Екосистеми. Харчові звя'зки та колообіг речовин. Екологічні фактори. Стабільність у екососистемах. К/р І варіант)

Додано: 14 травня 2020
Предмет: Біологія, 9 клас
Тест виконано: 22 рази
24 запитання
Запитання 1

Вкажіть групу абіотичних факторів:

варіанти відповідей

міжвидова конкуренція, нейтралізм, коменсалізм

зведення лісів на значних територіях, неконтрольований збір рослин

надмірне знищення промислових тварин

температура, течія, опади, тиск

Запитання 2

Сукупність живих організмів, що мешкають у певному середовищі і утворюють з ним єдине ціле, - це:

варіанти відповідей

вид

популяція

екосистема

біоценоз

Запитання 3

Наземною екосистемою є:

варіанти відповідей

рифт

естуарій

болото

тундра

Запитання 4

Ярус широколистяного лісу, до якого належать старі дерева дуба:

варіанти відповідей

перший

другий

третій

четвертий

Запитання 5

Біотичним фактором для миші, що живе у широколистяному лісі є:

варіанти відповідей

температура повітря

забруднення повітря

кліщ

вирубка деревини

Запитання 6

У клітинах фотосинтезуючої тканини листків нижніх гілок дерева міститься менше хлорофілу, ніж у клітинах верхніх листків.

Яка причина цього явища?

варіанти відповідей

нижні листки гірше провітрюються

верхні листки сильніше нагріваються

у верхніх листках інтенсивніша транспірація

на нижні листки потрапляє менше світла

Запитання 7

Який чинник обмежує поширення водоростей на значних глибинах?

варіанти відповідей

зниження температури води

зниження концентрації кисню у воді

зниження рівня освітленості

підвищення рівня солоності

Запитання 8

На рисунку зображено схему дії екологічного фактора. Проаналізуйте твердження і вкажіть правильні.

І. Межі витривалості виду позначено точками А і Б. 

ІІ. Затемнені ділянки відповідають зоні пригнічення життєдіяльності

варіанти відповідей

правильне лише І

правильне лише ІІ

обидва правильні

обидва неправильні

Запитання 9

Порівняно з природними біогеоценозами агроценози:

варіанти відповідей

мають більше трофічних рівнів

мають вищу біопродуктивність

стійкіші відносно коливань температури

різноманітніші за видовим складом

Запитання 10

Укажіть правильні твердження щодо ланцюгів живлення.


І. Кожна ланка ланцюга живлення займає окремий трофічний рівень. 

ІІ. Кожна наступна ланка в ланцюзі живлення накопичує біомасу, що дорівнює  біомасі попередньої ланки.

варіанти відповідей

правильне лише І

правильне лише ІІ

обидва правильні

обидва неправильні

Запитання 11

На двох дослідних ділянках вивчали вплив дощових черв’яків на урожайність картоплі. На першій ділянці поселили популяцію цих тварин, а на другій ділянці їх не було. Умови оброблення, утримування ділянок і сорт картоплі на них були однакові. Після збирання урожаю з’ясувалося, що урожайність картоплі на першій ділянці була на 20 % вища, ніж на другій ділянці. Яка причина підвищення врожайності картоплі, пов’язана з дощовими черв’яками?

варіанти відповідей

симбіоз з кореневими системами рослин

покращення аерації ґрунту і його дренажу

захист коренів рослин від впливу личинок шкідників

виділення біологічно активних речовин, що впливають на ріст рослин

Запитання 12

Яка форма симбіозу спостерігається між термітами та джгутиковими, які живуть у їхньому кишечнику та здатні розщеплювати клітковину?

варіанти відповідей

паразитизм

мутуалізм

хижацтво

коменсалізм

Запитання 13

Фактор, який найбільше впливає на виживання організмів називається:

варіанти відповідей

оптимальний

лімітуючий

пригнічуючий

екстремальний

Запитання 14

Визначте місце рослиноїдних тварин у трофічній структурі екосистеми:

варіанти відповідей

редуценти

продуценти

консументи І порядку

консументи II порядку

Запитання 15

Відновлення рослинності на місці лісової пожежі — це приклад

варіанти відповідей

первинної сукцесії

вторинної сукцесії

клімаксу

еволюції

Запитання 16

Ящірка туатара (острови Нова Зеландія) не облаштовує собі нори, а користується гніздом буревісника. Коли птах вночі повертається до гнізда, ящірка вирушає на полювання. Який це тип взаємозв’язків між організмами?

варіанти відповідей

мутуалізм

паразитизм

коменсалізм

хижацтво

Запитання 17

У середині ХІХ ст. на одній із ферм в Австралії випустили на волю 12 пар кроликів, завезених із Європи. За 40 років популяція кроликів розрослась до кількох сот мільйонів особин, які знищили кормову базу місцевих травоїдних. Яку властивість біогеоценозу порушено?

варіанти відповідей

самовідтворення

цілісність

стійкість

саморегуляцію

Запитання 18

Для агроценозу характерний незбалансований кругообіг речовин, тому що:

варіанти відповідей

людина вилучає більшу частину біомаси

є значна видова різноманітність

ланцюги живлення мають надто багато ланок

використовується тільки сонячна енергія

Запитання 19

Яка послідовність правильно відображає передавання енергії в ланцюгу живлення?

варіанти відповідей

короїд → сосна → дятел → сокіл

сосна → дятел → сокіл → короїд

сокіл → дятел → короїд → сосна

сосна → короїд → дятел → сокіл

Запитання 20

Однією з причин обміління малих річок України є:

варіанти відповідей

глобальне потепління

вирубування лісів

забруднення біотопу хімі. речовинами

забруднення ґрунтів

Запитання 21

Низку видів, повязаних харчовими зв'язками, які утворюють певну послідовність у передаванні речовини та енергії, називають:

варіанти відповідей

ланцюгом живлення

біогеоценозом

екологічною нішею

екосистемою

Запитання 22

Вкажіть назву екосистеми, не здатної до саморегуляції:

варіанти відповідей

сосновий ліс

тайга

озеро

пшеничне поле

Запитання 23

Біомаса кожного із наступних рівнів екологічної піраміди зменшується приблизно в 10 разів тому, що частина енергії:

варіанти відповідей

витрачається на утворення нових рослинних тканин

витрачається на процеси життєдіяльності та розсіюється у вигляді тепла

виділяється з організмів разом з продуктами обміну

витрачається на розмноження

Запитання 24

Вкажіть приклад паразитизму:

варіанти відповідей

кишкова паличка в організмі людини

аскарида в організмі людини

накипний лишайник

актинія на черепашці рака самітника

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест