області.
Шляхи розв’язання цих проблем (слайд № 5).(4 хв.).
Кореспондент газети «Волинь».
Ви вже зазначали, що урбанізація, нестача харчових ресурсів призводять до скорочення площ лісів, які замінюються ріллею і пасовищами. Що ви можете сказати про цю проблему? Яким чином можна примножити і зберегти лісовий фонд планети?
Біолог. Загальна світова площа лісів — 4 млрд га. Ліси дають 60% біологічно активного кисню, підтримують життя на планеті. Ліси захищають поверхню Землі від водної ерозії і суховіїв, дають притулок багатьом видам рослин і тварин, а також мають велике економічне значення. Але площа лісів постійно скорочується. Спеціалісти ООН підрахували, що у світі площа лісів і щорічно скорочується на 200 ' км2, а це, головним чином, і тропічні ліси, які відіграють провідну роль у підтриманні екологічної рівноваги на планеті. Як результат — накопичення в атмосфері СО2,, масове зникне рослин і тварин. Тому необхідно негайно припинити знищення первинних лісів і перейти до промислового використання вторинних і штучних насаджень, використання вторинних ресурсів (макулатури), застосування синтетичних матеріалів.(3хв.).
Кореспондент газети «Здоровя України». Як діяльність людини, впливає на стан атмосфери та зміну клімату планети? Які негативні наслідки цих процесів?
Метеоролог. Ученими встановлено, що понад 500 млн автомобілів щороку викидають в атмосферу Землі майже 400млн.т. оксидів вуглецю, 100 млн т вугле водів, сотні тисяч тонн свинцю.Промислові підприємства, теплові електростанції, авто- й авіатранспорт щорічно спалюють біл 5 млрд т нафти і вугілля й приблизно трильйон кубометрів газів. Особливо небезпечні для довкіля кислотні дощі, спричинені брудненням атмосфери сірчистим газом. Вони призводять до загибелі лісів, прісні водойми стають мертвими, спостерігаються значні втрати врожаю, збільшується захворюваність людей. Критичний рівень забруднення сірчаною та азотною кислотами, принесеними кислотними дощами і снігом, мають 20 тис. озер півдня Швеції, сотні озер у Південній Канаді, пошкоджені ліси Полісся і Карпат. Небезпечним для здоров’я людини може стати послаблення озонового екрану внаслідок надхо- дження в атмосферу хлорфторвуглецевих сполук, які використовуються в охолоджувальних агрегатних і аерозольних балончиках. Саме озоновий щит Землі захищає нас і всю біосферу від згубної дії «жорсткого ультрафіолету».
За підрахунками вчених, уже зруйновано 5% озонового шару, що може зумовити появу озонових дірок (одну з них виявлено над Антарктидою у 90-х рр. XX ст.).(слайд № 6).
Кореспондент журналу «Екологічний вісник».
Які шляхи розв’язання цих проблем?
Метеоролог. Насамперед, це: (слайд №7). (5хв.)
Кореспондент газети «Віче». Як діяльність людини впливає на стан водойм? Які заходи проводяться для охорони і раціонального використання водних ресурсів?
Гідролог. Зрозуміло, що людина забруднює не тільки повітря, а й воду. Погіршення стану водойм і виснаження водних ресурсів загострює проблему питної води. Незважаючи на високотехнологічні методи очистки вод, до 10% найстійкіших забруднювачів залишаються. Потрапляння у водойми сполук фосфору та азоту сприяє масовому розмноженню ціанобактерій, що призводить до «цвітіння води» і спричиняє масову загибель інших живих організмів (через нестачу кисню).(слайд № 8).
Основні забруднювачі води в Україні — органічні речовини, сполуки азоту, важкі метали, феноли і нафтопродукти. Найзабрудненішими є річки басейнів Західного Бугу, Приазов’я і Сіверського Дінця. Середньорічний уміст забруднюючих речовин у водах окремих річок цих басейнів перевищує ГДК у 10 разів. До змін гідрологічного режиму водойм призводить створення водосховищ (наприклад, горезвісний Дніпровський каскад «штучних морів»), що згубно впливає на біоценози.
До найнебезпечніших забруднювачів Світового океану належать нафта і нафтопродукти. Щорічно їх потрапляє сюди 5—10 млн т, здебільшого в результаті втрат під час добування нафти з морських родовищ, аварій танкерів, берегового стоку тощо. Це призводить до вимирання цілих екосистем.
У Світовий океан потрапило дуже багато радіоактивних речовин унаслідок випробування атомної зброї, роботи атомних реакторів підводних човнів і криголамів, скидання контейнерів із відходами атомних електростанцій.
Щоб розв’язати ці проблеми необхідно (слайд № 9).(6 хв.).
Кореспондент журналу «Екологічний вісник». Як було сказано, людина, впливаючи на природні біогеоценози, спричиняє вимирання окремих видів рослин і тварин. Як вирішувати цю проблему?
Експерт з охорони природи. За підрахунками вчених, з лиця Землі в минулому тисячолітті зникло понад 40 видів ссавців, близько 100 видів птахів, а кількість зниклих безхребетних тварин, рослин і грибів взагалі важко підрахувати.
Нині майже 25 000 видів рослин, понад 200 видів ссавців і 250 видів птахів, десятки тисяі видів безхребетних тварин перебувають на межі зникнення.
Зникнення будь-якого виду організмів означає збідніння генофонду Землі, бо кожний вид має унікальний набір генів. Усі види в природі поєднані різноманітними зв’язками і зникнення деяких з них неодмінно знизить стійкість біогеоценозі в. У природі не існує «шкідливих» чи «корисних» організмів — усі види є необхідними складовими компонентами біогеоценозу.
Екологічні знання необхідно застосовувати, зокрема у веденні мисливського господарства: контролювати норми добування тварин, встановлювати терміни полювання, у деяких випадках слід забороняти добування певних видів до відновлення їх оптимальної кількості.
Раціональному рибному промислу сприяють технології, шо запобігають вилову личинок, мальків і молоді риб, заборона рибальства під час нересту. Методи штучного розведення господарсько цінних мешканців водойм мають назву аквакультура. Під час акліматизації видів необхідно врахувати взаємозв’язки з корінними мешканцями екосистем. У деяких випадках акліматизовані види виявляються більш конкурентно спроможними, ніж близькі корінні, що може призвести до зникнення останніх.(4хв.)
Ведучий підбиває підсумки конференції, дякує науковцям за цікаву інформацію, кореспондентам — за змістовні запитання.(1хв.)
VІ. Узагальнення і систематизація знань
Гра «Яблуко — модель Землі»
Яблуко — модель Землі
Мета: показати обмеженість природних ресурсів на Землі.
Тривалість: 6 хв.
Матеріали: велике яблуко, гострий ніж, тарілка.
Вказівки:
Що ж залишилося? 1/32. Обережно зніміть шкіру з частини яблука. Вона символізує тоненький шар на поверхні земної кори, котрий дає усьому людству їжу. Його середня глибина менше 2 м. Він забезпечує обмежену кількість продуктів харчування.
VІІ. Підсумки уроку, оцінювання, аналіз виступів (2хв.) (слайд №10)
VІІІ. Домашнє завдання. П. 35,36. (1хв.)