Біологічні ритми людини зумовлені різними причинами. Причиною ритмічної зміни температури тіла людини протягом доби є обертання
.
Новозеландський плазун гатерія не облаштовує собі нори, а використовує гнізда буревісників. Коли птах уночі повертається до гнізда, гатерія вирушає на полювання.
Укажіть тип взаємозв’язків між цими організмами.
Прочитайте текст і виконайте завдання.
Представники цієї групи організмів здебільшого трапляються у вологих місцинах. Іноді переважають поміж інших організмів у приполярних областях земної кулі та на кам'янистих схилах гір, деякі оселяються в пустелях. У лісах помірних кліматичних поясів багато видів цих організмів є епіфітами - рослинами, які мешкають на інших рослинах. Таке співіснування надає епіфітам можливість бути ближче до джерела світла, яке необхідне їм для фотосинтезу. Крім того, на певній висоті вони стають недосяжними для багатьох рослиноїдних тварин. Джерелом води для них є водяна пара або опади.
У місцях з надмірними викидами шкідливих речовин в атмосферу представників цієї групи, зазвичай, немає або вони представлені невеликою кількістю видів.
У життєвому циклі переважає гаметофіт, спорофіт розвивається на гаметофіті й живиться за його рахунок. Спори утворюються в спорангіях унаслідок мейозу (див. схему).
Яке твердження можна сформулювати, проаналізувавши наведений текст?
Увідповідніть пару організмів (1-4) з формою взаємозв'язків між ними (А - Д).
1
рись та вовк
2
бичачий ціп'як та людина
3
дуб та гриб боровик
4
сова та миша
А
конкуренція
Б
паразитизм
В
коменсалізм
Г
хижацтво
Д
мутуалізм
Цікавий приклад міжвидової взаємодії досліджено Т. Парком на борошняних хрущаках. Два види цих жуків з родини чорнотілок розміщували в ящиках з борошном, яким вони харчуються. Ученому вдалося підібрати варіанти зміни умов - температури та вологості повітря, за яких закономірно перемагав перший або другий вид. Досліджене явище є прикладом
Представники двох видів – Рак річковий і Окунь річковий – пристосовані до водного середовища. Їхньою спільною адаптацією до умов існування є
наявність грудних плавців
Ознайомтеся із прикладами біологічних ритмів організмів.
1 міграція птахів у місця зимівлі
2 відкриття квіток кульбаби вдень, а матіоли – уночі
3 листопад восени в рослин широколистяного лісу
4 зміна забарвлення в краба вабливого під час припливу
5 чергування стану сну й неспання в людини
6 полювання скопи лише вдень
Які з-поміж наведених прикладів біологічних ритмів організмів є добовими?
А
1, 2, 3
Б
1, 4, 5
В
2, 5, 6
Г
3, 4, 6
У 1959 році експериментально досліджено ефективність впливу комах-запилювачів у період цвітіння на зав’язування плодів у різних рослин. Ознайомтеся з результатами експерименту, які відображено на діаграмах.
Ефективність впливу комах-запилювачів на зав’язування плодів яблуні (1),
вишні (2) і груші (3) на ізольованих від комах деревах (а) і за вільного доступу комах (б)
Який із наведених висновків можна сформулювати відповідно до результатів дослідження?
Прочитайте опис: «Жуйні парнокопитні тварини використовують ендосимбіотичні організми, які оселяються і розмножуються в їхній травній системі. Шлунок цих тварин складається з кількох відділів, в одному з яких – рубці – мешкають одноклітинні гетеротрофні еукаріоти, зокрема інфузорії, і різноманітні бактерії. Ферменти симбіонтів забезпечують розщеплення целюлози, синтез незамінних амінокислот, вітамінів групи B і вітаміну K». Про яку форму симбіотичних відносин ідеться в описі?
Мутуалістичні взаємовідносини існують між
Прочитайте текст: «Денного метелика нашої фауни Поліксена занесено до Червоної книги України. Гусінь цього метелика може споживати листки рослин лише одного роду – Хвилівника. Листки цих рослин містять алкалоїди, що робить їх неїстівними для багатьох тварин. Унаслідок такої спеціалізації кормового раціону гусінь поліксени уникає конкуренції з іншими тваринами, але це обмежує поширення виду. Натомість руда лісова мурашка може споживати сотні видів живих безхребетних тварин і їхні рештки, виділення комах-попелиць, а також рослинну їжу».
Яке з наведених тверджень можна сформулювати за результатами аналізування тексту?
Співіснування різних видів, за якого вони отримують взаємну користь і в природі не існують один без одного, тобто їхній взаємозв'язок є облігатним, – це
Прочитайте уривок із роману українського письменника Майка Йогансена «Подорож ученого доктора Леонардо»: «…Ці крила блідо-оранжеві, а пера слабо-блакитні. Це золотава щурка, як кажуть, єдиний залишок колишньої тропічної фавни, ще перед великою мандрою льодових полюсів Землі. Дядьки називають цього птаха бджолоїдом, бо він полює залюбки на бджіл».
Якою буквою позначено трофічний рівень описаного організму в наведеній схемі пасовищного ланцюга живлення?
А - Б - В - Г
Ознайомтеся з науковою інформацією: «Під час сильного сонячного опромінення рослини можуть змінювати положення листків, зокрема, евкаліпти повертають їх ребром до сонячних променів. У рослин – мешканців пустель і напівпустель – листки можуть бути сріблястими й блискучими, завдяки чому вони відбивають інтенсивне світло».
Висновок І. Наукова інформація містить приклади способів терморегуляції в рослин.
Висновок ІІ. Описані адаптації приводять до збільшення поглинання рослиною теплової енергії.
Чи є поміж наведених висновків правильні?
Учень та учениця обговорювали взаємовідносини між бобовими рослинами й азотфіксувальними організмами в наведеному біогеохімічному циклі. Учень висловив судження, що взаємовідносини між ними є результатом коеволюції. Учениця зауважила, що ці взаємовідносини можна віднести до взаємовигідних.
Чи має хтось із них рацію?
Учень та учениця обговорювали взаємовідносини між бобовими рослинами й азотфіксувальними організмами в наведеному біогеохімічному циклі. Учень висловив судження, що взаємовідносини між ними є результатом коеволюції. Учениця зауважила, що ці взаємовідносини можна віднести до взаємовигідних.
Чи має хтось із них рацію?
А
лише учень
Б
лише учениця
В
обоє мають рацію
Г
обоє помиляються
Укажіть форму симбіозу між бобовими рослинами та азотфіксувальними бактеріями.
До цієї групи організмів належить приблизно 12 000 сучасних видів, з-поміж яких дві третини ростуть у тропіках, а третина - у помірних областях земної кулі з пустельними районами включно. Більшість видів поширені на суходолі та представлені трав'янистими формами.
Поміж представників є епіфіти - рослини, які мешкають на інших рослинах. Таке співіснування надає епіфітам можливість бути ближче до джерела світла, яке необхідне їм для фотосинтезу. Крім того, на певній висоті вони стають недосяжними для багатьох рослиноїдних тварин. Джерелом води для них є водяна пара або опади.
У життєвому циклі переважає спорофіт. Унаслідок мейозу в спорангіях утворюються спори. Після розсіювання зі спор розвиваються гаметофіти, які в багатьох видів зелені та незалежні у своєму живленні (див. схему).
Паразитичні найпростіші, що живуть у крові людини, зокрема трипаносоми, мають проблеми з поширенням, оскільки контакти «кров-кров» є малоімовірними. Утім, еволюційний розвиток призвів до полегшення передавання цих паразитів від людини людині. Укажіть найбільш вірогідний шлях удосконалення способів передавання кров’яних паразитів.
Утворення кристаликів льоду в клітинах організму може спричинити його загибель. Чим пояснити те, що деякі земноводні здатні оживати після вмерзання в лід?
Щоб стимулювати цвітіння тюльпанів узимку, необхідно додаткове освітлення. Яку біологічну закономірність при цьому порушують?
Розгляньте морфологічні особливості рослини, зображеної на рисунку. Визначте середовища існування, до яких ця рослина адаптована, орган, будова якого вказує на таке пристосування, та спосіб її запилення.
Середовища існування:
1
водне, повітряне
2
ґрунтове, наземно-повітряне
3
водне, наземно-повітряне
Орган, що вказує на пристосування до середовища:
1
стебло
2
квітка
3
листок
4
корінь
Спосіб запилення рослини:
1
водою
2
комахами
3
вітром
4
птахами
Проявом якого типу біоритму є листопад?
Корені багатьох видів рослин утворюють мікоризу з гіфами грибів. Гіфи можуть проникати всередину коренів або оплітати їх зовні. Така форма біотичних зв'язків є прикладом
Ефект мімікрії для популяції осоподібних мух істотно знизиться за умови
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома