Адаптації Тренувальні тести для підготовки до ЗНО

Додано: 16 травня 2022
Предмет: Біологія, 11 клас
Тест виконано: 595 разів
56 запитань
Запитання 1

Повертання соняшника за сонцем – це приклад:

варіанти відповідей

геотропізму

настії

геліотропізму

нутації

Запитання 2

Рухом на молекулярному рівні є:

варіанти відповідей

робота війок миготливого епітелію;

циркуляція цитоплазми;

робота білкових комплексів;

розтріскування плодів.

Запитання 3

Визначте, який із наведених рухів відноситься до тургорного: 

варіанти відповідей

рух м’язів;

розкриття бутонів;

розкриття продихів;

розсіювання спор.

Запитання 4

Позитивний фототропізм характерний для:

варіанти відповідей

 коренів;

стебел;

 плодів;

насіння

Запитання 5

Білковий комплекс, який забезпечує скорочення м'язових волокон:

варіанти відповідей

флагелін-тубулін

динеїн-кінезин

аксоподії-псевдоподії

актин-міозин

Запитання 6

Мінімальна сила подразника, здатна викликати збудження - це:

варіанти відповідей

збудження;

подразнення

поріг подразнення

збудливість

Запитання 7

Назвіть властивість живих організмів, яка дозволяє їм адаптуватися до змінних умов довкілля:

варіанти відповідей

 розмноження;

подразливість

 ріст

розвиток

Запитання 8

Гіпотонічне середовище - це середовище:

варіанти відповідей

нижче нормального осмотичного

вище нормального

нормальне середовище

нейтральне середовище

Запитання 9

Яке середовище в клітині рослини під час плазмолізу

варіанти відповідей

гіпертонічне

  ізотонічне

гіпотонічне

гомотонічне

Запитання 10

В якому середовищі знаходиться клітина під час плазмолізу

 

варіанти відповідей

гіпертонічному

ізотонічному

 гіпотонічному

гомотонічному

Запитання 11

Адекватна відповідь організму на вплив довкілля:

варіанти відповідей

імунітет

терморегуляція

адаптація

регенерація

Запитання 12

Встановіть відповідність між назвою та типом адаптацій:

адаптації

1 фізіологічні 2 фенологічні 3 поведінкові 4 структурні

характеристика

А обрання впродовж року оптимального періоду росту і живлення

Б компоненти тіла, що забезпечують виживання і розмноження

В процеси, що відбуваються в тілі у відповідь на зовнішні впливи

Г стереотипні активні реакції у відповідь на зміни середовища

варіанти відповідей

1 - В 2 - Г 3 - А 4 - Б

1 - В 2 - А 3 - Г 4 - Б

1 - А 2 - Б 3 - В 4 - Г

1 - Б 2 - Г 3 - В 4 - А

Запитання 13

Встановіть відповідність між видом таскису та напрямком руху організмів:

таксис

1 геотаксис 2 фототаксис 3 тигмотаксис 4 термотаксис

напрям руху

А зумовлений механічним контактом із подразником

Б рух до ділянки з оптимальною температурою

В залежить від сили тяжіння

Г рух у бік світла

варіанти відповідей

1 - В 2 - Г 3 - А 4 - Б

1 - В 2 - А 3 - Г 4 - Б

1 - Г 2 - А 3 - В 4 - Б

1 - А 2 - В 3 - Г 4 - Б

Запитання 14

Встановіть відповідність між коадаптацією в симбіозі та процесами, що відбуваюся:

симбіоз

1 хижак-жертва 2 ендосимбіоз 3 паразит-хазяїн 4 мутуалізм

процеси

А утворення мітохондрій, виникнення еукаріотів

Б розвинені органи чуття у одних і отруйні залози у других

В утворення мікоризи

Г взаємодія вірусів з організмами

варіанти відповідей

1 - А 2 - Б 3 - В 4 - Г

1 - Б 2 - Г 3 - В 4 - А

1 - А 2 - В 3 - Б 4 - Г

1 - Б 2 - А 3 - Г 4 - В

Запитання 15

Білкові молекули, що регулюють поділ і рухливість клітин:

варіанти відповідей

Нейромедіатори

Гени

Фактори росту

Ензими

Запитання 16

Сигнальні молекули, що беруть участь у передачі збудження у синапсах:

Запитання 17

Сигнальні молекули, що беруть участь у передачі збудження у синапсах:

варіанти відповідей

Нейромедіатори

Гени

Фактори росту

імуноглобуліни

Запитання 18

Специфічний імунітет передбачає вироблення:

варіанти відповідей

Антигенів

Антитіл

Антиоксидантів

Інтерферонів

Запитання 19

Які адаптації відбуваються шляхом зміни особливостей будови тіла? 

