Тест. Завдання для І етапу Міжнародного мовно - літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка.
Питання (відповіді) взято з довідника завдань з української мови та літератури (Авраменко О. М., Блажко М.Б. , 2012 рік)
Завдання І етапу Міжнародного мовно – літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка
Питання взято з довідника завдань з української мови та літератури (Авраменко О. М., Блажко М.Б. , 2012 рік)
Тарас Шевченко (відповіді)
1. Г;
2. Г;
3. А;
4. В;
5. В;
6. Д;
7. В;
8. В;
9. А;
10. А;
11. Д;
12. Б;
13. Г;
14. Д;
15. Г;
16. Г;
8 балів
17. 1) В, 2) Д,
3) А, 4) Б;
18. 1) Д, 2) В,
3) А, 4) Г;
19. 1) В, 2) А,
3) Б, 4) Д;
20. 1) Д, 2) А,
3) Г, 4) В;
21. 1) Г, 2) Д,
3) А, 4) В;
22. 1) А, 2) Д,
3) Б, 4) Г;
23. 1) Д. 2) А,
3) Б, 4) В;
24. 1) Г 2) Б,
3) А, 4) Д.
16 балів
Твір 12 балів
Разом – 36 балів
А Євген Гребінка, Пантелеймон Куліш, Іван Сошенко
Б Микола Костомаров, Олександр Пушкін, Іван Срезневський
В Михайло Лєрмонтов, Василь Жуковський, Пантелеймон Куліш
Г Карл Брюллов, Олексій Венеціанов, Василь Жуковський
Д Олексій Венеціанов, Карл Брюллов,Олександр Пушкін
А кохання Катерини й москаля теплими вечорами Б сцена вигнання Катерини з дому
В зустріч Івася з батьком Г роздуми ліричного героя про гірку долю байстрят
Д поневіряння Катерини на чужині
А |
«І мертвим, і живим, і ненарожденним...» |
Б |
«Кавказ» |
В |
«Як умру, то поховайте...» |
Г |
«Сон (У всякого своя доля...)» |
Д |
«Гайдамаки»
|
А «Як умру, то поховайте...» Б «До Основ’яненка»
В «Мені однаково...» Г «Катерина» Д «І мертвим, і живим, і ненарожденним...»
А «Сон (У всякого своя доля...)» Б «Як умру, то поховайте...»
В «До Основ’яненка» Г «Мені однаково...» Д «Кавказ»
Чайка скиглить літаючи,
Мов за дітьми плаче;
Сонце гріє, вітер віє
На степу козачім.
У цих рядках використано
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
А |
синекдоху |
||
Б метонімію В оксиморон Г тавтологію Д символ
7. Ґонта і Ярема — герої твору Т. Шевченка
А «Кавказ» Б «Сон (У всякого своя доля...)» В «Гайдамаки»
Г «І мертвим, і живим, і ненарожденним...» Д «Катерина»
8. Захоплення героїчним минулим України, роль уроків історії для вирішення проблем сучасності, віра в безсмертя рідного народу — мотиви твору Т. Шевченка
А «Катерина» Б «Як умру, то поховайте...» в «До Основ’яненка»
Г «Мені однаково...» Д «Сон (У всякого своя доля...)»
9. Тарас Шевченко присвятив Якову де Бальмену твір
А «Кавказ» Б «Сон (У всякого своя доля В «Гайдамаки»
Г «І мертвим, і живим, і ненарожденним...» Д «Катерина»
10. Словами Кохайтеся, чорнобриві, та не з москалями... починається твір
А «Катерина» В «Гайдамаки» Г Мені однаково...»
Б «До.Основ’яненка» Д «Кавказ»
11. НЕ Є ідеєю поеми «Гайдамаки» Т. Шевченка
А необхідність перегорнути трагічну сторінку історії, по-сучасному оцінити минуле; Б заклик до єднання слов’янських народів; В усвідомлення того, що здобуття незалежності — ідеал історичного розвитку нації ; Г осмислення можливостей вирішення конфліктів між народами- сусідами, історичного примирення народів; Д засудження війни імперської Росії з кавказькими народами
А «Катерина» Б «Сон (У всякого своя доля...)» В «Гайдамаки»
Г «І мертвим, і живим, і ненарожденним...» Д «Кавказ»
13. Слова Од глибокої тюрми та до високого престола — усі ми в золоті і голі належать
А горцю («Кавказ») Б українській еліті («І мертвим, і живим...»)
В «землячку» («Сон (У всякого своя доля...)») Г колонізатору («Кавказ») Д титарю («Гайдамаки»)
14. Тарас Шевченко присвятив Василеві Жуковському твір
А «Гайдамаки» Г «Сон (У всякого своя доля...)»
Б «Кавказ» В «І мертвим, і живим, і ненарожденним...» Д «Катерина»
15. Критика української еліти, яка зневажає український народ, і заклик до соціального примирення заради відродження нації звучать у творі Т. Г. Шевченка
А «До Основ’яненка» Б «Сон (У всякого своя доля...)» В «Гайдамаки»
Г «І мертвим, і живим, і ненарожденним...» Д «Як умру, то поховайте...»
16. Сарказм — це
А насмішка, замаскована зовні благопристойною формою; Б прийом у літературі, заснований на явному спотворенні, на перебільшенні чи применшенні зображуваного, на поєднанні різких контрастів: фантастичного з реальним, трагічного з комічним; В сатиричний малюнок загостреного критично-викривального характеру; переносно-смішне наслідування, перекручування оригіналу; Г їдка, викривальна, особливо дошкульна насмішка, сповнена крайньої ненависті й гнівного презирства;
Д різновид карикатури, у якій гостре висміювання поступається перед м’яким, доброзичливим гумором
17. Установіть відповідність.
Назва твору
1 «Гайдамаки» 2 «До Основ’яненка» 3 «Мені однаково...» 4 «І мертвим, і живим, і ненарожденним...»
Уривок
А За Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій — не своїй землі.
Б Подивіться на рай тихий,
На свою країну,
Полюбіте щирим серцем Велику руїну...
В Ти нас ріжеш — заріж і їх:
Вони католики.
Чого ж ти став? Чом не ріжеш?
Г Дивлюся: хати над шляхами
Та городи з стома церквами,
А в городах, мов журавлі,
Замоштрували москалі...
Д Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине...
От де, люде, наша слава,
Слава України!
18. Установіть відповідність.
Назва твору
1 «Сон (У всякого своя доля...)» 2 «Як умру, то поховайте...»
3 «Кавказ» 4 «І мертвим, і живим, і ненарожденним...»
Уривок
А За горами гори, хмарою повиті, Засіяні горем, кровію политі.
Отам-то милостивії ми Ненагодовану і голу Застукали сердешну волю...
Б А тим часом світить З усіх вікон у титаря.Що то там твориться?
В І мене в сім’ї великій,В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом ’янути Незлим тихим словом.
Г Нема на світі України,Немає другого Дніпра,
А ви претеся на чужину Шукати доброго добра...
Д Отак, ідучи попідтинню 3 бенкету п ’яний уночі,
Я міркував собі йдучи, Поки доплентавсь до хатини.
19. Установіть відповідність.
Художній засіб
1 гіпербола 2 метонімія 3 персоніфікація 4 антоніми
Приклад («І мертвим, і живим, і ненарожденним...*)
А Доборолась Україна До самого краю.
Б Настане суд, заговорять І Дніпро, і гори!
В І потече сторіками Кров у синє море...
Г Не дуріте самі себе, Учітесь, читайте...
Д .Нема пекла, ані Раю. немає й Бога , тілько я!
20. Установіть відповідність.
Сюжетний елемент Подія («Катерина» Т. Шевченка)
Г випадкова зустріч Катерини з Іваном на чужині
Д знайомство й кохання Катерини з москалем
21. Установіть відповідність.
Герой
1. Ярема 2. Ґонта 3. Залізняк 4. Лейба
Репліка («Гайдамаки»)
А «Гуляйте, сини!
Пийте, поки п’ється, бийте, поки б’ється! —
Залізняк гукає. — Ану, навісний,
Ушквар нам що-небудь, нехай земля гнеться,
Нехай погуляють мої козаки!»
Б Сини мої, гайдамаки!
Світ широкий, воля —
Ідіть, сини, погуляйте,
Пошукайте долі.
В Піди кобилу приведи,
Подай патинки господині Та принеси мені води...
Г Один я на світі без роду, і доля —
Стеблина-билина на чужому полі.
Стеблину-билину вітри рознесуть:
Так і мене люде не знають, де діти.
Д «Спочивайте, сини мої,
В глибокій оселі!..
Без васильків і без рути Спочивайте, діти...»
21. Установіть відповідність.
Художній засіб
Приклад («Сон (У всякого своя доля...)»)
А ...та нетрями,
Та глибокими ярами,
Та широкими степами,
Та байраками.
Б ...Тополі по волі
Стоять собі, мов сторож , Розмовляють з полем.
В Упивайтесь, бенкетуйте — Я вже не почую,
Один собі навік-віки
В снігу заночую.
Г ...Старшина пузата
Стоїть рядом; сопе, хропе, Та понадувалось,
Як індики, і на двері Косо поглядало.
Д Тяжко-тяжко мені стало,
Так, мов я читаю Історію України.
Стою, замираю...
23. Установіть відповідність.
Художній засіб
Приклад («Сон (У всякого своя доля...)»)
А І в темній темниці...
Голодом замучив...
Б Так із його, сердешного,
Кров, як воду, точить!..
В ...Тополі по волі...
Розмовляють з полем...
Г ...А той нишком у куточку
Гострить ніж на брата.
Д На той остатній Страшний
Суд Мертвці за правдою встають.
24. Установіть відповідність.
Засіб творення сатири
1 іронія 2 сарказм 3 гротеск 4 карикатура
Приклад («Сон (У всякого своя доля...)»)
А...Стоїть собі,Голову понурив,
Сіромаха. Де ж ділася Медвежа натура?Мов кошеня, такий чудний.
Б Так оце-то та богиня!..
А я, дурний, не бачивши Тебе, цяце, й разу, Та й повірив тупорилим Твоїм віршемазам.
В Лечу, лечу, а вітер віє, Передо мною сніг біліє, Кругом бори та болота, Туман, туман і пустота.
Г У всякого своя доля І свій шлях широкий...
Д Цариця-небога, Мов опеньок засушений, Тонка, довгонога, Та ще на лихо, сердешне, Хита головою.
25. Написати есе на тему: «Чи збігається мораль сучасного суспільства з моральними приписами Т. Шевченка?»