Тематичне оцінювання – для 10 класу з теми:
«Біорізноманіття. Обмін речовин та енергії»
ВАРІАНТ 1
І рівень (по 0,5 бали за кожне завдання – 3 б.)
Позначте одну правильну відповідь:
1. Наука, що вивчає віруси називається:
а)мікробіологія, б) вірусологія, в) гістологія, г)бактеріологія.
2. У зовнішньому середовищі віруси перебувають у вигляді:
а) бактерій, б) нуклеїнових кислот, в) віріонів, г) вібріонів.
3. Віруси складаються з:
а) нуклеїнових кислот і ліпідів, б) нуклеїнових кислот і полісахаридів,
в) нуклеїнових кислот і білків, г) нуклеїнових кислот і вуглеводів.
4. Вірусне захворювання, що вражає слизові оболонки людини:
а) СНІД, б) ВІЛ, в) герпес, г) гепатит.
5. Вільний кисень надходить в атмосферу Землі внаслідок:
а) дихання аеробних організмів;
б) дихання анаеробних організмів;
в) фотосинтезу в зелених частинах рослин;
г) біогенного розкладу органічних решток.
6. Які речовини є продуктами ферментативного розщеплення білків :
а) гліцерин; б) нуклеотиди;
в) моносахариди; г) амінокислоти.
ІІ рівень (3 б.)
Позначте декілька правильних відповідей:
7. Процеси енергетичного обміну — це:
A) дихання; B) лізіс поживної речовини;
Б) фотосинтез; Г) біосинтез білка. (1 б.)
8. Уявіть, що Ви науковий редактор літератури з біології і перевіряєте опис зображеного на рисунку графіка. В описі є наступні твердження:
І. Інтенсивність фотосинтезу залежить від концентрації вуглекислого газу в повітрі.
ІІ. За концентрації вуглекислого газу в повітрі вище 0,1 % інтенсивність фотосинтезу не змінюється.
Чи є з-поміж них правильні? (2 б.)
А лише І
Б лише ІІ
В обидва правильні
Г немає правильних
ІІІ рівень (всього – 4 б.)
9. Установіть відповідність між групою вищих рослин і представниками. А Справжні мохи 1 молодильники, баранець
Б Папороті 2 сфагнум, політрих
В Хвойні 3 тис, туя, кипарис
Г Квіткові 4 магнолія, робінія
5 щитник, орляк (1 б.)
10. Співставте названі функції з тими білками, що їх реалізують. За правильного виконання отримаєте назву цілого класу білків, що забезпечують умови для зсідання білків, витривалість клітин в умовах високої температури. (2 б.)
Функція білків Приклади білків
1 Пластична А Пепсин, трипсин, мальтаза
2 Каталітична Е Родопсин, йодопсин
3 Регуляторна И Казеїн молока
4 Рецепторна Н Актин, міозин, тубулін
5 Захисна О Білки клейковини
6 Резервна П Інсулін, вазопресин
7 Рухова Р Фібрин, антитіла
8 Поживна Ш Колаген, кератин, осеїн
11. Укажіть назви таксонів, що характеризують систематичне положення зображеної тварини. (1 б.)
А Вид Б Клас В Тип
1 равлик виноградний 1 Двостулкові 1 Членистоногі
2 слизун чорний 2 Черепашкові 2 Хордові
3 планарія молочна 3 Черевоногі 3 Молюски
4 беззубка річкова 4 Головоногі 4 Слизовики
Дайте повну відповідь на питання. 12. Що є спільного й відмінного в обміні речовин та енергії різних організмів? (1 – 2 бали)
Тематичне оцінювання – для 10 класу з теми:
«Біорізноманіття. Обмін речовин та енергії»
ВАРІАНТ 2
І рівень (по 0,5 бали за кожне завдання – 3 б.)
Позначте одну правильну відповідь:
1. Віруси були відкриті у: а) 1892 р., б) 1992 р., в) 1535 р., г) 1813 р.
2. Віруси виникли з клітин, які втратили більшість своїх органел.
Це гіпотеза:
а) регресивної еволюції, б) паралельної еволюції,
в) гіпотеза «скажених генів», г) нейтральної еволюції.
3. Вірус бактерій називається:
а) бактеріальний, б) мікробний, в) бактеріоатакуючий, г) бактеріофаг.
4. Інфекційні білкові частинки, що спричинюють захворювання нервової системи людини, які призводять до смерті:
а) СНІД, б) пріони, в) віроїди, г) нервові віруси.
5. Зараження на СНІД відбудеться:
а) при статевому контакті, б) при укусі комах,
в) через поцілунок, г) при рукостисканні.
6. Кінцевим продуктом ферментативного розщеплення крохмалю є:
а) галактоза; б) мальтоза; в) глюкоза; г) рибоза.
ІІ рівень (3 б.)
Позначте декілька правильних відповідей:
7. Процеси пластичного обміну — це:
A) дихання; B) синтез іРНК;
Б) фотосинтез; Г) біосинтез білка. (1 б.)
8. Проаналізуйте наведений графік, який відображає вплив фактору зовнішнього середовища на інтенсивність фотосинтезу.
Яке з тверджень щодо цього впливу є правильним? (2 б.)
А Інтенсивність фотосинтезу не залежить від концентрації вуглекислого газу в повітрі.
Б За концентрації вуглекислого газу в повітрі вище 0,1 % інтенсивність фотосинтезу зростає.
В У наслідок зростання концентрації вуглекислого газу в повітрі інтенсивність фотосинтезу знижується.
Г За концентрації вуглекислого газу в повітрі до 0,05 % інтенсивність фотосинтезу зростає.
ІІІ рівень (всього – 4 б.)
9. Поділіть наведені організми на дві групи – автотрофи і гетеротрофи:
1 – білий гриб; 2 – клен гостролистий; 3 – молочнокислі бактерії;
4 – улотрикс; 5 – бульбочкові бактерії; 6 – трутовики; 7 – аурелія;
8 – магнолія; 9 – навікула; 10 – ламінарія. (2 б.)
10. Виберіть ознаки, що характеризують зайця білого (1 б.)
А Рівень Б Належність до групи В Спосіб живлення
1 молекулярний 1 амфібії 1 хижак
2 клітинний 2 рептилії 2 паразит
3 організмовий 3 птахи 3 фітофаг
4 екосистемний 4 ссавці 4 сапрофаг
11. Установіть відповідність між групою біомолекул та прикладами.
А моносахариди 1 аланін, валін, лейцин
Б амінокислоти 2 тестостерон, естроген
В ліпоїди 3 колаген, кератин, осеїн
Г полісахариди 4 рибоза, глюкоза
5 целюлоза, хітин (1 б.)
12. Поясніть схему. (1 – 2 б.)