варіанти відповідей

морфологічні 

фізіологічні 

 поведінкові 

 біохімічні

Запитання 20

Прикладом поведінкових адаптацій є: 


варіанти відповідей

обтічна форма тіла риб 

видозміна передніх кінцівок крота 

гніздування птахів 

видовження шиї жирафа 

Запитання 21

Як називають стратегію розмноження, коли тварини народжують багато нащадків, але ці нащадки дрібні й батьки про них не піклуються або піклуються мало? 

варіанти відповідей

K-стратегія 

r-стратегія 

Q-стратегія

T-стратегія 

Запитання 22

Результатом адаптивної радіації є: 

варіанти відповідей

звуження ареалу організмів

 втрата організмом тепла 

екологічна пластичність

утворення нових форм живих організмів 

Запитання 23

Які організми належать до пойкілотермних? 

варіанти відповідей

тритон звичайний 

ящірка прудка 

ластівка міська 

ведмідь бурий 

саламандра плямиста

Запитання 24

Які організми є ендопаразитами? 

варіанти відповідей

 блоха котяча 

п’явка медична

личинка овода 

ехінокок 

ВІЛ

Запитання 25

Рецептори, які реагують на дотик, тиск, звук, називають:

варіанти відповідей

терморецепторами;

механорецепторами;

хеморецепторами;

фото­рецепторами.

Запитання 26

За природою подразники поділяють на:

варіанти відповідей

порогові

фізичні

фізіологічні

хімічні

змішані

адекватні

Запитання 27

На клітинному рівні подразнення сприймають спеціальні молекулярні структури, які називаються:

варіанти відповідей

медіатори

модулятори

синапси

рецептори

Запитання 28

За силою подразники бувають:

варіанти відповідей

підпорогові

порогові

надпорогові

  запорогові

Запитання 29

Проаналізуйте, що таке мембранний потенціал:

варіанти відповідей

 потенціал електричного поля всередині плазматичної мембрани

потенціал поля, створений аніонами і катіонами цитоплазми

різниця потенціалів між внутрішнім та зовнішнім боками мембрани

 різниця потенціалів між цитоплазмами різних клітин

Запитання 30

Дайте назву тканинам, клітини яких здатні реагувати на подразнення:

 

 

  

   

варіанти відповідей

м'язові

 нервові

сполучні;

збудливі;

секреторні

Запитання 31

Подразник, який має силу,мінімально необхідну для виконання необхідної реакції, має назву :

варіанти відповідей

пороговий;

підпороговий;

надпороговий

запороговий

Запитання 32

Визначте механізм ростового типу руху:

варіанти відповідей

зміна об’єму клітини;

поділ та розтягнення клітин у певних ділянках тіла

зміна пружності клітин;

робота білкових молекул

Запитання 33

Установіть відповідність між рівнями організації живої матерії та характерними для них типами руху:

Рівень організації:

А) молекулярний Б) клітинний В) організмовий Г) біосферний

Тип руху:

1) переміщення органел клітини 2) Скорочення м’язів тварин

3) рух білкових комплексів клітини 4) біогенна міграція атомів    

варіанти відповідей

А-4 Б-2 В-3 Г-1

А-3 Б-1 В-2 Г-4

А-1 Б-2 В-4 Г-3


А-2 Б-4 В-1 Г-3

Запитання 34

Оберіть типи адаптацій:

варіанти відповідей

Поведінкові;

Структурні;

Зовнішні;

Внутрішні;

Фізіологічні

Запитання 35

Назвіть явище тимчасового призупинення життєдіяльності: .

варіанти відповідей

Апоптоз;

Анабіоз;

Резистентність;

Вірулентність

Запитання 36

Вкажіть групу організмів, до якої належить переважна більшість екстремофілів: .

варіанти відповідей

Протисти;

Бактерії;

Археї;

Споровики

Запитання 37

Зазначте найбільш характерний тип адаптацій для прокаріотів:

варіанти відповідей

 фізіологічні;

структурні;

поведінкові.

фенологічні;

Запитання 38

Назвіть можливі шляхи підготовки бактерій до анабіозу:

варіанти відповідей

інцистування;

спороутворення

мутагенез

азотфіксація

Запитання 39

Назвіть явище набуття бактеріями стійкості до антибіотиків :

варіанти відповідей

вірулентність

анабіоз

 апоптоз

резистентність

Запитання 40

Назвіть чинник, що визначає добову ритмічність спокою - бадьорості у тварин:

варіанти відповідей

обертання Землі навколо власної осі

обертання Землі відносно Місяця

обертання Місяця відносно Землі

обертання Землі навколо Сонця

Запитання 41

Щоб стимулювати цвітіння тюльпанів узимку, необхідне додаткове освітлення. Яку біологічну закономірність при цьому порушують?

варіанти відповідей

самовідновлення

фотоперіодизм

фототропізм

добовий біоритм

Запитання 42

Яке явище є проявом фотоперіодизму?

варіанти відповідей

нахил пагонів рослини до світла

циклічність розмноження перелітної сарани

відліт перелітних птахів на південь

відкриття квіток тюльпанів уранці

Запитання 43

Зміна забарвлення ваблячого краба є прикладом ритмів...







варіанти відповідей

добових

припливно-відпливних

сезонних

місячних

Запитання 44

Представники двох видів – Рак річковий і Окунь річковий – пристосовані до водного середовища. Їхньою спільною адаптацією до умов існування є

варіанти відповідей

орієнтування за допомогою бічної лінії

шкіра, яка містить слизові залози

наявність грудних плавців

обтічна форма тіла

Запитання 45

Ознайомтеся із прикладами біологічних ритмів організмів.

1 міграція птахів у місця зимівлі

2 відкриття квіток кульбаби вдень, а матіоли – уночі

3 листопад восени в рослин широколистяного лісу

4 зміна забарвлення в краба вабливого під час припливу

5 чергування стану сну й неспання в людини

6 полювання скопи лише вдень

Які з-поміж наведених прикладів біологічних ритмів організмів є добовими


варіанти відповідей

1, 2, 3

1, 4, 5

2, 5, 6

3, 4, 6

Запитання 46

У 1959 році експериментально досліджено ефективність впливу комах-запилювачів у період цвітіння на зав’язування плодів у різних рослин. Ознайомтеся з результатами експерименту, які відображено на діаграмах.

Ефективність впливу комах-запилювачів на зав’язування плодів яблуні (1),

вишні (2) і груші (3) на ізольованих від комах деревах (а) і за вільного доступу комах (б)

Який із наведених висновків можна сформулювати відповідно до результатів дослідження?

варіанти відповідей

кількість зав’язаних плодів залежить від вільного доступу комах-запилювачів

за вільного доступу комах максимальну кількість зав’язаних плодів утворює яблуня

комахи-запилювачі спричинюють збільшення кількості зав’язаних плодів лише у вишні

у період цвітіння ізольованої від комах груші запліднення відбувається

Запитання 47

Прочитайте опис: «Жуйні парнокопитні тварини використовують ендосимбіотичні організми, які оселяються і розмножуються в їхній травній системі. Шлунок цих тварин складається з кількох відділів, в одному з яких – рубці – мешкають одноклітинні гетеротрофні еукаріоти, зокрема інфузорії, і різноманітні бактерії. Ферменти симбіонтів забезпечують розщеплення целюлози, синтез незамінних амінокислот, вітамінів групи B і вітаміну K». Про яку форму симбіотичних відносин ідеться в описі?

варіанти відповідей

коменсалізм

паразитизм

мутуалізм

хижацтво

Запитання 48

Проаналізуйте схему біогеохімічного циклу та виконайте завдання

Укажіть форму симбіозу між бобовими рослинами та азотфіксувальними бактеріями.

