Прочитай.
Чудесні пташки
Петрик жив зі своїми батьками на околиці великого міста.
Якраз навпроти їхнього будинку стояла стара хатиночка. У тій хатиночці жила старенька бабуся. Біля її хатки був невеличкий город, де росли карто-
пля, цибуля, морква, петрушка, з десяток соняшників, а серед городини цві-
ли голубі кручені паничі та червоногарячі айстри. І ще росли там дві яблуні – одна антонівка, а друга путі́вка… Яблуні щовесни рясно цвіли ніжним цвітом, та яблук на них родило мало, бо листя об’їдала гусінь, а як і достигне якийсь десяток, -- усі були червиві…
Чому?
Та тому, що шкідники – плодожерка та золотогузка – звивали собі на яблунях кубельця з яєчками. Навесні з цих яєчок виплоджувалася ненажерлива гусінь, що поїдала яблука. А старенька бабуся не мала сил пообирати кубельця.
Якось Петрик приніс у хату кілька дощечок та почав ці дощечки стругати.
--І що ото ти майструєш? – запитав татко.
--Я, татку, хочу зробити шпаківню! Повісимо шпаківню на каштані, прилетять навесні птахи, оселяться у нас і виведуть діточок. А як шпак, тату, співає, якби ти знав!
Татко посміхнувся.
--Я, Петрику, знаю, як співають шпаки! Вони не лише хороше співають. Шпаки сади наші, наші ліси й поля від шкідників бережуть, від гусені … Хочеш, я допоможу тобі шпаківню змайструвати?
Шпаківню повісили на каштані. А на тому каштані, у стовбурі, височенько над землею було невеличке дупло. Через деякий час на гілочку сіла пташка, підстрибнула й пурхнула в дірочку.
--Синичка! – вигукнув Петрик. – Це вона собі кубельце мостить. Треба стерегти, щоб часом собака її не налякала! Тепер у нас на каштані будуть і шпаки, й синички! От здорово!
І таки справді, у дуплі на каштані звили собі гніздечко синички.
Настала весна. Прилетіли шпаки і оселилися в Петриковій шпаківні.
Зацвіли садки…
Дуже рясно цвіли яблуні біля бабусиної хатинки…
Якось бабуся вивела свою кізоньку пастися, побачила Петрика та й каже:
--Ти не знаєш, хлопчику, де взялися пташки – шпаки і синички? Вони геть чисто всі кубельця гусені на моїх яблуньках поклювали.
--То наші шпаки і наші синички, вони на нашім каштані живуть.
Восени на бабусиних яблунях рясно-рясно вродило яблук -- і антонівки, і путі́вки. (За Остапом Вишнею)
2. Визнач жанр прочитаного твору.
3. Що почав майструвати Петрик?
4.Чому восени рясно-рясно вродили бабусині яблуні?
5.Познач речення, в якому розповідається про користь шпаків.
6. Познач речення з тексту.
7. Познач прислів’я, яке найточніше виражає головну думку твору.
8.Познач правильну послідовність пунктів плану відповідно до змісту твору.
а) Шпаки прилетіли.
б) Червиві яблука.
в) Шпаківню повісили на каштані.
г) Рясний урожай.
д) Настала весна.
9. Про яких шкідників говориться в творі?
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома