Тест "Складнопідрядне речення"

Про матеріал
Синтаксис. Українська мова.Тест "Складнопідрядне речення.". Підготовка до ЗНО для учнів 10-11 класів
Перегляд файлу
  1. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ. (ЗНО 2009)

Вид підрядного речення

1означальне

2з'ясувальне

3обставинне причини

4обставинне місця

Приклади

АСюди, де вуличка забута, приїхав по дитячі сни.

БЛюблю, коли у вікно розкрите шумлять без­журно дерева.

ВЗацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина.

ГЯ єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була.

ДПоет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти.

 

  1. З’ясуйте, який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові.  (ЗНО 2010)

Фрагмент речення

1… понад усе хотіли, щоб …

2… зайшов до магазину, щоб …

3… дуже сподобалася книга, що її …

4… настільки досвідчена, що …

Вид підрядного речення

Аозначальне

Бз’ясувальне

Вумови

Гмети

Дступеня та способу дії

 

 

 

  1. Прочитайте текст і виконайте завдання. (ЗНО 2010)

 

(1) Стояла тиха травнева ніч у буянні зела й кипінні садів. (2) Шаленіли в лузі солов’ї, кумкали жаби, кричали горлиці. (3) І носила в ту не/ймовірну весняну молоду ніч із срібної криниці срібним цеберцем срібну воду зозуля і (…) її по землі. (4) Вилила добрий ківш і на Андрія. (5) Від/того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу. (6) На душі було срібно й високо. (7) Дослухався тихої й радісної музики небес, удивлявся в ту не/звідану глибінь. (8) Від/нині знав, що там живе вічна й свята таїна.

Складнопідрядним є речення

Атретє

Бчетверте

Вшосте

Гвосьме

 

  1. Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Спадала безмісячна ніч...» обрати  (ЗНО 2010)

Аякось журливо ставало на душі.

Бненаче занурюючи все в темряву.

Воднак на ґанку ще точилася розмова.

Гтак що все птаство затихло.

Днасувався лячний присмерк.

 

  1. З’ясуйте, який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові складного речення.    (ЗНО 2010)

Фрагмент речення

1…минуло п’ять хвилин, як…

2…тішать око півонії, що їх…

3…цікаво слухати про те, як…

4…її пісня лилася, як …

Вид підрядного речення

Аозначальне

Бз’ясувальне

Вчасу

Гпорівняльне

Думови

  1. З’ясуйте, який вид підрядного речення можна приєднати до поданого головного.

Головне речення

1Ця подія сталася саме тоді, …

2… однак студенти склали іспит.

3Це не та зупинка, …

4Журналістка повідомила, …

Вид підрядного речення

Аозначальне

Бз’ясувальне

Вобставинне часу

Гобставинне місця

Добставинне допустове   (ЗНО  2010)

 

  1. Приєднайте до частини «Хмари вкрили весь небосхил…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.

Варіант завершення речення

1… і рясна злива не забарилася.

2… та й зависли над принишклим містом.

3… навіть клаптика світлого не лишилося.

4… дарма що недавно вигрівало сонце.

Тип речення

Апросте з відокремленими членами

Бпросте з однорідними членами

Вскладнопідрядне

Гскладносурядне

Дскладне безсполучникове  (ЗНО 2011)

 

  1. З’ясуйте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення. 

Фрагмент речення

1Щоб гарно жити, …

2Мені здалося, що…

3.., могли б запам’ятати.

4Я чула пісню, що…

Вид підрядного речення

Аозначальне

Бмети

Вз’ясувальне

Гумови

Дчасу  (ЗНО 2011)

 

  1. Визначте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.

Вид підрядного речення

1з’ясувальне

2означальне

3допустове

4наслідкове

Фрагмент речення

АЦе був такий день, що ...

БТам, де …, листя було прозоре.

ВПогода стояла сонячна, так що ...

ГУпав додолу перший лист, хоча …

ДЗдавалося хлопцю, що ... (ЗНО 2011)

 

  1. Приєднайте до частини «Лелеки повернулися до рідного гнізда…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.

Варіант завершення речення

1… як заструменіли весняні ручаї.

2… і заходилися його лагодити.

3… і враз ожила простора садиба.

4… перелетівши сині моря.

Тип речення

Апросте з відокремленими членами

Бпросте з однорідними членами

Вскладнопідрядне

Гскладносурядне

Дскладне безсполучникове

 

  1. Складнопідрядне речення з підрядним наслідку утвориться, якщо до частини «Уся дорога була занесена снігом…» додати

Аоскільки вчора була сильна хуртовина.

Бхоча надворі вже була рання весна.

Вніби лежала товста пухова перина.

Гтому що не була розчищена від заметів.

Дтак що не можна було доїхати до міста.  (ЗНО 2012)

 

  1. Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини «На цих вихідних ми обов’язково поїдемо до Києва…» додати

Анезважаючи на люті морози.

Бякщо купимо квитки на потяг.

Вбо вже скучили за рідним містом.

Гтак що обов’язково відвідаємо Поділ.

Дщоб краще дізнатися історію столиці.  (ЗНО 2012)

 

  1. З’ясуйте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.

Фрагмент речення

1Я переконався, що …

2... то б не перемогли.

3... та він не погодився.

4Настала та хвилина, коли ...

Вид підрядного речення

Аозначальне

Бз’ясувальне

Вмісця

Гумови

Ддопустове  (ЗНО 2012)

 

  1. Складнопідрядним з підрядним причини є речення

АКоли ідеш ранковим полем, то грають бризки від роси.

БНіч була довга, думалося, що ніколи вже сонце не зійде.

ВЛюблю людей землі своєї, бо й я землі своєї вірний син.

ГДень такий, що жалітися грішно на невдачі, нестачі, біду.

ДЗдалося, що якийсь чарівник, як у казці, позолотив дерева.  (ЗНО 2013)

 

  1. Складнопідрядне речення з підрядним мети утвориться, якщо до речення «На початку травня ми поїхали до Криму …» додати

Анезважаючи на погану погоду.

Бщоб відвідати ботанічний сад.

Втому що були вихідні дні.

Гчерез задушливі дні в Києві.

Дтак що відпочинок був цікавий.  (ЗНО 2013)

 

  1. Доберіть приклад до кожного типу речення.

Тип речення

1складнопідрядне

2складноcурядне

3складне безсполучникове

4складне з різними видами зв’язку

Приклад

АЛюби музику — вона облагороджує твої думки і почуття.

БКрасна пташка своїм пір’ям, а людина — знанням.

ВЩо в пісні співається, те в житті збувається.

ГГолос у нього гучний і спочатку завжди впевнений.

ДНебо вночі чисте, і видно, як падають зорі.  (ЗНО 2013)

 

 

  1. Складнопідрядне речення з підрядним часу утвориться, якщо до частини «Я буду згадувати свої шкільні роки...» додати

Або були вони щасливими.

Бщоб ненадовго повернутися назад.

Вхоч і швидко вони промайнули.

Гдоки буду топтати ряст.

Ддарма що вони були дуже давно.  (ЗНО 2013)

 

 

 

  1. Установіть відповідність між характеристикою речення та прикладом.

1складнопідрядне реченню

2складносурядне речення

3складне безсполучникове речення

4складне речення з різними видами зв’язку

АСонце блищить і горить, гаї зеленіють, садки зацвітають.

БТи до мене прийшла не із казки чи сну, і здалося мені, що стрічаю весну.

ВПогода стояла тепла й сонячна, так що шибки на вікнах аж миготіли.

ГНебо вже геть розмерзлося, і тепер його було видно наскрізь.

ДТонуть у золоті принадні простори і закликають усе в степу до спокою. (ЗНО 2014)

 

  1. Установіть відповідність між видом підрядного речення та фрагментом складного речення.

1означальне

2з’ясувальне

3допустова

4наслідку

АЩе не прийшла весна, хоч ...

БЯк гарно тут восени, коли ...

ВБуло тихо, так що ...

ГПовела стежка в поле, де ...

ДЯ не маю наміру розповідати, що ...  (ЗНО 2014)

 

  1. Синонімічним до простого речення “У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне для досягнення особистістю успіху” є складнопідрядне речення.

АУ сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне, щоб особистість могла досягти успіху.

БУ сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно, адже це свідчить про досягнення особистісю успіху.

ВУ сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне, оскільки так особистіть досягне успіху.

ГУ сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне через те, що так особистість може досягти успіху.

ДУ сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно, тому що так особистість може досягти успіху. (ЗНО 2015)

  1. Установіть відповідність між видом речення та прикладом.

Вид речення

1складнопідрядне

2безсполучникове

3складне з різними видами зв’язку

4складносурядне

Приклад

АМільярди перлин мерехтіли на всьому, випромінюючи маленькі сонця, розсипаючи спектри на лапатім листі дубів і ліщини.

БТихо-мирно спала зграя лебедина, і даремно лебідь звав, будив її.

ВСтоять жоржини мокрі-мокрі, сплять діамантові жуки, під грушею у дикій моркві до ранку ходять їжаки.

ГКоли з дерев, сумно кружляючи, падало жовтогаряче листя, повернувся додому Оксен.

ДТи з’явилась мені – і здалося, що світ помолодшав навколо на тисячу літ. (ЗНО 2015)

  1. Підрядним реченням причини можна замінити відокремлену обставину в рядку

АБерести й клени стоять обабіч вулиці, підпираючи високу баню неба.

БНезважаючи на ранню весну, надворі вже зранку душно й жарко.

ВЯсний місяць зблід, засоромившись зірки та червоного ранку.

ГСонце, щойно викотившись, тихо пливло понад зеленими плавнями.

ДОстанні промені, попри всі спроби зачепитися за обрій, знесилено зникали. (ЗНО 2015)

 

  1. Доберіть приклад до кожного виду складного речення.

Вид складного речення

1складносурядне

2складнопідрядне

3безсполучникове

4зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком

Приклад

АБуря втрамбовувала сніг, іти було набагато легше.