варіанти відповідей

хижацтво

мутуалізм

паразитизм

коменсалізм

Запитання 49

Проаналізуйте схему біогеохімічного циклу та виконайте завдання

Учень та учениця обговорювали взаємовідносини між бобовими рослинами й азотфіксувальними організмами в наведеному біогеохімічному циклі. Учень висловив судження, що взаємовідносини між ними є результатом коеволюції. Учениця зауважила, що ці взаємовідносини можна віднести до взаємовигідних.

Чи має хтось із них рацію?

варіанти відповідей

лише учень

лише учениця

обоє мають рацію

обоє помиляються

Запитання 50

Цікавий приклад міжвидової взаємодії досліджено Т. Парком на борошняних хрущаках. Два види цих жуків з родини чорнотілок розміщували в ящиках з борошном, яким вони харчуються. Ученому вдалося підібрати варіанти зміни умов - температури та вологості повітря, за яких закономірно перемагав перший або другий вид. Досліджене явище є прикладом


варіанти відповідей

конкуренції

коменсалізму

мутуалізму

паразитизму

Запитання 51

Мутуалістичні взаємовідносини існують між

варіанти відповідей

личинкою сисуна печінкового й ставковиком малим

лишайником і деревом, на якому він мешкає

бобовою рослиною і бульбочковими бактеріями

совою вухатою і мишею хатньою

Запитання 52

Увідповідніть пару організмів (1-4) з формою взаємозв'язків між ними (А - Д).

1рись та вовк 2 бичачий ціп'як та людина \

3 дуб та гриб боровик 4 сова та миша

А конкуренція Б паразитизм В коменсалізмььььГ хижацтво Д мутуалізм

варіанти відповідей

1 - А 2 - Б 3 - В 4 - Г

1 - А 2 - Б 3 - Д 4 - Г

1 - А 2 - Д 3 - Б 4 - Г

1 - А 2 - В 3 -Д 4 - Г

Запитання 53

Одне суцвіття кульбаби, що росте на галявині, накрили непрозорим матеріалом, який за кілька годин зняли. Виявилося, на відміну від інших суцвіть, досліджувані квітки були стулені. Який адаптивний ритм порушено в рослини?

варіанти відповідей

добовий

сезонний

річний

місячний

Запитання 54

У результаті тривалої спільної еволюції квітка конюшини й ротовий апарат джмеля виявилися за будовою ідеально «підігнаними» один до іншого. Ротовий апарат джмеля пристосований для одночасного розмелювання твердого квіткового пилку та висмоктування нектару. Він містить довгий хоботок, за допомогою якого комахи для свого живлення добувають нектар із квіток конюшини з дуже глибокою чашечкою. Перелетівши з квітки на квітку за допомогою двох пар прозорих крил, джмелі уможливлюють перехресне запилення. Вони раніше за бджіл можуть збирати нектар рано вранці, коли повітря ще недостатньо прогрілося. Наприклад, джміль може вилітати за температури повітря близько 7–8 °С, тоді як бджола – за температури 12 °С. Це можливо внаслідок швидкого скорочення м’язів грудей, за якого вони розігрівають своє тіло до 40 °C. М’язи прикріплюються до зовнішнього скелета – твердої кутикули, яка складається переважно з хітину.

Яке твердження можна сформулювати, проаналізувавши текст?

варіанти відповідей

джмелів можна віднести до теплокровних тварин

джмелі в екосистемі належать до групи продуцентів

взаємовідносини джмеля з конюшиною є прикладом коменсалізму

за нижчої температури повітря джміль має перевагу над бджолою

Запитання 55

Сезонні біологічні ритми зумовлюють

варіанти відповідей

линяння в осілих птахів помірних широт

відкривання та закривання продихів у рослин

вдих і видих

переміщення дощових черв,яків на поверхню ґрунту

Запитання 56

Установіть відповідність між парою організмів (1-4) та типом взаємовідносин між ними (А-Д).

1 гусінь та синиця 2 дуб та гриб боровик

3 акула та риба-прилипала 4 рись та вовк

А конкуренція Б коменсалізм В мутуалізм Г хижацтво Д паразитизм

варіанти відповідей

1 - Д 2 - В 3 - Б 4 - А

1 - Г 2 - Б 3 - В 4 - А

1 - Г 2 - В 3 - Б 4 - А

1 - Д 2 - Б 3 - В 4 - А

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест