Контрольне читання мовчки

Додано: 11 листопада
Предмет: Українська мова, 11 клас
13 запитань
Запитання 1

Прочитайте текст

Хіба не однаково, якою мовою говориш?

Адже хліба чи м’яса від цього не побільшає...

З розмови пасажирів у міському автобусі 

Чи не найпоширенішим (навіть серед філологів-мовознавців!) і найнебезпечнішим є переконання, що “мова є засіб, знаряддя спілкування між людьми” (Й.Сталін), тобто що основною (а то і єдиною!) функцією мови є комунікативна функція.

Чому ж до цього часу всі люди на Землі не заговорили якоюсь однією мовою, хоча б такою, нескладною для вивчення, штучною мовою есперанто? Дехто багатомовність людства пояснює як Божу кару за зухвалість – “вавилонське вежотворення”. Та справа в тому, що насправді багатомовність – це не кара, а дар Божий (чи природи – це вже як для кого).

Кожна жива мова, крім комунікативної, виконує ще багато суспільно-значущих функцій: пізнавальну, естетичну, фактичну та ін. – фахівці налічують їх понад двадцять. І найсуттєвішим є те, що кожна жива мова – це своєрідний інструментарій духовної та творчої діяльності людини й етносу. Кожна національна мова є неповторним, неперекладним органом світобачення, своєрідним “вікном у світ”. Кожна національна мова – це унікальне макрополе духовної діяльності нації та окремих її представників, і саме вона історично і навіть географічно найкраще пристосована для найефективнішої творчої діяльності етносу. А значить кожна національна мова, маючи свої переваги над іншими, а в чомусь і поступаючись перед ними, спроможна забезпечити найбільші успіхи в усіх сферах суспільного й особистого життя, – у тому числі й соціально-економічній (бо ж багато хто вважає, що мова впливає лише на культуру та освіту). Отож виявляється, що й такі приземлено-прагматичні речі, як “хліб” і “м’ясо”, опосередковано, через результативність духовної (а відтак – наукової, політичної, економічної, правової, бізнесової та ін.) діяльності, залежить від того, якою мовою ми говоримо. І тут як відповідь на репліку, винесену в епіграф, пригадуються слова нашого національного пророка: “Ох, неоднаково мені...” (За О.Пінчуком; 280 сл.)


Натисніть на слова "перейти до тестування"


варіанти відповідей

перейти до тестування

не переходити

Запитання 2

Слова про те, що “мова є засіб, знаряддя спілкування між людьми належать

варіанти відповідей

В. Леніну

Й. Сталіну

М. Хрущову

Л. Брежнєву

Запитання 3

Штучно створеною мовою є



варіанти відповідей

фламенко

анданте

есперанто

крещендо

Запитання 4

Біблія людську багатомовність витлумачує як Божу кару

варіанти відповідей

за вбивство Каїном Авеля

за будівництво Вавилонської вежі

за нечестивість мешканців міст Содома і Гоморри

за поклоніння золотому тельцю

Запитання 5

Комунікативна функція мови означає її роль



варіанти відповідей

 у пізнанні світу

у спілкуванні між мовцями

 у людському мисленні

у формуванні особистості

Запитання 6

Усього функцій мови фахівці налічують

варіанти відповідей

більш як 5

більш як 10

більш як 20

більш як 100

Запитання 7

Кожна національна мова найкраще пристосована


варіанти відповідей

для найефективнішої фізичної праці етносу

для найефективнішої творчої діяльності етносу

для найефективнішої спортивно-оздоровчої роботи серед представників етносу

для організації дозвілля представників етносу

Запитання 8

Термін жива мова означає


варіанти відповідей

мову міжнародного спілкування

мову, яка існує в усній і писемній формі

мову, яка існує тільки в усній формі

мову, яка існує тільки в писемній формі

Запитання 9

В епіграф опрацьованого тексту винесено репліку

варіанти відповідей

“Не одцурайсь мій сину мови! У тебе іншої нема”

“Рости рідна мово і будь нам щитом!”

“Хіба не все одно, якою мовою говориш?”

“Забувайте українську мову, забувайте власну мову, люди!”

Запитання 10

 На винесене в епіграф питання автор тексту відповідає цитатою


варіанти відповідей

“Всякому місту звичай і права”

“Не гайнуйте часу, громадяни, забувайте українську мову!”

“Борітеся – поборете!”

“Ох, неоднаково мені...”

Запитання 11

Слова, процитовані автором тексту, належать

варіанти відповідей

Григорієві Сковороді

Іванові Котляревському

Тарасові Шевченку

Пантелеймонові Кулішу

Запитання 12

 Головною думкою опрацьованого тексту є

варіанти відповідей

уславлення милозвучності та краси української мови

ствердження унікальності національної мови в житті етносу

заперечення важливості національної мови в житті етносу

ствердження думки про можливу користь одномовності людства

Запитання 13

Текст створено у такому стилі мовлення



варіанти відповідей

науковому

науково-популярному

публіцистичному

художньому

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест