Ознайомлення дітей з природою
Заняття на тему: «Тепле літечко настало»
Мета: продовжити ознайомлення дітей з природою рідного краю влітку, з прикметами літа, пояснювати значення природи для життя людей, вчити дітей установлювати звя’зки між змінами у неживій та живій природі. Поповнювати словниковий запас дітей; розвивати вміння малят будувати стислі описові розповіді. Дати дітям уявлення про веселку. Довести, що райдуга – це гра світла і води. Виховувати позитивне емоційне ставлення до природного середовища, усвідомлення необхідності дбайливого ставлення до нього.
Обладнання: ілюстрації на літню тематику, мнемотаблиця, скляна призма, банка з водою, білий папір, люстерко, набір дидактичних ігор.
Хід заняття
Психогімнастика «Квіточка»
- Сядьте зручно, щоб не заважати сусідам. Ваші ноги, це коріння
квіточки, яке міцно тримає її у землі, тіло – стебло квіточки, руки – листя квітки. Нахиліться вперед, уявіть, що легенький вітерець хитає вас. Потягніться листям до сонечка, пограйте з його променями, станьте зовсім стрункими, подивіться одне на одного, яка красива клумба утворилася в нашій групі.
- Діти, погляньте на цей малюнок. Яку пору року ми бачимо на ньому?
Цей малюнок називається «Літній ранок». Подивіться уважно і скажіть, що на малюнку вказує на те, що тут зображений саме початок літнього дня? Розкажіть, що ви бачите на малюнку?
Дидактична гра «Впорядкуймо розповідь»
Вихователь спонукає малят описати ілюстрацію за допомогою заданих наборів слів з яких дітям потрібно скласти речення, відповідно їх угодивши.
Читання вірша «Літо» А.Загрудний
Літо, літо золоте
Випиває роси
Та з пшениченьки плете
Українські коси.
Виглядає з-поміж віт
Вишнями в садочку,
Одяга на цілий світ
Сонячну сорочку.
- А тепер давайте спробуємо прочитати вірш за допомогою таблиці
Мнемотаблиця
Полуниця
|
У сметанці
|
Соловей щебече
|
Вранці
|
Дощик через ситечко
|
Наступило літечко
|
- А чи багато ви знаєте про літо? Можливо, хтось з вас не знає, що може
відбуватися влітку, а що – ні. Давайте пограємо у гру та з’ясуємо це.
Дидактична гра «Що буває влітку?»
Вихователь ставить запитання, діти мають дати відповідь та пояснити її.
- Чи можна влітку в лісі назбирати пролісків?
- Чи можна влітку побачити сніжок?
- Чи можна влітку нарвати ягід у садку?
- Чи можна влітку почути грім?
- Чи можна влітку садити моркву та картоплю?
- Чи можна влітку накосити трави?
- Чи можуть влітку птахи відлітати у теплі краї?
- Літо – чудова пора. Сонце пригріває добре, і його ласкаве проміння
проникає всюди.
-Але вночі грунт, трава, листя охолоджуються. Водяна пара, яка є в повітрі, осідає на них, охолоджується і перетворюється на дрібні краплини води. Ці краплинки ви можете побачити зранку на травичці та квітах. Про ці краплинки навіть і загадка є:
Ішла пані вночі, погубила ключі.
Місяць бачив – не сказав,
Сонце встало – і забрало.
Що це? (Роса)
- Чи доводилося вам бачити краплинки вранішньої роси? Які вони?
Що роблять краплинки роси? А краплинки роси випаруються в хмарку, а з неї піде дощ.
Хвиля б’є у береги,
В небі – дивні батоги.
Сім веселих кольорів
Піднялись з-за берегів.
То ж у кого їх аж сім?
Чи відомо вам усім?
- Здогадалися, діти? Ви всі бачили не раз цей барвистий міст на небі.
Що це? Так, веселка.
- А що ж таке веселка? Чому в повітрі виникло таке диво?
- Причина цього дива – сонячний промінець. Коли промені сонячного
світла проходять через повітря, ми їх не бачимо, бо вони прозоро-білі. Але ось на їхньому шляху зустрілася водяна краплинка. Проходячи крізь неї, сонячний промінець ділиться на кольори і малює веселку.
- А зараз ми з вами спробуємо створити веселку.
Дослід. Наповнити ємність з водою, поставити її на стіл близько вікна так, щоб на неї падало ранкове світло Сонця. Розмістити люстерко посередині, поклавши його верхній край біля краю ємності, а нижній – у воду під таким кутом, щоб воно відбило сонячне проміння. Взяти однією рукою аркуш паперу та приматати його перед люстерком. Іншою рукою злегка підсунути люстерко. Регулювати положення люстерка та паперу, доки на ньому не з’явиться веселка.
- Діти, а що ж нам дарує літечко?
- Давайте послухаємо оповідання
Б.Вовк «Любе літечко»
- Літо, любе літечко, дай мені суничок!
- Дам суничок в червні! Ти роси не бійся – в травах її шукай.
- Любе, любе літечко, дай мені смородини, чорної й червоної, і малини дай.
- Дам тобі їх в липні. Прокидайся з сонечком – з кущиків зривай.
- Літо, любе літечко, дай мені бруснички і ожини дай.
- Дам тобі їх в серпні – тільки не лінуйся, в кошик збирай.
- Літо, любе літечко, ягід барбарису й журавлини дай.
- Ані барбарису, ані журавлини я не можу дати.
Це дари осінні. В осені й проси.
- Певно, що цей текст нагадав вам, діти, назви літніх місяців. Хто їх
назве? Які ягоди дарує нам червень? Які ягоди ми знайдемо в липні? Що подарує нам останній місяць літа - серпень? Що ми можемо приготувати з ягід?
Дидактична гра Зваримо компот»
Дидактична гра «Склади ціле»
- Ось і завершилося наше заняття. Діти, то чому вам подобається літо?
- Літо приготувало нам кошик зі смаколиками, зараз ми їх поласуємо.