З листя золотого ми вінки сплітали,
Листок до листочка гарно добирали:
Липове — жовтеньке, з клена — червоненьке,
З білої берези листячко кругленьке.
Тема. Осінні явища в житті рослин
Очікувані результати: діти мають засвоїти зміни рослин восени ,учити дітей спостерігати за погодою восени ,розвивати увагу ,мислення ,мовлення .учити бачит а красу природи восени.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
1. Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
2. Запитання для повторення
— Відгадайте загадку.
Під ногами шелестить.
Сонце вже не припікає.
Коли, діти, це буває? (Восени)
II. Повідомлення теми уроку.
— Сьогодні на уроці ми розглянемо, які зміни в житті рослин відбуваються восени.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
— Осінь хазяйнує скрізь, куди не глянь. Прибрала золотом сади, парки, ліси, струшує додолу жовте, багряне листя. Дивишся і милуєшся: чарівниця пофарбувала все навколо в червоні й жовті, багряні й мідні кольори.
2. Робота з репродукцією картини І. Левітана «Золота осінь»
— Як ви гадаєте, якому місяцю осені найбільше відповідає цей пейзаж?
— Яку назву цій картині ви б дали?
— Яку назву дав їй художник? Чому?
— Які почуття викликає цей пейзаж?
3. Робота в групах.
Дітки мають листочки на яких зображені листочки з дерева.
Відгадати дерево та намалювати його. Одним олівцем.
А коли опадають перші листочки і чому?
Листя, що впало, теж приносить користь. Розкладаючись, воно збагачує ґрунт добривами. Крім того, щільний килим торішнього листя служить хорошою перешкодою для дощової і паводкової води, не дає струмкам розмити родючий шар. Вкрите першим снігом опале листя — ця ще одна «ковдра» для тих, хто залишився зимувати на поверхні ґрунту.
Висновки. Рослини, як і тварини, готуються до зими. Посилений листопад починається вслід за першими заморозками. Різні дерева і кущі набувають різного осіннього забарвлення. Листопад — це пристосування рослин до зменшення випаровування восени і зимою. Осінь час підготовки і переходу рослин до зимового спокою.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
1. Творча робота в групах
З листя золотого ми вінки сплітали,
Листок до листочка гарно добирали:
Липове — жовтеньке, з клена — червоненьке,
З білої берези листячко кругленьке.
— Розфарбуйте віночок так, як це робить осінь-чарівниця.
2. Запам’ятайте прикмети осені!
V. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Які зміни в природі спричиняють ці явища? (Осінь принесла прохолоду, знижується температура повітря, сонце світить, але не гріє. День стає коротше, осінні дощі холодні, перші заморозки.)
Отже,протягом тижня ми плідно працювали і одягнули дерево. Можливо хтось здоговався ,що це за дерево?