БУ грудях несвідомо й непомітно заповнювало всі кутки прекрасне.

ВОсь і річка, що має чотири броди, ось і принишкле село з корогвами тополь.

ГНа хуторі повільно вмирає день і гасне перестигла бронза пшениць.

ДДогоряє липневий день, палахкотить на білих стінах собору, що вигнався в небо.  (ЗНО 2015)

 

  1. Складнопідрядне речення з підрядним часу утвориться, якщо до частини «Я буду згадувати свої шкільні роки...» додати

Або були вони щасливими.

Бщоби ненадовго повернутися назад.

Вхоч і швидко вони промайнули.

Гдоки буду топтати ряст.

Ддарма що вони були дуже давно.  (ЗНО 2015)

 

  1. Складнопідрядне речення з підрядним мети утвориться, якщо до речення «Гості нашого міста залюбки відвідують університетський розарій...» додати

Ащойно трапляється така нагода.

Боскільки він є найбільшим у Сімферополі.

Вщоб помилуватися рідкісними сортами троянд.

Гтому що в ньому з'явилась алея білих троянд.

Дхоча не завжди на екскурсію мають достатньо часу.  (ЗНО 2015)

 

  1. Приєднайте до частини «Парламентарі неодмінно ухвалять це рішення...» запропоновані варіанти та з'ясуйте тип кожного з утворених речень.

Варіант завершення речення

1...завчасно провівши тривалі консультації у фракціях.

2...потім же все залежатиме від професійних дій уряду.

3...як у сесійній залі оголосять початок пленарного засідання.

4...але доручать Кабінетові Міністрів розробити програму дій.

Тип речення

Апросте з однорідними членами

Бпросте з відокремленим членом

Вскладнопідрядне

Гскладносурядне

Дскладне безсполучникове  (ЗНО 2015)

  1. Установіть відповідність між фрагментом складнопідрядного речення та видом його підрядної частини.

Фрагмент речення

1… утомилася, так що...

2… засміялася, хоч...

3… зустрілися, щоб...

4… затрималася, тому що...

Вид підрядної частини

Аз’ясувальна

Бобставинна причини

Вобставинна мети

Гобставинна допустова

Добставинна наслідку  (ЗНО 2016)

 

  1. Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділового знака.

Розділовий знак

1кома в безсполучниковому реченні

2кома в складнопідрядному реченні

3кома в складносурядному реченні

4кома при відокремленій обставині

Приклад

АМіж зеленими садами, між сірими стінами загравали вже фіолетові тіні.

БУткнувшись у тепло долин, вітер спросоння погойдував чорні тополі.

ВЯра пшениця була молода й висока, а горді соняшники стояли ще вищі.

ГДесь скрадливо скрипнула хвіртка, насмішливо обізвався дівочий голос.

ДУ плесі ворушилися затонулі тіні хат, на яких сторч головою дрімали лелеки. (ЗНО 2016)

  1. Приєднайте до фрагмента речення «Ластівки літали понад самою землею…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.

Варіант завершення речення

1… навіть хлопчаки їх не лякали.

2… сповіщали про наближення дощу.

3… дарма що шуліка висів у небі.

4… і байдуже їм було до всього.

Тип речення

Апросте з відокремленими членами

Бпросте з однорідними членами

Вскладнопідрядне

Гскладносурядне

Дскладне безсполучникове  (ЗНО 2016)

 

  1. З’ясуйте, який вид підрядної частини відповідає кожному фрагменту складного речення.

Фрагмент речення

1Назавжди в пам’яті день, коли …

2Коли їхали автострадою, …

3Із розкладу учні дізналися, коли …

4Коли хочеш поваги до себе, …

Вид підрядної частини

Аобставинна причини

Бозначальна

Вз’ясувальна

Гобставинна умови

Добставинна часу  (ЗНО 2017)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді

СПР


  1. 1г, 2б, 3д, 4а
  2. 1б, 2г, 3а, 4д
  3. Г
  4. Г
  5. 1в, 2а, 3б, 4г
  6. 1в, 2д, 3а, 4б
  7. 1г, 2б, 3в, 4г
  8. 1б, 2в, 3г, 4а
  9. 1д, 2а, 3г, 4в
  10. 1в, 2б, 3г, 4а
  11. Д
  12. Б
  13.  1б, 2г, 3д, 4а
  14. В
  15. Б
  16.  1в, 2б, 3а, 4д
  17. Г
  18. 1в, 2г, 3а, 4б
  19. 1г, 2д, 3а, 4в
  20. А
  21.  1г, 2в, 3д, 4б
  22. В
  23. 1г, 2д, 3а, 4в
  24. Г
  25. В
  26. 1б, 2д, 3в, 4а
  27. 1д, 2г, 3в, 4б
  28. 1г, 2д, 3в, 4б
  29. 1д, 2б, 3в, 4г
  30. 1б, 2д, 3в, 4г

 

 

 

docx
Додано
11 листопада 2021
Переглядів
2824
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку