Мета: розповісти учням про економне використання води; дати уявлення про те, який шлях долає вода, перш ніж потрапляє в наші будинки; закріплювати знання про воду і про те, як людина її використовує; формувати пізнавальний інтерес до природи; виховувати екологічну свідомість.
Хід уроку
I . Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
Природознавство
Урок 19
Тема. Запитання до природи. Як економно використовувати воду вдома?
Мета: розповісти учням про економне використання води; дати уявлення про те, який шлях долає вода, перш ніж потрапляє в наші будинки; закріплювати знання про воду і про те, як людина її використовує; формувати пізнавальний інтерес до природи; виховувати екологічну свідомість.
Хід уроку
I . Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення т е м и і м е т и у р о к у
•• Робота над загадкою
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка й тверда —
Звичайна, підкажіть,... (вода).
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як економно використовувати воду вдома.
III. Вивчення нового матеріалу
1 Робота над загадками
• У неї ллється, з неї ллється,
Сама по землі плентається. (Річка)
• Не кінь, а біжить,
Не ліс, а шумить. (Річка)
2 Робота в групах
Діти обговорюють, звідки потрапляє вода у квартири.
— Який шлях долає вода, перш ніж потрапити в наші будинки?
3. Бесіда
— Чи можна уявити собі життя без води? Чому?
— Як людина використовує воду?
— Яку воду ви використовуєте для купання, прання, миття посуду? (Гарячу)
— Як ви вважаєте, чи багато енергії потрібно для очищення і нагрівання води?
— Дійсно, щоб очистити і нагріти воду, витрачають величезну кількість енергії.
4. Розповідь учителя
— Виявляється, ми витрачаємо води найбільше у світі. Щодня вдома на 1 людину використовуємо:
• на миття рук (не закриваючи кран) — 6 -8 л;
• чищення зубів — 6 -8 л;
• обполіскування унітазів — 15 літрів (за одне змивання);
• душ — 15-20 л на хвилину;
• прання — 130-150 л (за 1 прання);
• прийняття ванни — 150 л.
Води витрачаємо багато. Тому люди намагаються придумати, як заощадити воду.
Вода тече з крану швидше, ніж ви встигаєте її використовувати повністю. За хвилину з відкритого крану витікає 12-20 л безцінної прісної води! Адже економія води — це всього лише справа звички: закривайте кран, поки ви чистите зуби або користуйтеся склянкою для полоскання рота. Мийте посуд не під поточним струменем води, а в раковині, закривши отвір пробкою. А головне — не забувайте закривати воду!
Три простих правила — і за рік ви можете заощадити ціле озеро діаметром 200 м і завглибшки 2 м. Окрім цього, ви також економите хімікати, що використовують для очищення води, та енергію, що використовують для її нагрівання і перекачування.
5. Вивчення правил економії води
• Під час полоскання рота — закривати кран, поки чистиш зуби, і користуватися склянкою.
• Замінити прийом ванни душем.
• Приймаючи душ, намагатися, щоб вона не витрачалася марно.
• Мити посуд не під поточним струменем, а в раковині, закривши зливний отвір пробкою.
• Прати білизну при повному завантаженні машини.
• За допомогою батьків полагодити всі крани, що підтікають.
• На дачі поставити бочку для водостічної води.
•• Фізкультхвилинка
IV. узагальнення й систематизація з н а н ь та вмінь у ч н і в
1 Гра «Коли я вмиваюся» (за принципом «Світлофор»)
— Коли я вмиваюся і чищу зуби:
• я розмірковую лише про свої проблеми;
• я захоплююся водою — це дивна речовина;
• я витрачатиму стільки води, скільки побажаю;
• економити воду безглуздо, адже батьки за неї платять;
• я закриваю кран на якийсь час, поки чищу зуби;
• проблема води — це проблема дорослих, нехай вони її розв'язують;
• я погано закручую крани, а коли з них усе ж продовжує крапати вода, кличу дорослих і прошу полагодити кран;
• води на Землі багато, можна не турбуватися, чистої води завжди на всіх вистачить.
2. Гра «Слова про воду»
Призначають «Фею Води». У неї в руках — чашка з водою. «Фея Води» обходить дітей і бризкає на них зі своєї чашки. Той, на кого потрапили краплі води, повинен промовити певне слово, що у нього асоціюється з водою (наприклад: водопровідник, умивання, душ, напій тощо).
— Чи доводилося вашій сім'ї звертатися за допомогою до водопровідника? Чим він вам зарадив?
— Як ви вважаєте, що трапилося б у місті, якби на тиждень у ньому відключили гарячу і холодну воду?
— Які робочі інструменти допомагають водопровідникові працювати?
— Як ви гадаєте, якою людиною повинен бути кваліфікований водопровідник? Що він повинен уміти робити?
3. Аналіз ситуації
— А тепер послухайте один запис.
— Привіт, Федю! Привіт, Дмитрику! Ви що такі веселі?
— Так, ми зараз чудово грали. Набрали повну ванну води і пускали кораблики, а потім пішли на вулицю.
— Кран закрили?
— Навіщо? Води і так багато. Нехай тече, потім закриємо.
— Діти, як би ви оцінили поведінку хлопців? Добре вони вчинили? (Ні! Воду потрібно берегти. Вони могли б затопити сусідів, які живуть поверхом нижче.)
V. Підсумок у р о к у
— Яке значення має вода в нашому житті?
Світ неживої природи 87
— Як слід ставитися до води?
— Що на уроці було цікавим?
— Запам'ятайте: економлячи воду, ми зберігаємо енергію, гроші, своє здоров'я і здоров'я нашої планети.
1