Тема: Знайомтеся – клавіатура!
Мета уроку:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок-гра.
Форми роботи учнів на уроці: індивідуальна, парна, групова, колективна.
Обладнання: наочність, комп’ютерна презентація, роздатковий матеріал, програма "Сходинки до інформатики" (“Кіт-риболов”).
Хід уроку
І. Організація початку уроку.
Доброго ранку, доброго дня,
Сьогодні, завтра щодня.
Ось продзвенів уже дзвінок –
Час почати нам урок.
Подивіться всі направо,
Подивіться всі наліво.
Посміхнемось всім ласкаво
Та візьмемося за діло.
- У кожного з вас на парті є сигнальні картки. Виберіть ту з них, яка відповідає вашому настрою на початку уроку та підніміть вгору.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з клавіатурою, групами клавіш, які є на ній, їх призначенням, удосконалимо навички роботи з клавіатурою.
А ще вас чекають цікаві задачі та завдання у країні “Скарбниця знань”. Нас чекає подорож, під час якої ми будемо відвідувати визначні міста цієї країни: Розминка, Клавіатура, Алфавіт, місто Імен, місто Великих літер, місто Рибалок, та будемо отримувати частини скарбу та золоті монети країни “Скарбниця знань”.
Уявимо себе безстрашними мандрівниками і розпочнемо подорож. А її девізом нехай стануть слова:
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто слухати, а чути.
Не просто виконувати, а розуміти.
А в кінці уроку ми з’ясуємо, які ж скарби потрапили до нашої скрині.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Щоб на комп’ютері працювати –
Треба все про нього знати.
Зараз нами пригадається
З чого він складається
Він нічого не друкує,
І не пише, й не малює.
Може він малюнки вмить
У комп’ютер розмістить. (сканер)
В блоці цім живе процесор.
Помічник він, не агресор.
В ньому щось гуде, співає,
Одним оком нам моргає.
Головний він, знає толк,
А зовуть ... (системний блок)
Сотня клавіш, різні знаки.
Спершу учні – небораки,
А тепер раз – два і готово –
Відстукали слово.
Ось де пальцям фізкультура!
І це все – ......(клавіатура).
Він покаже все на світі:
Що малюють, пишуть діти,
Грають як і що співають,
І як пошту відправляють.
Все, що є відображає,
Без нього ПК немає! (монітор)
Скромний сірий колобок,
Довгий, тонкий проводок.
Зверху на коробці
Дві великі кнопки.
В тебе є хороша книжка,
А в комп'ютера є ......(мишка)
Розминка.
Перше місто країни “Скарбниця знань” – Розминка.
Нам потрібно розв’язати логічну задачу.
Екіпаж піратського корабля: одноногий капітан, кілька матросів та декілька котів. У всіх них разом 6 голів і 17 ніг та лап. Скільки на кораблі котів?
Задачу розв’язують методом підбору:
1 голову і 1 ногу, які належать капітанові віднімаємо від загальної кількості. Залишається 16 ніг і 5 голів.
Підбираємо:
Відповідь: На кораблі було 3 коти.
Ось частина скарбу, яку ми отримали, розв’язавши цю задачу.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Друга зупинка – місто Клавіатура
Клавіатура – це основний пристрій для введення інформації.
Як ви вважаєте, від чого походить назва “клавіатура”? (від слова клавіша)
Стандартні клавіатури мають по 101-104 клавіші. Мультимедійні – 140 і більше клавіш
Клавіатура, як і комп’ютер, має свою історію:
Існують різні види клавіатур:
1. Механічні, історично найперші – рух клавіші за допомогою більш чи менш складної системи важелів тощо засобів безпосередньо виконує свою корисну функцію (напр. важелів у друкарській машині)
2. Кнопкова – рух клавіші безпосередньо з'єднує або роз'єднує електричні контакти.
3. Безкнопкова
4. Екранна
Уважно розгляньте клавіатуру на малюнках та на партах.
Для зручності вивчення клавіші поділяються на кілька груп:
• символьні (алфавітно-цифрові);
• цифрові (цифрова клавіатура);
• функціональні (F1 – F12);
• керування курсором ;
• спеціальні.
Основне призначення символьних клавіш – занесення (введення) тексту. Які символи можна вводити за допомогою клавіатури (літери, цифри, спеціальні символи).
Група цифрових клавіш в основному призначена для введення чисел. Проте вони можуть дублювати клавіші керування курсором. Перехід від одного режиму їх використання до іншого здійснюється натисненням на клавішу Num Lock.
Призначення функціональних клавіш – подавати команди. Значення команд цілком визначається активною в певний момент програмою. Наприклад, клавіша F1 найчастіше викликає допомогу. Сучасні клавіатури мають 12 функціональних клавіш.
Наступна група – клавіші керування курсором.
Діти, а що ж таке курсор? (це мигаюча риска на екрані, що показує місце, де буде вводитися наступний символ)
Клавіші керування курсором подають команди на його пересування по екрану монітора відносно поточного зображення. Конкретне значення команд може залежати від програми. Проте найчастіше клавіші зі стрілками служать для переміщення курсора. Клавіші Page Up i Page Down прокручують текст відразу на сторінку вгору або вниз відповідно, клавіша Home встановлює курсор на початок рядка, а клавіша End – на кінець.
На клавіатурах є і спеціальні клавіші.
Якщо необхідно набрати одну або кілька великих літер (у верхньому регістрі), то натискують на символьні клавіші, утримуючи натисненою клавішу Shift. Якщо заголовні символи вводять тривалий час, то регістр перемикають, натискаючи на клавішу Caps Lock.
Клавіша Enter закінчує введення рядка символів у комп’ютер. Клавіша Esc найчастіше дає можливість скасувати дію. Клавіші Delete і Backspace дають змогу стирати введені символи. Клавіша Insert служить для перемикання режимів вставки і заміни при введенні тексту.
/
Знову кладемо частину скарбу до скрині.
V. Первинна перевірка засвоєння знань. Первинне закріплення знань. Контроль і самоперевірка знань.
Наступне місто Алфавіт.
Завдання 1.
(індивідуальна робота)
У картку в завданні 1 запишіть літери українського алфавіту, користуючись клавіатурами на партах
Прочитайте по рядках, які літери вписали.
Ось частина скарбу,
яку ми отримали,
виконавши завдання.
Завдання 2.
Для того, щоб потрапити у місто Імен, необхідно ввести своє ім’я з клавіатури. Коли напишете своє ім’я, поміняйтеся картками із сусідом по парті і перевірте, чи правильно написано його ім’я. Працюємо в парах.
Фізкультхвилинка
Втомилися, виконуючи завдання?
Потрібно перепочити.
Ми – безстрашні моряки,
Працювали залюбки.
Та втомились мандрувати,
Треба вже й відпочивати Встати із з-за парт.
Визирнемо у віконце
І потягнемось до сонця. Потягнутися угору.
Із зеленої травички
Назбираємо росички. Нахилитися додолу.
Із веселим вітерцем
Похитаєм деревце. Нахилятися вправо та вліво.
Відпочили, потягнулись Потягнутися.
І на корабель вернулись. Сісти за парти
Будем знову працювати
І скарби збирати.
Наступне місто Рибалок. А щоб у нього потрапити, повторимо правила техніки безпеки під час роботи на персональному комп’ютері
Повторення правил з техніки безпеки.
Подивіться уважно на малюнки, які правила порушив хлопчик?
Практична робота на ПК. Робота з програмою «Кіт-риболов».
Отже, ми готові відвідати місто Рибалок.
Діти, яка програма призначена для роботи із клавіатурою? (програма “Кіт-риболов”). Як вона називається? (клавіатурний тренажер)
Вона призначена для першого знайомства з клавіатурою, принципами її роботи. Ви будете допомагати котику ловити рибок, натискаючи відповідні клавіші на клавіатурі. Зображення клавіатури в нижній частині екрану підказує вам, де саме знаходиться потрібна клавіша.
Зверніть увагу на те, що зображення клавіатури на екрані відповідає реальному стану клавіатури, показуючи, які клавіші ви натискаєте.
Спробуйте натискати літери, дивлячись лише на екран та знаходити пальцями задумані літери, не дивлячись на реальну клавіатуру.
Клавіша, яку треба натиснути, підсвічується зеленим кольором. Якщо треба ввести велику літеру (або знак пунктуації), зеленим підсвічується клавіша Shift, бо її треба натиснути раніше, а клавіша з літерою підсвічується жовтим. Вона стане зеленою, коли натиснути Shift. Якщо замість Shift натиснуто Ctrl, то ця помилково натиснута клавіша підсвічується червоним – її треба відпустити. Так само буде підсвічено червоним і клавішу Shift, яку учень помилково тримає натиснутою, коли символ, що треба ввести, не потребує цього.
Екранна клавіатура реагує на утримання клавіші Shift зміною зображення символів. На кожній клавіші екранної клавіатури відображається саме той символ, який буде введений, якщо клавішу натиснути. Аналогічним чином клавіатура реагує на перемикання режиму Caps Lock та на зміну розкладки.
Програма має 7 рівнів, які послідовно змінюють один одного.
Рівень 1. (4 символи). Перше знайомство з клавіатурою. Маленькі українські літери та цифри. Рибка плаває навколо гачка, доки учень не натисне потрібну клавішу.
Рівень 2. (4 символи). Чутливість до помилок. Маленькі українські літери та цифри. Рибка пропливає за екран, якщо учень помилково натискає не ту клавішу.
Рівень 3. (6 символів). Тільки великі літери, що вводяться при натиснутій клавіші Shift. Чутливості до помилок немає.
Рівень 4. (6 символів). Великі та маленькі літери вводяться почергово. Рибки чутливі до помилок.
Рівень 5. (6 символів). Знаки пунктуації. Чутливості до помилок немає.
Вчитель може обрати бажаний рівень з меню, яке відкриється, коли клацнути лівою або правою кнопкою миші в будь-якому місці на малюнку. В тому ж меню він може скасувати автоматичну зміну рівня.
Ось частина скарбу, який ми отримали, розв’язавши цю задачу.
Ще одне завдання уроку-гри позаду, тепер потрібно відпочити після важкої роботи за комп’ютерами. Проведемо релаксацію.
Релаксація.
Вправи для очей.
Покласти долоні одну на одну таким чином, щоб утворився трикутник, затулити цим трикутником очі i повторити вправи за послідовністю:
1. Заплющити очі на 3 секунди, розслабивши м’язи очей, і розплющити їх на такий же час.
2. Зробити кілька колових рухів (4-5) очима в один бік, а потім в другий.
3. Перенести погляд прямо перед собою на 5 секунд.
Очі під долонями повинні бути відкриті, але долоні не повинні пропускати світло.
Вправи для рук.
Покласти руки, зігнуті в ліктях, на край столу. Кисті рук підняти вгору долонями одну до одної. На рахунок раз – прогнути долоні, на рахунок два – стиснути палці в кулак.
VІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Закінчилась наша подорож. Діти, як ви вважаєте, які скарби ми знайшли протягом уроку? (це знання).
Рефлексія
Вам потрібно закінчити речення:
Мені на уроці сподобалося…
Я із задоволенням працював для того…
Мені було важко зрозуміти…
Я дізнався нове…
Нові знання я використаю …
VІІ. Інформація про домашнє завдання.
Домашнє завдання вам підготував балакучий папуга.
Він пропонує вам на зображені клавіатури написати цифри та знаки арифметичних дій.